Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door romo » 13 nov 2011, 22:11

Commentaar van een lezer op een artikel op CNN over Mario Monti, de opvolger van Berlusconi;

reldoc
“Super Mario” Monti is a perfect choice to overlord the pillaging. He completed his graduate studies under James Tobin at Yale. Tobin was a Keynesian economist who served on the Council of Economic Advisors and the Board of Governors of the Federal Reserve System.
It stands to reason that Goldman Sachs will lead the charge in the coming rape of Italy – Monti is Goldman’s international adviser.
He was the first chairman of Bruegel, the internationalist European think-tank that steers the globalist agenda for the EU. Monti is also the European Chairman of David Rockefeller’s Trilateral Commission and is also a leading member of the Bilderberg Group.
In short, Monti is a super-globalist. The Italian people can only expect to be run over and economically raped after Mario Monti is appointed to head up the government in Italy.

We gaan het zien, voor het einde van het jaar zal het wel duidelijk zijn hoe de vlag er bij hangt............

Luco

Bericht door Luco » 13 nov 2011, 22:29

@Romo
Wat is daar dan anders dan hier of onder Berlusconi?

Of je nou door politicus a of b genaaid wordt, je wordt genaaid :kikker:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 nov 2011, 22:47

Luco, je vergeet voor het gemak even 1 ding. Detailhandel produceert over het algemeen niets, maar levert alleen. Zij moeten dus die goederen ook weer inkopen. Fabrikanten moeten grondstoffen inkopen die ook duurder zijn geworden doordat de gulden te goedkoop is weggedaan.

Dat de marges in de detailhandel sterk zijn toegenomen geloof ik geen reet van, op wat uitzonderingen na.

Luco

Bericht door Luco » 13 nov 2011, 23:32

Maus, nogmaals, detailhandel stond ook tussen haakjes, had misschien beter gewoon handel kunnen zeggen :D .
Maar hoe verklaar je dan de gigantische prijsverschillen en kortingen?
Ik zeg ook niet dat het overal is he, ken niet alle handel, maar in de automotive en bouwsector denk ik af en toe wtf, er worden hier mensen genaaid, en niet zon beetje ook.

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2011, 09:26

RVV schreef:Terugkeer naar de gulden zou een ramp worden voor de detailhandel. En ook de economie. Want alles wordt 2.2371 keer hoger geprijst. De psycholgische prijsstelling zal immens worden. Want de 2002 waarde zit nog in de hoofden van de consumenten. Maar door 10 jaar inflatie is die waarde niet meer relevant.
Je vergeet een nulletje, het is 2.20371 :tong:

Stel dat we terug gaan naar de (nieuwe) gulden, dan zal men ook een nieuwe koers vaststellen. Dus die oude koers zegt helemaal niets.

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2011, 09:30

romo schreef:Toch is er wel iets raars aan de hand als je naar de inflatie kijkt;

De ECB streeft naar een inflatie van rond de 2% per jaar, en zegt dat dat ook het geval is geweest de afgelopen jaren ( zeg maar 10 jaar voor het gemak, dus 20% inflatie over het laatste decade)

Een brood koste in Guldens net voor invoer van de Euro; Fl. 2,-- zo`n € 0,90.

Momenteel betaal ik meer dan €2,-- voor een brood...............kortom; 20% inflatie klopt niets van, zo zijn er talloze producten te vinden waar een enorme prijsstijging heeft plaatsgevonden...............huizen?? auto`s ??
Inflatiecijfers zijn een gemiddelde, maar de prijzen van grondstoffen zijn de afgelopen jaren explosief gestegen.
Dus als meel en ijzer gigantisch in prijs zijn gestegen, dan zullen de producten die hiervan gemaakt zijn ook flink stijgen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 nov 2011, 09:41

Dat het een gemiddelde is spreekt voor zich, dat houdt automatisch in dat als er X producten veel duurder worden, er ook X producten een beetje goedkoper moeten worden om aan die 2% gemiddeld te komen.

Das mijn punt nu; Alles is duurder geworden.............kortom; ik geloof niet in de berekende en gepresenteerde inflatie cijfers............

Brood is maar een vb, zijn er veel meer uiteraard..........inflatie van 100% op een brood zou zich gemiddeld dan in een veel hoger cijfer moeten laten zien,dan de genoemde 2%.

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2011, 09:46

Efficiënter produceren drukt de prijzen natuurlijk weer.

HansD

Bericht door HansD » 14 nov 2011, 12:31

Elektronica bijv is veel goedkoper geworden in die tijd.

