E60 M5 onderhoud

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 26 sep 2011, 15:26

tank inhoud van men Hartge is ook maar 51L
ik rijd hem nooit helemaal leeg maar net voor reserve gaat branden, zoals ik rijd (sportief) ist dan na 230km weer tanken :D
Doch rijd je naar CPZ en ga je daar tanken terwijl je onderweg ook regelmatig stukken hebt waar je wat doorrijd, dan doet ie dat stuk gewoon 1 op 9 :wave:
magoed ik rijd bijna nooit zulke lange stukken en normaal het meeste in de buurt en dan ist altijd 1 op 5.2, vandaar om de dan uiterlijk 230km tanken.

wat dat betrefd maar goed dat ik zo weinig rijd :lol:
dit jaar door omstandigheden zelfs dramatisch weinig km... :wink:

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door JWD » 26 sep 2011, 15:34

HSR schreef:Ik kan even niet begrijpen waarom het met de E60 M5 onmogelijk is onder de 20l/100km te komen. Immers, 7 bak, afdoende toeren en vermogen doet anders vermoeden.
Die 7 bak is alleen handig om een bizarre topsnelheid mee te halen.
Zoals Steve al aangeeft mist het blok onderin gewoon een berg vermogen, als je met 100 in zijn 7 gas geeft om iemand voorbij te steken hoor je alleen een dieper wordende brom maar versnelling ho maar...
Overigens is het geen probleem dat het blok onderin niet veel heeft want je wil toch minimaal boven de 3000 toeren rijden voor het V10 geluid :blink: .

Tsja het benzine verbruik is navenant... so what.

En het olieverbruik is bij goede blokken ook best redelijk, het is nu eenmaal erg dunne olie dus verbruik heb je altijd.

Wat heb ik tot nu toe gehad (57000km);

Schijven rondom (duur grapje)
Blokken
Bijstellen dakraam (garantie)
Dynamo vervangen (garantie)
Koppeling Sensor (garantie)

En natuurlijk de banden, olie, etc. wat je bij elke 500+pk auto tegenkomt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13432
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Tristan » 26 sep 2011, 15:36

JWD schreef:
En het olieverbruik is bij goede blokken ook best redelijk, het is nu eenmaal erg dunne olie dus verbruik heb je altijd.
Gaat er geen Castrol TWS 10W60 in?

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door JWD » 26 sep 2011, 15:56

Tristan schreef:
JWD schreef:
En het olieverbruik is bij goede blokken ook best redelijk, het is nu eenmaal erg dunne olie dus verbruik heb je altijd.
Gaat er geen Castrol TWS 10W60 in?
Helemaal juist dus warm=dik, laten we het er maar op houden dat een hoogtoerige motor altijd verbruikt :slapen: .

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13432
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Tristan » 26 sep 2011, 16:12

Denk juist andersom, 10W60 is bij koud erg dik (stroperig) en bij warm juist dunner. Echter blijft deze olie op zeer hoge temperaturen nog dik genoeg om voldoende smering te geven.

Online
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12611
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Downforce Hans » 26 sep 2011, 16:44

Tristan schreef:Denk juist andersom, 10W60 is bij koud erg dik (stroperig) en bij warm juist dunner. Echter blijft deze olie op zeer hoge temperaturen nog dik genoeg om voldoende smering te geven.
Viscositeit
Als je bij je dealer eens het olieaanbod bekijkt zul je merken dat er heel wat verschillende olietypes zijn, zelfs al laat je de drie verschillende hoofdgroepen even buiten beschouwing.
Op de verpakkingen prijken teksten als bijvoorbeeld S.A.E. 10W 40, S.A.E. 5W 50 of S.A.E. 20W 30. Vele motorrijders weten wel uit hun instructieboekje welke olie ze voor hun motor moeten kopen, maar slechts een klein deel van de motorrijders weet waar deze specificaties eigenlijk op slaan. Evenwel is de verklaring voor deze symbolen helemaal niet ingewikkeld.
De afkorting S.A.E. staat voor de norm S.A.E. J 300. Die norm geeft de vloeibaarheid aan van de olie bij de verschillende gebruiks- en omgevingstemperaturen.
De W die tussen de twee getallen staat opgesteld betekent winter en gaat samen met het eerste getal van de code. Hoe kleiner het eerste getal, hoe lager de temperatuur mag zijn voor de olie door de koude gaat verdikken en dus aan viscositeit of vloeibaarheid zal inboeten. Een 5 W olie zal dus beter gebruikt kunnen worden bij lage temperaturen dan pakweg een olie met een 20 W index.
Het laatste getal in de code geeft aan tot welke temperaturen de olie zijn vooropgestelde dikte zal behouden. Hoe hoger dat getal is hoe beter de olie tegen de hitte kan.
Een olie met de specificatie S.A.E. 5W 50 is dus in een heel groot temperatuursgebied bruikbaar, terwijl een S.A.E. 20W 40 binnen een kleiner temperatuursgebied naar behoren haar werk zal doen. Zo simpel is dat…

