Dat dusRuben schreef:Of kijk jij er te technisch tegen aan..?

Bij ons op de zaak zijn er ook twee 'kampen'. De programmeurs moeten niks van Apple hebben (en hebben er meningen over zonder praktijkervaring). Die lopen alles te vergelijken op specs en hoeveel eraan te customizen is. En daarmee bewijzen ze dat iets beter is.
Uiteraard zijn die specs belangrijk maar bij Apple zit de kracht em in de combinatie tussen hard- en software, het is de gebruikservaring die telt. Ga je het spul gebruiken zoals het ontworpen is, dan werkt het ook top. Dat blijkt wel als je de populariteit ziet. Het is wat te kort door de bocht om het allemaal merkblindheid te noemen, ze doen toch iets goed bij het grote publiek. Apple richt zich niet op technici die bewust voor Android kiezen en willen klooien met custom roms uit de open source wereld. Technici vergeten vaak dat veel mensen liever zien dat anderen 'de beste instellingen' voor ze bepalen zodat het werkt en ze er niet naar om hoeven kijken.
Overigens heb ik ook bijzonder veel bewondering voor Bill Gates. Het hele Dos en Windows tijdperk heb ik ermee gewerkt en op de zaak werken wij volledig op een Microsoft (ontwikkel-)omgeving. Ik werk er dus dagelijks mee.
Maar sinds Gates zich terugtrok en die Ballmer ervoor in de plaats kwam ging het minder. Microsoft is een visieloos bedrijf geworden waarbij de meeste producten/diensten lijken te falen. Ze teren op de zakelijke tak met Windows, Office, servers, Sharepoint, CRM e.d. De rest, zeker de particuliere markt, is weinig succesvol en slaat minder aan..
- Zune.. de iPod concurrent van Microsoft.. het is nooit wat geworden, productie nu volledig gestopt.
- MSN Search, Live search, Bing.. ook na de laatste naamswijziging is het niet aangeslagen, al is het aantal gebruikers in de VS iets aan het groeien, gerommel in de marge en alweer gefaald.
- Silverlight.. de tegenhanger van Flash.. hier geloven ze zelf inmiddels ook niet meer in aangezien het in Windows 8 niet eens ondersteund wordt bij dat Metro-gedeelte. Het is bij webdesigners helemaal niet aangeslagen.
- Media Center.. idee goed, uitwerking was onstabiel en bagger (het was gewoon een programmatje en het was weer afhankelijk van allerhande codecs, tv kaart drivers die er speciale ondersteuning voor nodig hadden etc.
- Microsoft Surface, erg cool en vooruitstrevend concept maar voor 10K gaat niemand dat kopen.
- Windows Phone.. de eerste versie was PDA software (Pocket PC) met een telefoon applicatie, gemaakt om met zo'n stokje te bedienen, uiteindelijk werden er gare shells voor geschreven maar het onderliggende systeem is nooit met z'n tijd meegegaan, tot er betere alternatieven waren. De huidige Windows Phone (ziet er op het oog prima uit trouwens) heb ik nog nooit in het echt gezien. Samenwerking met het eveneens in slaap gevallen Nokia snap ik dan al helemaal niet. Lijkt erop dat ze ook hier de boot gemist hebben.
- Tablets.. ook hier zijn ze erg laat mee. Windows 8 is touch compatible maar is er nog niet en ben ook niet onder de indruk van wat ze tot dusver hebben laten zien, het ziet er weer een beetje 'half' uit.
Alleen de Xbox is als recent (relatief) nieuw product erg succesvol. Dat hebben ze knap gedaan.