Merkrecht domeinnaam
- Joy
Merkrecht domeinnaam
Momenteel is er voor ons hoveniersbedrijf een website in ontwikkeling. Tijdens de aanvraag bleek dat slechts enkele weken daarvoor iemand onze bedrijfsnaam als domein in gebruik had genomen. Dat was natuurlijk balen en ergens ook typisch. Dus ik heb onze bedrijfsnaam met een tussenstreepje als .nl laten registreren en de normale bedrijfsnaam aan elkaar met .com voor de zekerheid.
Nu nadert de lancering van de website en opeens krijg ik een mail van de betreffende domeineigenaar dat ze niks meer met de site doen. De site is ook volledig gestript op een homepage na met info over verkoop domeinnaam. Nu doet deze persoon een voorstel om dit domein aan ons te verkopen voor maar liefst € 300,-. Als wij geen interesse hebben verkoopt ie het aan iemand anders. Al neem ik dat laatste met een korreltje zout want ik zou niet weten wat iemand met die naam kan.
Nu heb ik het idee dat deze persoon inbreuk heeft gemaakt op ons merkrecht. Het domein is op 7 augustus 2011 geregistreerd en de eigenaar had (inmiddels uitgeschreven bij KvK) eveneens een hoveniersbedrijf onder een andere naam. Gek genoeg kan ik alleen onze naam in KvK terugvinden. Dus ergens klopt er iets niet.
Vreemd zijn de jaartallen op het domein, ondanks de verse registratiedatum. Alsof ze willen doen voorkomen dat ze het domein al veel langer hebben. Dit is dus niet zo. Wellicht hebben ze hun oude website gekopieerd naar dit domein.
Omdat dit domein inbreuk maakt op ons merkrecht, kan ik de domeinnaam proberen te vorderen via de SIDN. Kosten daarvan bedragen in ieder geval 1500 euro, die ik als eiser altijd moet betalen, ongeacht hun beslissing. Het kan ook via de rechter.
Wat zouden jullie adviseren ?
Nu nadert de lancering van de website en opeens krijg ik een mail van de betreffende domeineigenaar dat ze niks meer met de site doen. De site is ook volledig gestript op een homepage na met info over verkoop domeinnaam. Nu doet deze persoon een voorstel om dit domein aan ons te verkopen voor maar liefst € 300,-. Als wij geen interesse hebben verkoopt ie het aan iemand anders. Al neem ik dat laatste met een korreltje zout want ik zou niet weten wat iemand met die naam kan.
Nu heb ik het idee dat deze persoon inbreuk heeft gemaakt op ons merkrecht. Het domein is op 7 augustus 2011 geregistreerd en de eigenaar had (inmiddels uitgeschreven bij KvK) eveneens een hoveniersbedrijf onder een andere naam. Gek genoeg kan ik alleen onze naam in KvK terugvinden. Dus ergens klopt er iets niet.
Vreemd zijn de jaartallen op het domein, ondanks de verse registratiedatum. Alsof ze willen doen voorkomen dat ze het domein al veel langer hebben. Dit is dus niet zo. Wellicht hebben ze hun oude website gekopieerd naar dit domein.
Omdat dit domein inbreuk maakt op ons merkrecht, kan ik de domeinnaam proberen te vorderen via de SIDN. Kosten daarvan bedragen in ieder geval 1500 euro, die ik als eiser altijd moet betalen, ongeacht hun beslissing. Het kan ook via de rechter.
Wat zouden jullie adviseren ?
-
Re: Merkrecht domeinnaam
Bij ons hebben we hetzelfde gehad maar dan had de andere eigenaar al wel langer het domein. Je kan proberen via diverse merkrechtenbureau's je gelijk te halen of je daarin te laten adviseren. Bij ons werd gezegd dat de proceskosten duurder waren dan dat wij toen betaalden voor de domeinnaam die we wilden hebben. Het 20 voudige van jouw bedrag. Verkopen aan de concurrent doen ze niet maar je wil ook niet dat er foutieve informatie over je eigen bedrijf op komt te staan lijkt mij.
300 euro is dan een koopje...
300 euro is dan een koopje...
-
Gewoon die 300 aftikken. Hij was eerder, punt. Was zelf ooit te laat met (edit: m'n bedrijfsnaam), heb deze uiteindelijk jaren later via een curator bemachtigd. Helaas niet voor slechts 300....
Laatst gewijzigd door steve smith op 20 okt 2011, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Is handel op zich het claimen van domeinnamen. Veel bedrijven schrijven zich in bij de KvK, maar hebben dan nog geen domeinnaam geregistreerd. Er zijn legio bedrijven die standaard een overzicht krijgen van alle nieuwe inschrijvingen en vanuit daar domeinnamen gaan claimen.
