Mazda MX5

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Mazda MX5

Bericht door Wouter81 » 02 feb 2007, 11:17

Okee, zit me een beetje te beraden. :) Rij nu in Golfje van 13 jaar oud. Betrouwbaar en goedkoop vervoer maar totaal geen rijplezier. :shock: Ik had altijd m'n uitlaatklep met het motorrijden maar deze heb ik (vanwege de net gestarte eigen zaak, minder tijd blabla) verkocht.

Nu kan ik wel weer een motor kopen maar op straat rijden vind ik geen zak aan, elk weekend naar de Nordschleife is veel te ver en het racen zet ik even op een laag pitje, dit jaar niet zoveel zin in. Afgelopen 3 jaar al erg veel tijd en geld ingestopt. Misschien later weer. Vriendin waar ik sinds kort mee samenwoon heeft ook helemaal niks niente met motoren (oh oh daar ga je al :wink: ) dus die doe ik er ook niet echt een plezier mee. Achterop (op straat dan) zou ze toch zowiezo nooit meegaan.

Zit dus te denken aan een autootje erbij, waarmee het wel leuk sturen is en waar je met z'n 2'en iets aan hebt ook. Ben niet bepaald kapitaalkrachtig momenteel dus het moet iets goedkoops worden. Wat mij wel leuk lijkt is een klein cabriootje erbij waarbij ik zat te denken aan een Mazda MX5. Voor tussen de 4 en 5000 euro heb je al één van bouwjaar 1990 - 1993 zeg maar.

Specs zien er goed uit. Achterwielaandrijving 8) , 116 pk (1,6 liter blokje), slechts 950 kg dus ook mooi goedkoop in de wegenbelasting en natuurlijk met mooi weer open rijden. Een echte cabrio dus met mooi stoffen dakje zoals het hoort. Tegelijkertijd mooi een 2e auto erbij, verwachting is toch wel dat de vriendin dit jaar haar rijbewijs haalt. Ook daarmee dan eens wat weekendjes naar de Ring toe, daar lekker rijden.

Vind het model ook nog steeds leuk eruitzien, ziet er amper verouderd uit.

[img:300:225]http://www.clubmazda.co.uk/gallery/images/mx5-02big.jpg[/img]

Wie heeft ervaring met MX5'jes, wat zijn de punten om op te letten als je gaat kijken/rijden met zo'n ding?

Ik moet gewoon weer iets leuks op wielen hebben, wordt nu gek. :roll:

RobS

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:20

Ik heb vrij veel ervaring met MX5jes, vraag maar raak ;)

Afhankelijk van wat je doelstellingen in de toekomst zijn zul je op zoek moeten naar een voor jou geschikte MX5. Het model wat je beschrijft, tot '94 is voorzien van een 1.6i blokje met 115pk. Daar kun je vrij gemakkelijk voor ongeveer $1200 een complete turboset van Greddy op zetten, daarmee heb je ongeveer 150pk en bijna 200Nm koppel. Je rijd dan op ongeveer 5psi waarbij je verder niks hoeft aan te passen aan je koppeling etc. D

De goedkope turbokit is het grote voordeel van de 1.6, voor de 1.8 ben je snel het dubbele kwijt. Ik persoonblijk ben om die reden voor een 1.6 gegaan, neem er wel in van '92 of later, de modellen voor '92 hebben een brakke bevestiging van de krukaspoelie, die loopt er na verloop van tijd gewoon af, is een bekend probleem.

Met het standaard vermogen voldoen de remmen prima, de standaard dempers lekken eigenlijk altijd, als ze nog nooit vervangen moet je dus direct op een extra kostenpost rekenen. Motorisch kan er niet veel mee mis zijn, bij 150k km zijn ze ongeveer ingereden ;) Er worden in NL wel veel Miata's bereden en verkocht, daarin zit een miles teller, let daarop dus :)

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)
Laatst gewijzigd door RobS op 02 feb 2007, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 02 feb 2007, 11:26

Leuk ding zo'n MX5. En de magische letters hé RWD :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 02 feb 2007, 11:28

Wouter,

Idd erg gaaf de MX5 MK1 een regelrechte kopie van de legendarische Lotus Elan, erg betrouwbaar en vorigjaar bij de Fifth Gear nog als de beste MX5 geranked.

Toevalig gisteren op DC bij wheeler dealers ook een MX5 als project auto. Tijdloos en japanse no nonsense auto.

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 11:33

Hey, Mex.

Jou MX-5 loopt zeker hard. Toen we op Zandvoort reden tijdens de circuit-dag hoorde ik al een eigenaardige fluit onder de motorkap. Toen vertelde DDX dat er een turbo opzat.

Niet vergeten te zeggen dat de achterkant nogal tricky kan zijn. :wink:

RobS

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:35

Tristan schreef:Hey, Mex.

Jou MX-5 loopt zeker hard. Toen we op Zandvoort reden tijdens de circuit-dag hoorde ik al een eigenaardige fluit onder de motorkap. Toen vertelde DDX dat er een turbo opzat.

