Een eigen onderneming

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Shakes

Een eigen onderneming

Bericht door Shakes » 10 mar 2007, 22:17

Aangezien we hier nogal wat zelfstandigen hebben, leek het me een meer dan geschikte plek om wat meer info te krijgen over het ondernemerschap.

Wat is je motivatie geweest om voor jezelf te beginnen?
Wat is je tegen gevallen?
Wat is er erg meegevallen?
Wat zou je anders hebben gedaan?
Wat voor tips heb je verder?

Ben voor mezelf een beeld aan het schetsen hoe ik in mijn werkgebied verder wil gaan. Hoewel ik al veel info heb zou ik jullie input zeer waarderen!

Nandor

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 mar 2007, 22:39

Makkelijk zat;

1 het beste wat ik ooit gedaan heb

2 zou niet meer ander willen

3 zou het ooit anders moeten........................dan begin ik weer bij 1 :lol:

Ik wil nooit, maar dan ook nooit meer "onder" iemand werken, punt.

Tegengevallen is me niets, meegevallen, alles

Wat ik anders zou hebben gedaan, egh, ik had het jaren eerder moeten doen............................

Tips; iedereen die kritisch is, het gezeur en het gezeik van zijn/haar meerdere, die het vaak niet zo snapt als jij, meer dan zat is...............begin voor je zelf!! Laat zien dat je het beter kan!!

Nee, milionair in mijn vak gebied dat word ik niet, niet dat het slecht met me gaat :lol: , maar de vrijheid is onbetaalbaar....................................

Kasteel

Bericht door Kasteel » 10 mar 2007, 23:08

Me broer is zelfstandige en ik help/ondersteun hem een beetje, eigenlijk bevalt er een hele hoop; het stressvolle leventje kan vaak best veel voldoening geven. De enige echte pain in the ass is personeel, waar wij werkzaam zijn zit er per 5 mensen die je aanneemt 1 goede, je kan wel raden hoeveel frustraties dat ter weeg kan brengen.
Wat ik/we anders gedaan zouden hebben is ws gelijk met een bv beginnen, het omslagpunt ligt om het moment niet zo gek hoog en brengt later gewoon veel rompslomp (15k aan acc kosten/verklaring/opstellingen/aktes enz enz) om het over te zetten; gelukkig kan ik hier een groot deel zelf van, maar toch.

Toevallig een idee welke richting je ingaat Nandor, met/zonder personeel, groot/klein, meerdere/enkele opdrachtgevers, thuis/locatie?

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2007, 23:19

Vrijheid is prachtig, af en toe stress ook dieptepunten meegemaakt maar ik zou nooit meer anders willen. Gewoon helemaal zelf je leven indelen dat is wel het fijnst.
Kinderen kunnen gewoon langskomen op het werk, en het type bedrijf dat ik heb is ook een kinderparadijs. Welke peuter wil nou niet de hele dag op matrassen springen :lol:

Ik weet niet of ik je bruikbare tips kan geven, maar mijn motto is dat je alles wat een ander beter kan dan jij je ook door die ander moet laten doen. Dan kun je je concentreren op je kerntaken en de punten waar je echt goed in bent.

MarcF

Bericht door MarcF » 11 mar 2007, 08:52

Ik heb in de periode naast mijn studie ook een eigen onderneming gedreven (5 jaar lang) samen met een vennoot in de vorm van een V.O.F. (eigenlijk zou je ook kunnen zeggen, naast het hebben van de onderneming een studie gevolgd :wink: ).

De motivatie was eigenlijk heel simpel, verscheidene bedrijven hadden de behoefte aan bepaalde ICT-diensten tegen een schappelijke prijs en die konden wij leveren, daarbij hadden we het voordeel dat ik op financieel gebied redelijk onderlegd was en zodoende de administratie ook zelf gevoerd kon worden.

Dat is eigenlijk ook min of meer altijd de kracht geweest (en nog steeds is overigens) weinig (overhead)kosten, dus praktisch elke verdiende euro ging zo de eigen zak in, m.u.v. inkoop en belasting uiteraard.

