Dataloggingdraadje

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Tomaz

Dataloggingdraadje

Bericht door Tomaz » 01 jul 2006, 13:02

Wie van de heren hier heeft(of had) een datalogger, en hoe zijn de ervaringen ermee?

Ik weet dat de André er een in de M3 had en Albért ook, maar zijn er nog meer mensen die er iets over weten te vertellen? Ik vind het namelijk interessante materie, zeker omdat een groepje (toekomstige) racers op het forum zit.

Hieronder zet ik even een opsomming van de belangrijkste merken met voor en nadelen. Jullie input is welkom!

Bosch Motorsport
Voordeel; meest precies en vrijwel onverwoestbaar.
Nadeel; vrijwel onbetaalbaar, alleen voor profs eigenlijk.

Stack
Voordeel; duurzaam, véél uitbreidingsmogelijkheden
Nadeel; ???

AIM
Voordeel; uitgebreide catalogus + uitbreidingen
Nadeel; ???

Race Technology
Voordeel; GPS gebaseerde snelheidsmeting, gebruiksgemak
Nadeel; geen uitgebreide systemen beschikbaar

Motec
Voordeel; professionele kwaliteit, bruikbaar in GTR en GTR2
Nadeel; ???

Tomaz

Bericht door Tomaz » 10 mar 2007, 15:22

Tijd voor een schopje zag ik.

Ik begrijp dat Bert een systeem op basis van een PDA gebruikt. Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2007, 15:38

Racelogic VBox schijnt ook wel vrij betaalbaar te zijn. Plus dat het ook een hoop uitbreidingen heeft.

Racelogic Performance box ziet er ook leuk uit voor niet al te veel geld: http://www.performancebox.co.uk/overview.html" onclick="window.open(this.href);return false; 311 GBP :)

Nadeel van PDA + GPS is dat je sowieso alleen snelheid & tijden krijgt. Je kan daaruit wel opmaken wanneer je remt enz. Probleem is alleen de positie nauwkeurigheid, ik moet nog eens kijken of het beter word met een ander montagepunt. Anders krijg je zoiets:

Afbeelding

Overigens leek het er op dat dat wel erger werd naarmate de snelheid ook omhoog ging. eerder op diezelfde dag lag het tempo bij mij beduidend lager en kreeg ik er wel een mooi beeld uit:

Afbeelding

Dus misschien dat een systeem met meer pulsen per sec toch wel aan te raden is.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 feb 2009, 00:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 10 mar 2007, 16:08

Een bijkomend voordeel van GPS is dat je je sectoren zelf kan bepalen en dus geen beacon langs de baan nodig hebt.

Meten met dwarsversnelling en langsversnelling is trouwens goed om te zien wat upgrades met je auto doen. En het geeft wat meer inzicht in de materie.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 18 apr 2007, 18:02

Papenburg, afgelopen zondag. Bochten waren nat, rechte stukken waren droog. Meer info volgt.

[img:470:521]http://img361.imageshack.us/img361/4173 ... 407cn4.png[/img]

Knot

Bericht door Knot » 18 apr 2007, 18:14

Zag m netjes op het dak geplakt zitten Tom, ben benieuwd!

Tomaz

Bericht door Tomaz » 18 apr 2007, 22:39

De plots (van 5 ronden in totaal) zijn ingekleurd op langsversnelling. Ofwel wanneer rem je (blauw) of wanneer geef je gas (rood). Samen met de gereden lijnen moet dit een aardig beeld geven voor de beginners op Papenburg die in juni meekomen naar de trackday.
Het is me helaas niet gelukt om een luchtfoto van Papenburg van een plot te voorzien, wellicht dat iemand me daarbij kan helpen?

Tijd voor harde cijfers en excuusjes. Allereerst, het was een driftdag en de bochten waren nat, maximale dwars en langsversnelling zijn dus niet haalbaar omdat de pure grip ervoor ontbreekt. Een goede time-attack zat er ook niet in omdat er natuurlijk ook andere mensen op de baan rondhingen.

Harde data dan maar;
Baanlengte; 2,62km
Snelst gereden tijd; 1:46,78
Snelst mogelijke tijd; 1:41,44 (inhalen of uitwijken kost tijd)
Hoogste gemiddelde; 88,6 km/u

Langsversnelling
Maximale acceleratie; .30G
Maximale remkracht; .64G (met dank aan Mov´it)

Dwarsversnelling
Maximale dwarsversnelling; .76G (driving-fun iemand?)

[edit] leuk om te horen dat er interesse voor deze data is. Komende dag op Papenburg plakken we de logger weer vast! :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2007, 22:52

Hm waar voorspel jij die snelst mogelijke tijd uit Tomaz? Is dat een functie van het programma, zeg maar aan de hand van je maximaal gemeten langs en dwarsversnelling?

0,76G lijkt weinig maar als je aanneemt dat de baan nat is in bochten geen gekke waarde denk ik.

