Nieuwe BMW 3-serie (2012) - Eerste foto's @ p.6

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Re: Nieuwe BMW 3-serie (2012) - Eerste foto's @ p.6

Bericht door RVV » 16 okt 2011, 20:42

Ben ik de enige die vind dat auto's afgelopen jaren nauwelijks nog vooruitstrevend of baanbrekend zijn qau design en techniek? De voorgaande modellen zijn/waren al zo goed dat het gewoon lijkt alsof men er van alles moet bijzoeken om zogenaamd beter te zijn dan de voorganger. Neem nou de e90 drie serie. Eigenlijk in alles al een perfecte auto. Het lijkt wel of het de laatste 10 jaar allemaal stilstaat op het gebied van echte technologische en designtechnische vooruitgang. De nieuwe 3 serie is daar toch echt een mooi voorbeeld van. Het had net zo goed andersom kunnen zijn als je die foto's hierboven bekijkt. Die f30 uit 2005 en de e90 nu.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 okt 2011, 20:51

RVV schreef:Ben ik de enige die vind dat auto's afgelopen jaren nauwelijks nog vooruitstrevend of baanbrekend zijn qau design en techniek? De voorgaande modellen zijn/waren al zo goed dat het gewoon lijkt alsof men er van alles moet bijzoeken om zogenaamd beter te zijn dan de voorganger. Neem nou de e90 drie serie. Eigenlijk in alles al een perfecte auto. Het lijkt wel of het de laatste 10 jaar allemaal stilstaat op het gebied van echte technologische en designtechnische vooruitgang. De nieuwe 3 serie is daar toch echt een mooi voorbeeld van. Het had net zo goed andersom kunnen zijn als je die foto's hierboven bekijkt. Die f30 uit 2005 en de e90 nu.

Das dus wat ik met "teleurstellend" bedoel...................

Beetje snick snack gedoe, betje frutseltje hier, beetje frutseltje daar en klaar zijn we in de gloria......

Koets is een E90 idd, voor de rest is het knip en plak werk, ook geen nieuwe motoren (behoudens de 2L turbo dan)
Kijk voor de aardigheid naar de 3 typen en de daarbij behorende klokken winkel die alle 3 op detail wat afwijken, OMG wat een geneuzel...........rood cirkeltje, streepjes in de klokken die of naar binnen of naar buiten wijzen, een "draaikolk" in het midden zoals je ze ook bij een 2e rangs kermisklok ziet..........het gaat nergens over idd.....

Meanwhile some renderings from Bimmerpost..............me like..........

Afbeelding

Afbeelding

Goede kleur
Goede velgen
Front spoiler kan
Vooral bredere spatschermen

Klaar...........nou ja, minus 2 portieren graag...........

Snipe

Bericht door Snipe » 16 okt 2011, 21:39

RVV schreef:Ben ik de enige die vind dat auto's afgelopen jaren nauwelijks nog vooruitstrevend of baanbrekend zijn qau design en techniek? De voorgaande modellen zijn/waren al zo goed dat het gewoon lijkt alsof men er van alles moet bijzoeken om zogenaamd beter te zijn dan de voorganger. Neem nou de e90 drie serie. Eigenlijk in alles al een perfecte auto. Het lijkt wel of het de laatste 10 jaar allemaal stilstaat op het gebied van echte technologische en designtechnische vooruitgang. De nieuwe 3 serie is daar toch echt een mooi voorbeeld van. Het had net zo goed andersom kunnen zijn als je die foto's hierboven bekijkt. Die f30 uit 2005 en de e90 nu.
Als je vindt dat er geen technologische vooruitgang is, moet je even achter het stuur gaan zitten en de iDrive uit 2005 vergelijken met ConnectedDrive in de F30.

Volgens BMW is 'ie verder ruimer maar lichter en sneller maar zuiniger; het is nog even afwachten of de beloftes worden waargemaakt, maar het klinkt goed toch?

GTRene

Bericht door GTRene » 16 okt 2011, 21:45

romo schreef:Meanwhile some renderings from Bimmerpost..............me like..........

Afbeelding

Afbeelding

Goede kleur
Goede velgen
Front spoiler kan
Vooral bredere spatschermen

Klaar...........nou ja, minus 2 portieren graag...........
die zijn wel fraai ja, doch de "gewone" nwe 3 zal best goed zijn maar is euh...gewoon, doet me niks.

