Green en Blue de nieuwe toverwoorden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Green en Blue de nieuwe toverwoorden?

Bericht door Oof » 27 sep 2011, 12:57

Het eerder aangehaalde Kamerlid heb ik nog niet kunnen vinden en ik ben op dit moment ook niet in de positie om er een te zoeken. Als Df zou willen zouden zij misschien een klein voortouw hierin kunnen nemen om de belasting maatregelen om te gooien naar een systeem waar meer mensen zich in kunnen vinden. Hele websites en campagnes ertegen hebben jullie ook geregisseerd
Maar onder het mom van de auto wordt groener wordt de indruk gewekt dat een auto ook werkelijk groen is.
Zoals ik eerder aanhaalde dit is zo oud als de weg naar Rome in autoland. Wat dacht van je geliefde M pakketje of sportonderstel. Alle reclame en promo filmpjes van Amg's, M's, RS... etc. Zijn dit echte circuit auto's natuurlijk niet! Het verkoopt gewoon beter.

Specifiek over het start en stop systeem. Ik vind dit ook irritant iedereen die ik ken vind het irritant. Als het voor een kleine besparing zorgt is het wel een systeem waar toekomst in zit. Vergezocht misschien, herinner je de eerste actieve cruise control nog (Mercedes S als ik het goed heb)? Hoe irritant en hinderlijk deze waren en kijk naar de huidige systemen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 14:41

Alles wordt duurder door inflatie, behalve auto''s blijkbaar. 7000 voor ''n Panda nu, volgens mij kocht je 20 jaar terug ''n Panda voor onder de 10000,- gulden? OK koopkrachttechnisch dan misschien?
http://www.nu.nl/economie/2626273/autos ... leden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 27 sep 2011, 14:46

Robin schreef:Alles wordt duurder door inflatie, behalve auto''s blijkbaar. 7000 voor ''n Panda nu, volgens mij kocht je 20 jaar terug ''n Panda voor onder de 10000,- gulden? OK koopkrachttechnisch dan misschien?
http://www.nu.nl/economie/2626273/autos ... leden.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Prijzen van auto's zijn lastig te vergelijken. Kijk je naar de prijs van brood of een Big Mac dan is dat eenvoudig, maar bij auto's heb je natuurlijk ook voortschrijdende techniek. Zo kon je vroeger wel een Panda kopen voor 10.000 gulden, maar als je die moest voorzien van ABS, elektrische ramen, ESP, airbags en nog wat dingen die tegenwoordig normaal zijn, zou 'ie een stuk duurder worden. Kortom: leuke conclusie maar er zitten zoveel variabelen in dat het feitelijk niets zegt.

HansD

Bericht door HansD » 27 sep 2011, 17:27

De autoindustrie misbruikt in mijn ogen gewoon de marketing
Wat raar. Dat gebeurt anders nooit met marketing.

Het gaat er niet om wat daadwerkelijk het voordeel is maar wat mensen willen geloven. Voeg daarbij -in het geval van auto's- de belastingkortingen en je hebt een succes. Of geloof je ook alle light- en gezondheidsclaims van voedingsfabrikanten?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 sep 2011, 20:00

Snap sowieso niks van die eco labels. als ik 's morgens slaperig naar m'n werk sukkel wordt ik zo vaak ingehaald die als een idioot in hun priusje langs racen. Geloof niet dat ze veel minder brandstof gebruiken dan ik. Maar ze betalen geen belasting vanwege het label. Het enige wat telt is benzine verbruik of nog beter CO2 uitstoot. Je kan vaststellen per auto hoeveel de co2 uitstoot is vs verbruikte benzine. Dan hoef je alleen nog maar bij te houden hoeveel benzine iemand verbruikt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 sep 2011, 21:40

sterker nog dat is bij elke auto hetzelfde ;)

CO2 uitstoot staat direct in verband met verbruik!

ze zouden die bijtellingregeling gewoon op basis van werkelijk verbruik ipv norm verbruik moeten doen...

niemand die meer 14% betaald of geen wegenbelasting meer betaald :kikker:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 sep 2011, 23:23

Martijn_bmw schreef:sterker nog dat is bij elke auto hetzelfde ;)

ze zouden die bijtellingregeling gewoon op basis van werkelijk verbruik ipv norm verbruik moeten doen...

Tja, probleem is, hoe meet het dat. Een echt geijkte methode om brandstofverbruik te meten is dek ik technisch/financieel onhaalbaar. Eerlijkste zou zijn om alle belasting via benzine te laten lopen. Maar dan worden de rijen in Belgie en Duitsland bij de pomp wel erg lang ben ik bang.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 27 sep 2011, 23:30

tomgtr schreef:

Tja, probleem is, hoe meet het dat. Een echt geijkte methode om brandstofverbruik te meten is dek ik technisch/financieel onhaalbaar. Eerlijkste zou zijn om alle belasting via benzine te laten lopen. Maar dan worden de rijen in Belgie en Duitsland bij de pomp wel erg lang ben ik bang.
Is een tijd geleden onderzocht door de overheid. Artikel en cijfers kan ik zo even niet vinden maar inderdaad te veel mensen zouden gaan tanken in onze buurlanden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 sep 2011, 10:39

tomgtr schreef:

heel simpel... elke auto heeft tegenwoordig een ECU die verbruikte liters en afgelegde km's registeerd. vervolgens stel je voor alle 14% en 20% bijtelling auto's een registratiekastje verplicht dat uit te lezen is door de belastingdienst.