Verder ziet het er qua rijden mooi uit, op tijd aanremmen, gas bij/constant na insturen en pedaal naar beneden na de apex. Wat ik er op het plaatje van maken kan tenminste :)

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 apr 2007, 23:30

Zoals ik ergens anders op het forum al heb gepost ben ik sinds december vorig jaar in het bezit van een PerformanceBox. Dit is de "uitgeklede" versie van de DriftBox. Aangezien ik mij niet met driften bezig houd en denk dat ook niet te gaan doen binnen afzienbare tijd heb ik ervoor gekozen om de PerformanceBox aan te schaffen.

Tot op heden ben ik zeer tevreden over mijn aanschaf. Ik heb de Box tot nu toe alleen gebruikt voor acceleratiemetingen en remwegmetingen, maar het is mogelijk om de Box te gebruiken als datalogger op circuits en inmiddels kan de data ook geexporteerd worden naar Google Earth. En is Google Earth te gebruiken om een circuitoverlay te maken.

In de software zijn o.a. snelheid, langs- en dwarsversnelling, afstand en tijd terug te lezen.

Voor potentiele kopers is het wel belangrijk om te weten dat het (misschien nog) niet mogelijk is om toerental enz. te loggen via de PerformanceBox.

Voor specifieke gegevens verwijs ik graag naar de hierboven aangegeven link naar de website van Racelogic (o.a. Vbox).

Vragen over gebruiksgemak enz. zal ik proberen zo goed mogelijk te beantwoorden als daar vragen over zijn.

Stephan, alias SteV6

Tomaz

Bericht door Tomaz » 18 apr 2007, 23:46

Bert ///M3 schreef:Hm waar voorspel jij die snelst mogelijke tijd uit Tomaz? Is dat een functie van het programma, zeg maar aan de hand van je maximaal gemeten langs en dwarsversnelling?

0,76G lijkt weinig maar als je aanneemt dat de baan nat is in bochten geen gekke waarde denk ik.

Verder ziet het er qua rijden mooi uit, op tijd aanremmen, gas bij/constant na insturen en pedaal naar beneden na de apex. Wat ik er op het plaatje van maken kan tenminste :)
Klopt allemaal, hoewel het laatste wat moeilijk te zien is. Er zijn immers 5 ronden over elkaar geplakt om een beter overzicht te krijgen. Als je per ronde gaat kijken is het veel nauwkeuriger maar er zat niet een perfecte ronde tussen door het inhalen en ontwijken.

.76G ben ik zelf ook niet ontevreden over, ik ben benieuwd wat er te halen valt als de baan droog is.

Wat je zegt over de ideale laptime klopt wel denk ik. Het kan ook een kwestie zijn van de best gereden sectietijden met elkaar combineren.

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 apr 2007, 23:52

Ik kan niet goed oordelen over de baancondities en ik weet eerlijk gezegd niet met welke auto, maar met mijn ongemodificeerde Leon V6 kom ik tot een dwarsversnelling op de droge openbare weg zonder driften van 0.85G. En ik vermoed dat daar nog betere waardes te halen moeten zijn want de bandjes piepten nog niet.

De maximale remvertraging op droog wegdek zit op -1.11 G :) (gemiddeld tijdens remmen tegen/in ABS netjes rond de -1.0 G). Maximale versnelling komt op hoogstens 0.76 G in de 1e versnelling, in de 4e versnelling blijft daar nog maar 0.15 G van over :cry:

SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 18 apr 2007, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 18 apr 2007, 23:53

Interessante waardes, kan je eea vertellen over hoe je je datalogger gekalibreerd hebt?

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 19 apr 2007, 00:17

ik heb zo'n Pioneer avic hdbt3 in me auto gehad, daar kun je ook g-krachten mee meten. Ik heb geeen flauw idee hoe nauwkeurig dat ding is hoor, maar met een golf (225/40 17") heb ik .96G gehaald. Droog weer dat wel.

SteV6

Bericht door SteV6 » 19 apr 2007, 00:18

Hmmm, voor deze vraag schieten handleiding en mijn kennis misschien al te kort.

De PerformanceBox maakt gebruik van 10Hz GPS technologie. Op basis van de tijd- en plaatsbepaling berekent de PB volgens mij de G-waardes. Dit zijn dus niet door een G-krachtmeter gemeten waardes en hoeft er dus niets gekalibreerd te worden. De nauwkeurigheid ligt meer aan de hoeveelheid zichtbare satellieten.
PerformanceBox uses a GPS system with an update rate of 10 samples per second, which is the fastest GPS engine in its class. From this you get a very accurate speed (±0.1kmh), cornering g-force, acceleration g-force and a very accurate distance measurement (±10cm in 400m).
SteV6

Tomaz

Bericht door Tomaz » 19 apr 2007, 00:26

BBVW schreef:maar met een golf (225/40 17") heb ik .96G gehaald. Droog weer dat wel.
Interessant, maar in welke richting heb je die .96G geklokt? Lengte of dwars of opgeteld?