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2011, 21:50

Nouja dat is een stukje software aanpassing. Waarbij ik vind dat het sowieso niet zo bijzonder is. Een iPhone of android toestel kan ongeveer 100000 meer dingen doen dan de electronica in de f30. Nounou we kunnen straks buienradar bekijken in de f30. Daar zaten we ook echt op te wachten. Die slag met de electronicafabrikanten kunnen ze never nooit maken laat staan bijbenen. Leuk dat het er in zit. Maar ook niet meer dan dat. Verhalen lichter en groter zie ik ook niet als een vooruitgang, ja in theorie maar in de praktijk echt niet. Kijk ik snap wel dat het op papier allemaal net even wat beter is. Maar je schiet als eindgebruiker nou niet bepaald lichtjaren mee op.

Snipe

Bericht door Snipe » 16 okt 2011, 21:55

Die elektronica vind ik wel een vooruitgang. Misschien moet je het nog eens goed bekijken. Daar staat tegenover dat zo'n 328i wel een paar cilinders te weinig heeft; ik vind het wel jammer dat (voorlopig) alleen de 335i een zes-in-lijn heeft.

Joy

Bericht door Joy » 16 okt 2011, 21:58

Dat is toch eigenlijk met alles zo Rico ? Een IPhone is ook maar marginaal beter dan zijn voorganger. Een nieuwe elektrische tandenborstel is weer net een beetje slimmer dan de vorige.
Ik zie geen gigantische sprongen bij concurrenten waarbij ik denk dat BMW met de F30 het schip mist. Sterker nog, ik denk dat BMW behoorlijk op kop loopt met de gebruikte techniek.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 okt 2011, 22:04

Eens met Rico.

De onboard electronica van moderne auto's is een lachertje, als je het althans vergelijkt met de smartphone, laptop, tablet, internetmogelijkheden etc. van nu.

Mooiste voorbeeld is natuurlijk wel de navigatie. Kost je bij de premium-merken een paar duizend euro maar de eerste de beste TomTom van 100 euro doet minstens even goed, om nog maar te zwijgen van de gratis online opties op je tablet/PC/laptop. Google Maps navigatie bij Audi? Kost je een paar duizend euro terwijl het vanaf de laptop waar ik dit op tik gratis is en nog uitgebreider ook. Het 'geavanceerde' audio/MP3 systeem in m'n VW Golf kostte vele honderden euro's maar kan minder dan een MP3 speler van een paar tientjes of Winamp op m'n laptop. Zit niet eens een zoekfunctie in en bovendien is het relatief traag. Bovendien bepaald ook niet bugvrij! Net als bij m'n vorige nieuwe auto overigens.

Of neem de 2 displays in mijn VW (tussen de klokken en van het audiosysteem): lage resolutie en fletse kleuren, totaal niet te vergelijken met de kwaliteit van de schermpjes van de consumentenelectronica van dit moment.

Zomaar een paar voorbeelden maar het is triest gesteld met de electronische vooruitgang van de auto.

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2011, 22:24

Joy iPhone is een concept, maar vergelijk de huidige generatie smartphones eens met een Nokia 6230i (die ik dan weer in 2005 had) een voorruitgang van 1000 procent. Natuurlijk zitten veel productgroepen op een dood spoor. Zoals bijvoorbeeld een electrische tandenborstel of een koelkast. Maar je gaat aan 1 belangrijk iets voorbij, en dat is dat het emotieloze producten zijn. Je koopt het omdat je het nodig hebt. Een nieuwe drie serie koop je niet omdat je hem nodig hebt, een nieuwe Audi A4 ook niet. Je koopt zulke auto's omdat ze een emotionele snaar dienen te raken. Nu geloof ik best dat hele volkstammen in de automatische pilooot een nieuwe drie serie (zelfs zonder er in te rijden) bestellen. Maar een beetje gezien van de zijlijn zie je eigenlijk niet wat zo'n koper er nou feitelijk mee opschiet. Het is niet iets wat je alleem bij bij BMW ziet maar in de gehele autoindustrie. Waaienboomhout merken uit Azie van weleer zijn net zo goed geworden als de grote sterke Europese merken. Je zie ziet gewoon geen echte inovatie meer. Ja een hybride systeempje links en rechts. Maar niets meer waar je van onder de indruk raakt. Het uiterlijk niet maar technisch ook helemaal niet. Turbootje hier, downsizen daar. Rood streepje zus, knikje in het front zo. En daar mag je straks weer minimaal 50k plus voor aftikken. Wat ik mis is het gevoel van begeerte, het "godverdomme wat wil ik het graag hebben" gevoel. Al is het nu niet dan straks wel. Het begint ondertussen wel een hele grote saaie eenheidsworst te worden in de autoindustrie. Paar weken terug hadden we hier zo'n Hyundai Veloster campagne draaien op DF. Nu heb ik helemaal niks met Hyundai. Maar voor de gein eens een foldertje aangevraagd. Conceptueel is het wel iets heel nieuws geen saaie grijze muizen auto. Onderscheidend in de massa. Ik hoef het niet maar koop je zo'n ding dan koop je wel een statement dat mis ik bij zo'n nieuwe drie serie. En nee ik vergelijk deze auto's niet. Gaat om de achterliggende gedachte dat er iets nieuws wordt aangeboden. En geen oude wijn in nieuwe zakken gevoel.

