Advies bij verkoop huis
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Advies bij verkoop huis
Zoals wellicht bekend heb ik mijn huis 1,5 jaar te koop staan. Nu heeft zich een koper gemeld die mij een goede prijs heeft geboden, zeker gezien de huidige markt.
Echter wel onder voorbehoud financiering (logisch) maar ook onder voorbehoud verkoop eigen woning, waarbij wel de clausule geldt dat als een 2e koper zich meldt, dat koper 1 binnen 48 uur moet beslissen wat ie wil. Hierbij kan altijd een traject ingegaan worden met koper 2 als koper 1 afziet van de koop.
De termijn is voorgesteld voor de duur van 1 jaar.
Op zich lijkt mij dit wel een reële situatie, maar ondanks wat Google gespit, lijkt het mij raadzaam hier eens even te polsen wat de DFer van deze regeling vindt?
Zie ik wat over het hoofd, of is het wel een veilige en gangbare constructie?
Echter wel onder voorbehoud financiering (logisch) maar ook onder voorbehoud verkoop eigen woning, waarbij wel de clausule geldt dat als een 2e koper zich meldt, dat koper 1 binnen 48 uur moet beslissen wat ie wil. Hierbij kan altijd een traject ingegaan worden met koper 2 als koper 1 afziet van de koop.
De termijn is voorgesteld voor de duur van 1 jaar.
Op zich lijkt mij dit wel een reële situatie, maar ondanks wat Google gespit, lijkt het mij raadzaam hier eens even te polsen wat de DFer van deze regeling vindt?
Zie ik wat over het hoofd, of is het wel een veilige en gangbare constructie?
- RVV
Re: Advies bij verkoop huis
Lijkt me niets zo'n constructie.
Want als hij jouw huis met voorbehoud financiering en voorbehoud verkoop eigen huis heeft gekocht. Dan heeft hij hem ondanks die clausules wel gekocht. Dus jij moet je woning uit de verkoop halen. Die 2e koper waar jij dan op zit te wachten meld zich dus niet. Dat wil zeggen dat jij ook in het ongewisse blijft.
En na een jaar krijg je te horen dat de verkoop van zijn woning ook niet wil vlotten (95% kans).. ben jij niks opgeschoten en kun je weer opnieuw beginnen (en jaar weggegooid).
Ik zou gewoon te kopen laten staan, de prijs die je hebt afgesproken kun je handhaven, verkoopt hij zijn woning dan weet hij je wel te vinden als die van jou nog te koop staat.
Je moet de verkoop van je eigen huis niet laten afhangen van de verkoop van een ander huis.
Want als hij jouw huis met voorbehoud financiering en voorbehoud verkoop eigen huis heeft gekocht. Dan heeft hij hem ondanks die clausules wel gekocht. Dus jij moet je woning uit de verkoop halen. Die 2e koper waar jij dan op zit te wachten meld zich dus niet. Dat wil zeggen dat jij ook in het ongewisse blijft.
En na een jaar krijg je te horen dat de verkoop van zijn woning ook niet wil vlotten (95% kans).. ben jij niks opgeschoten en kun je weer opnieuw beginnen (en jaar weggegooid).
Ik zou gewoon te kopen laten staan, de prijs die je hebt afgesproken kun je handhaven, verkoopt hij zijn woning dan weet hij je wel te vinden als die van jou nog te koop staat.
Je moet de verkoop van je eigen huis niet laten afhangen van de verkoop van een ander huis.
- Michel P
Een jaar is wel een erg lange periode! Watje zou kunnen laten checken door je makelaar is of hij het object kent van de potentiele koper, en dat in kan schatten qua courantheid, en verwachten verkoopprijs bij reële verwachting. Dan eerst de deal sluiten voor 3 maanden om te zien hoe zijn woning in de markt ligt. Na 3 maanden evalueren.
Michel
Michel
- Michel P
Rico, woning blijft gewoon te koop, en koper heeft 48 uur om te kopen of alsnog af te haken als er zich een 2e partij aandient.
Michel
Michel
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De woning bijft gewoon op Funda staan. Dus als "onverkocht"
Feitelijk verandert er niet veel, alleen als de koper daadwerkelijk zijn woning verkocht heeft dan is de mijne direct aan hem verkocht......
De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
Feitelijk verandert er niet veel, alleen als de koper daadwerkelijk zijn woning verkocht heeft dan is de mijne direct aan hem verkocht......
De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
- RVV
Michel P schreef:Rico, woning blijft gewoon te koop, en koper heeft 48 uur om te kopen of alsnog af te haken als er zich een 2e partij aandient.
Michel
Oke maar wat heeft het dan voor een nut? Ja dat als hij hem verkoopt die van Romo ook gelijk is verkocht, maar volgens mij is dat een schijnzekerheid. Dat 48 uur verhaal daar zitten ook nog wel de nodige haken en ogen aan. Stel dat die eigenaar van zijn huis net 3 weken op vakantie is? Slecht bereikbaar etc.. Maargoed ik weet ook niet precies wat wijsheid is, ik zou het zelf iig niet doen.
- Elise
Afhankelijk van de prijs van je eigen woning zou je misschien die woning kunnen inruilen?romo schreef:De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
- romo
Elise schreef:Afhankelijk van de prijs van je eigen woning zou je misschien die woning kunnen inruilen?romo schreef:De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
Geen optie, ik zoek geheel iets anders.
- romo
RVV schreef:Michel P schreef:Rico, woning blijft gewoon te koop, en koper heeft 48 uur om te kopen of alsnog af te haken als er zich een 2e partij aandient.
Michel
Oke maar wat heeft het dan voor een nut? Ja dat als hij hem verkoopt die van Romo ook gelijk is verkocht, maar volgens mij is dat een schijnzekerheid. Dat 48 uur verhaal daar zitten ook nog wel de nodige haken en ogen aan. Stel dat die eigenaar van zijn huis net 3 weken op vakantie is? Slecht bereikbaar etc.. Maargoed ik weet ook niet precies wat wijsheid is, ik zou het zelf iig niet doen.
Het nut voor de koper is dat ie geen dubbele lasten heeft uiteraard.
Mijn nut kan zijn dat ik een prima prijs krijg in een markt die verder onder druk komt te staan, verkoopt koper zijn huis over 6-12 maanden en de markt is nog slechter dan ie nu is (niet onwaarschijnlijk) dan zit ie dus wel aan zijn bod vast.......
-
OnlineMartijn_bmw
ik vind het wel een mooie constructie en volgens mij heb je er verder ook geen nadeel aan...
komt er een andere koper die direct wil kopen dan is of het huis aan koper 1 verkocht of als hij afhaakt aan koper 2.
komt koper 2 niet maar koper 1 verkoopt ze huis ben je ook je huis kwijt, kortom volgens mij heb je niks te verliezen behalve:
wat nou als er een koper 2 zich meld die een hoger bedrag biedt dan koper 1 en koper 1 besluit binnen 48uur wel te willen kopen??
komt er een andere koper die direct wil kopen dan is of het huis aan koper 1 verkocht of als hij afhaakt aan koper 2.
komt koper 2 niet maar koper 1 verkoopt ze huis ben je ook je huis kwijt, kortom volgens mij heb je niks te verliezen behalve:
wat nou als er een koper 2 zich meld die een hoger bedrag biedt dan koper 1 en koper 1 besluit binnen 48uur wel te willen kopen??
- Elise
Niet om zelf te gaan wonen natuurlijk......romo schreef:Elise schreef:Afhankelijk van de prijs van je eigen woning zou je misschien die woning kunnen inruilen?romo schreef:De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
Geen optie, ik zoek geheel iets anders.
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Word dan wel een heel spannend spannend verhaal. Hoe zit het dan met overdrachtsbelasting.Elise schreef:Afhankelijk van de prijs van je eigen woning zou je misschien die woning kunnen inruilen?romo schreef:De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
@Romo lijkt me een goede constructie, alles duidelijk op papier laten zetten uiteraard.
- romo
Martijn_bmw schreef:ik vind het wel een mooie constructie en volgens mij heb je er verder ook geen nadeel aan...
Das pech, maar aan de andere kant als koper 1 zijn huis nog niet heeft verkocht, dan zal ie waarschijnlijk geen dubbele lasten willen, waarna hij alsnog afhaakt en koper 2 direct zijn handtekening mag plaatsen..........
Ik zie het ook niet gebeuren in de huidige markt, het bod dat ik heb gekregen is beter dan ik heb durven dromen.....
- Elise
Als het huis binnen 6 maanden weer verkocht wordt heb je geen overdachtsbelasting (die overigens maar 2% is).Oof schreef:Word dan wel een heel spannend spannend verhaal. Hoe zit het dan met overdrachtsbelasting.Elise schreef:Afhankelijk van de prijs van je eigen woning zou je misschien die woning kunnen inruilen?romo schreef:De makelaar schat de verkoop van de woning (rond de €250K) niet al te "moelijk" in FWIW, dat zijn nog reële bedragen
@Romo lijkt me een goede constructie, alles duidelijk op papier laten zetten uiteraard.
Uiteraard alleen interessant als je zelf een (veel) duurder huis te verkopen hebt......
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Interessant info. De 6 maanden regel was mij onbekend. 2% over € 250.000,- is toch weer € 5.000,- vandaar mijn vraag over de overdrachtsbelasting.
- Fabian
Ik vind het een mooie aanbieding.