Inmiddels ben ik klaar met mijn studie en ben ik toch voor een werkgever gaan werken daar ik voor mezelf weinig toekomst zag in de onderneming, al draait het momenteel nog erg goed (de vennoot zit er nog steeds in). Momenteel houdt ik me voornamelijk alleen nog maar bezig met de financiën en een enkele klant.

Als positief heb ik ervaren de vrijheid, het contact met de klant, de verdiensten en de ervaring die je opdoet. Aan de andere kant moet je je wel beseffen dat je er eigenlijk "altijd" mee bezig bent, het houdt niet op na 17:00 uur. Plus dat er ook wel eens "mindere" klanten tussenzitten die je toch behoorlijk wat frustraties kunnen bezorgen.

Wellicht is het handig om als soort overbruggingsperiode eerst naast je vaste baan (indien mogelijk, afhankelijk van werkgebied) in het "klein" te beginnen, mocht het nou goed gaan kun je altijd de grote overstap maken. Daarmee beperk je in ieder geval het risico qua inkomensderving mocht het niet zo gaan als je had gedacht.

Lang verhaal wellicht kun je er iets mee, maar ik zou het zelfstandige ondernemerschap zeker een kans geven.

Succes!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2007, 11:40

Ik heb een half jaar terug de stap ook gemaakt. 6 Jaar in loondienst gewerkt waar ik een best goeie functie had (bedrijfsleider) maar diverse oorzaken plus het feit dat ik van nature erg eigenwijs ben en vaak denk dat het beter kan :wink: hebben me doen besluiten om ontslag te nemen en het zelf te proberen. Samen met 1 collega (en later nog 1) eruitgestapt en in hetzelfde vakgebied (IT) een eigen bedrijf opgezet. Ik ben 26 jaar oud btw.

Sinds 1 september vorig jaar nu bezig en het gaat boven verwachting goed. In de 6 jaar dat ik in loondienst was een groot netwerk opgebouwd wat nu van pas komt.

Tot nu toe valt alles me mee en zoals ik er nu over denk is het de beste stap in m'n leven geweest. Natuurlijk heb je wel eens zorgen maar ik heb tot op heden geen moment spijt gehad van de stap, nog nooit ook maar 1 seconde. De vrijheid is heerlijk.

Of iets me is tegengevallen? Niet echt, of het moet zijn dat je soms best veel tijd moet investeren om je zuur verdiende centen te incasseren bij klanten. De meesten betalen goed maar je hebt er altijd slechtere betalers tussenzitten, is soms vervelend.

Ook gelijk de belangrijkste tip: zit boven op je factuurtjes! Zeker als starter wordt je gewoon uitgetest door klanten, hoe ver ze kunnen gaan. Zit hier bovenop, jij moet je rekeningen ook tijdig betalen.

Financieel ben ik er tot op heden wel op achteruitgegaan maar het is het waard. Kan er van rondkomen en dat geld komt later vanzelf wel weer, eerst de zaak uitbouwen. Geld is ook niet alles, met plezier naar je werk is IMO het belangrijkste. Heb nu weer elke dag zin om te werken, was ik in loondienst wel kwijt op het laatst. 8)

Gewoon doen dus. Niets minder dan op je 60e denken "had ik het maar gedaan". Al lukt het niet en kost het je een paar centen, dan heb je het tenminste wel geprobeerd en ben je heel wat ervaringen rijker.

MarcF

Bericht door MarcF » 11 mar 2007, 11:49

Wouter wat doe je precies in de IT?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2007, 12:21

MarcF schreef:Wouter wat doe je precies in de IT?
Zie http://freez.it :wink:

MarcF

Bericht door MarcF » 11 mar 2007, 12:36

In principe verlenen wij ook dergelijke diensten, alleen op kleinere schaal (en welllicht informelere basis). Klantenbestand particulier/zakelijk is 50/50.

Bedrijven kunnen we bedienen tot +/- 10 werkplekken.

