Martijn_bmw schreef:tomgtr schreef:Martijn_bmw schreef:sterker nog dat is bij elke auto hetzelfde
CO2 uitstoot staat direct in verband met verbruik!
ze zouden die bijtellingregeling gewoon op basis van werkelijk verbruik ipv norm verbruik moeten doen...
niemand die meer 14% betaald of geen wegenbelasting meer betaald

Tja, probleem is, hoe meet het dat. Een echt geijkte methode om brandstofverbruik te meten is dek ik technisch/financieel onhaalbaar. Eerlijkste zou zijn om alle belasting via benzine te laten lopen. Maar dan worden de rijen in Belgie en Duitsland bij de pomp wel erg lang ben ik bang.
heel simpel... elke auto heeft tegenwoordig een ECU die verbruikte liters en afgelegde km's registeerd. vervolgens stel je voor alle 14% en 20% bijtelling auto's een registratiekastje verplicht dat uit te lezen is door de belastingdienst.
Wil je dit om wat voor reden dan ook niet, oko prima betaal je gewoon 25%.
oftewel leg de bewijslast andersom, elke auto is standaard 25% en als je minder wil betalen moet je zelf bewijzen middels een vastgestelde methode dat je voldoet aan een bepaalde uitstoot.
Maar dan die ook maar gelijk in alle auto's zeker, en achteraf de prijs nog even vast te stellen o.b.v. co2 uitstoot, kost je auto bij na calculatie toch wat meer dan in de catalogus, omdat de staat nog ff wat belastingen kan innen........... onnozel plan dus.
Er is maar 1 eerlijke manier, en dat is MRB afschaffen, alle autoprijzen kaal, en dus alleen BTW en dan de brandstofprijzen omhoog, maar dan wel in heel Europa!! Dan zullen er meer mensen hun auto bewust gaan gebruiken, en zal de 599 eigenaar naar rato van gebruik betalen, en polo BM kilometervreter ook!! Voordeel, niet mee te frauderen, geen log controle systeem, en anoniem voor de gebruiker!!
Michel