BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 12:25

Hier iets wat ik vond op Wikipedia betreffende cognitieve dissonantie, een deel daarvan:

Er is een duidelijke overeenkomst met het begrip rationalisatie, één van de afweermechanismen uit de psychoanalytische theorie.

Bijvoorbeeld: Iemand wil een nieuwe auto kopen, heeft al een keuze gemaakt voor een merk maar aarzelt tussen twee verschillende kleuren, rood en blauw. De blauwe kan wél in metallic geleverd worden maar de rode níét. Hij (of zij) vindt daarbij de rode het mooist, maar wil ook metallic om de lak beter te beschermen. Na lang aarzelen laat hij de metalliclak tenslotte de doorslag geven, ook omdat de garagehouder hem dat aanraadt, en hij of zij kiest voor de blauwe auto. Na een paar weken in de nieuwe (blauwe) auto gereden te hebben merkt hij dat als hij een rode auto van hetzelfde merk ziet rijden, hij die minder mooi vindt dan hij eerst dacht. Onbewust heeft hij zijn mening herzien. Er is niet langer een strijdigheid van een verlangen naar een rode auto en het feit dat hij voor een blauwe gekozen heeft.
:D

Reind

Bericht door Reind » 06 dec 2011, 12:31

RVV schreef:
Tristan schreef:
sitechris schreef:28k voor een xenonloze 135i van dik 3 jaar oud met 135k op de teller zonder huisselect garantie. Die blijft nog wel even staan schat ik in.
+1.

Mijn 123d met dezelfde km-stand, meer opties en 1 jaar nieuwer kreeg ik 20K voor en gaat dan voor max. 25K de handel in.

Valt mij op dat ze altijd de hoofdprijs denken te kunnen vangen voor auto's als een 135i, 335i sedan/coupé/touring/M3.

335i uit 2006 met een beetje frisse kilomterstand..(zeg maar tot 80000) daar durven ze gerust 28 tot 30K voor te vragen. En dan hebben we het over auto's die over een maand gewoon 6 jaar oud in bouwjaren zijn.
Die nieuw hooguit 60 tot 65K hebben gekost. Maar het blijft ook allemaal staan.
Een 335i alleseropeneraan versie kost wel iets meer dan 60/65. Mijn 320d kost al 64.800. En daar zit nog niet alles op en is een gemiddelde diesel. Ik denk dat een 335i nieuw echt wel tegen de 80K aan kan lopen. Of zelfs daarboven zit.

Mijn 330d kosten in 2004 volgens kiss ook rond de 80K.

Koop je een 335i uit 2006 voor 25K is daar toch meer dan 12K per jaar op afgeschreven. Dat vind ik nogal wat. Das in 3 jaar een golf GTI

Robin

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 12:36

Mijn 2006 335i E90 handbak met 'n paar dingetjes, niet loaded was 62k voor zover ik weet. Geen satnav/geen leer.

Een 335i van 80k is wel de andere kant op. Mijn F10 redelijk loaded 535i kost dat amper.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 12:39

Je went inmiddels aan de bedragen... Maar het blijft bizar.
In mijn geval, werk je elke dag om wat over te houden. En je spaart bijv 60k in een jaar, om vervolgens 15-20k af te schrijven.. Gewoon... Omdat het hoort.

Ik blijf het zonde vinden.
Je leeft maar een keer zeggen ze dan. Maar je werkt elke dag.. Ik put meer plezier uit het geld elders te besteden dan het weg te gooien. Dan maar een ouder model.. Alles is relatief en er blijft altijd iets " beters" .

Ondanks dat ik redelijk autogek ben, blijf ik kritisch en rationeel.
Zo is mijn zwager botenliefhebber. Nu heeft ie een prachtige boot. En hij kost net zoveel als een tussenwoning.. A dream come true zou je zeggen. Maar ook hij kijkt tijdens het varen weer op naar nog grotere , luxere, duurdere boten.. Zo blijf je bezig ...

Gewoon kopen waar je je lekker bij voelt.. En je niet gek laten maken door andere.
Een auto die 10jaar terug veel lol gaf, kan dat nu ook nog.

Robin

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 12:42

dvh schreef:Je went inmiddels aan de bedragen... Maar het blijft bizar.
In mijn geval, werk je elke dag om wat over te houden. En je spaart bijv 60k in een jaar, om vervolgens 15-20k af te schrijven.. Gewoon... Omdat het hoort.

Je leeft maar een keer zeggen ze dan. Maar je werkt elke dag.. Ik put meer plezier uit het geld elders te besteden dan het weg te gooien. Dan maar een ouder model.. Alles is relatief en er blijft altijd iets " beters" .

Zo is mijn zwager botenliefhebber. Nu heeft ie een prachtige boot. En hij kost net zoveel als een tussenwoning.. A dream come true zou je zeggen. Maar ook hij kijkt tijdens het varen weer op naar nog grotere , luxere, duurdere boten.. Zo blijf je bezig ...

