Green en Blue de nieuwe toverwoorden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Green en Blue de nieuwe toverwoorden?

Bericht door RVV » 26 sep 2011, 23:12

Volgens mij worden we gewoon voor de gek gehouden en zijn auto's met green en blue labeltjes net zo verneukeratief voor deze aardkloot als auto's zonder green en blue labeltjes. Waarom pikken we deze commerciele shit eigenlijk als autoconsument? Omdat ons tijdelijk een belastingvoordeeltje word gegund door de overheid? Of denkt men echt dat green en blue shit onze aardkloot kan redden? En is het een soort afkopen van het geweten? Volgens mij is de green en blue verkoop strategie van de fabrikanten gewoon een commerciele HOAX.

Gijs Evo

Re: Green en Blue de nieuwe toverwoorden?

Bericht door Gijs Evo » 26 sep 2011, 23:13

Amen :kotsen:

Mark

Bericht door Mark » 26 sep 2011, 23:14

Gompie.

jos_br

Bericht door jos_br » 27 sep 2011, 07:59

+1, zolang de schrapersdiesels met vergelijkbare rijstijl irl dezelfde verbruikscijfers als de oudere generatie hebben, is toch meteen aangetoond dat we voor de gek gehouden worden..........

Jos.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 08:34

Tuurlijk is het commerciele shit, aan de andere kant zijn hedendaagse auto''s wel wat zuiniger dan 10 jaar terug (in het algemeen) valt mij op. Nieuwe technieken bladiebla.Dat weten we allemaal wel.

Over uitstoot. Waar ik dan van baal is dat een Golf/Focus/Astra TDI whatever die voordelig te boek staan met hun C02 uitstoot , ze gewoon 40/50/60000 km per jaar ermee rijden(mag natuurlijk!) En met dat ''n Ferrari 599 die qua CO2 uitstoot in de Z zone zit bij wijze van, 5000 tot max 10000 km per jaar (in de gemiddelde gevallen) mee gereden wordt, zo vreselijk hoog aangeslagen wordt door de overheid. Dat kan en mag niet. En toch gebeurt het. De voorgenoemde middenklassers ''verzieken het milieu'' meer , mocht dat al gebeuren,dan de 599 in het voorbeeld.

MAAR , de overheid zegt toch ook , dat bij auto''s van 25 jaar ofzo en ouder (?) ze je een cadeautje geven, geen wegenbelasting(?) weetikveel.

Dan haal je dus een Daimler Double Six Vandenplas uit 1982 en ga je daar lekker 30k km per jaar mee rijden toch.

Wat is het doel?

jos_br

Bericht door jos_br » 27 sep 2011, 08:41

Robin schreef: Wat is het doel?

Graaien...........

Jos.

Michel P

Bericht door Michel P » 27 sep 2011, 08:47

Die 599 komt niet voor in de statistieken, en 100000 polo BM en zijn andere spaar vrienden zetten meer milieu besparingen neer, dus vandaar de stimulatie.

90% van de autorijders koopt een vervoermiddel, deels omdat deze nodig is voor werk, deels omdat met geen ruk geeft om auto's en deels omdat er in NL amper nog plezier kan worden beleefd i.v.m. flitsbolla die een ieder die iets te hard rijd criminaliseert. Autorijden is gewoon enorm duur geworden, velen gaan derhalve een klasse kleiner rijden, of scoren een MRB vrije auto.

En afhankelijk van je referentiekader, zal het gros van de mensen een 3 cilinder VAG motor in een van de te kiezen modellen/merken meer dan prima vinden.

Michel

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 09:35

Michel P schreef:Die 599 komt niet voor in de statistieken, en 100000 polo BM en zijn andere spaar vrienden zetten meer milieu besparingen neer, dus vandaar de stimulatie.

90% van de autorijders koopt een vervoermiddel, deels omdat deze nodig is voor werk, deels omdat met geen ruk geeft om auto's en deels omdat er in NL amper nog plezier kan worden beleefd i.v.m. flitsbolla die een ieder die iets te hard rijd criminaliseert. Autorijden is gewoon enorm duur geworden, velen gaan derhalve een klasse kleiner rijden, of scoren een MRB vrije auto.

