Wastegate/actuator vraagjes
- frank de jonge
Wastegate/actuator vraagjes
Ik had laatst eens gehoord dat je de wastegate, actuator van de turbo anders kunt instellen (Zie filmpie)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpI ... e=youtu.be[/youtube]
Maar wat doet dit precies? Kan je dit zomaar ongestraft doen??
Wie kan me hier wat meer over vertellen?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpI ... e=youtu.be[/youtube]
Maar wat doet dit precies? Kan je dit zomaar ongestraft doen??
Wie kan me hier wat meer over vertellen?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Wastegate/actuator vraagjes
Dat ligt eraan of je een turbo druk meter hebtfrank de jonge schreef: Kan je dit zomaar ongestraft doen??

- frank de jonge
Geen turbodruk meter.... ding draait ook niet zulks hoge boost vlgs mij.
- Niels
Het probleem is, je weet niet wat het effect in druk is als je begint te draaien 

- EmielS60
Ik deed dit wel eens om de ralheid van het wastegateactuatorarmpje (23 letterlingo) te compenseren, die willen wel wat ruim worden na een X aantal jaar. Dan had je weer een beetje het koppel terug.
Bij m'n vorige auto een beetje mee aan het spelen geweest maar daar werd ie ontzettend nerveus van.
Bij m'n vorige auto een beetje mee aan het spelen geweest maar daar werd ie ontzettend nerveus van.
-
Dit is inderdaad een easy fix, maar het resultaat hangt af van het type auto en of hier evt. nog een boost-solenoid tussen zit om een hogere piekdruk te behalen 
Toendertijd maakte ik op me swift gebruik van een actuator van een TD04(afkomstig van een impreza) deze lekt al vanaf zo'n 70% en liet de boost oplopen tot net iets onder de 0.4bar.
Na het monteren van de actuator onder spanning kreeg ik een piekdruk van ongeveer 0.53bar wat in mijn geval een vermogenswinst gaf van een paar pk's!
Een ander bijkomend effect is dat de spoolup van de turbo's een stuk beter zal worden aangezien de "lekkage" pas begint op een hogere druk, het nadeel van deze agressieve spoolup was dat ik last kreeg van detonatie! Als ik daar dus vrolijk mee door was blijven rijden had dit me een setje zuigers/kleppen of evt blok gekost. Gelukkig had ik een vrij programmeerbaar motormanagement en kon ik alle benodigde info(afr&map waarden) controleren en aanpassen zodat alles veilig bleef.
Het is sowieso te adviseren om minimaal een boostmeter te monteren of en wat extra info in te winnen mbt tuningsmogelijkheden van jouw auto, je zal namelijk vast niet de eerste zijn die dit doet.
De grote vraag is eigenlijk waarom je dit zou willen, hoeveel je ervan verwacht en wat voor auto+mods je al gebruikt.