Niet vergeten te zeggen dat de achterkant nogal tricky kan zijn. :wink:
De tricky achterkant kwam destijds door de uniroyal rainsport bandjes, die zijn niet byzonder geschikt voor circuit gebruik, de R888's die ik nu heb gelukkig wel :)

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3600 topic met info :)

Hielke

Bericht door Hielke » 02 feb 2007, 11:39

Mk1 MX5 moet de beste rijders-MX5 zijn. Heb met een Mk2 gereden en vond dat al een heerlijk sturende auto.

Maar als stuurenthousiastelingen zeggen dat de Mk1 nog veel leuker is, dan moet je die hebben. 115 pk moet ook meer dan genoeg zijn. Het gaat 'm in die auto's niet om de brute power.

Zoekze!

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 feb 2007, 11:41

Hee jongens, bedankt voor de info. :)

Zat deze te bekijken: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... ndaard.css

Is alleen niet een post 92 model dus, zoals Mex zegt. Ding heeft echt geen km's gelopen. :shock:

RobS

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:44

Wouter81 schreef:Hee jongens, bedankt voor de info. :)

Zat deze te bekijken: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... ndaard.css

Is alleen niet een post 92 model dus, zoals Mex zegt. Ding heeft echt geen km's gelopen. :shock:
Dat is dus een Miata, waarschijnlijk is de kmstand eigenlijk de miles-stand.

Miata is te herkennen aan de kleine nrplaatjes, zijknipperlichten (rond), vaak geen mistachterlicht, 3e remlichtje in de klep, lampjes achter de reflectoren aan de zijkant (voor en achter), milesteller en vaak airco als optie.

Miata is niet meer dan een mx5 die destijds vanuit de US of Canada hierheen is gekomen doordat er hier een tekort was.
Laatst gewijzigd door RobS op 02 feb 2007, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 02 feb 2007, 12:07

Hoi Wouter81,

Let goed op de kap, zitten er scheuren in, is hij van linnen op PVC (Linnen kan ook bij koudere omstandigheden open) Is de ruit uitritsbaar (hierdoor komen er geen vouwen in)
Let ook op of er geen water geeft gestaan in de "tunnel"waar het dak in valt. haal de matten eruit (ook die in de bagageruimte) en voel of hij droog is. Een mx5 lekt altijd een beetje maar als het hier echt nat is duid dat op grotere lekkages.

Motorisch zijn ze top en kan je er veel gekkigheid mee uithalen. De koppeling van een 1.6 is echter niet overbemeten en daardoor slijtagegevoelig.

Aangezien je in Sneek woont zou ik een eventuele MX5 laten checken en onderhouden bij http://www.mx5freaks.nl/
De mx5 liefde bij deze mannen is behoorlijk uit de hand gelopen waardoor ze alleen nog maar in mx5's doen tegen scherpe prijzen.

Ik heb daar voor €275 een andere koppeling in mn mx5 laten zetten.

Succes met zoeken. Het is een auto waar ik zomers met weemoed aan terug denk.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 feb 2007, 13:07

Word en informatief draadje! Altijd leuk.

Michel

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 feb 2007, 13:43

Hee Wouter,

De wagen ziet er jonger uit dan dat hij is! , dat is altijd een goed teken.
RWD is super! Maar is de motor niet ietswat aan de lichte kant?

Ik ben benieuwd!

Gr. Jemer

Tristan

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 13:59

Daarom zit er een turbo op, Jelmer. :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 feb 2007, 18:12

8)

Michel P

Bericht door Michel P » 02 feb 2007, 19:25

Roger

Bericht door Roger » 02 feb 2007, 20:03

Geweldig leuke auto! Heb er een tijdje een gehad en heb er echt heel veel plezier mee gehad. Echt een gooi en smijt auto die bijna unkaputbar is! Je kan er heel gemakkelijk dwars mee, echt leuk :lol:

Enige minpunt vindt ik de klaplampen. Met de lampen omhoog voelde me net Bassie en Adriaan on tour!!

Er schijnt wel een dingetje te zijn met auto's die airco hebben. Iets met de poelie, maar weet het niet meer precies. Ik denk dat het sowiso beter is om een Europese variant te kopen.

RobS

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 22:48

Roger schreef: Er schijnt wel een dingetje te zijn met auto's die airco hebben. Iets met de poelie, maar weet het niet meer precies. Ik denk dat het sowiso beter is om een Europese variant te kopen.
De poelie is het verhaal wat ik ook al beschreef, dit gaat op voor modellen van voor '92 en heeft niks te maken met wel of geen airco. Alle mx5'en en miata's van voor '92 hebben een krukaspoelie die niet stevig op de krukas bevestigd zit, na verloop van tijd komt er speling op en uiteindelijk breekt het zaakje af.

De hierboven genoemde markplaats mx5 is nogal een de prijs, heeft wel een klein nrplaatje voor maar ook zijknippers, het is naar alle waarschijnlijkheid een europese met een 'illegaal' klein plaatje. (of een miata die een keer schade heeft gehad waarna er een nieuw scherm met zijknipperlicht is geplaatst.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 feb 2007, 12:03

Schop :)

Afgelopen zaterdag bij de Mazda dealer even plaatsgenomen in zo'n ding (had er nog nooit in gezeten zelfs :oops: ), geweldig zeg. Wat een kart, lekker laag zitten.