Snipe

Bericht door Snipe » 16 okt 2011, 22:46

Ik vat de bovenstaande verhalen even samen met: een nieuwe 3 Serie is geen sprong vooruit want de navigatie van een Golf is kut en bovendien ziet een Hyundai Veloster Depreciation Disaster Edition er spectaculairder uit. De samenvatting is wat kort door de bocht, maar dat geeft verder niet.

Waar het om gaat is dat je een BMW natuurlijk niet koopt omdat 'ie revolutionair is. Als je dat zoekt, koop je immers geen BMW maar een Citroën of zo. Allemaal vooruitgang van ergens naar nergens en van de regen richting de drup.
Een BMW koop je in mijn ogen omdat het een goed rijdende auto is (zeker afgezet tegen auto's uit dezelfde klasse), vrij degelijk in diverse opzichten, met achterwielaandrijving, met uitstekende ergonomie.

Tom

Bericht door Tom » 16 okt 2011, 23:53

BMW is natuurlijk zes jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van de Fwatishet. En zelfs al eerder met ontwerpen. Dat hele idrive is toch een belangrijk onderdeel van de auto... dat wil je wel meenemen in testen in poolgebieden en sahara's, lijkt mij niet dat je zoiets op het laatste moment nog gaat voorzien van hedendaagse techniek met alle risico's van dien (ik wil niet weten wat een terugroepactie kost).
Elektronicafabrikanten doen de periode van de eerste ontwerpschets tot de schappen in nog geen half jaar. En die telefoontjes en mp3 spelers zijn in onze maatschappij ook wegwerpdingen.

allen

Bericht door allen » 17 okt 2011, 08:53

Minder cilinders, kleinere motoren, hybride mogelijkheden, sterker en toch zuiniger. Dat het misschien concepten zijn die je niet aanstaan ok, maar ga nu niet verkondigen dat er tegenwoordig weinig vooruitgang is.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 okt 2011, 09:04

RVV schreef:Het had net zo goed andersom kunnen zijn als je die foto's hierboven bekijkt. Die f30 uit 2005 en de e90 nu.
Met dien verstande dat de LCI E90 uit 2008 komt. :D

Maar ik had datzelfde idee gisteren in de fotovergelijking.

Verder wat meer eens met Snipe en consorten dan met jou Rico cs, een beetje 65/35. Zoiets. Maar ik snap je/jullie punt. Ik vraag me ook echt af wat IK ermee opschiet. Vind 'm qua front wel mooier dan mijn F10. De middensectie van A naar C stijl wordt trouwens(ook door mij) afgedaan als E90 , maar is wel anders natuurlijk.
Ik hou mezelf voor ogen dat ik er 200kg en bijna 30cm op vooruit(..) ga. Dus agiler. En lekkerder sturende kar. En de handbak. De F10 is voor stadsverkeer etc echt(te) groot, vaak. Is geen fuk aan(parkeergarages etc) Aangezien ik 3 E90s heb versleten, die gewoon lekkerder(sportiever duh) reden dan de F10, wil ik wel weer 'terug'.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2011, 09:43

Robin schreef:
RVV schreef:Het had net zo goed andersom kunnen zijn als je die foto's hierboven bekijkt. Die f30 uit 2005 en de e90 nu.
Met dien verstande dat de LCI E90 uit 2008 komt. :D

Maar ik had datzelfde idee gisteren in de fotovergelijking.

Verder wat meer eens met Snipe en consorten dan met jou Rico cs, een beetje 65/35. Zoiets. Maar ik snap je/jullie punt. Ik vraag me ook echt af wat IK ermee opschiet. Vind 'm qua front wel mooier dan mijn F10. De middensectie van A naar C stijl wordt trouwens(ook door mij) afgedaan als E90 , maar is wel anders natuurlijk.
Ik hou mezelf voor ogen dat ik er 200kg en bijna 30cm op vooruit(..) ga. Dus agiler. En lekkerder sturende kar. En de handbak. De F10 is voor stadsverkeer etc echt(te) groot, vaak. Is geen fuk aan(parkeergarages etc) Aangezien ik 3 E90s heb versleten, die gewoon lekkerder(sportiever duh) reden dan de F10, wil ik wel weer 'terug'.
ik vind mijn E91 al groot en zwaar overkomen in vergelijking met mijn vorige E46 bij parkeren en stadsverkeer... dan moet zo'n F10 al helemaal een boot zijn :kikker:

Tristan

Bericht door Tristan » 17 okt 2011, 10:57

Enig idee wanneer de 6-cil diesels komen?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 okt 2011, 11:32

allen schreef:Minder cilinders, kleinere motoren, hybride mogelijkheden, sterker en toch zuiniger. Dat het misschien concepten zijn die je niet aanstaan ok, maar ga nu niet verkondigen dat er tegenwoordig weinig vooruitgang is.
Ja maar waar leidt dat toe? Het is de bedoeling dat het minder verbruik betekent maar in de praktijk is daar weinig tot niets van terug te merken. Mijn collega heeft een 20% bijtellings auto (Alfa Giullietta)... gedownsizede motor.... 1.4 turbo. Ding verbruikt meer dan mijn Golf GTI in de praktijk. Andere collega heeft een Civic Hybride.... als hij 1 op 16 haalt is het knap. Vaak is het ook een stuk onzuiniger nog.

Feit is: 20 jaar geleden deed een benzine-auto 1 op 10/11 en tegenwoordig in de praktijk is dat nog steeds rond de 1 op 11.

Dat noem ik geen vooruitgang. Leuk dat ze in theoretische tests heel zuinig zijn maar het gaat om de praktijk.

En ik snap het wel: auto's zijn door toegenomen veiligheid en luxe een stuk zwaarder geworden dus heb je meer pk's nodig > dus weer meer verbruik.

Het enige waar we dus echt in zijn vooruitgegaan is veiligheid (niet onbelangrijk natuurlijk).

Snipe

Bericht door Snipe » 17 okt 2011, 11:52

Wouter81 schreef:Feit is: 20 jaar geleden deed een benzine-auto 1 op 10/11 en tegenwoordig in de praktijk is dat nog steeds rond de 1 op 11.
Is dat een feit? Vergelijk de 325i van 20 jaar geleden (de E36 was toen net nieuw) eens met de krachtigste 3 van dit moment. Die E36 had 192 pk, dat heeft nu een dom 2 liter dieseltje bijna. De krachtigste 3 Serie nu heeft 340 pk.
Toen gaf BMW een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4 op, nu is dat 1 op 15,6. Daarbij heeft die nieuwe een standaarduitrusting die flink wat uitgebreider is. En dan is 'ie ook nog eens in ieder opzicht sneller (0-100, topsnelheid, 80-120, kortom: alles).

Het kan zijn dat het je minder interesseert, maar een vooruitgang lijkt me dat wel.

allen

Bericht door allen » 17 okt 2011, 12:02

@Wouter, als je nu eerst eens begint met het vergelijken van 1 merk die van 6 cilinders terug gaat naar een hoop 4 cilinders. Kijk dan eens naar het vermogen en zeg me dan maar dat er geen verandering is. In dit geval dus BMW.
Volkswagen heeft overigens net een nieuw instapmodelletje transporter. Meer vermogen en een klap zuiniger dan die het vervangt. Geen vooruitgang? Wie dat bij hoog en laag blijft volhouden heeft imho gewoon oogkleppen op.

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2011, 12:08

Met Snipe en Allen betr het verbruik eens.Ik merk het in de praktijk. ik rij nu 23 jaar auto en m'n 1981 Golf 1100 4bak was net zo(on) zuinig als de boot die ik nu heb kun je stellen. Beide beroerder dan 1:10. Al weegt die laatste >750kg meer en heeft 250pk meer ofzo. :D
En auto's worden ook steeds sneller(accelleratie/top, meer pk's)

Een Testarossa ging 25 jaar geleden in 5,9 naar de 100. Nu doet 'n lompere 535d dat al beter.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 okt 2011, 12:25

Snipe schreef: Toen gaf BMW een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4 op, nu is dat 1 op 15,6.
Je zegt het zelf en dat is nu net mijn punt. Tussen wat ze opgeven en wat de werkelijkheid laat zien zit een groot verschil. Mijn GTI geven ze ook op voor 1 op 14/15. Dat haal je in de prakijk natuurlijk niet, dan zit het zo rond de 1 op 11/11,5. Hetzelfde dus als die oude BMW waar ze 1 op 11,4 opgaven.

Natuurlijk is er op andere vlakken (prestaties) wel vooruitgang geboekt maar de verkoopargumenten zijn tegenwoordig grotendeels gericht op dat verbruik en daar is niet veel progressie gemaakt. En nogmaals, dan heb ik het niet over de papieren werkelijkheid maar over de praktijkcijfers.

