e36 M3 koppeling
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
e36 M3 koppeling
Ik heb een apart geval met mijn M3.
Als de buitentemeratuur hoog is, net zoals afgelopen dagen, dan krijg ik na een tijdje gereden te hebben het probleem dat die slecht in zn achteruit gaat.
Het wordt dan dus soms tandenpoetsen, terwijl het pedaal echt tot de bodem getrapt is.
ga ik ook nog eens een beetje flink op het gas, dan gaat na verloop van tijd ook de eerste versnelling dit probleem geven maar wel in mindere frequentie dan de achteruit. ( de achteruit heeft er sneller last van)
Zet ik hem dan in zn 2 heb ik nergens last van, de rest van de versnellingen schakelen gewoon goed.
Er zit onder het koppelingspedaal een schroefdoppie, die heb ik er al uitgehaald zodat het pedaal net 3 mm dieper ingetrapt kan worden, dit heeft wel al een beetje gescheeld, maar wil het er natuurlijk gewoon uit hebben.
Het vreemde is dat wanneer de temperaturen minder warm zijn, die nergens last van heeft.
Koppeling incl. druklager is zo'n 25.000 km terug al een keer vervangen
Iemand een idee?
Als de buitentemeratuur hoog is, net zoals afgelopen dagen, dan krijg ik na een tijdje gereden te hebben het probleem dat die slecht in zn achteruit gaat.
Het wordt dan dus soms tandenpoetsen, terwijl het pedaal echt tot de bodem getrapt is.
ga ik ook nog eens een beetje flink op het gas, dan gaat na verloop van tijd ook de eerste versnelling dit probleem geven maar wel in mindere frequentie dan de achteruit. ( de achteruit heeft er sneller last van)
Zet ik hem dan in zn 2 heb ik nergens last van, de rest van de versnellingen schakelen gewoon goed.
Er zit onder het koppelingspedaal een schroefdoppie, die heb ik er al uitgehaald zodat het pedaal net 3 mm dieper ingetrapt kan worden, dit heeft wel al een beetje gescheeld, maar wil het er natuurlijk gewoon uit hebben.
Het vreemde is dat wanneer de temperaturen minder warm zijn, die nergens last van heeft.
Koppeling incl. druklager is zo'n 25.000 km terug al een keer vervangen
Iemand een idee?
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 koppeling
Wat je even zou kunnen doen is de achteras van de grond krikken, in de auto stappen, starten en de 1e versnelling of de achteruit inleggen en het koppelingspedaal volledig ingedrukt houden. Als de wielen gaan draaien weet je dat de koppeling niet goed vrij komt van het vliegwiel.
Dat de achteruit een kraak geeft is logisch omdat dit de enige versnelling is zonder synchromesh.
Ik zou in ieder geval beide koppelingscilinders controleren op functioneren. Ik heb deze bij het vernieuwen van de koppeling allebei preventief vervangen gezien deze op een E36 toch een keer aan de beurt komen. Zeker gezien je het erger hebt bij warmer weer.
Dat de achteruit een kraak geeft is logisch omdat dit de enige versnelling is zonder synchromesh.
Ik zou in ieder geval beide koppelingscilinders controleren op functioneren. Ik heb deze bij het vernieuwen van de koppeling allebei preventief vervangen gezien deze op een E36 toch een keer aan de beurt komen. Zeker gezien je het erger hebt bij warmer weer.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: e36 M3 koppeling
als de wielen zouden gaan draaien, zou die toch ook moeten gaan rollen? dat gebeurd niet.
de voorste koppelingscilinder is ook al een keer vervangen, dealer dacht dat dit de oorzaak was van het probleem, maar helaas
de voorste koppelingscilinder is ook al een keer vervangen, dealer dacht dat dit de oorzaak was van het probleem, maar helaas
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 koppeling
Nee als het zomaar net aan aangrijpt komt de auto niet in beweging. Bij veel BMW's voel/hoor je ook een kloenk in de aandrijflijn bij het inschakelen van de 1e versnelling. Dit komt omdat de koppeling dan net niet geheel vrij komt van het vliegwiel. Daarom van de grond krikken zodat de wielen zonder weerstand kunnen draaien. Als het niet in je koppelingcilinder zit en de versnellingsbak is voorzien van de juiste olie en op peil, dan blijft eigenlijk alleen de drukgroep over. Wellicht dat het zaakje dan weer open moet.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: e36 M3 koppeling
Thnx!
vrij duidelijk verhaal, maar wat is dan de invloed van de temperatuur erop?
vrij duidelijk verhaal, maar wat is dan de invloed van de temperatuur erop?
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 koppeling
Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met een slechte vloeistofslang naar een van de koppelingscilinders. Wanneer de vloeistof heet wordt zetten deze meer uit en verlies je in feite druk op je systeem. Daarom moet je eigenlijk eerst even alle randzaken nalopen voordat je daadwerkelijk de bak er weer vanaf laat halen.
Ook een lekkende krukaskering kan voor problemen zorgen op je koppelingsplaat.
Ook een lekkende krukaskering kan voor problemen zorgen op je koppelingsplaat.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 koppeling
Nog een testje wat je kan doen is de auto met warme motor (wanneer het stroeve schakelen begint) stationair laten draaien. Koppeling intrappen, vervolgens de pook tegen de weerstand van de 1e versnelling drukken maar niet zover dat ie daadwerkelijk in-gear valt, vervolgens terwijl je nog tegen de pook drukt de motor uitzetten. Valt de pook dan ineens in de versnelling dan weet je dat de koppeling kleeft en constant licht contact maakt met het vliegwiel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e36 M3 koppeling
Ik zou het denk ik zoeken in die travel.
Bijvoorbeeld een hulpcylinder waarvan de tip versleten is, een druklager welke versleten is oid.
Je kan bij een M3 het koppelingspedaal niet stellen. Als je pedaal dus helemaal onderin ligt dan moet het iets anders zijn.
Dat het erger word met warmte kan op zich wel, als je een beetje lucht in je leidingen hebt zitten bijvoorbeeld. Dus koppelingscylinder ontluchten kan ook nog helpen.
Bijvoorbeeld een hulpcylinder waarvan de tip versleten is, een druklager welke versleten is oid.
Je kan bij een M3 het koppelingspedaal niet stellen. Als je pedaal dus helemaal onderin ligt dan moet het iets anders zijn.
Dat het erger word met warmte kan op zich wel, als je een beetje lucht in je leidingen hebt zitten bijvoorbeeld. Dus koppelingscylinder ontluchten kan ook nog helpen.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: e36 M3 koppeling
Het koppelingspedaal is idd niet te stellen.
Ontluchten van het systeem is reeds een keer extra gebeurd wat geen resultaat opleverde.
Ik denk dat ik het in de richting moet zoeken wat Joy aangeeft.
Ontluchten van het systeem is reeds een keer extra gebeurd wat geen resultaat opleverde.
Ik denk dat ik het in de richting moet zoeken wat Joy aangeeft.