Huidige LPG G3 installatie ombouwen naar Kdfi
- Dennis Cavallino
Huidige LPG G3 installatie ombouwen naar Kdfi
Wat voor een winst in verbruik en prestaties zal het mij op kunnen leveren als ik mijn LPG G3 installatie om zou bouwen naar een Kdfi (BS-Autotune) systeem? Is dat marginaal, of is er juist veel winst te behalen doordat je het beter kunt afstellen?
Het gaat in dit geval om mijn Jeep 4.0i L6 High Output blok.
Het gaat mij niet zozeer om de kosten, maar ik wil de auto in de toekomst gaan gebruiken voor lange reizen en daarom wil ik een beetje kijken naar de mogelijkheden om de actieradius te vergroten, o.a. door een extra LPG tank in te bouwen, maar ook door natuurlijk te zorgen voor een optimale verbranding. Zodoende dacht ik aan Kdfi.
Het gaat in dit geval om mijn Jeep 4.0i L6 High Output blok.
Het gaat mij niet zozeer om de kosten, maar ik wil de auto in de toekomst gaan gebruiken voor lange reizen en daarom wil ik een beetje kijken naar de mogelijkheden om de actieradius te vergroten, o.a. door een extra LPG tank in te bouwen, maar ook door natuurlijk te zorgen voor een optimale verbranding. Zodoende dacht ik aan Kdfi.
- Mari Oh Oh!
Re: Huidige LPG G3 installatie ombouwen naar Kdfi
Als het je om de actieradius gaat, kan je toch beter die enkele keer gewoon ook de benzinetank leegrijden? Is uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper(en makkelijker) dan een ombouw. Of denk ik te simpel? 

- Dennis Cavallino
Jij legt de nadruk dus weer op de kosten, terwijl 't mij daar niet om gaat, maar je hebt wel gelijk. Aan de andere kant niet, want ik rijd 30.000 km per jaar en op benzine is dat gewoon onbetaalbaar, dus is het iedere investering waard in mijn geval (mits ik de auto vervolgens ook weer een aantal jaar houd).Mari Oh Oh! schreef:Als het je om de actieradius gaat, kan je toch beter die enkele keer gewoon ook de benzinetank leegrijden? Is uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper(en makkelijker) dan een ombouw. Of denk ik te simpel?
Ik wil echter de benzinetank als reserve houden als ik straks ik een rondje Zwarte Zee ga doen en geen LPG kan tanken. Of als er gewoon teveel afstand tussen twee LPG-tankstations zit. Kortom, het gaat mij dus om de actieradius. 10% zuiniger levert tientallen km's extra op. Ik vraag mij dus alleen af of ik aan 10% verbeterd rendement moet denken als ik van een G3 installatie overstap naar Kdfi. Of meer? Of minder?
- Dennis Cavallino
Na een volle week eindelijk een reactie gehad op mijn serieuze vraag aan BS-Autotune. Misschien is mail te plat, maar wat komt die eigenaar over als een hork. Meer mensen die ervaring?
Mijn vraag (31 oktober):
Ik snap wel dat 't een eerlijk antwoord is, zeker als je een LPG te arm afstelt (of sowieso een brandstofmengsel), maar als je die website bestudeert, dan lijkt Kdfi het summum te zijn als je een IDEALE verbranding wilt. Kennelijk is dat dus niet het geval als je al een G3 installatie hebt, dat is kennelijk al IDEAAL qua verbranding?
In ieder geval hoef ik dus niet moeilijk te doen. Ik ga gewoon voor een perfecte afstelling door gewoon goed onderhoud uit te voeren en de actieradius verhogen (=doel) doe ik dan door een extra LPG tank in te bouwen. Maar dan niet bij BS-Autotune...
BS vind ik trouwens een dom gekozen naam, gezien de betekenis van die afkorting.
Mijn vraag (31 oktober):
Antwoord (7 november):Goedemorgen,
>
> Sinds kort heb ik een Jeep Cherokee 4.0i High Output met Prins LPG G3 installatie (zowel auto als installatie stammen uit 1997).
>
> Ik ben benieuwd wat een systeem als Kdfi kan toevoegen aan mijn huidige opstelling ten gunste van het verbruik (met als doel: vergroten actieradius). Kunnen jullie daar een antwoord op geven? Is er een winst te behalen als het gaat om een betere verbranding? Of is dat verschil nihil?
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Dennis
Mijn reactie:Hallo,
Het antwoord is:
Ja, het kan zuiniger. En vervolgens zal de motor kapot draaien. Waardoor er heel hoge kosten gemaakt zullen moeten worden.
Groet,
Jeroen
Beste Jeroen,
Bedankt voor je late reactie en je ongenuanceerde antwoord.