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2011, 12:57

@Wouter, dus 1:14 haal je niet maar 1 op 11, 5.
Dan haal je dus bij die eerste BMW die 1:11,4 ook niet en wordt dat 1 op 8 ofzo in de praktijk.

Auto's zijn wel degelijk zuiniger/pittiger/sneller geworden en da's knap want ze zijn ook(jammergenoeg, maar inderdaad omwille van de veiligheid) zwaarder geworden.

Even voor de beeldvorming de nieuwe C63 AMG coupe weegt 1770kg een McLaren MP 4-12C 1455kg....

Een E32 750i V12 uit 1987 had 300pk en wat woog ie? weet ik niet.Hij is nu vergelijkbaar met een F10 535i met 306pk. Ik denk dat die laatste qua snelheid en prestaties de vloer aanveegt met die eerste, misschien wel 100kg meer weegt en wel >40% zuiniger is(1 op 9 naar 1 op 5 a 6)
Laatst gewijzigd door Robin op 17 okt 2011, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 17 okt 2011, 13:00

Die verbruikscijfers wijken altijd al af. Dat is niet van de laatste tijd. Dus het is niet zo dat ze voor die nieuwe 1 op 15,6 opgeven en dat 'ie dan 1 op 11 rijdt, terwijl ze voor die oude 1 op 11,4 opgeven en dat 'ie dat dan ook altijd maar haalt.

En dan heb ik het nog niet over de diesels. De prestaties van een nieuwe 320d EDE zijn vergelijkbaar of beter dan die van een E36 325tds. Geloof je niet dat die nieuwe 320d dan zuiniger is?

RVV

Bericht door RVV » 17 okt 2011, 13:57

Maargoed nu worden auto's uit de jaren 90 vergeleken met de huidige techniek. Ik heb het voornamelijk over de zogenaamde vooruitgang van afgelopen 7 jaar. Die vind ik marginaal. In ogenschouw genomen dat de nieuwe drie serie ook nog tot 2018 (!) moet meegaan zie ik behalve wat kiloknal geneuzel, marginaal voordeel in het gebruikgeneuzel, beetje voordeel in de electronica niet echt wat de nieuwe drie nou echt inlost tov de e90. Overigens gaat dit betoog ook op betreffende de 1 serie en vele nieuwe modellen van andere fabrikanten.

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2011, 14:04

Ik snap je punt Rico. In één generatie merk je niet(zo)veel, klopt. Omdat de E90 ook al prima was.

Het is 'n beetje het E46 M3CSL vs E92 M3GTS verhaal.

Toch denk ik dat die iets mindere massa en meer carrosseriestijfheid etc, deze F30 koets nog weer beter maken dan de E90, geen werelden, maar misschien wel in de slalom, uitwijk, remweg, (tussen)accelleratie. Iets waar wij van DF op letten. Die 1,5 cm meer beenruimte achter en 20 liter extra in de kofferbak boeien me ook niet zo, maar anderen weer wel.

Het is nu niet zozeer E90 vs F30, alhoewel dat zeer zeker telt, maar ook(meer en weer) F30 vs A4 /C/Lexus weetikveel.

Reind

Bericht door Reind » 17 okt 2011, 14:16

@Wouter81

Ik lees dat je je eigen auto telkens vergelijkt met een 20% auto's. Dan gaat je stelling opzich wel op die zijn niet bepaald heel zuinig gebleken. Maar die auto's zijn ontwikkeld op de uitstoot en niet het verbruik. Want daar is die 20% regeling op gebaseerd.

Fabrikant hebben allemaal gebruik van deze regeling gemaakt om verkopen te laten stijgen. Differentiatie op basis van de hoogte van de bijtelling. En het werkt want wie leaset er tegenwoordig niet voor 20% of minder. Dat die 20% auto niet bepaald zuinig is maakt de leaser geen zak uit want die betaal dat toch niet uit eigen zak. Kortom, verbruik is bij de ontwikkeling van deze auto’s van ondergeschikt belang geweest. Uitstoot, daar gaat het om. Het lompste voorbeeld vind ik een skoda octavia met die 1.2 motor. Om met het verkeer mee te komen moet je constant planken. Kortom mijn 330d is veel zuiniger.

Eerlijker zijn vergelijkingen met gelijke modellen toen en nu. Of eigenlijk verbruik per pk/kg verhouding. Want een golf uit 81 weegt 750kg tegen 1250kg nu. En dan vind je geen auto die nu meer/hetzelfde verbruikt.

Plaats reactie