Gewoon kopen waar je je lekker bij voelt.. En je niet gek laten maken door andere.
Ik snap je.

Onbescheiden vraag. Heb je 'n koophuis? :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 dec 2011, 12:43

En daarbij moet zo'n 335i/535i wel redelijk afschrijven. Anders gaat degene die dat geld te besteden heeft wel voor een nieuwe. 2 jaar oud en dan 55k vragen en voor 62k heb je een nieuwe... (wel of niet loaded) Dus die gebruikte 335i moet wel aardig goedkoper zijn dan een nieuwe. Met FIAT Panda's bv ligt dat wat anders (maar dan koop ik alsnog een nieuwe).
Dus misschien is het dan niet raar dat de nu 5-6 jaar oude 335i's wat blijven "hangen" in prijs. Het verschil met de nieuwe is gemaakt en de 318i/320i is niet erg veel goedkoper dus geef je misschien een paar k meer uit en neemt die fijne 335i.

RVV

Bericht door RVV » 06 dec 2011, 12:45

Robin schreef:Mijn 2006 335i E90 handbak met 'n paar dingetjes, niet loaded was 62k voor zover ik weet. Geen satnav/geen leer.
Een 335i van 80k is wel de andere kant op. Mijn F10 redelijk loaded 535i kost dat amper.

Wat jij zegt, Reind heeft het over superdik aangeklede 335i's maar ik heb het over basis 335i's met high ex pakketje er op en aan. Die zaten nieuwe rond de 62 a 65k indertijd.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 12:50

Robin schreef:
dvh schreef:Je went inmiddels aan de bedragen... Maar het blijft bizar.

Ik snap je.

Onbescheiden vraag. Heb je 'n koophuis? :D
Jep :)

Robin

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 12:52

Dan snappen we mekaar. :tooth:

Over afschrijving gesprokren bij starters op de woningmarkt die koste wat het koste een koophuis moesten. Niet dat ik hun dat niet gun. Maar over (slechte) investeringen gesproken. :(

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 12:56

True, vandaar dat ik voorlopig lekker blijf zitten waar ik zit. Heb geen zin om verder " genaait" te worden door opnieuw te verhuizen.

Zou ik vandaag de dag huren, dan bleef ik lekker huren.
De enige reden waarom ik destijds kocht is om weg te zijn uit de woonwijken. Zit nu lekker aan de rand, aan het water.. Vrij uitizicht.. En ondanks alles, mijn hyphotheeklasten zijn dermate dat ik er vandaag de dag nog geen tussenwoning voor zou kunnen huren.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 12:59

Over afschrijving gesprokren bij starters op de woningmarkt die koste wat het koste een koophuis moesten. Niet dat ik hun dat niet gun. Maar over (slechte) investeringen gesproken
Nou, die afschrijving van 15k per jaar op een auto, die heb ik per maand aan huur..
Dus of huren nou zo'n succes is :tooth: :hot:

Robin

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 13:02

@dvh, zoiets inderdaad.

Maar laat een ander dan ook lekker doen wat ie doet/wil/kan. Dat ben je ook met me eens denk ik.
Of 't nou op woon/auto/vakantie/lifestyle/boten/horloge/pc en mobilie telefonie/hobby is.

Als 'n iemand ter waarde van 'n nieuwe Golf GTI aan horloges heeft, wordt ie ook voor gek verklaard. :bag:

Laat 'm toch.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 13:07

Iedereen moet doen en laten met zijn centen wat hij/zij wil.
Echter om het te verbrassen aan afschrijving..
Zelf weten hoor... Maar ik vind het sonde.

En een horloge van 25k blijft over het algemeen zijn waarde beter behouden dan een Golf gti :)..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 dec 2011, 13:07

Robin schreef:Dan snappen we mekaar. :tooth:

Over afschrijving gesprokren bij starters op de woningmarkt die koste wat het koste een koophuis moesten. Niet dat ik hun dat niet gun. Maar over (slechte) investeringen gesproken. :(

zoals ik :devil: maar dat koste wat kost een koophuis moeten komt niet volledig uit eigen wil he ;)

als je iets meer dan modaal verdiend kom je (iig hier in de randstad) gewoon NIET aan een huurhuis... die worden alleen verdeeld aan de gekleurde medelander en uitkeringtrekkers ;)

dus je "moet" wel kopen en ja dan wordt het ook nog makkelijk gemaakt door de banken dus doe je het...

verder eens met DVH maarja allemaal keuzes he je kan je geld maar 1x uitgeven...

Reind

Bericht door Reind » 06 dec 2011, 13:10

Huren is toch echtwel geld weggooien. Heeft helemaal NIKS met investeren te maken.