Succes met het uitbouwen van de zaak!

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2007, 12:39

Bedankt Marc! :)

Wij doen geen particulieren, puur zakelijk. Meeste is MKB (zeg maar van 2 t/m 25 werkplekken) maar ook een paar grotere erbij (1 met 8 vestigingen, stuk of 12 servers en VPN ertussen).

Verder krijg ik ook wel eens webdesignopdachten binnen maar die besteed ik sinds kort uit aan Jelmer850i (www.jumptide.nl). Via dit forum gevonden dus best grappig. :wink:

MarcF

Bericht door MarcF » 11 mar 2007, 13:27

Klein wereldje. :wink:

Webdesign doen wij zelf, techniek (meestal) ook. Programmeerwerk wordt wel uitbesteed.

Daarnaast werken we weer samen met een hostingbedrijf, die tevens het programmeerwerk verricht.

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 11 mar 2007, 14:29

en wat hebben jullie dan allemaal voor onderneming ?
ik ben zelf ook aan het denken om voor mezelf wat te starten maar weet echt niet wat ik zou moeten beginnen..
zit op het moment in de supermarkt wereld wat me niet echt bevalt..
denk wel dat het iets in de detailhandel moet blijven omdat ik gek ben van handel..
zowel inkopen als verkopen..
andere suggesties zijn natuurlijk ook mogelijk maar het moet wel iets zijn wat waar te maken is..
dus een fabriek opstarten wat een aantal miljoenen gaat kosten zie ik dus niet echt gebeuren aangezien je hiervoor toch een heel goed praatje met de bank moet kunnen maken..

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 11 mar 2007, 19:41

heb er zelf ook wel eens aan gedacht om voor mezelf te beginnen. Kom uit een familie met alleen maar zelfstandigen en zo ben ik ook opgegroeid. Ben nu toch voor een baas gaan werken.

Nadeel van eigen baas vindt ik nog steeds dat je altijd met de zaak bezig bent. heb je iemand die steelt, dan lig je er in de late uurtjes nog over na te denken.. Dat zou ik niet willen.

Momenteel nog lekker voor een grote werkgever werken, waar alles goed geregeld is. Voor mijn afdeling mag ik zelf beslissingen nemen over hoe ik het wil (toch een beetje eigen baas). Zelf werken er nu rond de 100 werknemers voor me en na 17:30 kan ik alles laten liggen en zonder kopzorgen naar huis toe. Ook in de weekenden geen gezeik, maar lekker vrij..

Zoals het er nu naar uitziet, blijf ik wel lekker voor een baas werken. Kan hier makkelijk van rond komen en rijk worden hoeft van mij niet, zolang ik alles wat ik wil maar kan betalen :lol:

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 11 mar 2007, 22:26

Zoals het er nu naar uitziet, blijf ik wel lekker voor een baas werken. Kan hier makkelijk van rond komen en rijk worden hoeft van mij niet, zolang ik alles wat ik wil maar kan betalen

is dat niet hetzelfde als rijk worden haha..

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 12 mar 2007, 19:13

johnnyloco schreef:Zoals het er nu naar uitziet, blijf ik wel lekker voor een baas werken. Kan hier makkelijk van rond komen en rijk worden hoeft van mij niet, zolang ik alles wat ik wil maar kan betalen

is dat niet hetzelfde als rijk worden haha..
ligt eraan wat rijk zijn inhoudt.

zolang ik mijn hypotheek, de auto's, vriendin en nog geld overhou voor de Ring en extra goodies vindt ik het wel best.. Heb nu al bijna alles wat ik zou willen naast een Viper en een 240z, maar wat niet is kan nog komen.. ben nog maar 26 he....