Daarbij zijn inflatieberekeningen gewogen dus dat brood heeft niet zoveel invloed op het totale cijfer http://www.ecb.int/ecb/educational/hicp ... ex.nl.html. Omdat mensen dagelijks brood kopen heeft het op hun gevoel wel een grote invloed.

Vlak na invoering van de euro was er een hoge inflatie, bijna voornamelijk veroorzaakt door produkten- en dienstenaanbieders zoals bijv winkels en horeca, daarna is het teruggevallen naar een 'normaal' percentage.

HansD

Bericht door HansD » 14 nov 2011, 12:40

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2011, 16:01

romo schreef:Toch is er wel iets raars aan de hand als je naar de inflatie kijkt;

De ECB streeft naar een inflatie van rond de 2% per jaar, en zegt dat dat ook het geval is geweest de afgelopen jaren ( zeg maar 10 jaar voor het gemak, dus 20% inflatie over het laatste decade)

Een brood koste in Guldens net voor invoer van de Euro; Fl. 2,-- zo`n € 0,90.

Momenteel betaal ik meer dan €2,-- voor een brood...............kortom; 20% inflatie klopt niets van, zo zijn er talloze producten te vinden waar een enorme prijsstijging heeft plaatsgevonden...............huizen?? auto`s ??
Let wel op, want vooral in NL hebben we op dit vlak een hoop concessies gedaan. Ik was destijds echt kwaad toen de Euro kwam en alles van 1 gulden opeens 1 euro moest kosten, of zelfs meer.

Een mooi voorbeeld is de horeca in NL en elders.

Ga in Europa uit eten en dan merk je dat het op de dure plekken gewoon 'normaal' geprijsd is. Neem St. Tropez. Je betaalt daar nog steeds hetzelfde voor een uitgebreid diner als 15 jaar geleden. Ik heb het idee, dat ze daar helemaal niet kunnen rekenen, of dat wij gewoon onze normen hebben opgerekt. Ik vind een etentje in St. Tropez niet meer duur. Een drankje ook niet. Wat ze er daar voor vragen, dat vragen wij hier al jaren voor dezelfde producten.

Toch is 't dus wel fout gegaan met de invoering van de Euro in Nederland en niet alleen qua prijzen, maar ook qua salarissen. Wij hebben echt de allergrootste fout gemaakt, door prijzen van producten van Guldens in Euro's te veranderen, maar salarissen niet. Die zijn heel keurig met de omrekenfactor omgezet naar Euro's. Dat hadden we nooit moeten doen.

Enfin, terugdraaien zoals de PVV wil vind ik inmiddels niet meer relevant. Wel relevant vind ik de volgende fase van Europa. Ik zeg: Weg met de landen, op naar één land. Eén leger. Eén taal. Eén gekozen president met bijbehorend kabinet. En omarm de globalisering, dus weg met landsgrenzen, nationaliteiten en andere onzin. We zijn zo schijnheilig als de pest dat we al 400 jaar met iedereen handel drijven, maar tegelijkertijd oorlogje voeren om ons hachje te redden. Geef 't op. Wereldwijde handel, internationale samenwerking en af en toe gezamenlijk optreden bij rampen, tegenspoed en dictators die hun volk onderdrukken. Samen zullen we alles delen. Open source wereldbevolking 2.0, laten we beginnen met Europa. Dan volgt de rest vanzelf.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2011, 16:11

HansD schreef:Wat een timing van de Telegraaf :D

http://www.telegraaf.nl/overgeld/109198 ... html?p=6,2
Ze vergeten altijd te melden dat wij ook véél meer items als kostenpost hebben.
Dus niet alleen per kostenpost stijgen of dalen de kosten, er komen ook al jaren gemiddeld meer kostenposten bij:
- zorg (was vroeger alleen ziekenfonds voor een paar tientjes, nu is dat honderden euro's per maand per gezin)
- telefonie (was vroeger ook niet meer dan 2 tientjes per huishouden, nu ook zomaar 100 euro of meer per gezin)
- internet (had je vroeger niet, is nu gewoon een kostenpost waaraan stiekem een hoop geld wordt uitgegeven, vooral met mobiel internet erbij)
- navigatie, bijna iedereen heeft wel een los ding, of ingebouwd. Kost gewoon geld, want na een jaar is 't al 'over datum' eigenlijk. Zeker in 't tempo waarop nu in NL wegen worden aangepast (y).
- kleding (volgens mij wordt er VEEL meer geld aan kleding uitgegeven dan 10 jaar terug)
- vervangingstermijnen van producten.
Ging je pc of tv vroeger een jaartje of 5 mee als je heel hip was, tegenwoordig lijkt iedereen een jaar of 2 te doen met een laptop/tablet/telefoon/tv/navigatiesysteem alvorens hem bij de kringloop te dumpen. Kleding is nog erger. Ipv 3 jaar met 1 broek, draag je die tegenwoordig 3 keer. Dan gaat 'ie naar "arme negers" in Afrika via de kledingophaaldienst. Die "arme negers" moeten trouwens gewoon betalen voor die kleding en de eigenaren van die winkeltjes daar verdienen er goed aan. Zo slecht gaat 't daar helemaal niet.
- Energie wordt wel genoemd. De afgelopen paar jaar hebben we het geluk gehad dat we relatief korte en zachte winters hadden én de energieprijzen op hun top zaten en niet verder stegen én de dollar laag stond. Als de dollar hoger had gestaan, olieprijzen nog verder waren gestegen, de winters veel slechter waren geweest en de energieprijzen én het verbruik dus vele malen hoger waren uitgevallen, dan had half Nederland nu in een tentje op 't Malieveld gezeten.