Grtz,Hanz06

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 26 sep 2011, 18:56

Tristan schreef:Denk juist andersom, 10W60 is bij koud erg dik (stroperig) en bij warm juist dunner. Echter blijft deze olie op zeer hoge temperaturen nog dik genoeg om voldoende smering te geven.

10w60 wil zeggen bij koud weer is het net als een olie met een viscositeit van 10 (heel dun) en bij warm weer als een olie met viscositeit 60 (heel dik)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3895
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markk » 26 sep 2011, 19:08

pjvandergaag schreef:
borism3 schreef:1 op 4.5????????????? :'(

Nog meer mensen met een M5 die zuiniger rijden? :df:
ik rijd nu 4.5 jaar een e60 m5 en gemiddeld verbruik stad en snelweg 1 op 5

alleen snelweg 140-160 km 1 op 7

e39 m5 zelfde traject zelfde snelheid ca 3-5 liter minder

maar het plezier met zo'n auto (allebei trouwens) is onbetaalbaar

olieverbruik 1 liter op 14000 km
e39 1 liter op 1300 km olie kost 21.90 / liter
11 euro de liter voor Castrol TWS 10w60 is ook mogelijk hoor ;-)


Mark.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 26 sep 2011, 19:38

markk schreef:
pjvandergaag schreef:
borism3 schreef:1 op 4.5????????????? :'(

Nog meer mensen met een M5 die zuiniger rijden? :df:
ik rijd nu 4.5 jaar een e60 m5 en gemiddeld verbruik stad en snelweg 1 op 5

alleen snelweg 140-160 km 1 op 7

e39 m5 zelfde traject zelfde snelheid ca 3-5 liter minder

maar het plezier met zo'n auto (allebei trouwens) is onbetaalbaar

olieverbruik 1 liter op 14000 km
e39 1 liter op 1300 km olie kost 21.90 / liter
11 euro de liter voor Castrol TWS 10w60 is ook mogelijk hoor ;-)


Mark.
pfff, de eerste keer dat ik zo'n fles bij de dealer haalde was ik €26, 35 kwijt, dop sloot niet goed af dus die was ik ook zo weer kwijt [vakje in de achterbak zat dus vol met olie]. en nu inderdaad voor €10, 50 p/liter uit DLD.

@ pvandergaag, wat kost een Inspection II bij de dealer voor zowel een E39 M5 als een E60 M5?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door @iko » 26 sep 2011, 21:39

M5 moet je m.i. niet aan beginnen.
Aan de ene kant is het de ultieme auto: Luxe, comfortabele auto die bloedsnel is. Ideaal voor de DF liefhebber dus.

Maar: als zo'n liefhebber er eindelijk een koopt, zie je bijna structureel dat ze binnen een jaar hem weer te koop zetten.
Zonder me te verdiepen waarom, is het voor mij een voldoende teken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10879
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Joy » 26 sep 2011, 21:46

Zoals het in EVO Magazine goed omschreven stond: 'BMW had met het ontwikkelen van de V10 een motor gemaakt die schreeuwde om gebruikt te worden in een supercar maar kwam uiteindelijk terecht in een zakelijke sedan'. Dit maakt het aan de ene kant een uniek ding maar aan de andere kant ook een auto die als reisauto constant botst met alle nadelen van zo een hyper-aandrijflijn. Als je er mee kunt leven heb je een geweldig ding zo niet dan snap je het bestaansrecht van een Alpina B5.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28784
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Martijn_bmw » 26 sep 2011, 21:51

Aiko schreef:M5 moet je m.i. niet aan beginnen.
Aan de ene kant is het de ultieme auto: Luxe, comfortabele auto die bloedsnel is. Ideaal voor de DF liefhebber dus.