En afhankelijk van je referentiekader, zal het gros van de mensen een 3 cilinder VAG motor in een van de te kiezen modellen/merken meer dan prima vinden.

Michel
Klopt en wist ik ook natuurlijk. NL is geen afspiegeling van DF en andersom.

En @ Jos, ja graaien LOL.
En waar gaan die gegraaide centen dan weer naartoe? Betere/meer infrastructuur/veiligheid op straat en op de weg? Zou logisch zijn toch?

Nee we weten waar 't gros van die centen naartoe gaat.

Koffie? :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 sep 2011, 09:58

Rekeningrijden dus invoeren?? Dat kan wel weer het eea compenseren. Het is lullig voor de mensen die veel rijden (maar dus ook veel uitstoten met een diesel), maar het kan weer voordelig zijn voor mensen net als ik, die minder dan 20.000 km per jaar rijden.

Hoe het ook zij, de overheid zal het altijd weer zo draaien dat ze er zelf beter uitkomen.

dvh

Bericht door dvh » 27 sep 2011, 10:06

In princiepe ben ik voor rekeningrijden..
En dan gelijk de bijtellingbelasting aanpakken zoals ze nu bij bestelwagens van plan zijn.

Gewoon betalen na gebruik.
Het is ergens belachelijk dat ik , wanneer ik een X5 diesel wil kopen voor het gezin, waarmee hooguit naar de supermarkt en een keertje naar de efteling gereden wordt een veel hogere wegenbelasting betaal dan met een lichtere auto die als daily gebruikt wordt en in feite de wegen vele malen meer belast..

Gewoon krom.. klopt geen drol van.
Ik hekel dan ook het feit om 600 euro per kwartaal te betalen naverhand ermee gereden wordt..
'Koop dan een kleine auto' Hoor ik je zeggen.. Maar dat wil ik niet.. Dus de enige optie is domweg dokken.

Maar de reden waarom > het belasten van de wegen, waarvoor ik denk te betalen, klopt voor geen meter.

Tristan

Bericht door Tristan » 27 sep 2011, 10:13

Op zich is het idee van rekeningrijden wel goed, alleen de manier waarop het gecontroleerd wordt staat mij niet aan (d.m.v. GPS-kastje).

RobS

Bericht door RobS » 27 sep 2011, 10:27

Tristan schreef:Op zich is het idee van rekeningrijden wel goed, alleen de manier waarop het gecontroleerd wordt staat mij niet aan (d.m.v. GPS-kastje).
Idd, rekeningrijden kan ook prima via ANPR, alleen koppelen van de gegevens aan CJIB is dan niet meer mogelijk en daarom geen optie. Al zie je de ANPR kastjes steeds vaker, ze weten nu das al waar je bent, alleen niet zo nauwkeurig als via GPS.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 sep 2011, 10:50

Tristan schreef:Op zich is het idee van rekeningrijden wel goed, alleen de manier waarop het gecontroleerd wordt staat mij niet aan (d.m.v. GPS-kastje).
Helemaal mee eens.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 sep 2011, 11:12

Van Nederland 1 groot Tolnetwerk maken, met trajectcontrole. :bro:

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2011, 11:30

Oja nog eentje waar je dood mee wordt gegooid. "ECO" ..

Ik zie de discussie richting belastingen en rekeningrijden gaan, eigenlijk was dat niet de insteek van de startpost. De autoindustrie misbruikt in mijn ogen gewoon de marketing om een vervuilend product aan de man te brengen. Ze worden onder druk van de overheden gedwongen om auto's te produceren die zogenaamd (relatief) minder vervuilend zijn. Maar ze noemen dan maar gelijk hun product green, blue en eco.. alsof er inneens bloemetjes uit de uitlaatpijp groeien. Als je in een bult stront een een groen of blauw vlaggetje prikt, is het nog steeds een bult stront.