Dat soort ontwikkelingen worden in infaltiecijfers amper meegenomen. Daarom liggen deflatie en inflatie soms strakker in elkaar verweven dan men denkt. En dat is niet een betrouwbaar cijfer om op te bouwen (als je loon aan inflatie zit gekoppeld bijvoorbeeld!).

HansD

Bericht door HansD » 14 nov 2011, 16:33

Omdat dat ook geen inflatiecijfers zijn :wink: . Dat zijn consumptiecijfers, niemand verplicht je om die smartphone met € 50-100 abonnement te nemen, elke 2 jaar een nieuwe pc te kopen of dat navigatiesysteem elk jaar te updaten. Internet is volgens mij alleen maar goedkoper geworden net zoals die pc en navigatiesystemen.
Als mensen hun geld daaraan uitgeven prima maar dat is wel hun eigen keuze.

Ik ben het wel eens met je verhaal over die politieke unie. Als we de euro willen houden moet Europa een soort verenigde staten van Europa worden met een overkoepelende regering. Dat betekent het opgeven van autonomie en accepteren dat NL een provincie/staat binnen europa wordt. De manier waarop het nu gaat is niet houdbaar.
Of terug naar de tijd van de EEG maar ik ben bang dat dat geen haalbare kaart meer is met de huidige problemen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 nov 2011, 16:35

Dennis Cavallino schreef: Ik zeg: Weg met de landen, op naar één land. Eén leger. Eén taal. Eén gekozen president met bijbehorend kabinet. En omarm de globalisering, dus weg met landsgrenzen, nationaliteiten en andere onzin. We zijn zo schijnheilig als de pest dat we al 400 jaar met iedereen handel drijven, maar tegelijkertijd oorlogje voeren om ons hachje te redden. Geef 't op. Wereldwijde handel, internationale samenwerking en af en toe gezamenlijk optreden bij rampen, tegenspoed en dictators die hun volk onderdrukken. Samen zullen we alles delen. Open source wereldbevolking 2.0, laten we beginnen met Europa. Dan volgt de rest vanzelf.
Ja, ik weet ook al 'n naam voor dat éne grote land met één taal:
EUTOPIA.

Mooi verhaal, maar wordt niks, verschillende culturen en gewoontes, wat gaan we hier dan spreken ? Frans? Duits? Spaans? Engels? Of Catalaans, Baskisch, Iers, Italiaans, Nederlands?

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2011, 16:36

Dennis Cavallino schreef:Samen zullen we alles delen. Open source wereldbevolking 2.0, laten we beginnen met Europa. Dan volgt de rest vanzelf.
Ik stem tegen!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2011, 16:54

Ik ben zelf ook alleen voor als we all the way gaan.

Huidige situatie: ik stem tegen
Terug naar gulden: ik stem tegen, zeker als we ons landje gaan afbakenen
Terug naar de EEG: ik stem niet per sé tegen, zolang daar maar open landsgrenzen zijn.
Europa met meerdere 'leiders': ik stem tegen
Europa met 1 gekozen leider en meerdere politieke stromingen, minder bureaucratie en over tig jaar misschien zelfs wel 1 taal (al is 't alleen maar in de zakenwereld en politiek dat we ENGELS spreken...). Ik ben voor. Dat halfslachtige gedoe ben ik op tegen. Rutte die tegen Europa is, omdat 'ie anders geen baan meer heeft, maar daardoor niet durft te denken als een visionair, dat vind ik een gemiste kans en waste of time.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 14 nov 2011, 16:55

Dennis Cavallino schreef:
HansD schreef:Wat een timing van de Telegraaf :D

http://www.telegraaf.nl/overgeld/109198 ... html?p=6,2
Ze vergeten altijd te melden dat wij ook véél meer items als kostenpost hebben.