Maar: als zo'n liefhebber er eindelijk een koopt, zie je bijna structureel dat ze binnen een jaar hem weer te koop zetten.
Zonder me te verdiepen waarom, is het voor mij een voldoende teken.
Bezit van de zaak..... is het einde van het vermaak....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 26 sep 2011, 22:00

ik vind een V8 alpina van hetzelfde soort ook veel beter passen bij dat soort auto's als je iets aparts wil.

die V10 had beter in een max 1250kg wegende M1 gepast (een nieuw type M1, echte dus geen 1M)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door RVV » 26 sep 2011, 22:18

Ik heb de M5 ongeveer 1,5 jaar gehad, voor mij doen een gemiddelde duur voor het bezit van een auto. Echte onkosten heb ik er niet aan gehad. Bij 64k (grote beurt) gekocht en bij 84k ging die weer weg. Nog ruim voor de echte vervangsperikelen zoals remmen etc. Wel 2 keer de achterbanden lekgereden maar dat was domme pech. De leukste ervaring vond ik het aantikken van 330 km/h op de autobahn. Juist omdat het toch een vrij unieke gebeurtenis is. De M5 vond ik in alles zo'n beetje de beste auto die ik ooit gehad heb. Maar ik vond de kosten van bezit en rijden in het bijzonder te hoog afgezet tegen het feitelijke plezier. Als familie auto bleef die op een gegeven moment ook staan. Ritje naar de familie 200 km heen en terug en dan de tank driekwart leegrijden is op een gegeven moment gewoon flauw. Helemaal als je ook nog een 330d hebt staan die over dezelfde afstand nog geen kwart tank gebruikt. Uiteindelijk reed ik ook woon werk in de 330d (360 km in de week) met als resultaat de de M5 alleen nog maar als boodschappenauto met klasse 5 alarm thuis stond. Compleet tegen de gedachtegang van zo'n auto in. Of hij zoop als een ketter of hij stond stil. Voor mijn gevoel klopte dit gewoon niet. Auto's die leuk zijn hoor je plezier van te hebben. Daarbij heb ik in het verleden altijd mijn plezier gevonden in hatchbacks zoals de Audi S3, BMW's 130i's Mini Cooper S etc.. Toch de leukere stuurauto's tijdens woon werk verkeer (altijd binnendoor weggetjes) Zelfs de e46 M3 cs vond ik al minder voor dit werk. Met de Z4 coupe weer helemaal dit rijplezier terug. De M5 is een dijk van een auto, maar voor mij gevoel heel lastig op de juiste gebruiksomstandigheden aan te sluiten. Wat me wel erg spijt is dat ik er nooit mee op de Nordschleife mee heb gereden. :(

Raad ik een e60 M5 af? Absoluut niet. Ik ben blij dat ik hem mag bijschrijven op mijn lijstje auto's die ik heb gehad. Maar ik ben ook iemand van verandering. Dus op alles op autogebied raak ik wel een keer uitgekeken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door romo » 26 sep 2011, 22:26

GTRene schreef:ik vind een V8 alpina van hetzelfde soort ook veel beter passen bij dat soort auto's als je iets aparts wil.

die V10 had beter in een max 1250kg wegende M1 gepast (een nieuw type M1, echte dus geen 1M)

Dan krijg je zoiets.................


http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=418262" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1-xAY63i ... r_embedded[/youtube]


Ja, dat jankt heel best door.....................

Tom
Berichten: 22349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Tom » 26 sep 2011, 22:42

Eigenlijk moet die V10 qua ontwikkeling ook ontzettend veel gekost hebben. Dat ding heeft er hooguit een jaar of 5 ingezeten...
Als je ziet hoelang sommige merken met dezelfde motor (en doorontwikkelingen) doen. Bentley met z'n 6,75l V8 (50 jaar), Lamborghini met z'n V12 tot de Avendador (47 jaar), etc.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 26 sep 2011, 23:05

lol, ja Romo das een ding apart, weegt trouwens meer dan ik had verwacht...
gaat wel van kiet :D
mooie daaraan vond ik ook die geniale achterbrug? bij het diff in elk geval, ook allemaal speciaal aangepakt, dus niet aan 1 oor hangende :wink:

maar denk dat zo'n motor echt prachtig z'n plek kan vinden in een lichtgewicht auto.
was er destijds niet ook nog een moment dat er sprake was van dat die motor in de nwe Esprit zou komen?
tja die nwe Esprit is er nog steeds niet :lol:

hij heeft nog wel een tijdje in de Wiesmann MF5 Gt gedraait, daar voelt ie zich ook wel op z'n plek.


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 26 sep 2011, 23:21

ooooooooo hier komt ie pas echt tot z'n recht die motor, ik versta er geen woord van maar wat gaat dat van kiet en wat een geil geluidje...na 2min begint het spektakel en bij het eind ook wat heerlijke geluiden.

en voor die 2min mooie stiksels in die kar voor Mac :D


Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Rupie » 26 sep 2011, 23:46

Ik versta geen reet van 'm, maar hij gaat behoorlijk uit zijn dak :)

Gevoelsmatig zeg ik dat de MF4 S de beste optie is. Hoogtoerig blok en misschien qua gewicht nog acceptabel. Maar goed, beide porno!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 26 sep 2011, 23:56

klopt, helemaal aan het einde geeft ie nog een applaus zo blij is ie :D
de MF4-S ja en nee...ik heb er bij in gezeten en die was qua interieur anders breder de tunnel vanwege die bak denk? kwam ook veel meer soft? over wat ik me kan herinneren.
De MF4 GT was al een stuk meer men ding al zou ik daar meteen ene paar dingen aan wijzigen wat het beter moet maken een paar dingen waarvan ik dacht....
en de MF3 was geweldig :D dat gevoel uit de MF3 moest in de GT dus de GT moet aangepast worden qua onderstel en een kortere versnellingspook en dikke stabi voor (anders stijgt ie op :lol: ) dat soort zaken.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Sperdy » 27 sep 2011, 12:14

GTRene schreef:
Lölle-smölle

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markm » 27 sep 2011, 13:23

markk schreef:
pjvandergaag schreef:
borism3 schreef:1 op 4.5????????????? :'(

Nog meer mensen met een M5 die zuiniger rijden? :df:
ik rijd nu 4.5 jaar een e60 m5 en gemiddeld verbruik stad en snelweg 1 op 5

alleen snelweg 140-160 km 1 op 7

e39 m5 zelfde traject zelfde snelheid ca 3-5 liter minder

maar het plezier met zo'n auto (allebei trouwens) is onbetaalbaar

olieverbruik 1 liter op 14000 km
e39 1 liter op 1300 km olie kost 21.90 / liter
11 euro de liter voor Castrol TWS 10w60 is ook mogelijk hoor ;-)


Mark.
11 euro?
waar kan ik dat halen? mijn m3 moet binnenkort voor een beurtje

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3824
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Paskal » 27 sep 2011, 13:42

markm schreef:11 euro?
waar kan ik dat halen? mijn m3 moet binnenkort voor een beurtje
Wat dacht je bijvoorbeeld van oil-center.de ?

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 27 sep 2011, 13:44

11 euro de liter voor Castrol TWS 10w60 is ook mogelijk hoor ;-)


Mark.[/quote]

waar site in duitsland ook gezien maar is dat originele olie ?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3895
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markk » 27 sep 2011, 13:51

Castrol TWS 10W60 of Castrol Edge 10W60 moet je hebben. Is dezelfde olie
Geen Castrol Edge Sport 10W60. Die is nl. anders en niet de goede voor e46 M3 / e60 M5

http://www.oil-center.de" onclick="window.open(this.href);return false; idd, daar haal ik m'n olie. Castrol Edge 10w60 is iets van 10 euro de liter, TWS 10W60 rond de 11. Beiden zijn volgens mij goed maar om alle onzekerheden uit te sluiten heb ik de laatste keer gewoon TWS besteld. 12l laten bezorgen in NL kost rond de 10-15 euro dus voor rond de 130-135 euro heb je gewoon 12l TWS thuis staan.


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Downforce Hans, Gijzert, Google [Bot], Marc Sierra en 5 gasten