Bij een hypotheek is je huis je spaarpot. Als je de juiste hebt......

En ach die stenen zijn nu niet zoveel waard, maar dat trek in de toekomst ook wel weer bij.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 13:11

In princiepe maakt het geen drol uit. Zolang je het kan betalen en je gaat niet verhuizen.
Maar zodra een v/d 2 mis gaat en je moet je huis verkopen, dan bent u genaait.

Tristan

Bericht door Tristan » 06 dec 2011, 13:34

Reind schreef:Huren is toch echtwel geld weggooien. Heeft helemaal NIKS met investeren te maken.

En ach die stenen zijn nu niet zoveel waard, maar dat trek in de toekomst ook wel weer bij.
Als je denk dat je aan je huis tegenwoordig nog kan verdienen heb je het mis. Tijden dat je geld kon verdienen zal niet meer vanzelfsprekend zijn. Een hypotheek is ervoor om een dak boven je hoofd te hebben, dat is het primaire doel. En bij huur is het niks anders. In sommige steden is het momenteel juist voordeliger om te huren dan er een hypotheek op af te sluiten.

Reind

Bericht door Reind » 06 dec 2011, 13:53

In mijn stad is een vergelijkbare huurwoning duurder. Het voobeeld zijn mij buren. Die huren een soortgelijke woning maar dan stukken kleiner met een standaard keuken en sanitair ed. De huur die zij betalen is gelijk aan onze hypotheek last. Daarbij komt dat wij met een gedeelte van de maandelijkse hypotheeklast een vermogen opbouwen die na 30jaar 60% voor de totale hypotheek bedraagd. Ik zou niet willen ruilen.

En dat ik nu niet moet verkopen snap ik ook wel. Daar valt geen geld te verdienen, enkel te verliezen. Maar dat hoor je mij ook niet zeggen.
Laatst gewijzigd door Reind op 06 dec 2011, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 dec 2011, 13:55

Tristan schreef:
Reind schreef:Huren is toch echtwel geld weggooien. Heeft helemaal NIKS met investeren te maken.

Als je denk dat je aan je huis tegenwoordig nog kan verdienen heb je het mis. Tijden dat je geld kon verdienen zal niet meer vanzelfsprekend zijn. Een hypotheek is ervoor om een dak boven je hoofd te hebben, dat is het primaire doel. En bij huur is het niks anders. In sommige steden is het momenteel juist voordeliger om te huren dan er een hypotheek op af te sluiten.
verdienen hoeft niet he... maar als je een hypotheek hebt van 30 jaar met een bankspaarproduct / aflosschema dan ben je na 30 jaar wel van je (of een deel van) woonlasten af ;) terwijl datzelfde huurhuis elk jaar met 2.5% huurverhoging wordt verhoogd ;)

dus woonhuis 250K hypo kost je nu netto 800 in de maand stel 1/2 aflossen is over 30jaar netto (geen rente aftrek meer!) 550 in de maand

of

huur woonhuis vergelijkbare grote kost nu 800 in de maand na 30 jaar prijs correctie 800 *1.025^30 = 1678 euri!

tel uit je winst ;)

dit staat dus los van de werkelijke waardeontwikkeling van je huis.... dat is zolang je niet verhuisd eigenlijk geen issue!

KoenM

Bericht door KoenM » 06 dec 2011, 13:58

Tenzij de rente ineens weer flink omhoog gaat ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 06 dec 2011, 14:01

Martijn, maar ik woon geen 30 jaar in hetzelfde huis (ben ik iig niet van plan). Dus dan gaat je vergelijking al niet meer op.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 dec 2011, 14:04

Ja, ik doe zelf ook mee. Maar in dit draadje gaat het meer ergens anders om, alhoewel ik het gelul over dat ding wel zat ben eigenlijk :angel:

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 dec 2011, 14:05

Arthur schreef:Ja, ik doe zelf ook mee. Maar in dit draadje gaat het meer ergens anders om, alhoewel ik het gelul over dat ding wel zat ben eigenlijk :angel:

Afbeelding
daarom daar is al 300 pagina's over vol geluld :kikker: haha
KoenM schreef:Tenzij de rente ineens weer flink omhoog gaat ;)
staat bij mij 30 jaar vast ;) en idd ook dat vinden veel mensen om me heen raar, waarom niet variabel of 5 jaar ben je lekker goedkoop uit hoor je dan....

tja moet je ze horen janken als de rente straks wel begint te lopen...
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 06 dec 2011, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 06 dec 2011, 14:07

Als de 1M morgen 29.995 euro kost leeft het draadje nog een keer op en krijgen we nog 300 pagina s.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 06 dec 2011, 14:13

Andre schreef:Als de 1M morgen 29.995 euro kost leeft het draadje nog een keer op en krijgen we nog 300 pagina s.
Dan koop ik er ook één. :)

Plaats reactie