Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door romo » 27 sep 2011, 17:35

Dennis Cavallino schreef:@Romo: als ik de Maya kalender goed begrijp dan eindigt de periode zoals wij de wereld kennen en komt er een nieuw tijdperk. Er komt volgens de Mayakalenderinterpretatie Deel zoveel een periode van liefde.

Stel je voor dat we aan de vooravond van een echte revolutie staan, dan moeten we door een flinke zure appel bijten (oorlog, chaos, anarchie), maar de toekomst kan weleens mooi worden:
- geen grenzen
- geen macht
- geen religie
- geen oorlog
- vrijheid

Dat kan best hoopgevend zijn. Het zal alleen zwaar worden om zo'n hoopvolle visie wereldwijd uit te rollen, maar als er één generatie van de mensheid bestaat die dat kan bereiken is het de onze.

Zou zo maar kunnen, IMHO is de wereld er rijp voor.......

PD power

Bericht door PD power » 27 sep 2011, 17:40

Grondprijzen stijgen, hier en daar al, door beleggers.

China is trouwens ook een gemaakte economie, die kan ook als een zeepbel uit elkaar spatten, misschien dat dan de nu onbewoonde spooksteden, bewoond worden.

Maar 1 ding is zeker, angst regeert, o.a. dankzij de komkommer praat van zenders als RTL-Z.

Als je bang bent voor een lekke band, en je denkt er maar lang genoeg aan, krijg je hem ook....

PD power

Bericht door PD power » 27 sep 2011, 17:42

romo schreef:
Dennis Cavallino schreef:@Romo: als ik de Maya kalender goed begrijp dan eindigt de periode zoals wij de wereld kennen en komt er een nieuw tijdperk. Er komt volgens de Mayakalenderinterpretatie Deel zoveel een periode van liefde.

Stel je voor dat we aan de vooravond van een echte revolutie staan, dan moeten we door een flinke zure appel bijten (oorlog, chaos, anarchie), maar de toekomst kan weleens mooi worden:
- geen grenzen
- geen macht
- geen religie
- geen oorlog
- vrijheid

Dat kan best hoopgevend zijn. Het zal alleen zwaar worden om zo'n hoopvolle visie wereldwijd uit te rollen, maar als er één generatie van de mensheid bestaat die dat kan bereiken is het de onze.

Zou zo maar kunnen, IMHO is de wereld er rijp voor.......
Ben misschien te nuchter, maar volgens mij heeft ie te lang in de coffieshop aan een peuk met "onkruid" zitten snuiven :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 sep 2011, 17:46

Robin schreef:
dvh schreef:1929 en 1987 , paniek op de beurs en de landelijke ecenomie.
Is er toen sprake geweest van revoluties,burgeroorlog,onbeheersbare rellen ?

Nee.

2011 ? Just another date on the calander.
1929 was wel 'n beetje mede de aanzet, lamme wereldeconomie om Hitler cs in D in 't zadel te helpen, de spreekwoordelijke druppel.

Aan de andere kant 1987 niet. Ik herinner me de hit van Eurythmics nog, '1984', ook toekomstmuziek wat gelukkig nooit wat is geworden. Orson zei welles ik zei nietes. :D

+1

Mensen zijn in het algemeen kort van memorie..........

1929 was DE opmaat voor WOII.........
Na de beurskrach ging het aantal zelfmoorden sky high, de ellende kwam bij de gewone man, die geen werk, geen inkomen, geen spaargeld en uiteraard geen vreten meer had............compleet uitzichtloos.....

1987 was de opmaat voor de 1e Irak oorlog, "Desert Storm" januari 1991.............de nieuwe strategie van de US vwb de NWO .........uitmondend in 9-11-2001.....

Als het nu financieel explodeert dan zijn de rapen gaar.............mensen zijn beter geïnformeerd, de wereld is transparanter geworden, tevens een dorp dankzij internet. Vroeger had je wel lokale brandhaarden, daar bleef het dan ook bij, momenteel ondenkbaar gezien de mondiale schaalvergroting, als het ploft in de EU en/of de VS dan ploft de wereld mee.........niet voor niets dat er zoveel druk op de EU wordt gelegd door de VS en de VS weer op de kloten krijgt van China.............

Als spaargelden en pensioenen verdampen, m.aw. opgebouwde rechten van mensen door de plee gespoeld worden, wereld wijd, of neem alleen de EU en de VS, dan zal dat de spreekwoordelijke lont in het kruidvat zijn...............er komt een "point of no return"............dan is het klaar...........en gaat de beuk er in......

dvh

Bericht door dvh » 27 sep 2011, 18:02

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar Robert.
Dat de slechte economie part speelde aan de 2e wo, zeker.
Maar hitler zijn jodenhaat en vervolging deed doorzetten in het buitenland resulteerde in oorlog.
Dat hij de mogelijkheid kreeg was te danken aan jarenlang armoed lijdend duitsland, en zijn bevolking.

Even heel simpel, was er geen hitler, dan geen oorlog vanuit Duitsland.
Gewoon de verkeerde persoon , op het juiste moment.
Nu was Hitler niet alleen, maar je hebt een populist nodig.

Vandaag de dag lijden wij geen grootschalige armoede, en er zal heel wat moeten gebeuren eer dat wel gebeurd. Een beurscrash zal zeker een dikke dip veroorzaken.

Maar om nou te beweren dat dit direct tot een conflict zal leiden binnen europe ?
Ik geloof het niet.
Tegen wie wil je rellen wanneer je pensioen verdampt ?
Zullen de babyboomers hun nakomelingen in eenzelfde situatie wensen als hun ouders uitkomen ?

Ik geloof er niks van dat dit tot grootschalige europese chaos komt.
Maar, alles is mogelijk. Je hebt een duidelijk argument.

Ik hoop alleen dat je geen gelijk krijg :)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 sep 2011, 18:19

Zodra de massa niets meer te verliezen heeft wordt het gevaarlijk, dan kan het klagen overslaan in iets anders... Oja, Hitler had nooit aan de macht kunnen komen zonder de crisis destijds. En nooit zonder de (in deze tijd interessante) sancties na WOI. Wat als we allemaal onderuit gaan en China ons helpt maar ons tegelijkertijd zwaar aan de ketting legt...

romo

Bericht door romo » 27 sep 2011, 19:29

WOII is het rechtstreks gevolg van de vrede van Versailles in 1919.................hiermee werden door de geallieerden onmogelijke eisen opgelegd aan Duitsland. De Jodenhaat was naturlijk geen argument om een oorlog te starten aan geallieerde kant. De fout aan Duitse zijde om een 2 fronten oorlog te beginnen, wel. Pearl Harbor deed het aan de andere zijde van de plas.............de rest is history
De Beurskrach van 1929 was eigenlijk de druppel.........

Vergeet niet dat de Amerikanen economisch jaren hebben kunnen floreren door.............juist ja..........oorlogen te voeren. De defensie industrie is een "moneymaker" der buitencategorie.

Voor zo ver hoe het was en wat er van gekomen is.......................naar het hier en nu;

1 Vandaag gezien?? Hier ging het oa over;
Hoewel de beurzen enigszins opveren, is de euro nog steeds niet gered. Sterker nog: de Europese schuldencrisis gaat de Nederlandse belastingbetaler mogelijk nog miljarden euro’s extra kosten.

Op de IMF-top van afgelopen weekend gingen stemmen op om een bedrag van tweeduizend miljard euro beschikbaar te stellen om Europese banken en zwakke eurolanden te steunen. Maar in Nederland willen de PVV en de SP juist dat er geen cent naar bijvoorbeeld Griekenland gaat. China en Amerika waarschuwden echter dat zonder daadkrachtig ingrijpen een wereldwijde crisis dreigt.

In EenVandaag: is een definitieve oplossing in zicht en zo ja, wie betaalt dat? Vanavond komen econoom Mathijs Bouman en Ewald Engelen, hoogleraar van de Universiteit van Amsterdam aan het woord.
Het had uit mijn mond kunnen komen, sterker, ik heb het hier reeds meerdere malen geschreven en geroepen..............

1Onvoorstelbaar slecht leiderschap, wel lijderschap................
2 Volstrekte apathie
3 Volstrekte incompetentie bij de politiek
4 Volstrekt onbegrip tav van de diepgang van de huidige crisis bij dezelfde politici

Kijk goed naar het gezicht van Ewald Engelen.................het spreekt boekdelen............

Zeker kijken op uitzending gemist of op de site van 1Vandaag.............

Joy

Bericht door Joy » 27 sep 2011, 19:44

Beurs lijkt ook weer onderhevig aan het aflopen van hefboomproducten waardoor de koers omhoog gestuwd wordt.

romo

Bericht door romo » 27 sep 2011, 19:47

Ik schat de beurs in als een F1 motor die net voor ie een dikke witte terminale plof laat zien nog even loopt zoals ie nog nooit heeft gelopen...........................das een teken aan de wand.................