Je hebt geen zekerheid, maar toch ook wel. En je kan gewoon verder met vermarkten van je huis. Zou er dus voor gaan.
Je hebt geen zekerheid, maar toch ook wel. En je kan gewoon verder met vermarkten van je huis. Zou er dus voor gaan.
-
Aangezien je aangeeft dat het huidige bod goed is zou ik het doen.
Verkoopt hij zijn huis binnen een jaar --> goede deal.
Verkoopt hij zijn huis niet binnen een jaar --> niks verloren
Komt er een 2de koper --> jij helemaal blij want dan zeker verkocht!
Verkoopt hij zijn huis binnen een jaar --> goede deal.
Verkoopt hij zijn huis niet binnen een jaar --> niks verloren
Komt er een 2de koper --> jij helemaal blij want dan zeker verkocht!
- RutgerK
Ik vind het een hele rare constructie om een andere partij een jaar lang een eerste optie te laten houden. Ik zou als geïnteresseerde afhaken in zo'n proces.
- romo
RutgerK schreef:Ik vind het een hele rare constructie om een andere partij een jaar lang een eerste optie te laten houden. Ik zou als geïnteresseerde afhaken in zo'n proces.
Maakt niets uit, bij andere belangstelling krijgt ie 48 uur om te beslissen. Als jij de 2e partij bent en geïnteresseerd bent krijg je dat toch nooit te horen. Dan hoor je hooguit dat je bod niet geaccepteerd wordt.
Voor mij is het goede bod leidend, alle ander opties staan gewoon open en zijn niet anders dan zonder deze constructie. Ik word er hoe dan ook nooit slechter van......
Voorlopig zit ik er nog wel even, verkoopt de man zijn tent, dan kan ik op zoek naar wat anders terwijl het bod mij prima bevalt in deze moeilijke markt en tijd.
Verkoopt ie niet, dan zit ik ook prima, ik moet niets en kan een boel.............dat slaapt heerlijk rustig......
- daNpy
Volgens mij kun je je er idd geen buil aan vallen.
Mocht koper 2 met een hoger bod komen, bel je koper en op en zeg je; "hey ik heb dit en dat bod gekregen, wat denk je ervan?"
Als koper 1 hem wel wil moet hij binnen 48u die moeilijke beslissing maken (immers dubbele lasten voor hem) en zit jij enkel met een evt "naar" gevoel dat je meer voor je huis had kunnen vangen.
Haakt koper 1 af heb je meer geld voor je huis
Problemen komen pas als er een serieuze koper komt die iets minder biedt maar er direct in wil
Mocht koper 2 met een hoger bod komen, bel je koper en op en zeg je; "hey ik heb dit en dat bod gekregen, wat denk je ervan?"
Als koper 1 hem wel wil moet hij binnen 48u die moeilijke beslissing maken (immers dubbele lasten voor hem) en zit jij enkel met een evt "naar" gevoel dat je meer voor je huis had kunnen vangen.
Haakt koper 1 af heb je meer geld voor je huis

Problemen komen pas als er een serieuze koper komt die iets minder biedt maar er direct in wil

- RutgerK
Wat doe je als je de week erop een bod krijgt van € 15.000,- minder zonder voorwaarden?Ik bedoel dat als de optiehouder zijn huis binnen een jaar verkoopt nog steeds zal gelden dat de financiering rond moet komen. verkoopt hij zijn huis tegen minder dan gedacht dan is die financiering helemaal niet zeker.
- Bert ///M3
Je mag aannemen dat financiering geen probleem is, dat kan je zo na laten rekenen. Zit je alleen met verkoop van zijn huis. Maar als een 2e koper zich aandient ben je volgens mij verplicht koper 1 de keus te geven.
Plus als je slim bent dan heb je die 15K al ingeprijst, even zakelijk bekeken.
Immers als jij een jaar je huis vast houd voor iemand anders op voorwaarde, dan ben jij nog wel steeds degene die financieringsrente over je eigen hypotheek betaald, plus onderhoud etc.
Stel dat je als bodembod 250.000 in gedachte hebt dan zou je eigenlijk niet accoord moeten gaan met een bod minder als zeg 265.000 als het onder die voorwaarden gaat.
Je hebt immers te maken met een jaar cost of carry, inflatiecorrectie en je hebt ook nog eens het risico dat de financieringsrentes binnen nu en een jaar stijgen. Dat heb je ook als je zonder huis wat anders aan het zoeken bent, maar dat is dan jou eigen probleem. Moet je op de optiehouder wachten dan zou ik het zijn probleem maken.
Komt er dan na een week alsnog een koper 2 opdagen die per direct die 250K bied oke geen probleem.
Immers als jij een jaar je huis vast houd voor iemand anders op voorwaarde, dan ben jij nog wel steeds degene die financieringsrente over je eigen hypotheek betaald, plus onderhoud etc.
