Clutch Judder (BMW E90)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Clutch Judder (BMW E90)

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2011, 09:04

Even een vraag algemeen en specifiek over mijn BMW 318i E90.

Als de auto koud is (voornamelijk na een nacht staan) en het is buiten vochtig/koud dan heb ik, totdat de motor warm, is last van Clutch judder oftewel de hele aandrijflijn voel je trillen bij het op laten komen van de koppeling in ze 1.

in de andere versnellingen / tijdens het overschakelen geen probleem alleen bij wegrijden.

door met meer toeren en wat meer koppeling slip weg te rijden is het probleem te voorkomen maar dat lijkt me toch niet de bedoeling...

als je er op googled vind je enorm veel mensen die er last van hebben en ook in alle merken...

zijn er hier mensen (Steve?) die bij specifiek BMW weten waar dit door komt en hoe dit eventueel is op te lossen?

bij warm droog weer komt het dus niet voor en als de motor warm is is het zowieso helemaal weg of nog een heel klein beetje aanwezig.

GTRene

Re: Clutch Judder (BMW E90)

Bericht door GTRene » 13 okt 2011, 10:28

vreemd, als de rest allemaal goed is zou je wellicht kunnen denken aan de soort koppelingsvloeistof die te veel beinvloedbaar is door kou/vocht oid?
dus stel je gooit er een topmerk koppelingsvloeistof in, wellicht heb je geluk, dat kan in elk geval geen kwaad :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2011, 11:09

Kan gewoon condens op je koppelingsplaat zijn oid. Dat verdwijnt vanzelf na een paar minuten rijden.

FrankS

Bericht door FrankS » 13 okt 2011, 11:19

Ik heb hetzelfde in de Delta, maar dan exclusief bij warme motor. Een nieuw vliegwiel (bij blokwissel dus) had verder geen effect... Ik houd dit topic in de gaten :kikker:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2011, 12:13

Ik heb het ook wel in de 320D. Net ff wat meer gas en iets rustiger laten opkomen helpt een hoop. Op internet kom je van alles tegen en de meeste zeggen dat het in de dual mass vliegwiel zit. Ik vraag me het af maar die vervangen is geen optie als je de kosten afweegt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2011, 12:23

idd DMV wordt veel genoemd maar ik betwijfel het ook...

- immers als de DMV het is dan moet het altijd voorkomen en dat doet het duidelijk niet, bij warm droog weer voel je helemaal niks
- als de DMV stuk is moet je ook een ratel horen als je in ze vrij wat gas geeft en daarna weer terug laat vallen naar stationair ook daar is geen sprake van...

ik denk eerder dat het met de plaat te maken heeft oid maar wat...

irritant is het wel, net of je niet kan schakelen en geeft absoluut niet het "premium" gevoel... :devil:

Niels

Bericht door Niels » 13 okt 2011, 12:28

Bij VAG komt het DMV ook regelmatig voor maar volgens de VAG monteurs die ik ken geeft dat hele andere klachten.

Een andere plaat met stevigere/frisse veertjes erin zal de klacht wel verminderen verwacht ik. Als die veertjes wat slapper worden dan kan ik me voorstellen dat dit het resultaat (deels) is.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2011, 13:41

wat voor klachten geven zij aan dan bij een defect DMV?

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 13 okt 2011, 14:26

Ik heb deze dagen hetzelfde met de E46 320d. Inderdaad 's ochtends bij wat koud en vochtig weer. Iets meer gas en de koppeling iets langzamer op laten komen en ik heb nergens last van. Als ik dan de wijk uit ben komt het helemaal niet meer voor.

Niels

Bericht door Niels » 13 okt 2011, 19:06

Martijn_bmw schreef:wat voor klachten geven zij aan dan bij een defect DMV?
Meer trilling vanaf de motor en niet zo zeer in de aandrijflijn. Niet mooi stationair lopen, niet mooi draaien bij lage toerentallen in hogere versnelling e.d. De trilling is ook fijner dan die clutch judder die toch aardig onbeholpen aanvoelt :blackeye:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2011, 19:13

oke dat heeft ie idd allemaal niet...

stationair zo strak dat je op de toerenteller moet kijken of hij nog draait, motor draait in alle toeren super soepel :D

overigens vandaag dus ook weer helemaal niks van judder te merken terwijl het gister/eergister met de regen duidelijk aanwezig was totdat de motor warm was :roll:

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 14 okt 2011, 10:06

Zou de aanwezigheid van de Clutch Delay Valve (CDV) nog van invloed kunnen zijn? Ik zit er aan te denken om deze bij de volgende onderhoudsbeurt te laten verwijderen.

Zie hier: http://www.zeckhausen.com/cdv.htm

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2011, 10:21

Ja die CDV ken ik... daar twijfel ik zwz aan om er uit te laten halen :)

bij de E46 nooit gedaan maar hij schijnt er echt wel lekkerder van te gaan schakelen!

Knot

Bericht door Knot » 14 okt 2011, 10:41

Waarvoor dient die CDV dan, dat je je voet in 1x los kunt laten en dan niet de aandrijflijn opwokkelt?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2011, 10:45

Knot schreef:Waarvoor dient die CDV dan, dat je je voet in 1x los kunt laten en dan niet de aandrijflijn opwokkelt?
klopt, dan kan je in theorie een clutchdump doen zonder de aandrijving te slopen... volgens mij kan dat nogsteeds niet maargoed :?

het is gewoon een stukje vernauwing waardoor de koppeling niet heel snel op kan komen maar daardoor raak je dus blijkbaar ook een stukje gevoel met de koppeling kwijt... (ik weet het niet heb nooit het verschil tussen met en zonder CDV gevoelt maar wat je zo nu en dan leest is het een groot verschil)

Knot

Bericht door Knot » 14 okt 2011, 10:47

Kortom, het is voor mensen die niet kunnen koppelen en eigenlijk een automaat hadden moeten nemen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2011, 10:50

Knot schreef:Kortom, het is voor mensen die niet kunnen koppelen en eigenlijk een automaat hadden moeten nemen.
:lollerdelol: idd... vooral voor de amikaanse markt bedacht door BMW en daarna in alle modellen gestopt...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 okt 2011, 10:58

Lach die Amerikanen maar uit.
Voorlopig hadden ze een handbak versie van de e60 M5, en komt die er ook voor de F10 M5.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2011, 11:02

maar nog even OT; iemand een idee wbt de trillende koppeling bij koude start in de (koude)regen?

of is het een gevalletje "producteigenschap" moet je mee leren leven.... (zo'n beetje DE uitspraak van alle auto merken op het moment om allerlei kleine onvolkomenheden te verdoezelen...)

GTRene

Bericht door GTRene » 14 okt 2011, 13:09

wat ook zou kunnen is doordat "standaard" koppelingsplaten vaak organische zijn toch?
wellicht reageert dat materiaal op kou en vocht als het een tijdje staat?

SvB

Bericht door SvB » 14 okt 2011, 13:51

Ik heb een 318D bjr. juli 2008, hier ook al bijna vanaf nieuw het probleem.
Bij de dealert van alles vervangen, eerst de koppeling, drukgroep, lager en noem maar op.
Steeds hetzelfde probleem als ik de auto ophaalde, gek wordt ik ervan.
Werkplaatschef erbij, rijden en hij vond het wel meevallen, dikke L.L met jou vriend goed moet het wezen.
Hij vervolgens naar een losplaats voor vrachtwagens (zo'n schuine) en achteruit omhoog rijdend was het nog erger.
Auto daar weer nagekeken en niks geks kunnen vinden.

Omdat ik vaak (zeker 1, 2 keer per week) een zware aanhanger 1600kg achter de auto heb hangen hebben ze de software aangepast, wat inhield dat het toerental bij het opkomen gelijk naar 1500 toeren ging.
Nou dat was helemaal geweldig NOT, in de file, of als ik vanaf mijn erf wegreed direct hoog in de toeren was levensgevaarlijk.

Bij 140.000km is alles vervangen inclusief het massa vliegwiel en nog steeds geen verbetering.
Gelukkig wel weer de software aangepast en het hoge toeren geval heb ik niet meer.
Wel heb ik na de zomervakantie maar een paar keer met een zware aanhanger gereden en het is nu een heel stuk minder, ik kan bijna zeggen niet meer.
Wellicht is dat het probleem, km.stand nu 187dkm.

p.s.
Schiet me net te binnen dat mijn pook als ik stilsta (stationair) van nieuw af aan trilt als een dolle.
Pook en alles eronder ook al vervangen zonder succes.
Van de week een nieuwe 318D touring besteld, ik hoop dat ik daar geen gezeik mee heb.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 okt 2011, 11:21

tja ik zal het nog eens aanzien... je hoort idd veel vervangen koppeling+vliegwiel a 1200-1300 euri en na 10-20K komt het weer terug...

ik heb er alleen de eerste 2 dagen met al die regen last van gehad, nu alweer 4 dagen met droog weer heerlijk gereden zonder enige vorm van judder ook niet in de file oid...

KoenM

Bericht door KoenM » 15 okt 2011, 12:47

SvB schreef:
p.s.
Schiet me net te binnen dat mijn pook als ik stilsta (stationair) van nieuw af aan trilt als een dolle.
Pook en alles eronder ook al vervangen zonder succes..
Die trillende pook hadden wij ook in onze 320D..
Dacht dat het gewoon hoorde eigenlijk..

Ahmed

Bericht door Ahmed » 15 okt 2011, 12:57

Mijn E36 houdt echt niet van file rijden, maar dan alleen wanneer ie op bedrijfstemp is en bij een zomerse buitentemperatuur. Dan gaat ie vreselijk bokken bij het langzaam op laten komen van de koppeling. :?

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 16 okt 2011, 07:51

Clutch judder is een bekend probleem van de laatste generatie BMW diesels. Bij de benzine versies komt dit probleem over het algemeen minder voor.

Mijn eigen 120d (facelift) heeft er soms ook last van. Vooral als de motor koud is en ik tegen een helling moet oprijden, of soms in de file. Beiden zijn behoorlijk irritant.
Niet leuk als je uit een parkeergarage wilt wegrijden met 4 mensen in de auto en het dashboard klappert er zo`n beetje vanaf.. dan heb je wel wat uit te leggen met je 3 jaar oude BMW.. :s

Mijn 1-serie heeft er echter maar soms last van, anders had ik hem zeker weg gedaan.

Van wat ik heb gelezen heeft het te maken met het feit dat er tegenwoordig geen asbest meer in koppelingsplaten mag zitten. Er zijn op diverse BMW sites pagina’s lange topic van mensen met hetzelfde probleem.

Plaats reactie