Gevraagd: Tips voor paneel overspuiten.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Gevraagd: Tips voor paneel overspuiten.

Bericht door G Kolkman » 16 okt 2011, 23:16

Vorig jaar frommelde een onbekende zijn auto langs het linker voorpaneel van mijn mx-5 waardoor er sindsdien een deuk in zat (50x40 cm). Vanwege de kosten en de toestand van de auto had ik er lange tijd geen zin en behoefte aan om er tijd in te investeren maar afgelopen week vond ik mijzelf met mijn vuisten, wat stukken hout en een rubber hamer in de weer en verrek, het paneel heeft min of meer z'n oude vorm terug.
Mooi zal het uiteindelijke resultaat niet worden maar dat was bekend. Enfin, er spring een deel van de lak af en gezien de plamuurlaag eronder is het niet de eerste keer dat dit paneel een verse laag paint gaat krijgen. :kikker: . Aangezien de lak er tot het blanke metaal af was leek het me handiger er toch maar mee verder te gaan dus even later de schuurmachine op het paneel gezet en met plamuur in de weer gegaan. Dat lukt allemaal vrij aardig maar nu moet er op dat paneel dus wel een verse laklaag. Dit gaan we wat mij betreft 'gewoon' met de knikkerbus doen (zoals ik al zei: ik verwacht geen topresultaat en het moet low-budget gebeuren) maar ik hoor toch graag tips hoe ik dit het beste kan doen. Daarbij ben ik vooral op zoek naar aantal lagen van verf opbrengen, tussentijds schuren ja/nee en met welke korrelgrootte dat dan moet en uiteindelijk hoe ik het beste er een blanke laag op kan zetten want het ziet er akelig metallic-lakkerig uit :) . Is het mogelijk op hetzelfde paneel een mooie overgang te krijgen van nieuwe lak-laag naar de oude laklaag of moet zo'n paneel van voor tot achter geschuurd & gespoten worden? Is als basis-laag een laag spuitplamuur afdoende, moet dat tussentijds ook nog geschuurd worden?

Anyhow, ik vind het so far een leuk leerprojectje :)

Remmie

Re: Gevraagd: Tips voor paneel overspuiten.

Bericht door Remmie » 17 okt 2011, 09:33

Het voorwerk is het belangrijkste voor goed eindresultaat.

Ik vraag me alleen af of het resultaat en het bedrag dat je kwijt gaat zijn wel wel opweegt tegen laten spuiten.
Het is alleen zeer lastig om met de knikkerbussen een goed resultaat te krijgen.
Zeker bij grotere oppervlakten. Zeker de blanke laag is iets waarvoor je hem eigenlijk beter
naar de spuiter kan brengen. Dit is met een knikkerbus bijna niet te doen om dit mooi en egaal te krijgen.

Knikkerbussen kosten ook behoorlijk wat en je hebt er redelijk wat nodig.
Nu weet ik niet wat een schermpje laten spuiten kost, maar denk dat je alles bij elkaar snel al een 150 euro
kwijt gaat zijn aan bussen. Primer, lak en blanke lak.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 okt 2011, 10:43

Ik zou ff een spuiter zoeken die het zonder bon kan doen voor je. Kost je dan hooguit 100,- ofzo als je zelf het scherm schuurt en afgooit bij ze.

Luco

Bericht door Luco » 17 okt 2011, 10:53

Inderdaad spuiter zoeken die hem mee kan nemen in een grotere partij zou het mooiste zijn.
Ik had voor de racevijf een paar bussen gekocht inclusief wat bussen blanke lak en dat was ruim 200 euro, en je spuit daar niet echt veel mee.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 17 okt 2011, 11:21

[eigenwijs]

Laat er geen misverstand over bestaan: ik rol 'm nog liever in schoolbordverf dan dat ie naar een spuiter gaat :wave: [/eigenwijs]

Ding heeft een vrij aparte kleur (hangt een beetje tegen estoril-blauw aan) dus meespuiten zoals bij bv. een zilveren auto wordt een lastig verhaal, daarbij moet ie binnenkort toch echt weer in full service dus zit er niet op te wachten het paneel 2 maand kwijt te zijn om 50 euro te besparen. Als ik 'm naar een spuiter zou brengen zou ik dat doen omdat ie RONDOM gespoten moet worden om het echt mooi te krijgen, waarna ik weer bang ben de prut te beschadigen. Bottomline: er moet verf over de plamuur, dat ga ik zelf doen en ik hoor graag tips hoe ik dat ZELF het beste kan doen, en als het resultaat niet om aan te zien is: big deal, er heeft al 10 maand een dikke deuk gezeten dus daar lig ik niet wakker van.

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 17 okt 2011, 11:36

Kleine tip, breng het paneel even naar de spuiter :tong: :tong:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 17 okt 2011, 12:02

maarten22 schreef:Kleine tip, breng het paneel even naar de spuiter :tong: :tong:

:coffee:

*zoekt smiley*

there it is

:jenna:

Remmie

Bericht door Remmie » 17 okt 2011, 13:06

ok,
In de spuitplamuur, schuren totdat het glad is.
Dan met een donkere kleur even licht nevelen over het scherm.
Dan weer schuren en overal waar er nevel blijft zitten heb je dus een "kuil".
Zodra dit echt glad is (hier dus ook fijne korrel voor gebruiken) grondlaag erop.
Na de grondlaag weer schuren met fijne korrel (zou zelf vanaf 600 gebruiken).

Dan aan de gang met je kleur.
Dunne laagjes opbrengen, niet in 1x dekkend proberen te spuiten.
Is het een metallic lak dan binnen 24 uur blanke lak eroverheen.
Zorg ervoor dat de blanke lak eenzelfde soort is als de kleurlak anders grote kans
dat de blanke lak de kleurlak opvreet.