Stel dat je als bodembod 250.000 in gedachte hebt dan zou je eigenlijk niet accoord moeten gaan met een bod minder als zeg 265.000 als het onder die voorwaarden gaat.
Je hebt immers te maken met een jaar cost of carry, inflatiecorrectie en je hebt ook nog eens het risico dat de financieringsrentes binnen nu en een jaar stijgen. Dat heb je ook als je zonder huis wat anders aan het zoeken bent, maar dat is dan jou eigen probleem. Moet je op de optiehouder wachten dan zou ik het zijn probleem maken.
Komt er dan na een week alsnog een koper 2 opdagen die per direct die 250K bied oke geen probleem.
- romo
RutgerK schreef:Wat doe je als je de week erop een bod krijgt van € 15.000,- minder zonder voorwaarden?Ik bedoel dat als de optiehouder zijn huis binnen een jaar verkoopt nog steeds zal gelden dat de financiering rond moet komen. verkoopt hij zijn huis tegen minder dan gedacht dan is die financiering helemaal niet zeker.
Bod van -€15K wijs ik resoluut af. Voor 15K wil ik wel een jaar wachten ( Ik hoef er niet uit, ook als de marktprijzen blijven dalen zit ik nog steeds meer dan goed)
Als de financiering niet rondkomt is het spijtig, dat kan altijd. De makeklaar heeft al toegezegd dat de financiering geen probleem is.
- romo
Bert ///M3 schreef:Je mag aannemen dat financiering geen probleem is, dat kan je zo na laten rekenen. Zit je alleen met verkoop van zijn huis. Maar als een 2e koper zich aandient ben je volgens mij verplicht koper 1 de keus te geven.
Das leuk bedacht, maar in de huidige markt gaat dat niet op, helemaal niet als een huis al een hele tijd te koop staat. Ik zou dan al 1,5 jaar daar rekening mee moeten houden..........zo kan niemand een huis verkopen. Het is simpelweg een vraag-aanbod verhaal, de markt doet zijn ding, daar moeten we mee leven......
Het gaat erom wat er onder de streep overblijft; dus verkoopbod - hypotheeksom= dik + bedrag.......nou, dan vind ik het wel best........naar huidige maatstaven gerekend zijn er dat niet veel die me dat navertellen.
Met het huidige bod doe ik gewoon goede zaken, daar wil ik wel een jaar aan "vast" zitten..........lukt het niet, jammer, maar zoals gezegd; ik moet niets ( dat ik wat anders ambieer is logisch, maar eerst de tent weg), blijft het mijn tent, dan leef ik nog steeds lang en gelukkig, slaap ook rustig.........
- Bert ///M3
Is ook niet iets waar je op onderhandeld, alleen iets wat ik in mijn achterhoofd zou houden op het moment dat je verkoopt onder die voorwaarden. Zet je je huis te koop dan is de prijsstelling meestal toch al zo dat er wat heen en weer onderhandeld word, maar als verkoper heb je wel een minimaal bod in gedachte meestal (die je dan wel of niet bijsteld naar verloop van tijd of marktcondities)
Als jij een bod accepteerd van bijvoorbeeld 250K, onder voorbehoud voor een periode van een jaar.
Komt er nu na een maand iemand die 245K bied en direct kopen wil, dan heeft de eerste koper 48 uur de tijd maar zo niet dan zou ik die 245K ook acceptabel vinden. Anders blijf jij zitten met een huis wat je misschien over een jaar verkocht hebt, je betaalt nog steeds rente terwijl je in geval van overwaarde dat geld na verkoop opzij kan zetten en rente ontvangt. (Tenzij je meteen iets anders koopt maar goed dat is aan jou)
Van te voren rekening mee houden gaat niet idd. Eigenlijk kan je pas zeggen dat je prijs markt conform is als je de overeenkomst aan gaat met koper 1. Maar daar kan je een tussentijds bod van een andere potentiele koper wel naar beoordelen.
Als jij een bod accepteerd van bijvoorbeeld 250K, onder voorbehoud voor een periode van een jaar.
Komt er nu na een maand iemand die 245K bied en direct kopen wil, dan heeft de eerste koper 48 uur de tijd maar zo niet dan zou ik die 245K ook acceptabel vinden. Anders blijf jij zitten met een huis wat je misschien over een jaar verkocht hebt, je betaalt nog steeds rente terwijl je in geval van overwaarde dat geld na verkoop opzij kan zetten en rente ontvangt. (Tenzij je meteen iets anders koopt maar goed dat is aan jou)
Van te voren rekening mee houden gaat niet idd. Eigenlijk kan je pas zeggen dat je prijs markt conform is als je de overeenkomst aan gaat met koper 1. Maar daar kan je een tussentijds bod van een andere potentiele koper wel naar beoordelen.