Wil je dit om wat voor reden dan ook niet, oko prima betaal je gewoon 25%.

oftewel leg de bewijslast andersom, elke auto is standaard 25% en als je minder wil betalen moet je zelf bewijzen middels een vastgestelde methode dat je voldoet aan een bepaalde uitstoot.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 sep 2011, 11:02

Martijn_bmw schreef:
tomgtr schreef:

heel simpel... elke auto heeft tegenwoordig een ECU die verbruikte liters en afgelegde km's registeerd. vervolgens stel je voor alle 14% en 20% bijtelling auto's een registratiekastje verplicht dat uit te lezen is door de belastingdienst.

Wil je dit om wat voor reden dan ook niet, oko prima betaal je gewoon 25%.

oftewel leg de bewijslast andersom, elke auto is standaard 25% en als je minder wil betalen moet je zelf bewijzen middels een vastgestelde methode dat je voldoet aan een bepaalde uitstoot.
Maar dan die ook maar gelijk in alle auto's zeker, en achteraf de prijs nog even vast te stellen o.b.v. co2 uitstoot, kost je auto bij na calculatie toch wat meer dan in de catalogus, omdat de staat nog ff wat belastingen kan innen........... onnozel plan dus.

Er is maar 1 eerlijke manier, en dat is MRB afschaffen, alle autoprijzen kaal, en dus alleen BTW en dan de brandstofprijzen omhoog, maar dan wel in heel Europa!! Dan zullen er meer mensen hun auto bewust gaan gebruiken, en zal de 599 eigenaar naar rato van gebruik betalen, en polo BM kilometervreter ook!! Voordeel, niet mee te frauderen, geen log controle systeem, en anoniem voor de gebruiker!!

Michel

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 sep 2011, 11:18

^^ nee het ging hier specifiek om de leaserijder... en die pak je niet met de brandstofkosten want die worden door de baas betaald middels het leasecontract ;)

er is maar 1 manier om de zogenaamd groene auto ook daadwerkelijk groen te laten gebruiken en dat is een variabele bijtelling op basis van werkelijk gebruik/verbruik!!

Michel P

Bericht door Michel P » 28 sep 2011, 11:21

Martijn_bmw schreef:^^ nee het ging hier specifiek om de leaserijder... en die pak je niet met de brandstofkosten want die worden door de baas betaald middels het leasecontract ;)

er is maar 1 manier om de zogenaamd groene auto ook daadwerkelijk groen te laten gebruiken en dat is een variabele bijtelling op basis van werkelijk gebruik/verbruik!!
Als de diesel of benzine 6 euro per liter kost, zal een werkgever geen onbeperkte KM's meer toestaan aan de meeste leaseautorijders!!

Michel

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 sep 2011, 11:25

Ook daar ging het niet om ;)

discussie was, leaserijders kiezen een prius of een slowmotion of een weet ik niet wat en trappen dat ding vervolgens contanst volgas in met het gevolg dat ze nog onzuiniger lopen dan de normale uitvoeringen maar omdat ze zogenaamd zo goed voor het milieu zijn wel een belastingkorting krijgen....

Michel P

Bericht door Michel P » 28 sep 2011, 11:45

Martijn_bmw schreef:Ook daar ging het niet om ;)

discussie was, leaserijders kiezen een prius of een slowmotion of een weet ik niet wat en trappen dat ding vervolgens contanst volgas in met het gevolg dat ze nog onzuiniger lopen dan de normale uitvoeringen maar omdat ze zogenaamd zo goed voor het milieu zijn wel een belastingkorting krijgen....
Denk dat dit wel mee zal vallen, zeker als brandstof in de leaseprijs zit, en er een na calculatie komt, menig werkgever zal zijn werknemer aanspreken bij bovenmatig brandstof gebruik, is mijn ervaring. En terecht, de leasemaatschappij zal een redelijke inschatting maken, en een kleine afwijking zal een werkgever accepteren, maar permanent 1:10 in een Prius of BM zal niet worden geaccepteerd.

Mijn dagteller staat vandaag op 589km en een gemiddeld verbruik van 4.7L in mijn Prius. Trappen doe ik wel in mijn Lotus.

Michel

tomgtr

Bericht door tomgtr » 28 sep 2011, 20:07

Martijn_bmw schreef:^^ nee het ging hier specifiek om de leaserijder... en die pak je niet met de brandstofkosten want die worden door de baas betaald middels het leasecontract ;)

+1. Kan je je nog herinneren, die M3 achter de prius op het circuit? Ik vind het prima dat we zuiniger gaan rijden. Fossiele brandstoffen worden schaars en alle beetjes helpen. Maar wel eerlijk svp. De X3 die ik recentelijk kocht met dat fantastiche efficient dynamics systeem en start stop, laat me niet lachen. Is nauwelijks duurder dan vorige X3 ondanks dat dit echt veel betere auto is. Komt door energie label. En guess what, loopt 1 op 8 of 9. Lijkt niet op de opgegeven cijfers. Maakt me niet uit, koop geen 35I vanwege economische topprestaties. Maar toont gewoon aan hoe onnozel die verbruiks labels zijn.

Plaats reactie