Ik snap wel dat 't een eerlijk antwoord is, zeker als je een LPG te arm afstelt (of sowieso een brandstofmengsel), maar als je die website bestudeert, dan lijkt Kdfi het summum te zijn als je een IDEALE verbranding wilt. Kennelijk is dat dus niet het geval als je al een G3 installatie hebt, dat is kennelijk al IDEAAL qua verbranding?
In ieder geval hoef ik dus niet moeilijk te doen. Ik ga gewoon voor een perfecte afstelling door gewoon goed onderhoud uit te voeren en de actieradius verhogen (=doel) doe ik dan door een extra LPG tank in te bouwen. Maar dan niet bij BS-Autotune...
BS vind ik trouwens een dom gekozen naam, gezien de betekenis van die afkorting.

-
wat voor lpg installatie heb je nu?
lpg injector per cilinder of mengstuk voor je gasklep?
lpg injector per cilinder of mengstuk voor je gasklep?
- Peric
In Oost-Europa is ook steeds meer LPG te krijgen hoor Dennis.
- Dennis Cavallino
Ja dat weet ik, maar het zou toch mooi zijn als ik de actieradius op LPG weet op te krikken. Nu red ik de 300 km op 1 tank net niet. 10% winst zou bijvoorbeeld al fraai zijn. Met een extra tank haal ik dan de 500 km wel. Benzine is voor noodgevallen en dergelijke.
Ter vergelijk: Op benzine rijd ik gemiddeld 1:8,5, op LPG ongeacht rijstijl 1:5. Volgens mij valt er qua verbranding op LPG wel wat te verbeteren. Ik heb nooit eerder zo'n groot verschil gehad tussen het verbruik op gas en benzine. Dat kan aan 't systeem van Prins liggen. Dat werkt anders dan Vialle volgens mij.
@Daniel: ik trek zo even de motorkap open, ik heb nml geen flauw idee.
Ter vergelijk: Op benzine rijd ik gemiddeld 1:8,5, op LPG ongeacht rijstijl 1:5. Volgens mij valt er qua verbranding op LPG wel wat te verbeteren. Ik heb nooit eerder zo'n groot verschil gehad tussen het verbruik op gas en benzine. Dat kan aan 't systeem van Prins liggen. Dat werkt anders dan Vialle volgens mij.

- Mari Oh Oh!
Staat je LPG installatie niet gewoon veel te rijk? Ik haal met de 635 1:7,5 op de snelweg(bij 120-130 echte km's) en dat is een L-Jetronic motor(M90 uit de jaren 70) met old-school LPG. Benzine is wel zuiniger maar niet enorm veel(1:8,5-1:9 of zo).Dennis Cavallino schreef:Ja dat weet ik, maar het zou toch mooi zijn als ik de actieradius op LPG weet op te krikken. Nu red ik de 300 km op 1 tank net niet. 10% winst zou bijvoorbeeld al fraai zijn. Met een extra tank haal ik dan de 500 km wel. Benzine is voor noodgevallen en dergelijke.
-
Als je een verdamper hebt (dus niet vloeibare lpg injectie per cilinder) kun je dat inderdaad afstellen. Op de verdamper zit een stationair stelschroef. De dikke slang naar de luchtinlaat mengstuk heeft halverweg de slang ongeveer een soort afstelknop. Bij 3000 rpm afstellen op lambda = 1 (ofterwijl de ideale 1 op 14,7 mix). Dit laatste is zonder meetkast af te raden, ff langs de lpg boer dus.
- Harrie D
Als het een injectiesysteem is, koekeloer eens welk systeem het precies is (staat vast wel ergens op de computer) en zoek op ebay een datakabel dr voor, probeer de software ergens te vinden en je kunt m ook zelf afstellen.
En meneer bosma reageert vaker wat apart (de rode draad is dat hij alles perfect weet)
En meneer bosma reageert vaker wat apart (de rode draad is dat hij alles perfect weet)