Carel Godin de Beaufort

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 16 aug 2007, 18:55

Mattijs en ik zijn al een paar jaar samen met Marcel Visbeen bezig om een site te lanceren over Carel Godin de Beaufort. Op 2 augustus verstuurden wij het volgende persbericht:

- PRESS RELEASE -

Official launch on day of his death 43 years ago
Classic Dutch Grand Prix hero Carel Godin de Beaufort honoured by website
Rotterdam/The Hague/Halfweg, August 2, 2007 – Legendary Dutch racer Carel Godin de Beaufort, the aristocratic free spirit who starred in the fifties and sixties driving his own Porsches, has been honoured by a tribute website on his life and achievements. The site was officially launched today, on the 43rd anniversary of his death in a Cologne hospital, having succumbed to the injuries sustained in a heavy practice crash at the Nürburgring.


According to its editors Marcel Visbeen, Dennis Drenthe and Mattijs Diepraam, all from the Netherlands, the website www.carelgodindebeaufort.nl pays homage to one of the most colourful Grand Prix drivers of the era. The brash Godin de Beaufort, known for his lanky frame, became famous for taking up the fight to the established factory teams as a brave privateer. While not competing to win but taking his craft very seriously all the same, he became respected by his peers by sticking to his values and essentially remaining his own man. That is why he is usually seen as the last true gentleman Grand Prix driver.


Carel Godin de Beaufort died at the age of thirty, but even today his life doesn’t just capture the imagination by his being the underdog hero. The nobleman was unsurpassed in his enjoyment of life and women, and a great practical joker at that. His post-race parties at his family’s Maarsbergen estate were a huge hit with his many friends in the motor racing community of the time. Moreover, the stories told about him are manifold and often hilarious to the bone.


His fame still stretches beyond Dutch borders, as the happy-go-lucky aristocrat continues to be in the hearts of many motor racing nostalgics in Britain, Germany and elsewhere. That’s why Visbeen, Drenthe and Diepraam decided to create an English-language website, enabling people all over the world to get acquainted with this Dutch Grand Prix and sportscar hero of old.


The website allows visitors to get a full grasp of de Beaufort’s life by covering the people who surrounded him, and the important places in his life. It also features his cars and teams, and endeavours to give full account of all of his races. Finally, it reports on what’s keeping people focused on Carel to this very day. The editors invite everyone to share their knowledge to separate the website from a standard biography, as they hope the site will continue to be unfinished business for a long time to come.

About the editors
Marcel Visbeen is a writer/film maker who used to work as a sports journalist for Dutch television. Dennis Drenthe is a racing and drifting instructor, Porsche connoisseur and historic rally driver. Mattijs Diepraam is a writer and journalist and the editor of 8W (8w.forix.com), which covers motor racing history for autosport.com.


- END -

Het is dus officieel! Ook al is dit pas de eerste opzet voor de site. Het is dus pas het begin. De reacties zijn tot nu toe erg lovend en er zijn ook al fraaie foto's en verhalen binnengekomen. De site is een aanrader voor iedereen die geniet van prachtige verhalen, de pure autosport (uit het verleden) en de mens/coureur Carel Godin de Beaufort.

En ja, een Nederlandse versie van de site volgt, zodra er een database structuur is ontwikkeld. Alle input is welkom!

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 16 aug 2007, 21:03


Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8900
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 01:11

Knap stukje werk die site... Chapeau!

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 17 aug 2007, 22:14

mooie site, leuk om te lezen over deze nederlandse gentleman driver

frank

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2009, 13:21

Morgen staat er een artikel in de Auto Telegraaf. Klein interviewtje met ondergetekende over Careltje, wat is opgenomen in een groter artikel over de autosport in 't verleden.

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door tallbloke » 08 mei 2009, 21:05

Prachtige site !!

Mini correctie.
Prof. Nuboer was een chirurg in Utregh en geen neuroloog..........

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Snipe » 09 mei 2009, 10:16

Leuk artikel in de Telegraaf.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Peter Tunissen » 03 nov 2009, 18:44

Morgenavond naar een lezing over CGdB; ik ben benieuwd.
Stiekem ook een kleine testpost voor de database. ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 04 nov 2009, 10:02

Het is dat het helemaal in Limburg is, anders zou ik ook gaan.

