Welke compact camera? Tips nodig van de kenners.
- Martin van der Zwaard
Welke compact camera? Tips nodig van de kenners.
Ik ben voor mijn zwager op zoek naar een goede compact camera voor fotografie van de auto's die hij te koop heeft.
De eisen zijn als volgt;
- 90% van de tijd gebruik binnen bij kunstlicht
- gebruik in relatief kleine ruimte. Dus wil zo dicht mogelijk bij de auto kunnen staan en toch het geheel op de foto krijgen
- geschikt voor gebruikt met een afstandsbediening zodat camera op statief kan staan
- SD-kaart
- Accu, absoluut geen batterijen.
- Megapixels....geen idee. Foto's worden kleiner gemaakt voor de site. Zolang ze maar goed scherp zijn.
- eventueel mogelijkheid montage externe flitser al dan niet op afstand
Geen idee of bovenstaande te vinden is in een compact camera en omdat er zoveel soorten zijn kan ik even niet zeggen wat nou goed zou zijn. Dus wellicht hebben de kenners, die er hier genoeg zijn, een tip qua merk en type etc.
Thanks!!
Martin
De eisen zijn als volgt;
- 90% van de tijd gebruik binnen bij kunstlicht
- gebruik in relatief kleine ruimte. Dus wil zo dicht mogelijk bij de auto kunnen staan en toch het geheel op de foto krijgen
- geschikt voor gebruikt met een afstandsbediening zodat camera op statief kan staan
- SD-kaart
- Accu, absoluut geen batterijen.
- Megapixels....geen idee. Foto's worden kleiner gemaakt voor de site. Zolang ze maar goed scherp zijn.
- eventueel mogelijkheid montage externe flitser al dan niet op afstand
Geen idee of bovenstaande te vinden is in een compact camera en omdat er zoveel soorten zijn kan ik even niet zeggen wat nou goed zou zijn. Dus wellicht hebben de kenners, die er hier genoeg zijn, een tip qua merk en type etc.
Thanks!!
Martin
- MartijnGizmo
Re: Welke compact camera? Tips nodig van de kenners.
Zoveel mensen, zoveel wensen... http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false; is een goed startpunt, waar je o.a. kunt zoeken op features.
- Peric
Ik moet ook regelmatig voor m'n werk objecten(kranen, bedrijfsauto's) van dichtbij fotograferen.
Daarvoor gebruik ik hier een Sony Cybershot DSC-WX1. Veel instelmogelijkheden. Of er een externe flitser op aangesloten kan worden weet ik niet.
Is met een accu en een memorystick.
Zag op het net al dat nu de DSC-WX10 al te koop. Is dus met groothoeklens ingebouwd, en dat is wel handig als je pics van dichtbij wilt nemen..
Succes met zoeken..
Daarvoor gebruik ik hier een Sony Cybershot DSC-WX1. Veel instelmogelijkheden. Of er een externe flitser op aangesloten kan worden weet ik niet.
Is met een accu en een memorystick.
Zag op het net al dat nu de DSC-WX10 al te koop. Is dus met groothoeklens ingebouwd, en dat is wel handig als je pics van dichtbij wilt nemen..
Succes met zoeken..
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Weet niet wat het budget is, maar waarom een compact camera? Een simpele Canon 1000d of 400/450d is hier prima geschikt voor.
- frankv
Ik zou zeggen:
- foto's met grote scherptediepte gewenst=> grote lensopeningen niet gewenst, f3.5 kitlens is prima
- auto's staan stil en het is binnen met statief => ISO100 en een sluitertijd van een halve seconde is geen probleem
- je moet de foto niet van te dichtbij nemen vanwege de vervorming door het perspectief (heeft niets met lens te maken, komt alleen door afstand)
- afstandsbediening hoeft niet, zelfontspanner op 2 sec werkt prima
- bepaal welke brandpuntsafstand je nodig hebt als je het verst van de auto staat (deste minder perspectief vervorming heb je), een bredere lens of zoom kopen heeft geen nut en kost alleen maar extra
En of je dan een LX5, XZ-1, m43, of APS-C DSLR koopt is dan weer een kwestie van smaak denk ik. RAW output ijkt me wel handig ivm achteraf corrigeren van kleurtemperatuur.
- foto's met grote scherptediepte gewenst=> grote lensopeningen niet gewenst, f3.5 kitlens is prima
- auto's staan stil en het is binnen met statief => ISO100 en een sluitertijd van een halve seconde is geen probleem
- je moet de foto niet van te dichtbij nemen vanwege de vervorming door het perspectief (heeft niets met lens te maken, komt alleen door afstand)
- afstandsbediening hoeft niet, zelfontspanner op 2 sec werkt prima
- bepaal welke brandpuntsafstand je nodig hebt als je het verst van de auto staat (deste minder perspectief vervorming heb je), een bredere lens of zoom kopen heeft geen nut en kost alleen maar extra
En of je dan een LX5, XZ-1, m43, of APS-C DSLR koopt is dan weer een kwestie van smaak denk ik. RAW output ijkt me wel handig ivm achteraf corrigeren van kleurtemperatuur.
- Martin van der Zwaard
Ik heb een DSLR maar vind dat niks om mee te werken. Is leuk voor de vakantie en om op je gemak mee te rommelen op zondag in het bos, maar voor dit werk wil ik gewoon lekker een compact hebben. Niks moeilijk met instellingen etc, gewoon schieten.
Budget is zo max. €300,-
Daar moet toch wel iets moois voor te krijgen zijn lijkt mij.
Budget is zo max. €300,-
Daar moet toch wel iets moois voor te krijgen zijn lijkt mij.
-
Zowel een dslr als een compact heeft doorgaans een volautomatische instelling. Dus tja...
Maar verder gewoon preview afstruinen en zoeken naar een compact met een beetje groothoek die in je budget past, en de specs er op nalezen. Een zinniger antwoord dan dat valt er gewoon niet te geven.
Maar verder gewoon preview afstruinen en zoeken naar een compact met een beetje groothoek die in je budget past, en de specs er op nalezen. Een zinniger antwoord dan dat valt er gewoon niet te geven.
- Knot
Als je met kunstlicht wilt knippen zou ik geen simpele compactcamera nemen, die krijgen door die lensjes bijna geen licht binnen dus een veel te lange sluitertijd.
- Martin van der Zwaard
Ik weet dat een DSLR vele malen beter is, maar die willen we niet.
Het moet gewoon een makkelijk en compact apparaatje zijn. Neem aan dat er wel compacts zijn die dat kunnen.
En sluitertijd is niet zo'n ramp. Zetten de camera toch op een statief.
Het moet gewoon een makkelijk en compact apparaatje zijn. Neem aan dat er wel compacts zijn die dat kunnen.
En sluitertijd is niet zo'n ramp. Zetten de camera toch op een statief.
-
De Nikon P300 voldoet waarschijnlijk wel aan je eisen. Heeft zelfs PASM standen.
Ik heb voor deze gekozen omdat ik een DSLR te zwaar vind om steeds rond te zeulen, maar toch redelijk wat wil kunnen instellen.
We hebben hier een canon 350d liggen die bijna niet gebruikt wordt. Zo'n topfotograaf ben ik nu ook weer niet :') Die P300 voldoet meer dan genoeg. Met mijn kennis benut ik niet eens zijn vol potentieel.
Dus misschien een interessante tip.
Ik heb voor deze gekozen omdat ik een DSLR te zwaar vind om steeds rond te zeulen, maar toch redelijk wat wil kunnen instellen.
We hebben hier een canon 350d liggen die bijna niet gebruikt wordt. Zo'n topfotograaf ben ik nu ook weer niet :') Die P300 voldoet meer dan genoeg. Met mijn kennis benut ik niet eens zijn vol potentieel.
Dus misschien een interessante tip.
- MartijnGizmo
Gewoon custom witbalans instellen, hoef je ook niet na te bewerken!frankv schreef: RAW output ijkt me wel handig ivm achteraf corrigeren van kleurtemperatuur.

-
Kan de P300 ook 

- Martin van der Zwaard
Die P300 ziet er inderdaad wel goed uit.
Kwam ook nog de Olympus XZ-1 tegen op het www. Dat is denk ook wel een goeie optie.
Wel iets boven budget, maar dat zien we dan wel weer. Het is tenslotte een investering om geld mee te verdienen.
Kwam ook nog de Olympus XZ-1 tegen op het www. Dat is denk ook wel een goeie optie.
Wel iets boven budget, maar dat zien we dan wel weer. Het is tenslotte een investering om geld mee te verdienen.
- Kevin20v
Heeft iemand hier ervaring met een Olympus E-PL1?
- Martin van der Zwaard
Zojuist de Olympus XZ-1 besteld. Heeft goede reviews op internet en voldoet zo te lezen aan de eisen.
Ben benieuwd. Morgen ophalen.
Ben benieuwd. Morgen ophalen.