Voel me nu al rijk... :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 mar 2007, 20:08

Ja ja ik weet het het is een dooddoener maar als je gezond ben,ben je eigenlijk al erg rijk.
Alle mensen die hier posten vallen daar buiten want die hebben volgens mij allemaal een geestelijke aandoening. :lol:

Grtz,Hanz06 :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 mar 2007, 20:21

Ik heb ook een eigen zaak met 1 a :D

dat kan later geld opleveren maarja dan heb je ook weer meer verantwoordelijkheden :wink:

voorlopig hou ik dus nog maar mijn eenmanszaak met 1 a

:idea:

Tom

Bericht door Tom » 12 mar 2007, 20:27

Ik heb tijdens m'n schooljaren (waren er niet veel, maargoed :D) de nodige facturen kunnen versturen onder naam van een eigen bedrijfje. Dat was nog in de tijd voor de grote internetzeepbel ontplofte. Erg veel ervaring opgedaan in die tijd, ook (dure) fouten gemaakt maar achteraf was dat wel een goede les.

Werk nu voor een baas. Dankzij die ervaring ook zonder opleiding aan die baan gekomen (op m'n 20e auto v/d zaak). Bevalt eigenlijk ook goed. Mis alleen soms wat uitdaging erin, onze klantenkring is wat dat betreft ook erg 'behouden' en dat moet je niet hebben als creatieveling. Verder wel jammer dat er weinig echte groei (qua functie) inzit, komt ook omdat het een klein bedrijf is (9 medewerkers).

Of ik in de toekomst nog voor mezelf ga beginnen weet ik niet, wellicht als ik een gat in de markt ontdek of als er in een bepaalde hoek geld valt te verdienen, of ik moet m'n huidige baan zat zijn. Zie wel wat er op m'n pad beland, kan nog alle kanten uit als het moet.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 mar 2007, 15:38

MarcF schreef:Klein wereldje. :wink:

Webdesign doen wij zelf, techniek (meestal) ook. Programmeerwerk wordt wel uitbesteed.

Daarnaast werken we weer samen met een hostingbedrijf, die tevens het programmeerwerk verricht.
Hee Mark, dat kan je ook bij mij doen!
Ik doe webdesign & Software ontwerp 8) :lol:

Even terugkomend op de eerste vragen:

Wat is je motivatie geweest om voor jezelf te beginnen?
Een combinatie:
Verdiende weinig bij vorige werkgever.
Het werk beviel niet meer compleet.
Ik wou meer afwisseling.

Wat is je tegen gevallen?
Werven nieuwe klanten

Wat is er erg meegevallen?
De opzet...
Een bedrijf staat zo! maar dan begint het pas..

Wat zou je anders hebben gedaan?
Altijd aquasitie plegen, ook als je het druk hebt met andere werkzaamheden. Dan had ik het nu niet te rustig gehad.

Wat voor tips heb je verder?
Gewoon doen...
Heerlijk die vrijheid, doen wat je wilt.
Geen dwang, je kan zo een dag vrij nemen (mits geen afspraken) en dit gewoon op zaterdag/zondag weer inhalen...
Heerlijk.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 13 mar 2007, 16:24

Ik heb zelf een VOF gehad met een vriend van mij van 2001 tot 2005.

Motivatie om te starten, was de mogelijkheid snel veel geld te verdienen. Dit is ook aardig gelukt zeker de eerste jaren.

Wat is tegengevallen, met 2 mensen een bedrijf starten lijkt erg makkelijk. Uit eindelijk maakte ik meer omzet dan mijn collega en zo ontstond er voor mij een motivatie probleem. Deze toen der tijd goede vriend, spreek ik nu eigenlijk nooit meer. Hoe goed je elkaar ook denkt te kennen, het loopt niet altijd zoals je het gedacht zou hebben. Tip, doe het lekker zelf en alleen!

Meegevallen is de boekhouding. Deze heb ik al deze jaren zelf gedaan. Je zit lekker boven op wat je wel en niet financieel kan maken e.d.

Wat ik anders gedaan zou hebben. lees hierboven! haha

Verdere tips. Investeren, zeker de eerste 3 jaar! Genoegen nemen met een klein salaris en de rest besteden aan alles wat je denkt nodig te hebben om je bedrijf te runnen de komende x aantal jaren.