Zelf heb ik ook aardig wat domeinnamen geclaimd waar ik in de toekomst nog vele kanten mee op kan. Wil iemand deze echter kopen, kan dat altijd nog.
Zelf heb ik ook aardig wat domeinnamen geclaimd waar ik in de toekomst nog vele kanten mee op kan. Wil iemand deze echter kopen, kan dat altijd nog.

- RVV
Ooit had een oud zakenpartner mijn bedrijfsnaam als merknaam vastgelegd. Begon een stuntwinkel in de stad (via stromannetje) met de mededeling dat mijn bedrijf failliet was en hij de faillisementuitverkoop deed. Stap je naar een advocaat.. kort geding hier kort geding daar..lang verhaal kort te houden aan het eind van de rit was ik 30000 euro verder aan juridische kosten (en een geschatte omzetderving van 100000 euro) maar ik had tenminste wel mijn bedrijfsnaam als merknaam terug (domeinnaam had ik al)..
Dus als je het voor 300 euro kan overnemen zou ik het maar heel snel doen hoe onrechtvaardig het ook aanvoelt.
Dus als je het voor 300 euro kan overnemen zou ik het maar heel snel doen hoe onrechtvaardig het ook aanvoelt.
-
300 euro is peanuts. Meeste 'kapers' vragen meer.
- DDX
Gewoon betalen voordat hij zich bedenkt en meer gaat vragen.
Je kan er (veel) tijd aan gaan besteden en de domeinnaam misschien gratis krijgen, maar kost je uiteindelijk veel meer.
Je zou brief kunnen met redenen waarom jij denkt dat je de domeinnaam zou moeten krijgen, maar risico dat hij daar niet op ingaat/meer gaat vragen omdat hij door heeft dat je hem echt wilt hebben.
Je kan er (veel) tijd aan gaan besteden en de domeinnaam misschien gratis krijgen, maar kost je uiteindelijk veel meer.
Je zou brief kunnen met redenen waarom jij denkt dat je de domeinnaam zou moeten krijgen, maar risico dat hij daar niet op ingaat/meer gaat vragen omdat hij door heeft dat je hem echt wilt hebben.
- Maus335i
Ja het zou kunnen, maar je zult vele malen meer geld dan die 300 euro kwijt zijn. Laat het leergeld zijn, registreer ALTIJD direct het domein waarmee je van plan bent handel te gaan doen. Geloof mij, we hebben al veel zure (en dure) situaties voorbij zien komen. Eerst tienduizenden flyers drukken en dan pas denken aan het registreren van het domein voor een tientje..... Tsja, gekaapt natuurlijk.
Feitelijk heb je pas 'recht' op het domein als je het geregistreerd hebt, niet als het idee in je hoofd zit
Feitelijk heb je pas 'recht' op het domein als je het geregistreerd hebt, niet als het idee in je hoofd zit

-
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Zolang jij niets gedeponeerd hebt, mag hij toch gewoon die domeinnaam vastleggen? Dan doet hij toch in feite niets fout?
- Joy
Nee in principe niet. Alleen maakt hij reclame op diverse sites (werkspot etc.) met een hoveniersbedrijf welke exact dezelfde naam als ons voert. Maar die naam is niet terug te vinden in het KvK-register. Wel een ander hoveniersbedrijf onder zijn naam maar die is inmiddels opgeheven. Dus ja je snapt dat het zo behoorlijk rommelig is wanneer je op onze naam zoekt.
-
Ah oke, dat is inderdaad niet echt netjes. Mooi kut als er ook negatieve berichten zouden komen dan.
-
Dat hij onder jullie naam bezig is zou ik erger vinden dan dat domeinnaampje.Joy schreef:Nee in principe niet. Alleen maakt hij reclame op diverse sites (werkspot etc.) met een hoveniersbedrijf welke exact dezelfde naam als ons voert. Maar die naam is niet terug te vinden in het KvK-register. Wel een ander hoveniersbedrijf onder zijn naam maar die is inmiddels opgeheven. Dus ja je snapt dat het zo behoorlijk rommelig is wanneer je op onze naam zoekt.
- Joy
Ja uiteraard. Alleen heeft ie geen Kvk-registratie op deze naam. Slechts de website en zijn reclame op marktplaats, werkspot etc. bevat onze naam. Gezien het beëindigen van de website hoeft er waarschijnlijk niet gevreesd te worden voor verder misbruik van de naam, alleen Google heeft dan helaas een opgeslagen historie. Ik ben in ieder geval bezig met onderhandelen.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
http://www.google.com/support/webmaster ... wer=164734" onclick="window.open(this.href);return false;Joy schreef:alleen Google heeft dan helaas een opgeslagen historie.
- Robin Hartog
Webdomeinen handel is een gouden handel.
Gewoon die 300 euro aftikken en verder gaan. Dit is echt nog een koopje..

- Joy
Bedankt Smiley, dat is een goed plan.
Ik hap natuurlijk niet meteen. Voor hetzelfde merkt de verkoper dat je erg graag wil en zegt ie ik heb een tegenpartij die biedt er 500 voor. Zo blijf je aan de gang.
Ik hap natuurlijk niet meteen. Voor hetzelfde merkt de verkoper dat je erg graag wil en zegt ie ik heb een tegenpartij die biedt er 500 voor. Zo blijf je aan de gang.
-
€300,- is echt niet duur. Ik ben op het moment een bedrijf aan het starten waarvan de gewenste domeinnaam in handen is van een domeinnaam handelaar, an sich is de naam niet heel opvallend maar het feit dat je er om vraagt lokt al een prijs uit van 10x300. Nog even onderhandelen dus....
- GTRene
ze kunnen er dus mooi "misbruik" van maken als ze willen...
door ze bv weten/zien dat jij een domeinnaam aanvraagt en dan kunnen (de foute/slimmerds) snel aan de slag en net zo 1 in hun registers zetten als van, is al bezet doch wordt niet gebruikt u kunt het over nemen, lekkere "handel" is dat.
but hey, welcome to this part of the world I guess.
door ze bv weten/zien dat jij een domeinnaam aanvraagt en dan kunnen (de foute/slimmerds) snel aan de slag en net zo 1 in hun registers zetten als van, is al bezet doch wordt niet gebruikt u kunt het over nemen, lekkere "handel" is dat.
but hey, welcome to this part of the world I guess.
- Maus335i
@GTRene klopt in principe. Maar bij een aantal domeinboeren (ook bij ons) worden aanvragen direct en automatisch ingeschoten zodra je een bestelling hebt gedaan via de website. Tussen het daadwerkelijk registreren en bestellen van het domein zit nog maar een paar seconde, knappe vent als je dan iemand te snel af weet te zijn 
Als je van plan bent om een bedrijfje te starten en een naam hebt, moet je die gewoon registreren voordat je het "wereldkundig" gaat maken aan vrienden en/of familie. Kleine moeite, kost weinig en je voorkomt er mee dat iemand er mee aan de haal gaat.

Als je van plan bent om een bedrijfje te starten en een naam hebt, moet je die gewoon registreren voordat je het "wereldkundig" gaat maken aan vrienden en/of familie. Kleine moeite, kost weinig en je voorkomt er mee dat iemand er mee aan de haal gaat.
-
Ik zit ook in de domeinnamen.. en inderdaad.. je wilt niet weten hoeveel nieuwe bedrijven worden gestart, soms zelfs aangekondigd in de krant ! die nog niet hun domeinnaam hebben geregistreerd. In veel landen is het al verplicht om een kvk inschrijving aan te tonen die overeen moet komen met de geregistreerde naam anders kun je helemaal het domein niet registreren.
Dit is wel een aparte.. Mede omdat de huidige eigenaar (als ik het allemaal goed begrijp) een bedrijf heeft gehad in dezelfde branche onder de zelfde bedrijfsnaam. Nu ligt het ook aan de regio, maar als het enigzins in de buurt was had ik een andere bedrijfsnaam bedacht ! Je wilt niet opgezadeld worden met de slechte ervaringen van een ander.
Hoe dan ook.. Huidige eigenaar was eerder, en heeft dus alle recht om er mee te doen wat hij wil. En voor €300,- zou ik niet moeilijk doen.. gewoon aftikken en verder gaan.
Vraag is wel even welke naam staat er bij de "houder" als je de WHOIS gegevens opvraagt ( aangezien de bedrijfsnamen overeen komen)
Dit is wel een aparte.. Mede omdat de huidige eigenaar (als ik het allemaal goed begrijp) een bedrijf heeft gehad in dezelfde branche onder de zelfde bedrijfsnaam. Nu ligt het ook aan de regio, maar als het enigzins in de buurt was had ik een andere bedrijfsnaam bedacht ! Je wilt niet opgezadeld worden met de slechte ervaringen van een ander.
Hoe dan ook.. Huidige eigenaar was eerder, en heeft dus alle recht om er mee te doen wat hij wil. En voor €300,- zou ik niet moeilijk doen.. gewoon aftikken en verder gaan.
Vraag is wel even welke naam staat er bij de "houder" als je de WHOIS gegevens opvraagt ( aangezien de bedrijfsnamen overeen komen)