@ Steve
G waardes zijn volgens mij niet te berekenen uit GPS data. Die van mij neemt ook geen Gwaardes waar als ik de GPS sensor beweeg maar wel als ik de unit kantel. Dat is ook meteen mijn probleem met units die met een zuignap gemonteerd worden. Ze kunnen wel recht hangen, maar ook meebewegen met de auto wat een goede opname van Gkrachten stoort.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 19 apr 2007, 00:34

SteV6 schreef:
PerformanceBox uses a GPS system with an update rate of 10 samples per second, which is the fastest GPS engine in its class. From this you get a very accurate speed (±0.1kmh), cornering g-force, acceleration g-force and a very accurate distance measurement (±10cm in 400m).
Gaaf verhaal, de datalogger die ik gebruikt is ook op 10Hz maar in de praktijk kom je verschillen tegen van 3 meter tov de werkelijke positie. Het is dus niet het beste apparaat om voor het pure lijnen vergelijken te gebruiken hoewel dat prima gaat als je meerdere ronden uit dezelfde stint met elkaar vergelijkt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2007, 00:56

Acceleratiewaarden meet hij wel volgens GPS volgens hun site.

Je moet daarvoor ook het gewicht instellen bij een vermogensmeting. Het is dan gewoon een berekening:

1G = 9.81 m/s²

a = dV / dt, je deelt hier gewoon het snelheidsverschil door het tijdsverschil en je hebt je waarde.

Alleen dwarsversnelling kan je in principe niet uit GPS meten. Alhoewel het zou kunnen berekenen dmv snelheid en de straal van een bocht.

Fmpz = m * (V²/R) dit geeft je je zijwaardse kracht op de auto

a = F / m en je hebt je dwarsversnelling.

Zoiets zou kunnen, maar ik vraag me dan af hoe nauwkeurig het is, omdat je hele korte snelle bewegingen er niet zo snel uitfilterd door de nauwkeurigheid van het GPS systeem. Bijvoorbeeld beweeg je stuur heel snel van een kwartslag links naar rechts heen en weer en kijk wat voor uitslag je krijgt.

Gewicht wat je invoert is niet van belang omdat het wegvalt in de berekening. Alleen als je vermogens wil weten heb je dat nodig.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 21 apr 2007, 02:19

Dit is gemeten met een G-tech meter, 't is wel geen datalogger, maar je kan er ook leuke dingen op aflezen. :wink:

[img:722:575]http://www.speedcars.nl/forum/album_mod ... 6add07.jpg[/img]

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 apr 2007, 12:48

Bert ///M3 schreef:Alleen dwarsversnelling kan je in principe niet uit GPS meten. Alhoewel het zou kunnen berekenen dmv snelheid en de straal van een bocht.

Fmpz = m * (V²/R) dit geeft je je zijwaardse kracht op de auto

a = F / m en je hebt je dwarsversnelling.

Zoiets zou kunnen, maar ik vraag me dan af hoe nauwkeurig het is, omdat je hele korte snelle bewegingen er niet zo snel uitfilterd door de nauwkeurigheid van het GPS systeem. Bijvoorbeeld beweeg je stuur heel snel van een kwartslag links naar rechts heen en weer en kijk wat voor uitslag je krijgt.
In de analyse software zit inderdaad de functie [radius of turn] dus de straal van de bocht is "bekend" aan de hand van de GPS-plot.

Die vermogensmeting is me tot op heden niet gelukt (ook maar 2x geprobeerd). Aan de andere kant heb ik een redelijk recente uitdraai van de 4x4 bank van Jeroen Dik, dus misschien wel leuk om de meting van de PerformanceBox te vergelijken ...

SteV6

Tomaz

Bericht door Tomaz » 21 apr 2007, 13:10

1.2G met een Impreza GTT? Welke banden heb je daarvoor gebruikt? (op droog asfalt)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 14:26

Opa rijdt op semi slicks :wink:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 21 apr 2007, 15:08

Dat kan niet echt anders denk ik, ik ben benieuwd naar welk merk en hoe het onderstel verder is aangepast.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 apr 2007, 15:18

Intrax HDA + Pirelli PZero Corsa's dacht ik. Corsa's had ik ook en daar kan je inderdaad aardig hard mee :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 apr 2007, 16:05

Opa rijdt met AST :).

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 21 apr 2007, 21:58

Ik rij idd. met een AST onderstel en ik weet niet meer of ik ten tijde van die meting met de P. Zero Corsa's reed......dus of S03's of Corsa's lagen eronder.
Wel weet ik dat ik met de S03's ook rondjes van ongeveer 2:10 min. heb gereden, alleen als 't warm is en je hebt een aantal rondjes gereden dan gaan de S03's 'smeren' en daar heb je met de Corsa's geen last van.
Wel vond ik de S03's meer stuurgevoel geven en je kon er ook wat 'scherper' mee rijden, doordat de wang van een S03 stugger is dan van een Corsa.

Plaats reactie