Paar vraagjes. Is dat probleem met die krukaspoelie niet op te lossen? Stel, ik vind een prachtige 1990/1991 versie, dan zou het wat 'zonde' zijn om hem te moeten laten staan vanwege zo'n probleem.

Enne, qua wegligging schijnt het top te zijn, behalve dan dat de standaard schokbrekers vaak niet optimaal cq. troep zijn. Wat zijn goeie betaalbaar aftermarket shocks en waar moet ik qua kosten dan ongeveer aan denken? Hoeft echt geen racespul te zijn wat in 300 standen is in te stellen. Gewoon een beetje sportief, stug maar niet spijkerhard.

Owja, en qua sleutelen ben ik zelf (helaas) niet erg handig. :o

RobS

Bericht door RobS » 12 feb 2007, 12:52

Wouter81 schreef:Schop :)

Afgelopen zaterdag bij de Mazda dealer even plaatsgenomen in zo'n ding (had er nog nooit in gezeten zelfs :oops: ), geweldig zeg. Wat een kart, lekker laag zitten.

Paar vraagjes. Is dat probleem met die krukaspoelie niet op te lossen? Stel, ik vind een prachtige 1990/1991 versie, dan zou het wat 'zonde' zijn om hem te moeten laten staan vanwege zo'n probleem.

Enne, qua wegligging schijnt het top te zijn, behalve dan dat de standaard schokbrekers vaak niet optimaal cq. troep zijn. Wat zijn goeie betaalbaar aftermarket shocks en waar moet ik qua kosten dan ongeveer aan denken? Hoeft echt geen racespul te zijn wat in 300 standen is in te stellen. Gewoon een beetje sportief, stug maar niet spijkerhard.

Owja, en qua sleutelen ben ik zelf (helaas) niet erg handig. :o
Het krukasprobleem valt wel op te lossen dmv loctite:

http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html

Maar ik zou toch echt gaan kijken naar een '92 of later model, de loctite oplossing is leuk maar een duurzame oplossing is het in mijn ogen niet. Je kan ook de gok nemen en er tzt wanneer het probleem zich voor doet een ander blokje inhangen.

Voor een goed setje dempers moet je op ongeveer 500€ rekenen, Koni of Bilstein bijvoorbeeld.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2007, 12:34

Gister voor het eerst in een MX5 gereden 8) , proefritje in deze: http://zoek.autotrader.nl/dslnl/cars_ad ... 000816.css

Zag er van buiten nog goed uit (paar kleine plekjes), iets verlaagd, mooi sportstuurtje erin. Dat rijdt wel leuk zeg :P , zeker met de kap eraf. Tevens voor het eerst dat ik in een cabrio heb gereden. Was gister ook lekker weer.

Ding lekte naderhand (bij terugkomst) wel koelvloeistof zo te zien. :?

Zat ook een sportuitlaat onder, vind ik dan weer minder. Wat een herrie aan de kop met 100 km/u... dat hoeft om mij dan weer niet zo.

Anyway, zoiets smaakt naar meer. Toen ik daarna weer in m'n Golfje stapte voelde het alsof ik bovenop het dak zat, zo hoog leek ik weer te zitten. :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 mar 2007, 12:45

Wouter81 schreef:Anyway, zoiets smaakt naar meer. Toen ik daarna weer in m'n Golfje stapte voelde het alsof ik bovenop het dak zat, zo hoog leek ik weer te zitten. :lol:
Weet je tenminste waarnaar je moet zoeken Wouter! Deze gewoon laten staan, je hebt nog even voordat de zomer begint :wink:

Wel een mooie kleur deze 8)

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 11 mar 2007, 12:53

Afgelopen week voor het eerst mee geweest op Zandvoort in een MX5. Wat een leuke auto is dat zeg :D . Goed te beheersen en lekker speels op de achteras. Helaas wat te klein voor mij.

RobS

Bericht door RobS » 11 mar 2007, 13:02

Dick Hoekendijk schreef:Afgelopen week voor het eerst mee geweest op Zandvoort in een MX5. Wat een leuke auto is dat zeg :D . Goed te beheersen en lekker speels op de achteras. Helaas wat te klein voor mij.
Daar zijn wel wat oplossingen voor :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2007, 14:06

Mx5 is erg leuk rij ijzer inderdaad. Daar ga je heel lang plezier mee hebben. Houd hem wel origineel qua uiterlijk, want ik vind ze al met de meest kleine aanpassingen verschrikkelijk.

Toen de film Cars uit kwam dacht ik eerst dat Lightning McQueen een Mx5 was, de neus is precies hetzelfde zo lijkt het. :)

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 12 mar 2007, 15:41

Mex schreef:
Dick Hoekendijk schreef:Afgelopen week voor het eerst mee geweest op Zandvoort in een MX5. Wat een leuke auto is dat zeg :D . Goed te beheersen en lekker speels op de achteras. Helaas wat te klein voor mij.
Daar zijn wel wat oplossingen voor :)
Niks zeggen; flex en zaag?

Plaats reactie