Is het geen metallic lak, dan deze uit laten harden (liefst week), dan weer lucht opschuren (ja daar gaat de glans :blink: ) met korrel 1200 waterproof en dan aantal lagen blank eroverheen.

Dit moet hem wel ongeveer zijn.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 17 okt 2011, 16:03

Remmie schreef:ok,
In de spuitplamuur, schuren totdat het glad is.
Dan met een donkere kleur even licht nevelen over het scherm.
Dan weer schuren en overal waar er nevel blijft zitten heb je dus een "kuil".
Zodra dit echt glad is (hier dus ook fijne korrel voor gebruiken) grondlaag erop.
Na de grondlaag weer schuren met fijne korrel (zou zelf vanaf 600 gebruiken).

Dan aan de gang met je kleur.
Dunne laagjes opbrengen, niet in 1x dekkend proberen te spuiten.
Is het een metallic lak dan binnen 24 uur blanke lak eroverheen.
Zorg ervoor dat de blanke lak eenzelfde soort is als de kleurlak anders grote kans
dat de blanke lak de kleurlak opvreet.

Is het geen metallic lak, dan deze uit laten harden (liefst week), dan weer lucht opschuren (ja daar gaat de glans :blink: ) met korrel 1200 waterproof en dan aantal lagen blank eroverheen.

Dit moet hem wel ongeveer zijn.
Kijk :)

Het truukje met de donkere lak werkt denk ik enkel als je met een vlakke schuurmachine werkt of niet? Ik zou nl. verwachten dat je met de hand de kuiltjes 'uitschuurt'. Of is dit meer om de gaatjes/putjes in de plamuur op te sporen? Spuitplamuur kan over gladgeschuurde oude laklagen alsmede als polyesterplamuur wat gebruikt wordt om wat oneffenheden weg te werken heen?

daNpy

Bericht door daNpy » 17 okt 2011, 16:15

Klein blokje hout/kurk met schuurpapier eromheen en dan met de hand ;)

Remmie

Bericht door Remmie » 19 okt 2011, 10:19

kweet niet of het nog zinvolle tip is maar:
Spuitplamuur is vrij dun, eventueel kan je Filler gebruiken.
Gebruik dit meestal zelf als "spuit plamuur". Tis dikker en hecht goed op allerlei ondergronden.
Erg makkelijk te schuren en meestal daarna klaar voor de grondlaag.

http://www.motip.nl/?page=23&id=913" onclick="window.open(this.href);return false;

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 19 okt 2011, 21:56

Net toevallig vanmiddag opgehaald (automateriaalzaak gaf aan dat dit 'iets beter zou hechten'). Plamuren schiet lekker op, grootste deel van de ongelijkheid zat op een wat ik als techneut een 'enkel gekromd vlak' noem. Hierdoor kun je er mooi een bv. een geodriehoek langsleggen, met de lamp er onder schijnen en dan kijken of je een beetje vlak bezig ben of niet. Rondom het wiel is veel lastiger en zal er nog wel e.e.a. zichtbaar blijven, maar dat boeide zogezegd al niet al te veel (-ish).

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 20 okt 2011, 12:13

Bij mij heeft er een motorrijder tegen het voorscherm gezeten.

Net laten taxeren.

Nieuw scherm en spuiten met uitspuiten naar deur en bumper om kleurverschil te voorkomen.
€1000,-

Tel uit je winst...

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 17 nov 2011, 15:48

Nou dat viel tegen zeg :kikker: ! Eigenlijk ging naar mijn gevoel tot en met de blauwe lagen alles best goed, was echt gruwelijk glad en zat er mooi zonder sinaasappelschilpraktijken op. Waar het verkeerd ging was achtereenvolgens het 'licht nat opschuren met korrel 2000', wat duidelijke schuursporen naliet ook nadat de blanke lak erop gegaan was. Ik denk dat ik dus iets te hard aan het opschuren ben geweest (?). Die blanke lak is overigens de lastigste laag omdat je er geen benul van hebt hoeveel er nou op gegaan is. Ik vermoed dat ik er in mijn geval te weinig op gespoten heb. Wellicht dat ik er in het voorjaar nog weer eens na ga kijken of dat ik de boel over een maand of 2 eens probeer te polijsen maar voor nu zit het er op en kan ik in ieder geval de winter weer door (= prime target bereikt).

Andere tip voor newbies: probeer de aflaklaag een beetje op te schuiven per laag die je aanbrengt. Ander krijg je van die schitteren de randen waar je het afplakt :strong: .

Bottomline is: ik ben redelijk tevreden, zeker gezien de kosten. Hele verhaal heeft met nu ca. 65 euro gekost. Het is echter niet een werkwijze die ik aanraad als je een mooie M5 hebt van een paar jaar oud ofzo. Maar voor winterbrikjes met 240k op de klok volstaat 't :bro: .

Remmie

Bericht door Remmie » 17 nov 2011, 16:33

Dat klinkt beetje vreemd.
Met korrel 2000 ben je meer aan het polijsten dan aan het schuren.
Lijkt er dan meer op of er troep tussen je schuurpapier heeft gezeten.

Heb je er foto's van gemaakt? Ben wel nieuwsgierig

Gr, Remmi

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2011, 13:11

Schuurpapier voldoende nat gemaakt en steeds uitgespoeld?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 nov 2011, 15:43

Regelmatig schoonvegen met een schone spons, nat houden en ook papier schoonhouden is wel erg belangrijk bij nat schuren. Die krassen komen echt van vuil tussen papier en oppervlak.

Plaats reactie