Toendertijd maakte ik op me swift gebruik van een actuator van een TD04(afkomstig van een impreza) deze lekt al vanaf zo'n 70% en liet de boost oplopen tot net iets onder de 0.4bar.
Na het monteren van de actuator onder spanning kreeg ik een piekdruk van ongeveer 0.53bar wat in mijn geval een vermogenswinst gaf van een paar pk's!
Een ander bijkomend effect is dat de spoolup van de turbo's een stuk beter zal worden aangezien de "lekkage" pas begint op een hogere druk, het nadeel van deze agressieve spoolup was dat ik last kreeg van detonatie! Als ik daar dus vrolijk mee door was blijven rijden had dit me een setje zuigers/kleppen of evt blok gekost. Gelukkig had ik een vrij programmeerbaar motormanagement en kon ik alle benodigde info(afr&map waarden) controleren en aanpassen zodat alles veilig bleef.
Het is sowieso te adviseren om minimaal een boostmeter te monteren of en wat extra info in te winnen mbt tuningsmogelijkheden van jouw auto, je zal namelijk vast niet de eerste zijn die dit doet.
De grote vraag is eigenlijk waarom je dit zou willen, hoeveel je ervan verwacht en wat voor auto+mods je al gebruikt.
- frank de jonge
Geen byzondere mods verder, bailey dumpvalve, voorkatvervanger, inlegfilter en grotere aanzuigbuis.
Auto is een Astra GTC turbo, 2 liter met 170pk en 250nm bij 1950rpm.
Waar zou ik hierover meer info kunnen vinden? Wil gewoon weten wat het doet en of het safe is dat ding iets strakker te zetten
Auto is een Astra GTC turbo, 2 liter met 170pk en 250nm bij 1950rpm.
Waar zou ik hierover meer info kunnen vinden? Wil gewoon weten wat het doet en of het safe is dat ding iets strakker te zetten
- Luco
Ik zou het alleen doen op een bank, zodat je de rest ook af kan stellen of iig kan controleren of de ecu genoeg bij regelt, want gebeurd dat niet heb je zo een gat in je zuiger.
- HJ2
Dat ding heb ik ook op mijn turbotje.
Het is goed te weten dat de wastegate echt dicht zit als de ECU denkt dat hij dicht zit zodat inderdaad als al hierboven genoemd de turbo lekker snel oppakt en dat er geen turbodruk ontsnapt.
Mijn systeem werkt zo dat ik 'm kan instellen hoe ik wil (voor zover fysieke geometrie het toelaa natuurlijk
, de ECU regelt met een solenoid de regeldruk naar de wastegate om het setpoint te halen. Ik kan dus gewoon spelen met de pre-load zonder dat dit iets af doet aan de veiligheid van turbo en motor.
Door thermische effecten en verschillende metalen / posities / temperaturen van de componenten van turbo en wastegate is het goede praktijk om een zekere voordruk (de preload) te geven zodat de klep, ook bij warme / hete turbo, echt dicht zit als de ECU dat denkt.
In de shopmanual van de ecu zou je moeten kunnen terugvinden wat voor systeem je Astra gebruikt om het setpoint te halen, te controleren en te regelen, dan weet je ook of daar marge in zit of dat deze compenseert voor pre-load.
Als je het binnen redelijke grenzen houdt zou ik niet verwachten dat dit kwaad kan, maar eerder onder vakkundig monteren scharen
Echter: Als je nu geen problemen hebt met flinke lekken zoals hierboven omschreven, zie ik ook geen noodzaak dit te veranderen en zou ik er lekker afblijven.
Let wel: Hoe meer voorspanning, hoe minder 'slag' je overhoudt van het membraan van de wastegate capsule. Zorg igg dat je daar binnen de marge blijft en opereer het membraan niet in de onderste 10% of boven de 90%
Have fun!
Het is goed te weten dat de wastegate echt dicht zit als de ECU denkt dat hij dicht zit zodat inderdaad als al hierboven genoemd de turbo lekker snel oppakt en dat er geen turbodruk ontsnapt.
Mijn systeem werkt zo dat ik 'm kan instellen hoe ik wil (voor zover fysieke geometrie het toelaa natuurlijk

Door thermische effecten en verschillende metalen / posities / temperaturen van de componenten van turbo en wastegate is het goede praktijk om een zekere voordruk (de preload) te geven zodat de klep, ook bij warme / hete turbo, echt dicht zit als de ECU dat denkt.
In de shopmanual van de ecu zou je moeten kunnen terugvinden wat voor systeem je Astra gebruikt om het setpoint te halen, te controleren en te regelen, dan weet je ook of daar marge in zit of dat deze compenseert voor pre-load.
Als je het binnen redelijke grenzen houdt zou ik niet verwachten dat dit kwaad kan, maar eerder onder vakkundig monteren scharen

Let wel: Hoe meer voorspanning, hoe minder 'slag' je overhoudt van het membraan van de wastegate capsule. Zorg igg dat je daar binnen de marge blijft en opereer het membraan niet in de onderste 10% of boven de 90%
Have fun!
- Gijs Evo
Astra GTC, gewoon chippen bij EDS op de bank 

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
EDS heeft zelfs altijd aan het eind van het jaar kerstaanbiedingen. Volgens mij heb je dan je auto voor 200/300eu al gechipt 

- Niels
Absoluut de beste optie imho!
Goede besteding van de kerst bonus Frank
Goede besteding van de kerst bonus Frank

- frank de jonge
Dat zou idd een goede optie zijn ja. Eerst een spiegelreflex Cam aanschaffen nog.