Rupie

Bericht door Rupie » 27 sep 2011, 22:16

romo schreef: Het had uit mijn mond kunnen komen, sterker, ik heb het hier reeds meerdere malen geschreven en geroepen..............

2 Volstrekte apathie
4 Volstrekt onbegrip tav van de diepgang van de huidige crisis bij dezelfde politici

Kijk goed naar het gezicht van Ewald Engelen.................het spreekt boekdelen............

Nee, een echte visionair benoemd de problemen maar draagt geen oplossingen aan..

romo

Bericht door romo » 27 sep 2011, 22:27

Ruben schreef:
romo schreef: Het had uit mijn mond kunnen komen, sterker, ik heb het hier reeds meerdere malen geschreven en geroepen..............

2 Volstrekte apathie

Nee, een echte visionair benoemd de problemen maar draagt geen oplossingen aan..

Hoe moet ik dit duiden?

Ik haal slechts aan wat er in de reportage benoemd (nu wel met een d) wordt.........het strookt uiteraard wel met mijn eigen visie............
Bouman zegt het terecht; hoe dan ook wordt er pijn geleden, ongeacht de "oplossing".........

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 08:23

Helemaal eens dus met romo betr 1929> WWII, ik zei ook het was de druppel.

Tuurlijk is Hitler in de basis aan de macht gekomen door die Fransen met inderdaad hun PACT van Versailles, ongeveer alleen heerschappij in Europa willen en de verliezer van WWI laten 'doodbloeden'. Dat zet kwaad bloed. Verkeerde poppetje op verkeerde plaats(AH), maar wel omdat of doordat.

De Krach was niet de basisoorzaak(dat waren kortweg de Fransen met hun politieke 'inzicht' LOL) , maar zeer zeker de druppel.

En vanaf 1987 zou je Golfoorlog 1(aug 1990, wij zaten net in Calella toen het begon te scudden) kun je connecten inderdaad.

Ruben, de politiek heeft geen oplossingen, jij wel? Wie weet. Roept u maar.

HansD

Bericht door HansD » 28 sep 2011, 09:25

Hmmmm, een chronisch ontevreden bevolking die financieel geraakt wordt en een politieke populist die daarop inspeelt dmv het creëren van vijandbeelden tov een bepaalde bevolkingsgroep en andere landen.

Mag ik enige overeenkomsten zien of ben ik dan aan het demoniseren?

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2011, 09:28

jij? as always :zwijntje: :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2011, 09:32

Ik roep al jaren (ook in dit draadje) dat als er weer een mannetje met een klein snorretje opstaat, heel de kudde er achteraan loopt. Voor Wilders ben ik niet bang. Die richt zich alleen op NL. Als er nu iemand komt die Europa achter zich kan scharen... Dan hoop ik dat 'ie goede bedoelingen heeft. Breivik was het in ieder geval niet....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2011, 09:43

Op dit moment zijn er wereldwijd genoeg brandhaarden.

- Arabische Lente
- Olie in de Noordelijke IJszee waardoor grenzen worden betwist (Canada vs Rusland vs Denemarken, vs VS, vs Noorwegen).
- Isreal-Palestina (1100 woningen in Oost Jeruzalem vs Palestijnse staat)
- Korea's
- China en omringende landen
- Europa (Griekenland nu, straks nog Portugal, Spanje en Italië)
- Raketschild
- Turkije (Cyprus, Isreal)
- Etc etc (Pakistan, Iran (zijn wij daar al niet mee in oorlog, digitaal?) Venezuela (Chavez bedreigt ons Koninkrijk al een paar jaar, maar om hem kanker toe te wensen ging misschien wat ver)

Het is dat er nog geen raketten over en weer vliegen, maar het is op zijn minst "diplomatiek gespannen". Een economische crisis helpt daarbij niet echt.

Er komt een moment waarop we al onze troepen dichtbij huis nodig gaan hebben.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 28 sep 2011, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 28 sep 2011, 09:49

Nou, dan kunnen we die Maya kalender wel vergeten. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2011, 09:56

Hoezo? Het hoeft toch niet lang te duren tegenwoordig? Een meerjarige wereldoorlog is zó 20e eeuw ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2011, 10:23

Intellectueel tekort kabinet-Rutte erger dan schuldenlast Nederland

door Steven de Jong
ECONOMIE De kredietwaardigheid van een land wordt niet alleen bepaald door de hoogte van het begrotingstekort, maar ook door de economische groei. Een regering die de crisis denkt op te lossen met vasten en stokslagen is als een konijn dat met open ogen in de koplampen van een aansnellende auto staart.