Verder werk ik nu in loondienst bij een bedrijf, bevalt me ook prima. Ik denk dat wanneer ik wat ouder word (ben 27) ik wel weer wat nieuws wil starten. Tot die tijd wil ik zo veel mogelijk ervaring op doen bij werkgevers.

MarcF

Bericht door MarcF » 13 mar 2007, 21:42

Jelmer850i schreef:
MarcF schreef:Klein wereldje. :wink:

Hee Mark, dat kan je ook bij mij doen!
Ik doe webdesign & Software ontwerp 8) :lol:
Wie weet in de toekomst, voor bepaalde projecten waar wij zelf geen invulling aan kunnen geven. Ben dan wel bang dat we met minder marge genoegen moeten nemen. :wink:

Jordy van Kouwen

Bericht door Jordy van Kouwen » 13 mar 2007, 22:13

Hey Nandor, we hebben het er wel over als ik je weer in real life zie. Praat wat makkelijker :)

Je moet sowieso rekening houden dat je vanuit een beperkte verantwoordelijkheid (je vakgebied) overstapt naar een veel bredere verantwoordelijkheid (vakgebied, acquisitie, relatiebeheer, boekhouding, marketing, communicatie, belastingregelgeving etc.). Tuurlijk kan je het meerendeel uitbesteden, maar dan houd je geen goed zicht op je onderneming.

Hierin moet je bekwaam zijn wil je goed slagen. Enkel goed zijn in je vakgebied heb je niks aan. Deze fout wordt heel vaak gemaakt. Restaurantjes, reclamebureaus, IT bedrijfjes etc. sneuvelen omdat ze hun kunstje leuk doen, maar geen klanten kunnen aantrekken.

Dit betekent dus dat je vrij veel tijd erin moet steken en absoluut niet een 9-to-5 mentaliteit moet hebben. Je moet constant je relaties onderhouden, ondersteunen en nieuwe binnenhengelen. In de beginfase van je onderneming hoef je dus niet (het grote) geld te verwachten. Tenzij je één opdrachtgever uitmelkt, maar dan ben je geen ondernemer volgens de Belastingdient (verklaring arbeidsrelatie; VAR).

Als je dus besluit voor jezelf te gaan werken omdat je nu één opdrachtgever hebt, kom je in de problemen. De Belastingdienst zal dit zien als een verkapt dienstverband. Zorg dus minstens voor drie opdrachtgevers. Check even of je dat voor elkaar gaat krijgen, zonder je huidige opdrachtgever daarmee te benadelen.

Het concrete voordeel kan je starters-, investerings- en zelfstandigenaftrek zijn. Daarmee kan je je belastbaar inkomen flink drukken (rond de 9.000 euro in het begin). Dat is een extratje voor kleine ondernemers. De opbrengsten van je werkzaamheden zullen natuurlijk ook hoger liggen, dan als je voor een baas werkt. Maar vergeet niet dat je ook geld van je baas krijgt als je niks te doen hebt. Als je voor jezelf werkt is dat dus 0,00 euro. Daarom is het dus belangrijk dat je constant werk genereert (zie relatiebeheer).

Andere pluspunten zijn al genoemd. Vrijheid, diversiteit en intellectuele groei. Ik kan niet onder een baas werken, ik voel me dan knullig en beperkt in mijn kunnen. Heb mijn bedrijf opgestart tijdens mijn studie dus ik had al een veilige kennismaking met het concept.

Je hebt dus niet veel aan alle tips in dit draadje, als je niet eerst in je eigen vakgebied onderzoek doet of het haalbaar is. Dat kan prima naast je reguliere baan.

Verder geldt:
No nuts, no glory ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 mar 2007, 22:57

Ik heb het gewoon simpel gehouden en ben water gaan verkopen.

www.h20.nl

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 14 mar 2007, 00:34

HANZ06 schreef:Ik heb het gewoon simpel gehouden en ben water gaan verkopen.

www.h20.nl

water met een gouden randje dan wel :lol: :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mar 2007, 10:11

Goeie tips van Jochem en Jordy.

Plaats reactie