Klote bmw's......
Zag wat oliedruppels liggen onder de auto..
Toen ik de motorkap open trok zag ik het volgende:
Dus na wat kijkwerk kwam ik erachter dat er waarschijnlijk wat aan het oliefilter is..
Kwam op bimmerforum ook het volgende topic tegen van eenzelfde geval.
Ongeveer 1jaar geleden ging het lampje van het olieniveau te laag van mijn E46 exe uit 2000 branden.
Na een visuele inspectie geconstateerd een enorm vette olietroep onder het oliefilterhuis op het motorblok en op de bodemplaat.
Oorzaak: hevige olielekkage ter hoogte van het oliefilterhuis bij draaiende motor.
Oliefilterhuis losgenomen na het verwijderen van riemen luchtfilterhuis, spanrol, dynamo, dynamosteun.
Ik dacht dat de pakking van het oliefilterhuis de veroorzaker was doch het bleek de rubberen ronde bus met klep en 2 O-ringen te zijn.
De bus bevindt zich met 1 zijde in het oliefilterhuis en met de andere zijde in een uitsparing in het motorblok. De beide O-ringen waren compleet verdroogd en verhard dus niet meer goed af te dichten.
De kosten van een nieuwe pakking en een nieuwe rubberen bus compleet Euro 5,13 bij de BMW dealer.
Voorts ben je wel een tijd bezig met het ontvetten en schoonmaken van het motorblok de bodemplaat tot zelfs het differentieel. Kost wel een paar bussen remmenreiniger.
Dat de dealer de onderdelen op voorraad heeft doet mij veronderstellen dat het meer voorkomt bij de E46 van z'on 7 a 8 jaar oud.
Bij deze mijn advies wees het bovenvermelde probleem voor en vervang de bus op voorhand voor de kosten hoef je het niet te laten. En..... het bespaart je een hoop schoonmaakellende
En vele reacties erna van mensen die eenzelfde probleem gehad hebben.
Fijn zo'n bmw.. kan je gelijk weer aan het sleutelen.
Athans.. ik niet.. ik ga op vakantie.. Maar mijn vader mailde me al dat ie de onderdelen besteld heeft en ik de sleutels maar af moet gooien voor m'n vakantie, dan is het weer klaar als ik terug kom..
Thnx daddy