De indruk die men wekt is dat als je een green,blue eco auto koopt je bewust met het milieu bezig bent. En dat allemaal omdat de fabrikant het zogenaamd het beste voor heeft met het milieu. Echte inovatie zie je niet, hooguit fijnslijperij van bestaande technieken.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 27 sep 2011, 11:43

Heren laten we eerlijk zijn. Dit is al de zoveelste aanhaling tegen het groene rijden. Jullie zijn allemaal tegen de overheid en tegen de wijze van belasting betalen. De overheid had/heeft een voorstel om aan jullie wensen te voldoen. Namelijk betalen per kilometer echter dit is ook weer niet goed. Complete toegewijde websites worden hier zelfs aan besteed.

Kom dan ook met een oplossing in plaats van elkaar na te praten en te wijzen waar het fout is. Ieder lid van de tweede kamer mag een wetsvoorstel indienen. Ik geloof erin dat 1 van de 150 leden het met ons (autoliefhebbers) eens is. Laten we daar dan onze energie in steken.

Over het groen, eco en blauw labelen van auto's. Dit is zo oud als de weg naar Rome. Consumenten willen dit graag gewoon zien en de marketing jongens weten gewoon dat het toevoegen van een ''groen'' label de verkopen stimuleert. Echte innovatie is er zeker ook al zijn auto's nog steeds vervuilend. Vergelijk een golf diesel uit 1980 eens met een nieuw exemplaar. Duidelijk innovatie als je naar de cijfers kijkt. Ben wel van mening dat dit eventueel sneller zou kunnen.

Laatste ding, door de toevoeging van start en stop systemen en schakel indicators zijn we zelf ook actief met het milieu bezig.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 27 sep 2011, 11:54

helemaal mee eens. de pajero van mijn ouders stoot per pk dan wel meer uit dan pak het weg een fiat 500. Laten we zeggen dat die 500 word dagelijks 100 km mee gereden. en de pajero mischien wekelijks 50km. toch moeten wij meer betalen omdat wij de wegen "meer belasten" terwijl we amper rijden... ik vind het scheef. ik vind dat we inderdaad naar rekening rijden moeten. Alleen dan niet de kosten per KM in de benzine zetten want dan word het racen nog duurder. terwijl we daar geeneens wegen belasting voor hoeven te betalen! we betalen al entree geld op circuits!

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 12:09

@Oof, goed verhaal hoor. Dat ene kamerlid van die 150, wie is dat dan?

Snipe

Bericht door Snipe » 27 sep 2011, 12:28

Wil ik net naar Ecomobiel gaan, een beurs voor groene auto's in Ahoy, lees ik hier dat het een hoax is. Had het even eerder gezegd, dan hadden ze minister Mel nog kunnen afbellen.

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2011, 12:28

Over het groen, eco en blauw labelen van auto's. Dit is zo oud als de weg naar Rome
Volgens mij is dit echt iets van de laatste 3 jaar. Er zijn ooit wel eens wat initatieven geweest zoals een Lupo 3 liter, maar dat stierf allemaal een stille dood. Totdat voor voor een paar jaar terug werd besloten om auto's te labelen. En de overheden de fabrikanten dwongen om hun auto's minder C02 uit te laten stoten. Wat opzich al een hele discussie is, gebasseerd op relatieve cijfers ipv absolute cijfers (zie voorbeeld trutteschudder die 60K per jaar rijd of een f599 die een blokje om doet)..

Start stop systemen maken een auto groen? ik geloof er niets van. Hooguit wat effcienter bij vaak in en uitschakelende motor. Maar voor de C02 cijfers doet het wel weer goed. Afgezien van het feit dat het me hoogst irritant lijkt als de auto bepaald wanneer de motor afslaat of niet. Weet je als gebruiker/eigenaar helemaal niet of een steeds opnieuw startende motor beter is voor het milieu. De fabrikant roept het, maar dat is hetzelfde als een slager die roept dat zijn vlees lekker is. Het is slechts een truukje, om onder labaratorium omstandigheden een zo gunstige mogelijk CO2 uitstoot te realiseren. Maar onder het mom van de auto wordt groener wordt de indruk gewekt dat een auto ook werkelijk groen is. En dat is natuurlijk grote BS. Zolang auto's een dynamisch product zijn zal nooit bepaald kunnen worden hoe groen ze werkelijk zijn.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 sep 2011, 12:35

