inhouden e39 M54 bj 2001

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Autoschade van Leek
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2011, 22:44

inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Autoschade van Leek » 20 okt 2011, 20:10

Hallo,ben hier nieuw en weet dat ik me eerst voor moet stellen,maar heb eerst een probleem waar ik niet uit kom.
Heb hier een e 39 touring met M54 motor staan.

Probleem is dat hij soms inhoud en vermogen mist.Heb hem uit laten lezen,en gaf hij nokkenassensor signaal niet logisch.Nieuwe besteld en erin gezet.Bougies en brandstoffilter gelijk vervangen,maar probleem is nog niet weg.Toen kreeg ik opeens een motormanagementlampje,weer uitlezen toen gaf hij aan lambdawaarde bank 2 overschreden.Toen hebben we met de testkast realtime gekeken wat hij deed,lambawaardes reageerde nauwelijks op gas geven of loslaten,dus nieuwe lambdasonde erin,maar probleem blijft.

Het vreemde is,dat zodra hij dus inhoud,het uitlaatspruitstuk van achterste 3 cilinders(bank2) echt ROODGLOEIEND word.Heb hem weer uitlaten lezen nu geeft hij aan: FOUT: brandstofmengsel onvoldoende cilinder 2 en 6 herkend.

Stekker luchtmassameter losgehaald,maar maakt ook niks uit.Probleem is er niet altijd,is ook weinig van te zeggen of hij het nu met warm of koud weer of met warme of koude motor doet.Herkent iemand dit probleem?
groet Stef

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Jussi » 20 okt 2011, 20:17

Geef je het probleem nu niet zelf aan als je zegt dat hij niet reageert als je de LMM los trekt?

Autoschade van Leek
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2011, 22:44

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Autoschade van Leek » 20 okt 2011, 20:22

Nee,ik bedoelde dat als ik de stekker van de luchtmassameter loshaal,dat het probleem dan niet over is,snap je?Normaal als de luchtmassameter niet goed zou zijn,en als je dan de stekker er afhaalt en dus altijd genoeg lucht krijgt,zou het probleem over moeten zijn,maar dat is niet het geval.Hij zou dan goed moeten rijden,alleen mischien wat slechter starten onder bepaalde omstandigheden.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Joy » 20 okt 2011, 20:29

Als de katalysator niet verstopt zit moet het wel ergens mislopen met de brandstofinspuiting. De uitlaatkleppen laten een te rijk mengsel de uitlaat in lopen waardoor deze veel te heet raakt. Nu alleen de vinger op de zere plek leggen.

Het kan ook een veel te arm mengsel zijn door een fors vacuümlek maar dat zou je moeten kunnen traceren.
Laatst gewijzigd door Joy op 20 okt 2011, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door GTRene » 20 okt 2011, 20:30

das wel een heel apart probleem...
je zou bijna denken aan wat sterk vervuilde injectoren oid...
wellicht dat iemand anders je daar meer over kan zeggen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Knot » 20 okt 2011, 20:31

Stuk rijden en af laten koelen en de bougies bekijken?

Autoschade van Leek
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2011, 22:44

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Autoschade van Leek » 20 okt 2011, 20:34

@JOY.Zag op allerlei fora ook nog iets over carterontluchting,deze heb ik nagekeken en de slang die van het carter naar boven toe loopt,was helemaal gescheurd,en het gedeelte wat nog heel was zat helemaal verstopt.Deze is ook vervangen,maar probleem blijft.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 21:43

Roodgloeiend uitlaatspruitstuk dan ga ik er vanuit dat het mengsel te arm is. Met name dan bereik je die hoge temperaturen en op het circuit :wink:

Ik heb eens iets soort gelijks meegemaakt met een lekke vacuum slang die aangesloten zat op het inlaatspruitstuk. Op een mooie gladde weg lekte deze nauwelijks maar met wat hobbels en bobbels lekte de slang goed waardoor de motor slecht liep. Loop dus ook ff alle slangetjes bij langs :)

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door arjanvanessen » 20 okt 2011, 22:49

als de cylinders 123 en 456 aparte kats hebben zu ik toch daar eens goed naar kijken , heb wel eens gehad dat zoon ding langzaam aan het ontbinden was , dan kan het zijn dat er soms een brok in de uitstroom opening zit en door gerammel / gasgeven wel of niet de pijp blokkeert

Autoschade van Leek
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2011, 22:44

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Autoschade van Leek » 20 okt 2011, 23:01

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van vervuilde injectoren en toch de luchtmassameter.Heb er net wat forte ingegooid en ben toen gaan "planken"(haha 520 en 1600kg)Slechts een paar keer dat ik het idee had dat hij inhield,en ben toen gestopt en onder de motorkap gekeken,niks aan de hand.Luchtmassameter weer aangekoppeld en motor weer opnieuw gestart,gelijk weer een hapering bij het wegrijden,maar kan zijn dat hij de adaptiewaarden weer opnieuw in moet regelen dacht ik,maar toch vaker dat hij inhield dan zonder lmm.Weer een stuk stevig gereden.Toen ik stopte en de motorkap open deed was het achterste spruitstuk echt weer roodgloeiend,zou snel een foto maken,maar kwam erachter dat ik mn tel niet bij me had,maar ik dacht dat hij in de brand vloog.Maar kan een lmm zo'n invloed hebben?Toch gek dat hij wel goed rijd eigenlijk zonder lmm.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: inhouden e39 M54 bj 2001

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 23:18

Autoschade van Leek schreef:.Maar kan een lmm zo'n invloed hebben?
Ja :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast