Hypotheek uit eigen BV, ervaring?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

Re: Hypotheek uit eigen BV, ervaring?

Bericht door Michel P » 07 okt 2011, 15:49

@Luco,

En dan zelf je werkgeversverklaring invullen, en ondertekenen, DGA aankruisen....... je snapt er niets van. Als de BV een verlies draait, of een groot negatief eigen vermogen heeft, dan kun je het gewoon shaken, al verdien je op je loonstrook genoeg voor de hypotheek.

Michel

dvh

Bericht door dvh » 07 okt 2011, 16:34

Interessant topic wellicht, staat een hoop nuttige informatie:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... adid=25728" onclick="window.open(this.href);return false;

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 07 okt 2011, 16:39

Ik heb ooit eens voor mezelf een berekening gemaakt om te kijken of het wel zinvol was zo'n constructie aan te gaan, de cijfers spreken voor zich ;) ...

Afbeelding

Ben

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 07 okt 2011, 16:55

Let wel op dat je je hypotheek uit een holding -of beheer BV trekt en niet vanuit je werkmaatschappij. Is wat 'veiliger' in geval van solvabiliteit issues.

Romo, als je nog wat leuks in 053 zoekt met 2 garage plekken onder in de garage weet ik nog iets leuks wat nu net 1 maand te koop staat. ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 okt 2011, 17:31

Laat maar horen......... :D

Ik snap dat staatje hierboven niet helemaal, intussen is de VPB toch ook 20%?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 07 okt 2011, 17:38

Bedenk je goed of je het geld op de lange termijn in de bakstenen van je eigen keet wil hebben of niet. Financieringsnormen bij banken worden alsmaar strikter. Als zich zeg over 5 jaar een andere investeringskans voordoet, kon bancair herfinancieren van de hypotheek van je BV wel eens nog moeilijker blijken te zijn dan het op dit moment is. Die normen worden eerder strikter dan soepeler. Cash is king; nu bancair financieren houd je mooi flexibel.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 okt 2011, 17:47

Mee eens...........

Maar als de inflatie toeslaat ?? (wat ik zelf niet voor onmogelijk houd), dan wordt je cash wel rap minder waard, dan liever schuld (kijk hoe de Amerikanen dat aanpakken :tooth: )

Ik stop er ook niet alle cash in, maar de helft of iets in die richting, althans das de overweging..........(bij een verkocht huis uiteraard)

David R.

Bericht door David R. » 07 okt 2011, 19:17

Ik zal wel ouderwets zijn maar ben erg van het schuldenvrij (indien mogelijk). Je huis moet je zien als zekerheid. Als je morgen een ongeluk krijgt waardoor je beperkt raakt in je arbeid is het wel zo fijn als je naast alle andere ellende niet over je hypotheek hoeft na te denken. En een ongeluk of ziekte kan iedereen overkomen.

Luco

Bericht door Luco » 07 okt 2011, 19:24

dvh schreef:

Wat wil je anders doen?
Aankloppen bij de bank om een hyphotheek over te sluiten ?

Hoi hier ben ik! Het gaat slecht met mijn bv. Hier is een loonstrook, een hypotheek aub !
Waar ik werk ? Dat zie je toch op mijn loonstrook staan !? :blink:

Ik werk momenteel met 2 bv's. Een als spaarpot bv en een werk bv. Dan is dit makkelijker te doen gezien er geen handel bedreven wordt op de spaarpotbv, en loop je dus geen risico.
Je moet hem natuurlijk dan bij de bank aanvragen als het nog goed gaat met je bv, lijkt me dat je een slechte tijd wel aan ziet komen en dat voor kunt zijn.

dvh

Bericht door dvh » 07 okt 2011, 19:39

David R. schreef:Ik zal wel ouderwets zijn maar ben erg van het schuldenvrij (indien mogelijk). Je huis moet je zien als zekerheid. Als je morgen een ongeluk krijgt waardoor je beperkt raakt in je arbeid is het wel zo fijn als je naast alle andere ellende niet over je hypotheek hoeft na te denken. En een ongeluk of ziekte kan iedereen overkomen.
+1