Deze sneer deelt Bas Jacobs, bijzonder hoogleraar openbare financiën, vandaag uit aan de Nederlandse regering. “De wens tot harder bezuinigingen vergroot de economische neergang”, luidt zijn kritiek op de Miljoenennota. Op economensite Mejudice.nl rekent hij af met de gedachte dat de grote economische problemen te herleiden zijn tot een hoge staatschuld.
Voorkom een run op eurolanden
Kijk naar Japan, zegt de professor. “Waarom betaalt dit land met een staatsschuld van meer dan tweemaal het nationaal inkomen een lagere rente op staatsleningen dan Duitsland, het meest kredietwaardige land van Europa? Waarom betaalt Spanje met een schuld die substantieel lager is dan die van Engeland dan een rente die meer dan twee keer hoger is? Waarom betaalt de VS – met enorme budgettaire problemen – een rente die bijna net zo hoog is als die van Duitsland?”

Het antwoord is volgens hem dat er geen lender of last resort voor overheden in de eurozone is. Een lender of last resort geeft overheden de garantie dat ze impopulaire obligaties altijd nog kwijt kunnen bij een centrale bank. Het ontbreken van deze mogelijkheid kan volgens de hoogleraar leiden tot een run op Eurolanden, het equivalent van een bankrun. Houders van Griekse, Italiaanse, Ierse, Portugese of Spaanse obligaties verkopen hun waardepapieren uit angst geld te verliezen. “Rentes stijgen, waardoor de angst van beleggers wordt bevestigd dat ze hun geld kwijtraken. Een self-fulfilling prophecy is nu gaande in de eurozone”, aldus Jacobs. De analyse dat de problemen in de Eurozone alleen te maken hebben met schuld, is volgens hem veel te simpel, de oplossing – bezuinigen – evenzeer.

Wat Jacobs betreft moet de Europese Centrale Bank (ECB) zonder enige reserve doorgaan met het grootschalig opkopen van obligaties, teneinde de run op Eurolanden te stoppen. Het noodfonds kan de verliezen op openmarktoperaties van de ECB financieren, maar kan ook – als het operationeel is – deze taak van de ECB overnemen, stelt hij. “Het noodfonds moet dan wel verviervoudigd worden.” Jacobs maakt hierin een onderscheid tussen landen die solvabel zijn (al dan niet na enige hervormingen), zoals Spanje en Italië, en landen die failliet zijn, zoals Griekenland, en misschien ook Portugal en Ierland. “De ECB moet uiteraard niet doorgaan met geld verbranden door obligaties van failliete landen op te kopen.”

Laat begrotingsregels vieren bij economisch ontij
Ondertussen heeft Jacobs een aantal ideeen voor structurele hervormingen. De AOW in drie kabinetstermijnen ophogen tot 68 jaar, beperking WW-duur, loon naar werk in plaats van leeftijd, versoepeling ontslagrecht en leeftijdsspecifieke zorgpremies. Daarnaast wil hij het ‘too-big-to-fail’ probleem oplossen door banken te dwingen om de kosten van bankreddingen te delen en hun spaaractiviteiten van zakenbankactiviteiten te scheiden. “Tot slot moet de fiscus stoppen met het aanjagen van financieel risico via de hypotheekrenteaftrek en de bevoordeling van schuldfinanciering in de vennootschapsbelasting.”

Rutte en zijn financiënminister De Jager doen er volgens Jacobs goed aan John Maynard Keynes nog eens te bestuderen. “Volgens hem was de Grote Depressie te wijten aan de weigering van overheden om de begrotingsteugels te laten vieren bij economisch ontij. Rutte moet deze fout niet herhalen. We weten ook dat de Grote Depressie nooit zulke diepe sporen had kunnen trekken als overheden niet en masse zouden bezwijken voor protectionisme. Dat protectionisme vindt nu zijn uitweg via de anti-Europasentimenten die overal de kop op steken.”

De combinatie van “electoraal opportunisme” en “intellectueel gebrek” leidt volgens Jacobs tot een economische ravage. “Ze moeten daarmee ophouden om de Eurocrisis effectief te managen, een meltdown van de Eurozone te voorkomen en de geloofwaardigheid van de Nederlandse politiek niet nog verder te ondermijnen.”