...
verhaal
...
Ik verdien bovenmodaal en woon goedkoper dan gemiddeld maar toch wil het geld elke maand gemakkelijk op. :) Zal ook aan mezelf liggen (je gaat er ook meer naar leven) maar toch. Vraag me serieus af hoe veel mensen in dit land rondkomen elke maand. Als je een gemiddelde koopwoning hebt (EUR 200.000 - 230.000?) en een gemiddeld bruto (modaal) salaris van zo'n EUR 30.000 p/j.... en een auto, kinderen etc.... dan vraag ik me af hoe je rondkomt. Dan kan er nooit veel overblijven per maand.... :blackeye:

Als mijn wasmachine nu kapot gaat, dan haal ik gewoon gelijk een nieuwe. Vermoed echter dat heel veel gezinnen echter zo financiëel op het randje leven dat zo'n kapotte wasmachine gelijk een (financiëel) probleem is.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 nov 2011, 17:13

Wouter81 schreef: Als je een gemiddelde koopwoning hebt (EUR 200.000 - 230.000?) en een gemiddeld bruto (modaal) salaris van zo'n EUR 30.000 p/j.... en een auto, kinderen etc.... dan vraag ik me af hoe je rondkomt. Dan kan er nooit veel overblijven per maand.... :blackeye:
1 x modaal woont ook niet in 200-230, is meestal een werkende partner bij.

romo

Bericht door romo » 14 nov 2011, 19:52

Robin schreef:
Dennis Cavallino schreef: Ik zeg: Weg met de landen, op naar één land. Eén leger. Eén taal. Eén gekozen president met bijbehorend kabinet. En omarm de globalisering, dus weg met landsgrenzen, nationaliteiten en andere onzin. We zijn zo schijnheilig als de pest dat we al 400 jaar met iedereen handel drijven, maar tegelijkertijd oorlogje voeren om ons hachje te redden. Geef 't op. Wereldwijde handel, internationale samenwerking en af en toe gezamenlijk optreden bij rampen, tegenspoed en dictators die hun volk onderdrukken. Samen zullen we alles delen. Open source wereldbevolking 2.0, laten we beginnen met Europa. Dan volgt de rest vanzelf.
Ja, ik weet ook al 'n naam voor dat éne grote land met één taal:
EUTOPIA.

Mooi verhaal, maar wordt niks, verschillende culturen en gewoontes, wat gaan we hier dan spreken ? Frans? Duits? Spaans? Engels? Of Catalaans, Baskisch, Iers, Italiaans, Nederlands?

+1

Ik was altijd Eurofiel, maar de praktijk heeft laten zien dat het niet haalbaar is en ook nooit zal zijn...........te veel cultuur en taal problematiek..........over arbeids-etos maar niet te spreken...........
Alle vormen vaan schaalvergroting, of het nu mega stallen, mega scholen, mega ziekenhuizen zijn........incluis een mega EU.........................alle beloftes ten spijt, het werkte niet, het werkt niet , het zal nooit werken ook...................terug naar kleinschaligheid, de menselijke maat voorop............

De huidige problemen zijn zo groot geworden vanwege de te grote organisatie, te veel verwevenheid, te veel mondialisering.........daarmede te veel onoverzichtelijkheid, de regie is "men" totaal kwijt........

Kleine kinderen, kleine zorgen.................grote kinderen............grote zorgen...........

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2011, 20:19

romo schreef: de regie is "men" totaal kwijt........
Je kunt alleen iets kwijt zijn wat je hebt (gehad) :kikker:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 nov 2011, 11:56

Het is nu officieel trouwens: Economie in NL is in Q3 gedaald. Q4 is nog slechter begonnen. Medio Q1 2011 krijgen we dus te horen dat NL officieel weer in een recessie zit. De dubbele dip is dus begonnen, zoals hier al was gemeld.