Luco

Bericht door Luco » 07 okt 2011, 19:43

dvh schreef:
David R. schreef:Ik zal wel ouderwets zijn maar ben erg van het schuldenvrij (indien mogelijk). Je huis moet je zien als zekerheid. Als je morgen een ongeluk krijgt waardoor je beperkt raakt in je arbeid is het wel zo fijn als je naast alle andere ellende niet over je hypotheek hoeft na te denken. En een ongeluk of ziekte kan iedereen overkomen.
+1
Daar kan je je op allerlei manieren voor verzekeren, heeft niks te maken met waar je je hypo hebt afgesloten.
Het levert gewoon financieel voordeel op waarmee je ook weer bv versnelt kan aflossen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 07 okt 2011, 20:36

Hypotheek voor je huis lijkt mij een prima belegging van de inhoud van je pensioenBV. Is in ieder geval een constructie waar ik zo spoedig mogelijk mee wil beginnen. Maar zoals de meesten al schreven, je moet wel voldoende centjes in de pot hebben zitten.

Stephan

romo

Bericht door romo » 26 nov 2012, 19:21

Krijg net een mail van de bank v.w.b. leningen verkregen via niet bancaire instellingen, zo als daar zijn; hypotheek middels ouders, of hypotheek middels eigen B.V.

Blijkbaar is het, naar nu net bekend, verplicht om voor 01-02-2013 bij de fiscus het volgende aan te geven;

Belastingplan 2013

1 Ingangsdatum lening

2 Duur van de lening

3 De hoogte van de lening

4 Het rente percentage

5 de overeen gekomen maandelijkse aflossing

Deze gegevens zijn alleen bij de fiscus bekend als geleend is bij een bank in Nederland, voor alle andere mogelijkheden is de fiscus niet op de hoogte, dat gaat rap veranderen dus.

Het staat niet in de mail, maar hieruit kan je IMHO concluderen dat ook in bovenstaande gevallen annuïtair afgelost dient te worden om in aanmerking te kunnen komen voor HRA.

SteV6

Bericht door SteV6 » 29 nov 2012, 17:30

Voor nieuw af te sluiten hypotheken ja. Als je al een (aflossingsvrije) hypotheek hebt lopen is er (nog?) geen aflossingsverplichting maar sinds 2001 of 2003 een maximering van 30 jaar rente-aftrek.

Per 01-01-2013 komt daar dus aflossingsverplichting bij voor nieuwe hypotheken. Tenminste, dat is zoals ik de berichtgeving heb begrepen.

Stephan

romo

Bericht door romo » 29 nov 2012, 21:48

Vanmiddag toevallig contact met accountant over bovenstaande gehad.

Regel geldt idd alleen voor NIEUWE gevallen...........mooi, dan heb ik er verder niets mee van doen.........

Gaat afspraak bij Porker dealer regelen............................... :angel: :whistle:

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2012, 21:53

romo schreef:Vanmiddag toevallig contact met accountant over bovenstaande gehad.

Regel geldt idd alleen voor NIEUWE gevallen...........mooi, dan heb ik er verder niets mee van doen.........

Gaat afspraak bij Porker dealer regelen............................... :angel: :whistle:
Bestaande hypotheek die je overzet naar BV in 2013/2014 wel een 'probleem' ?

romo

Bericht door romo » 29 nov 2012, 21:59

Als je het nu doet ben je al te laat dacht ik............

Ik heb het afgelopen mei gedaan, dus een "oud" geval...................

SteV6

Bericht door SteV6 » 29 nov 2012, 22:01

Geef maar een seintje als je een keertje bij Lammertink gaat kijken. Ik kan er weer veilig kijken, ben voorlopig uitgeshopt :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 29 nov 2012, 22:07

SteV6 schreef:Geef maar een seintje als je een keertje bij Lammertink gaat kijken. Ik kan er weer veilig kijken, ben voorlopig uitgeshopt :mrgreen:

Goed plan, wellicht kunnen we een proefrit regelen?

Uitgeshopt? Vertel?????

romo

Bericht door romo » 29 nov 2012, 22:11

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 nov 2012, 22:18

Overweging die ik heb gemaakt bij al dan niet lenen bij de eigen BV:

- als je geld hebt, kun je prima lenen bij de bank
- als je geld nodig hebt, wordt t vaak lastig bij de bank...

Dus heb ik t anders ingestoken,

Ik gebruik het eigen vermogen van de BV als zekerheid bij de bank, onder een meer dan prima rente, op een spaar/belegging rekening.
Doordat dat het risico van de bank veel lager is (onder 60% executie waarde) betaal ik een extreem lage rente (afgesloten in 2005).
Het onderpand kan altijd ingezet worden voor rente verplichtingen van de hypothecaire lening.

Dus misschien iets minder voordelig als lenen bij de eigen BV, de bank verdient nog steeds wat, maar ik hoef nooit te bedelen bij de bank.

Zal niet bij elke bank mogelijk zijn, misschien tegenwoordig moeilijker, maar 1 van de voordelen van private Banking....

Geert.

Bericht door Geert. » 29 nov 2012, 22:24

Private banking is de term voor de financiële dienstverlening van banken aan welgestelde particulieren. Om voor private banking in aanmerking te komen moet een klant ongeveer één miljoen euro vrij besteedbaar hebben, hoewel enkele banken deze grens verlaagd hebben. De term private slaat op de persoonlijke benadering die gepaard gaat met private banking, in tegenstelling tot de massamarkt van gewoon consumentenbankieren (retail banking).

Dus op basis van deze gegevens mr Spijkerhard kunnen we concluderen dat er een nieuwe auto aankomt? :mrgreen:
Spijkerhard schreef:Overweging die ik heb gemaakt bij al dan niet lenen bij de eigen BV:

- als je geld hebt, kun je prima lenen bij de bank
- als je geld nodig hebt, wordt t vaak lastig bij de bank...

Dus heb ik t anders ingestoken,

Ik gebruik het eigen vermogen van de BV als zekerheid bij de bank, onder een meer dan prima rente, op een spaar/belegging rekening.
Doordat dat het risico van de bank veel lager is (onder 60% executie waarde) betaal ik een extreem lage rente (afgesloten in 2005).
Het onderpand kan altijd ingezet worden voor rente verplichtingen van de hypothecaire lening.

Dus misschien iets minder voordelig als lenen bij de eigen BV, de bank verdient nog steeds wat, maar ik hoef nooit te bedelen bij de bank.

Zal niet bij elke bank mogelijk zijn, misschien tegenwoordig moeilijker, maar 1 van de voordelen van private Banking....

wjn

Bericht door wjn » 29 nov 2012, 22:51

romo schreef:Als je het nu doet ben je al te laat dacht ik............
Nee, dat is niet waar.

Banken doen moeilijk omdat ze dan alles snel moeten regelen, notaris komt er ook nog tussen etc., dan redden ze het niet voor 1-1-'13.

Zelf kun je redelijk snel (aantal werkdagen) die hypotheek regelen. Als het maar voor 1-1-'13 geregeld is, kun je nog "gewoon" aflossingsvrije hypotheek van jezelf nemen ;)

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 nov 2012, 23:17

Wees gerust, de grens voor private Banking ligt heel, heel veel lager, helaas...... :tong:

En nee, ik heb problemen met geld uitgeven, andere prioriteiten, dus de 528 blijft nog even

Marco R.

Bericht door Marco R. » 30 nov 2012, 18:27

Bij mijn werkgever (Rabo) ligt hij op 80/k geloof ik. Maar het is aan meer zaken gekoppeld dan alleen het saldo op je rekeningafschrift..
100/k in een gouden handdruk wordt gewoon door een collega van FA behandeld (financieel advies) en geen PB collega om een voorbeeld te geven.

Plaats reactie