RVV schreef:
Over het groen, eco en blauw labelen van auto's. Dit is zo oud als de weg naar Rome
Volgens mij is dit echt iets van de laatste 3 jaar. Er zijn ooit wel eens wat initatieven geweest zoals een Lupo 3 liter, maar dat stierf allemaal een stille dood. Totdat voor voor een paar jaar terug werd besloten om auto's te labelen. En de overheden de fabrikanten dwongen om hun auto's minder C02 uit te laten stoten.
Om het even op jouw merk te houden: die waren in 1972 al aan het klooien met elektrische 2002's. Na de oliecrisis kregen de 2002 ti, tii en turbo geen opvolger. In de jaren '80 kwamen ze met e en eta-versies, zoals de 325e.

Bij andere merken zag je inderdaad auto's als de Lupo 3L. En wat dacht je van de Audi A2, de moeder van het downsizing-kwaad? Dan heb ik het nog niet over landen als Italië, waar van allerhande auto's een versie met een 2 liter motor verscheen omdat daar wat belastingvoordeel te halen viel. Dacht je dat die ouwe maffiosi dat niet voor het milieu deden?

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 12:38

@Rico iets van de laatste drie jaar?

Man, herinner je je in je puberteit zure regen nog? Toen moest het verkeer/de automobilist ''t ook al ontgelden, dat is > 20 jaar terug.

Wat Snip hierboven zegt dus.

Tristan

Bericht door Tristan » 27 sep 2011, 12:47

De reden is ook waarom er veel milieuvriendelijke versies komen, is om de gemiddelde CO2 uitstoot per merk omlaag te brengen naar de gestelde normen van de EU. Dat het in NL ook gepaard gaat met bijtellingsvriendelijke is een logisch gevolg. Merken doen dit niet alleen om aan de NL markt te voldoen m.b.t. het belastingvoordeel.
Laatst gewijzigd door Tristan op 27 sep 2011, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2011, 12:47

Electrische proefballontjes zijn van alle tijden, maar idd als ze als sinds die de 2002 bezig zijn, dan geeft dat al aan hoe hypocriet de gedachtegang is van de autofabrikanten. Want anno 2011 zijn er nog nauwelijks electro auto's. En ook logisch, want die zijn ook niet groen te krijgen. Voorbeeld bezig met de bouwe van 2 megavervuilende kolencentrales in de Eemshaven. Is regionaal veel om te doen. Want schrik niet... 1 centrale stoot straks per jaar net zoveel CO2 uit als 3 miljoen auto's. Tel uit de groen winst. hebben we het nog niet eens over de grote hoeveelheid accu's die nodig zijn en alleen maar in lage lonen landen gemaakt kunnen worden waar de productie echt een ramp is voor de lokale bevolking en het milieu.

De eta motoren gingen vooral wat efficienter met het brandstofverbruik om, maar dat had niks met het milieu te maken.

En die Italianen doen helemaal niets voor het milieu :kikker:

Weet je wat me het meeste stoort. Er zijn geen harde cijfers over hoe slecht een auto nu werkelijk voor het milieu is. Ja roepen de tegenstanders het is slecht.. ja roepen de voorstanders want nu zijn ze groen./blauw whatever.. en ondertussen wordt je als liefhebber gewoon genaaid.

Robin zure regen was ook zo'n HOAX..

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 12:53

Italianen doen niks voort ''t milieu en ze hoeven ook niet imo:

-Romeinen
-Renaissance
-Da Vinci, Cellini, Galilei, Columbus
-Toscane met Florence en Siena etc.
-ALFA , Lancia, Maserati, Ferrari, Lamborghini, Iso etc.
-''s werelds mooiste tv presentatrices

Zij gaan vrijuit :banging:

Verrek de FIAT Punthoofd vergeten.

Bij nader inzien, laat ze maar dokken! :kikker:

Plaats reactie