Het IMF voorziet ook een neerwaartse spiraal. Hij wordt dus sowieso weer wereldwijd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 nov 2011, 13:49

Moest wel grinnikken:
Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 nov 2011, 14:43

^^ haha idd een mooie :kikker:

Rupie

Bericht door Rupie » 15 nov 2011, 15:43

Ah, duidelijk, ik vroeg me al af wat het probleem was.

romo

Bericht door romo » 15 nov 2011, 20:21

Nederlandse korte rente schiet omhoog
Van onze redacteur
dinsdag 15 november 2011, 11:31
update: dinsdag 15 november 2011, 19:26

Reuters
De rente op tweejarige en vijfjarige Nederlandse staatsobligaties loopt ongekend hard op. Get verschil met de rente die Duitsland betaalt bevindt zich op het crisisniveau na de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers.
Meer over dit onderwerp
Schuldencrisis kastijdt de AEX
De rente op Nederlandse staatsleningen met een looptijd van twee jaar stijgt dinsdag met 22 basispunten naar 0,75%. Vijfjaarsleningen stijgen 21 basispunten naar 1,6%. Volgens obligatiehandelaren in Amsterdam gaat het om 'ongekende bewegingen'.
Minister Jan Kees de jager van Financiën is niet bezorgd over het oplopende rente van Nederland. ‘De Nederlandse rente is in historisch perspectief nog steeds laag, en lager dan een paar jaar geleden’, aldus de bewindsman bij RTL Z. Over het toenemende verschil tussen Nederland en Duitsland zei de minster dat het vooral de Duitse rente was die is gedaald. ‘Heel veel investeerders willen in zo’n tijd van onzekerheid in het standaard euroland investeren.' Zorgen baart het hem niet. ‘Deze effecten zijn heel normaal. Belangrijk is dat we de markten ervan blijven overtuigen dat Nederland koersvast is. Dan zullen de markten het vertrouwen in Nederland blijven houden.’
Liquideren

De wisseling van de wacht in Italië heeft de besmetting van de eurozone door de schuldencrisis duidelijk niet tot staan gebracht. Ook de tienjaarsrente van Italie is vandaag weer boven de 7% gekomen. Normaal gesproken profiteren Nederland en Duitsland van stijgende rentes bij de zuidelijke eurolanden, maar dat is vandaag niet het geval. De Duitse rente blijft liggen, de Nederlandse loopt op. En ook andere eurolanden met de hoogste tripple-A kredietwaardigheid staan onder druk. Oostenrijk krijgt er 22 basispunten bij op de tienjaars rente en Finland 10 basispunten.

'Het lijkt erop alsof beleggers hun portefeuilles aan het liquideren zijn', luidt het op de handelsvloeren in Amsterdam. Tegelijkertijd zeggen handelaren dat de volumes niet erg hoog zijn. 'Maar we zien veel verkoopdruk, vooral op kort lopende leningen', zegt een handelaar die niet met name genoemd wil worden. 'De volumes zijn niet zo hoog, maar alles gaat maar een kant uit, waardoor de koersen snel teruglopen.' Bij obligaties bewegen de koersen omgekeerd aan de rente.

Nauwelijks opluchting
'De nieuwe regeringen in Griekenland en Italië hebben nauwelijks voor opluchting op de obligatiemarkten gezorgd', zegt Ineke Valke van Theodoor Gilissen. ‘De belangstelling voor de uitgifte van een Italiaanse 5-jaarslening was maandag redelijk, maar wel tegen de hoogste rentestand in de afgelopen 14 jaar. Ook Spanje, Frankrijk en België liggen onder vuur van beleggers. Met de economische afzwakking, die gisteren duidelijk zichtbaar was in de industriële productiecijfers, zal een verbetering van de financiële positie lang duren.’

De Spaanse tienjaarsrente stijgt met 23 basispunten tot meer dan 6,2%. Daarmee nadert ook Spanje het renteniveau van 7%. De Belgische rente stijgt 31 basispunten naar 4,8% en de Franse rente 26 basispunten naar 3,7%. De opslag die België over staatsleningen moet betalen ten opzichte van Duitsland, is sinds de invoering van de euro zelfs niet zo hoog geweest.
De Italiaanse rente stijgt 28 basispunten tot 7,05%. Dat wordt vooral veroorzaakt door institutionele beleggers die de gedaalde rente - en dus opgelopen koersen - aangrepen als verkoopmoment. Dit ondanks het vertrek van Berlusconi en de aangekondigde extra bezuinigingen.

Door de grens

De premie die beleggers moeten betalen om zich te verzekeren tegen wanbetaling door Italië schoot vanmorgen voor het eerst door de 600 basispuntengrens.’De markt concentreert zich weer op de zwakke Europese aanpak van de schuldencrisis’, zegt Gavan Nolan van Markit, het bedrijf dat data over de handel in kredietderivaten (credit default swaps) publiceert. Beleggers zijn bang dat de besmetting de periferie van Europa volledig in de greep krijgt, zegt Nolan. ‘Het lijkt erop dat zelfs met het twijfelachtige voordeel van een hefboom, het Europese noodfonds EFSF te klein zal zijn om de periferie overeind te houden.’

Bron; http://fd.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie