Onderstel afstellen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joostt

Onderstel afstellen?

Bericht door Joostt » 10 nov 2011, 15:02

Hallo,

Ik ben bezig om een e30 te bouwen met een m30 motor. (3,5L van een e34)
Door deze aanpassing zal de neus van de auto dus zwaarder worden.

Nu zegt de een dat ik onderstuur ga krijgen door de zwaardere motor, de ander zegt overstuur.
Wat is nu een beetje de beste "basis afstelling" om mee te beginnen?

Ik heb een AST coilover gekocht, waar aan de voorkant iets zwaardere veren zijn gemonteerd om het motorgewicht te compenseren.

Kwa demping? voor of achter harder zetten?

Ik heb nu orginele M-tech stabi's (voor 20mm, achter 14,5mm)
Maar er zijn verschillende dikkere stabi-sets tekoop, is dit de moeite waard?
Bij de meeste sets is vooral de achter stabi een stuk dikker, hierdoor krijg ik meer overstuur? maar moet dat ook?

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer :cool:

Dus wat is goed, en wat niet?

Bert ///M3

Re: Onderstel afstellen?

Bericht door Bert ///M3 » 10 nov 2011, 17:28

Onderstuur met een zwaardere motor merk je vooral als je te snel de bocht in duikt, wat dat betreft kan je altijd onderstuur krijgen. Hele lichte achterkant heb je met name last van als je op het gas gaat, ivm minder tractie.

Verder ligt het er nogal aan wat je gaat doen met zo'n auto.

Ik zou gewoon die AST kit er onder schroeven. Demping redelijk zacht zetten en op gevoel langzaam opdraaien. Het is ook nogal afhankelijk van waar je rijd op een circuit, op de weg, wat voor asfalt heeft een circuit enz.

ARB's gewoon eerst even van af blijven. ARB's moet je altijd in samenwerking met je veren kiezen eigenlijk.

Kom je er midcorner niet uit overstuur of onderstuur dan kan je altijd veren of ARB's gaan wisselen.

FWIW ik had op mijn E30 met S50 motor voor 140 N/mm veren en achter 60 N/mm veren op coilover, met originele stabi's en dat reed al heel redelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 nov 2011, 22:04

Wil je een auto die lekker speels is en goed instuurt, dan zou ik gaan voor een harde/stugge setup voor met dikke stabi en achter alles wat slapper. Volgens mij ben je al een heel eind, maar moet je die dikke stabi achter niet meteen doen. Net wat Bert zegt, eerst rijden.

Bandenspanning niet vergeten...

Joostt

Bericht door Joostt » 13 nov 2011, 20:48

Okee ja dan is het gewoon een kwestie van proberen..
duurt nog wel even voor hij klaar is, maar ben druk bezig!

Plaats reactie