Overheidsbeleid schuldig aan afnemend risicobesef
Jaap van Duijn, oud-hoogleraar economie en auteur van De Schuldenberg (De Bezige Bij, augustus 2011), wijst erop dat Nederland een van de hoogste gezinsschulden ter wereld heeft. “Dat juist in Nederland de gezinsschulden zo hoog zijn, is een gevolg van de hypotheekrenteaftrek, die de netto te betalen rente nog eens halveert. Daardoor kan de koper veel meer lenen en worden de huizenprijzen opgedreven”, schrijft hij vandaag op Socialevraagstukken.nl.

Veel leed had volgens Van Duijn voorkomen kunnen worden als banken in de westerse landen stevige vermogensbuffers hadden gehouden, de centrale banken de rentes eerder hadden verhoogd en er strenger toezicht was uitgeoefend. De crisis was niet het gevolg van een aardbeving of een tsunami, besluit de econoom. Het kwam door afnemend risicobesef.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/21/int ... nederland/" onclick="window.open(this.href);return false;

romo

Bericht door romo » 28 sep 2011, 12:42

romo schreef:Dennis, je bent me net voor.................

Dit zet de boel op scherp, of het klopt is vers 2...........Die gasten willen alleen maar geld verdienen aan andermans angsten, dus deze "tip" bezie ik met argus ogen............komt er op neer dat je iets met je spaargeld moet doen volgens deze mijnheer................en waar dan wel? Vul zelf maar in................maar jou en mij gaat het niet helpen vrees ik..........

Dat Goldman Sachs, en diens consorten, de wereld regeren is volstrekt helder uiteraard..........

Mocht het kloppen dat de boel financieel in elkaar stort dan zijn we echt rijp voor de revolutie c.q. oorlog.......dus idd................wat gaat het worden in 2012.............stopt het in december, of kunnen/mogen we door?

Wat ik al dacht..............hoax....................flater voor de BBC..............

http://www.telegraph.co.uk/finance/econ ... rader.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 12:52

Attention whore of niet, z'n verhaal maakt 't dan nog niet minder waar.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2011, 12:59

Robin schreef:Attention whore of niet, z'n verhaal maakt 't dan nog niet minder waar.
zo is dat...
diegenen die de macht hebben op een vaak niet zo'n nette manier en maar graaien of over "lijken" gaan, zullen vast niet snel hun waar prijs geven :wink:
ja heel soms achteraf als ze heel oud zijn en of weinig meer te verliezen hebben...

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 13:04

GTRene schreef:
Robin schreef:Attention whore of niet, z'n verhaal maakt 't dan nog niet minder waar.
zo is dat...
diegenen die de macht hebben op een vaak niet zo'n nette manier en maar graaien of over "lijken" gaan, zullen vast niet snel hun waar prijs geven :wink:
ja heel soms achteraf als ze heel oud zijn en of weinig meer te verliezen hebben...
Hoor net 'Quality Investments', 4 man opgepakt met Ponzi Scheme (pyramide'achtig spel) beleggingsfraude, grootste ooit in NL ze hebben 't over 200.milljoen euro. Dat hoort ook bij 't verhaal wat die BBC attention whore zegt.

We willen allemaal makkelijk rijk worden, en we vallen op onze bek, behalve die gasten TOTDAT die gasten ook a la Easy Life /Palm Invest/ Maddof etc. op hun bek gaan....maar hoeveel zijn er nog over vraag ik me dan af.

Dit dus:
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/ei ... 2532.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2011, 13:19

ja hoorde het net, was ook een soort piramide achtig systeem...
wat ik ook vreemd vind, ze kunnen dit soort zaken zo opzetten zolang ingelegde bedragen niet over de 50K komen oid?
dan hebben ze schijnbaar geen vergunningen nodig of vind er geen controle plaats oid...
net als inderdaad bij die andere jongens/zaak het geval was...easy nog wat, easy indeed voor dat soort handige jongens.

Rupie

Bericht door Rupie » 28 sep 2011, 15:43

De hele economie in het Westen is een groot piramide spel. Waar leidt onze welvaart toe? Meer, meer, meer. Minder bestaat niet en genoeg ook niet. Ik meld Zeitgeist maar weer eens en kijk ook eens Inside Job. Zolang het persoonlijk belang bovenaan staat kan je er van uitgaan dat we een piramide spel spelen.

Plaats reactie