:wink:

Tot straks.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2009, 08:54

Gisteren om 14.15 uur weggereden, na een korte bezichtiging bij de bruine 924 en een snelle hap was ik om 18.00 uur daar. Wat een ellende op de weg overal. De terugweg ging wat sneller met 1 uur en 45 minuten, maar het was de moeite waard! Het was gezellig en het publiek was erg dankbaar. Dat soort dingen maken mij erg blij. :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Peter Tunissen » 05 nov 2009, 12:37

Gisteravond min of meer op uitnodiging van Dennis bij zijn lezing over Carel Godin de Beaufort geweest.
Was erg gezellig en de lezing was echt super!
Het enthousiasme droop er vanaf en geïllustreerd door veel foto's en filmpjes vlogen de anderhalf uur om!
Mijn moeder was/is een grote fan van de Beaufort en die is meegegaan en heeft het ook hartstikke naar haar zin gehad. Op de terugweg raakte ze niet uitgepraat over de lezing en haar herinneringen en zelfs een klein driftje op het weggetje naar de bewoonde wereld was geen probleem opeens (semi-slicks met 0,0 profiel over op zo'n smerig bospaadje is niet echt geslaagd over het algemeen). :mrgreen:

Helemaal goed dus; misschien moeten we zoiets ook eens voor DF organiseren, maar daar hebben we het komend weekend wel eens over. :beer:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2009, 12:55

Leuk hoor, jij kon lekker boenderend over dat bospad en ik zat helaas achter een politieauto die net na jou dat weggetje op draaide en (gelukkig voor jou) <40km/u reed voor me. :)

Echt super dat je moeder mee was en dat ze weer helemaal enthousiast is over Carel. Dat soort momenten maken 't leven mooi vind ik.

Ik zat zelf al te denken om een keer een zaaltje in Motel Maarsbergen te huren en dan voor wat (auto)vrienden/kennissen zo'n lezing te geven. DF only kan natuurlijk ook. Of in Raamsdonkveer (en in 2010 in Den Haag) bij Louwman. Zolang er animo is en mensen enthousiast blijven wil ik dit wel blijven doen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Mathieu » 05 nov 2009, 13:46

:thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Vandaag om 13.00 uur lezing over Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mei 2010, 08:31

Vandaag om 13.00 houd ik in een lezing over "Careltje" in het Museon in Den Haag:
http://www.driving-fun.com/630/the-know ... enthe.aspx

Dus mocht je het weer vandaag ook zo somber vinden, kom dan luisteren naar allerlei hilarische anekdotes die deze Nederlandse Formule 1 coureur zo bijzonder maakten. Ook vertel ik over zijn leven als Jonkheer, de eerste ervaringen in de autosport en de passie voor het merk Porsche en de Nurburgring.

Carel Godin de Beaufort kon erg goed en snel rijden, mede dankzij zijn gevoel voor de ideale lijn. Zo scoorde hij punten in het WK en diverse sportscar races, waarbij soms zelfs het Wilhelmus klonk. Het is mijn grote held en daarom ben ik blij dat het Museon mij in de gelegenheid stelde om deze lezing te komen geven. Als je nog zin en tijd hebt, ben je van harte welkom. info

Groeten,

Dennis

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Snipe » 08 nov 2011, 21:13

*schop*

Jalopnik heeft Carel Godin de Beaufort ook ontdekt: http://jalopnik.com/5857130/its-raining ... rdschleife" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dutch » 09 nov 2011, 19:03

En terecht!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Carel Godin de Beaufort

Bericht door Dennis Cavallino » 11 nov 2011, 13:56

Het is heel erg gaaf dat Brabham naast Careltje staat daar, want dat herinnert mij eraan dat ik nog een verhaal online moet zetten over de mythe dat Careltje voor Brabham had zullen gaan racen en dus in theorie 2 jaar later wereldkampioen 'zou hebben kunnen worden (heten/dunken/voorkomen in Formule 1 of Formule 2. Het enige echte antwoord kwam gewoon van Sir Jack Brabham zelf. Gewoon omdat dat nog kon toen, per mail, hij schijnt nu erg te dementeren.

Binnenkort verschijnt er ook een artikel in een Deens magazine. Het lijkt erop dat we deze winter dus weer veel terugblikken op enkele van de mooiste avonturen uit de Nederlandse autosportgeschiedenis waarin onze held niet alleen figureerde, maar vooral ook schitterde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten