Nieuwe BMW M5 (F10)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Nieuwe BMW M5 (F10)

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 12:13

Ferdi, M5 is in zijn klasse gewoon weer eens de benchmark.

Ik ben ook wel 'klaar'met mijn F10, qua lompheid en 'slap' veergedrag, besturing. D'r komt echt 'n F30 335i bij mij, no worries. :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 sep 2011, 15:50

Robin schreef:Ferdi, M5 is in zijn klasse gewoon weer eens de benchmark.

Ik ben ook wel 'klaar'met mijn F10, qua lompheid en 'slap' veergedrag, besturing. D'r komt echt 'n F30 335i bij mij, no worries. :D

Die 335i wordt ook weer groter, zwaarder, lomper, logger, minder agile dan zijn voorganger...........uiteraard beter dan een 5er (hoe mooi ook)

Allemaal aan de 1er............ :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 15:59

romo schreef:

Die 335i wordt ook weer groter, zwaarder, lomper, logger, minder agile dan zijn voorganger...........uiteraard beter dan een 5er (hoe mooi ook)
Minder agile durf ik dan weer te betwijfelen. Een F10 M5 is ook meer agile dan 'n E60 M5 blijkt.

Ik ga er iig een 100kg minimaal op vooruit denk ik(lichter dus). Ik hoop alleen dat het ding wat fijner stuurt dan de standaard F10(dus graag hydraulisch), dat adaptive drive en afs neem ik zoals 't nu lijkt dus ook.

Ik hoop(wishful thiniking ook) dat de nieuwe 3er een grote 1er wordt en geen kleine 5er. De F10 5er is een kleinere 7er, maar aangezienm er op de F10 fora nogal wordt geklaagd over het zompige rijgedrag/dynamiek/besturing van de F10 in 't algemeen, denk/hoop ik dat BMW daar wat van leert en de 3er behoudt zoals 'n 3er is/was, een redelijke stuurmachine in sedanvorm.
Laatst gewijzigd door Robin op 27 sep 2011, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 sep 2011, 16:02

LOL @ Robin...Zie nu je woonplaats pas... :clap:

Andre

Bericht door Andre » 27 sep 2011, 16:34

De nieuwe 3er groeit ook weer iets geloof ik. Net zoals de nieuwe 1er.

Is wel lachwekkend hoor. Straks hebben we de 0.5 serie. Formaat van de vorige 1er was prima. Hoeft van mij niet groter. En als ik groter wil dan koop ik wel 3er.

Vreemde model politiek eigenlijk.

Dan beloven ze vaak voor elke nieuwe serie dat ie minder zwaar is. Volgens mij is bmw zolang ze bestaan elk nieuw model zwaarder geweest.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 sep 2011, 16:47

Andre schreef:Dan beloven ze vaak voor elke nieuwe serie dat ie minder zwaar is. Volgens mij is bmw zolang ze bestaan elk nieuw model zwaarder geweest.
Ik zou het moeten nakijken, maar volgens mij was de E30 lichter dan de E21.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 sep 2011, 17:21

Als je die f10 wegdoet over een tijdje, ff een gil doen.
Mss wat voor m'n opa. De echte doelgroep voor die wagen;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 sep 2011, 10:50

Andre schreef:..Is wel lachwekkend hoor. Straks hebben we de 0.5 serie. Formaat van de vorige 1er was prima. Hoeft van mij niet groter. En als ik groter wil dan koop ik wel 3er.

Vreemde model politiek eigenlijk.

Dan beloven ze vaak voor elke nieuwe serie dat ie minder zwaar is. Volgens mij is bmw zolang ze bestaan elk nieuw model zwaarder geweest.
André, binnenkort kunnen we terug in de tijd. Schuif je gewoon achter het stuur van een 3 serie uit 1970! :df:

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2011, 11:49

Ik ben ook wel 'klaar'met mijn F10, qua lompheid en 'slap' veergedrag, besturing.
Dus het is de schuld van de auto dat jij er van die grote wielen onder zet? Want precies de punten waar je kritiek hebt verziek je met die wielmaten.....

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 12:07

steve smith schreef:

Ik ben ook wel 'klaar'met mijn F10, qua lompheid en 'slap' veergedrag, besturing.
Dus het is de schuld van de auto dat jij er van die grote wielen onder zet? Want precies de punten waar je kritiek hebt verziek je met die wielmaten.....
Met 17"winterbanden is het net zo. De 19"RFT's waren beroerd, de 20" non RFT veel beter. Ook dag en nacht.

MAAR de 550XI had ook 19"en stuurde en reed veel beter dan die van mij. Dus je verklaring van je banden/wielmaat klopt niet helemaal he.

Een standaard F10 stuuurt zompig en is slap geveerd, zelfs 'n RE050A Brigedestone 20"non RFT maakt 'm sportiever en merkbaar beter sturend, maar hij blijft 'dweilerig', dat zou je kunnen ondervangen met 'n ander demper/verensetje, maar die banden/wielmaat is niet de bottleneck. Ik wil 'm strakker sturend, jij wilt 'm comfortabeler.
Laatst gewijzigd door Robin op 28 sep 2011, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 sep 2011, 12:10

Vind een F10 met 20' Alpina non-RFT prima sturen en helemaal niet oncomfortabel of beroerd sturen. Oke, het is geen 1-serie qua sturen maar voor een luxe zakenlimo ben ik er zeer over te spreken.

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 12:12

Tristan schreef:Vind een F10 met 20' Alpina non-RFT prima sturen en helemaal niet oncomfortabel of beroerd sturen. Oke, het is geen 1-serie qua sturen maar voor een luxe zakenlimo ben ik er zeer over te spreken.
Tristan heeft die standaard electrische of hydraulische besturing en ASF en adaptive drive?

Die laatste dingen zijn belangrijk in het rij/stuurgevoel.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 sep 2011, 12:16

Robin schreef:
Tristan schreef:Vind een F10 met 20' Alpina non-RFT prima sturen en helemaal niet oncomfortabel of beroerd sturen. Oke, het is geen 1-serie qua sturen maar voor een luxe zakenlimo ben ik er zeer over te spreken.
Tristan heeft die standaard electrische of hydraulische besturing en ASF en adaptive drive?

Die laatste dingen zijn belangrijk in het rij/stuurgevoel.
Heeft iig Active Steering en M-onderstel. Adaptive drive, is dat de selectie tussen comfort, normal, sport en sport plus?

Even opgezocht:

02TB Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
02VH Active Steering
0704 M Sportonderstel

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 12:22

Aha, ik heb geen active steering, maar die andere 2 ook. En je pa heeft dus ook geen adaptive drive en 'gewoon' electrische besturing. Anyway, het is mijn beleving dat 'n hydraulisch systeem beter stuurt dan het electrische en in tests en ervaringen hoor ik dat meer.

Maakt niks uit, m'n auto is merkbaar beter gaan rijden in alle opzichten toen ik van 19"naar 20"ging en non RFT dus.

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2011, 12:26

Robin schreef: Met 17"winterbanden is het net zo. De 19"RFT's waren beroerd, de 20" non RFT veel beter. Ook dag en nacht.

MAAR de 550XI had ook 19"en stuurde en reed veel beter dan die van mij. Dus je verklaring van je banden/wielmaat klopt niet helemaal he.

Een standaard F10 stuuurt zompig en is slap geveerd, zelfs 'n RE050A Brigedestone 20"non RFT maakt 'm sportiever en merkbaar beter sturend, maar hij blijft 'dweilerig', dat zou je kunnen ondervangen met 'n ander demper/verensetje, maar die banden/wielmaat is niet de bottleneck. Ik wil 'm strakker sturend, jij wilt 'm comfortabeler.
Ik vind een std F10 aan de stugge kant, ook op 17". Met adaptief onderstel is een F10 een tikkeltje zachter, en dat vind ik de fijnere auto. Op een zo klein mogelijk wiel. Als je zeg de hydraulisch gestuurde Xi fijner "stuurt" ga ik serieus twijfelen aan je. Als je zegt dat het stuur in een Xi fijner aanvoelt, meer feedback geeft, en nauwkeuriger bekrachtigt kan ik me dat voorstellen. Maar "beter sturend" met toegenomen gewicht voor, een zwaardere motor, en RFT's? Ik vind het onzin en denk dat je geen componenten kan scheiden. Ja er komt meer communicatie door dat leren hoepeltje wat je vast hebt, maar een beter sturende auto? Dat is nou net waar die 535i het van moet hebben met die k*tmotor en waar een 550iX er niet in de buurt komt. Dat jij je laat foppen door een beetje meer feedback kan ik niet helpen.

Let wel dat deze post begint met "Ik vind". Mijn waarheid, niet per definitie de waarheid. Hint.

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 12:38

steve smith schreef:
Robin schreef: Met 17"winterbanden is het net zo. De 19"RFT's waren beroerd, de 20" non RFT veel beter. Ook dag en nacht.

Ik vind een std F10 aan de stugge kant, ook op 17". Met adaptief onderstel is een F10 een tikkeltje zachter, en dat vind ik de fijnere auto. Op een zo klein mogelijk wiel. Als je zeg de hydraulisch gestuurde Xi fijner "stuurt" ga ik serieus twijfelen aan je. Als je zegt dat het stuur in een Xi fijner aanvoelt, meer feedback geeft, en nauwkeuriger bekrachtigt kan ik me dat voorstellen. Maar "beter sturend" met toegenomen gewicht voor, een zwaardere motor, en RFT's? Ik vind het onzin en denk dat je geen componenten kan scheiden. Ja er komt meer communicatie door dat leren hoepeltje wat je vast hebt, maar een beter sturende auto? Dat is nou net waar die 535i het van moet hebben met die k*tmotor en waar een 550iX er niet in de buurt komt. Dat jij je laat foppen door een beetje meer feedback kan ik niet helpen.

Let wel dat deze post begint met "Ik vind". Mijn waarheid, niet per definitie de waarheid. Hint.
Goed verhaal Steve. Maar dikgedrukt, de hydraulische besturing voelt inderdaad lekkerder en MAAR die gekke hoger op de poten staande 550xi (op non RFT? weet ik niet zeker) stuurde minder deinend(overdreven) een bocht IN. Hoe raar 't ook klinkt met nog meer massa op de neus. demper/veersetting? Bijzonder.

Zo zal , om weer meer ontopic te gaan een dikker beschoeide(ook voor) M5 met nog meer massa op de neus dan die van mij beter insturen dan die van mij. Hydraulische besturing(voor de feel he) icm andere Demper/veersetting etc. ga ik van uit.

Dat rood geschrevene zegt iig genoeg hoe onze belevingen haaks op elkaar staan. Ik vergeef je dus je betoog dat je daarom aan me zou gaan twijfelen, ik denk eerder dat ik aan jou zou moeten twijfelen LOL. Nondiscussie. Met je 'ik vind' maak je je autoritaire betoog iig wat menselijker. :beer:

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2011, 18:29

Je snapt het niet he, waarom die posts beginnen met een onderstreepte "ik vind"? Je kan m'n posts betitelen als autoritair, maar zelf schrijf je ze autoritair.

"550i ..... is.....stuurt....." etc.

Uhuh. Iets met pot & ketel. Maakt niet uit verder, maar neem me niet kwalijk dat ik het niet met je eens ben. :thumbup:

EG

Bericht door EG » 28 sep 2011, 18:34

Snipe schreef:
Andre schreef:Dan beloven ze vaak voor elke nieuwe serie dat ie minder zwaar is. Volgens mij is bmw zolang ze bestaan elk nieuw model zwaarder geweest.
Ik zou het moeten nakijken, maar volgens mij was de E30 lichter dan de E21.
E60 is ook lichter dan E39. Ook al gaat het niet om honderden kilo's, het is wel zo.

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 20:46

Steve, het is je allemaal vergeven, no worries. We zitten hier beide niet sinds gisteren.

Ben je er nou al uit waarom 'n F10 M5-zwaarder op de neus en dikkere lappen rubber voor- beter instuurt dan een willekeurig groot of klein bewielde(is dat'n woord) normale F10?
Dat vroeg ik me hierboven af, en ik denk dat dat ligt aan die veren/dempercombi, want aan de wielen icm banden kan 't amper/niet liggen. Dus tegenstrijdig met jouw eerste betoog toch?

Maar zoals je hierboven al duidelijk maakte:
-je begint aan me te twijfelen
-ik snap het niet volgens jou

SORRY man :bag:

Maar leg me dan ook even uit hoe 't zit met die lompere M5 vs een willekeurige F10 en het insturen aub. :D

DISCLAIMER: Dit van mij is sarcastisch/humoristisch bedoeld, zoals ik Steve qua schrijfwijze ken zou ie zelfs Vettel en Loeb nog corrigeren als ze hier iets betreffende het stuur/weggedrag van een bepaalde auto zouden posten. :lollerdelol:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 sep 2011, 16:16

Heeft die 550xi waar je mee gereden had misschien adaptive drive?

Robin

Bericht door Robin » 29 sep 2011, 16:34

M@rcel schreef:Heeft die 550xi waar je mee gereden had misschien adaptive drive?
Ja en AFS.

steve smith

Bericht door steve smith » 29 sep 2011, 16:36

Die vraag kun je zelf beantwoorden. Hoeveel comfort wil je opofferen? En wat verwacht je van een sedan van 1800kg a 2000kg?

Robin

Bericht door Robin » 29 sep 2011, 16:53

De veer/dempercombi en dat adaptive drive doen dus 'n hele hoop haal ik uit de hier niet beantwoorde antwoorden en de banden RFT/non RFT ook weet ik uit ervaring, wiel/bandenmaat doet er niet zoveel toe.

Een F10 is zowieso (meer) op comfort gericht. Wil graag straks eens met de M5 sturen wanneer ie uit is.
Massa verloochent zich niet, maar als de nieuwe strakker instuurt en snelller door 'n bocht kan dan de vorige zelfs met meer massa , vind ik dat altijd wel weer knap gedaan.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 sep 2011, 17:27

Robin schreef:
M@rcel schreef:Heeft die 550xi waar je mee gereden had misschien adaptive drive?
Ja en AFS.
AFS en Xdrive kunnen volgens mij niet samen.

Robin

Bericht door Robin » 29 sep 2011, 17:33

M@rcel schreef:
Robin schreef:
Ja en AFS.
AFS en Xdrive kunnen volgens mij niet samen.
Een van de verkopers zei dat dat erop zat, althans zo begreep ik het. Maar neen.
Dit zit er op:

Adaptive Drive

Dynamic Damper Control

Dynamic Drive

en geen AFS.

Plaats reactie