Behalve dat H staat voor maximaal 210km/u en V voor maximaal 240/km/u, vraag ik me af wat het verschil tussen die 2 banden is? Uitgaande van het zelfde merk/type band, op welke vlakken verschillen deze?
In een ander (oud) topic kwam ik de bewering tegen dat een band met V codering beter zou rijden dan hetzelfde exemplaar met H codering. Maar waarom?
Enlighten me!
Snelheidsindex, wat zegt het?
- Timmert
- jaydee
Re: Snelheidsindex, wat zegt het?
Hoe de snelheidsindex precies bepaald wordt, weet ik niet. De band zal niet onmiddellijk uit elkaar klappen als je harder gaat; wel als je langdurig/veel harder gaat, dus het zal wel met grenswaarden en maximale belasting te maken hebben.
De verklaring waarom een band met een hogere snelheidsindex beter rijdt dan eenzelfde band met lagere index is dat de constructie van het karkas iets anders is. Banden waarmee je sneller kunt zijn stijver (is mijn ervaring), waardoor ze een beter stuurgevoel geven.
De verklaring waarom een band met een hogere snelheidsindex beter rijdt dan eenzelfde band met lagere index is dat de constructie van het karkas iets anders is. Banden waarmee je sneller kunt zijn stijver (is mijn ervaring), waardoor ze een beter stuurgevoel geven.
-
OnlineMartijn_bmw
Re: Snelheidsindex, wat zegt het?
en vaak is het rubber van een V band zachter dan dat van een H band, die V slijt dus ook een stukje sneller... maar heeft ook wat meer grip daardoor!