Triumph Daytona 675 Verkocht! => CBR600RR

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
MartijnGizmo

Re: Triumph Daytona 675 (Niels)

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2011, 10:37

Heel leuk allemaal, maar dat pak...!! :lollerdelol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 sep 2011, 11:40

Ik stoor me er niet aan Martijn en het pak is nieuwer dan je denkt waarschijnlijk. Het is nog geen 10 jaar oud :kikker: :lol: Als meer in pak zou rijden zou ik wel iets nieuws kopen maar ik heb deze zomer inclusief de 250km gisteren maar 600km gereden en dat was merendeel met andere motorkleding aan...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2011, 12:35

Ik geef je groot gelijk hoor! :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 25 sep 2011, 15:31

Wouter81 schreef:Da's een nette tijd Niels! :thumbup: Knap gedaan.

Ik zal as. Vrijdag :), zin in!
Misschien kom ik na mijn werk nog wel ff kijken. Ben toch in de buurt :wink:

Blijft toch een fantastisch motor circuit hoor :df: :D

allen

Bericht door allen » 25 sep 2011, 16:29

:thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 sep 2011, 20:14

Niels schreef:
Wouter81 schreef:Da's een nette tijd Niels! :thumbup: Knap gedaan.

Ik zal as. Vrijdag :), zin in!
Misschien kom ik na mijn werk nog wel ff kijken. Ben toch in de buurt :wink:

Blijft toch een fantastisch motor circuit hoor :df: :D
Ja leuk, gelijk ff kennismaken. :) Staan in een pitbox geloof ik, je weet hoe mijn motor eruit ziet.

Benieuwd of ik het nog een beetje kan. :)

Niels

Bericht door Niels » 17 apr 2012, 21:17

Zo vandaag afscheid genomen van de Triumph. Ik wilde de motor wel verkopen maar was er nog vreselijk actief in echter bleek een collega wel interesse te hebben mits hij zijn CBR600RR uit 2003 kon inruilen. Dus per vandaag staat er een CBR in de garage :lol:

De Daytona is wel een verschrikkelijk goede fiets gebleken en het gat me de RR is groter dan ik op voorhand had verwacht. Desalniettemin ga ik me op de CBR ook prima vermaken :df:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Triumph Daytona 675 Verkocht! => CBR600RR

Bericht door Wouter81 » 17 apr 2012, 21:21

Ook niks mis met een CBR600RR (kuch), have fun ermee Niels. :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 apr 2012, 21:23

+1

Hoewel die Daytona toch wel een enorm lekker gebakje is .......................

Niels

Bericht door Niels » 17 apr 2012, 22:39

De jouwe is wel weer een generatie nieuwer Wouter, dat zal ongetwijfeld z'n vruchten afwerpen maar je hoort me absoluut niet klagen. Daarnaast vind ik dit ontwerp eigenlijk mooier dan de nieuwere. Fotootje van de vorige eigenaar:

Afbeelding

Romo, de Daytona is een heerlijkheid, echt! Het ding is zeldzaam goed imho. zonder twijfel de beste 600. Het verschil met de CBR is veel groter dan het verschil met de CBR en b.v. 600SRAD van 98 die ik heb gehad. Dit terwijl tussen de CBR en de Daytona maar drie jaar zit en tussen de CBR en de SRAD wel zes. Ik moet daarbij wel melden dat de banden van de CBR vervangen moeten worden en het blok van de RR ouderwets piekerig is (waar ik de charme ook wel weer van in zie!)

Al met al ben ik zeer blij met de deal. Natuurlijk heb ik liever een Daytona in de garage staan maar uiteindelijk heb ik maar 900 fun kilometers gemaakt, het inrijden vond ik een drama :sealed: En hoe goed zo'n motor dan ook is, er zit gewoon veel geld in wat ik liever anders besteed momenteel. Verder is een CBR gewoon altijd goed. Super betrouwbaar, relatief courant, verwaarloosbare afschrijving en een verzekeringspremie waar je vrolijk van wordt :D Maar als ik de Z3 niet had gekocht vorig jaar dan had ik em absoluut niet verkocht maar dit past me prima zo.

Plannen met de CBR:
Nieuwe set banden,
RVS remleidingen voor
Misschien radiale rempomp
Oliewisseltje
Carbon demper monteren (bij geleverd)

En een paar circuit dagen pakken :df:

wjn

Bericht door wjn » 17 apr 2012, 22:50

Veel plezier ermee!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 03:26

Plezier ermee!
Je begint al aardig DF trekjes te vertonen... Lees: vlot wisselen van gemotoriseerd spul :tooth:

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 08:02

Ja de over buurman denkt ook dat ik een handelaar ben :tooth: Nu alleen de Ibiza nog ff :sealed:

allen

Bericht door allen » 18 apr 2012, 08:46

Mooi Niels! Ik had nog even gedacht dat je je vast wel zou bedenken... :mrgreen:

Roy

Bericht door Roy » 18 apr 2012, 09:08

Mooi ding Niels!

Ik zit er stiekem ook wel eens aan te denken. Op de openbare weg rijd ik het meeste met mn vriendin achterop en dan gaan we vrijwel altijd met de DL1000. Dan klinkt het wel eens aantrekkelijk om de Speed Triple te verkopen, geld in mn zak te steken en een oud racertje ervoor terug kopen. Kan ik nog circuitdagen rijden ook...

Arthur

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 11:18

Even een inschatting maken; voor het geld hoefde je het niet te doen :) Waarom dan toch verkopen als hij beter is dan die je nu hebt. Ook al is het misschien zonde van de weinige km's maar dan toch met veel plezier gereden. Wil je dan een keer rijden dan staat wel die fijne Daytona op je te wachten. Maw, snap het niet helemaal :wink:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 18 apr 2012, 11:31

Ga je van de opbrengst nog een nieuw pak kopen? Of blijf je de koeien de sloot in jagen met je jaren-90 power rangers outfit? :bro:

ps. leuke fiets! Bij elke zonnestraal slinger ik marktplaats weer aan, maar ik ben er nog niet uit

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 13:07

Ik hou het powerranger pak idd lekker :kikker: Op de openbare weg rijd ik vaker met een spijker-kevlar broek en ik heb een nieuwe Dainese jas gekocht. Veel comfortabeler dan een pak en het racen op de openbare weg heb ik wel gezien.

Je bent wat langer dan ik maar ga eens proefrijden op een Daytona. Als je er goed op kunt zitten dan koop je een wereld motor!
Arthur schreef:Even een inschatting maken; voor het geld hoefde je het niet te doen :) Waarom dan toch verkopen als hij beter is dan die je nu hebt. Ook al is het misschien zonde van de weinige km's maar dan toch met veel plezier gereden. Wil je dan een keer rijden dan staat wel die fijne Daytona op je te wachten. Maw, snap het niet helemaal :wink:
Als ik de M-Qpe niet had gekocht dan had ik de Daytona niet verkocht. Als ik wist dat ik een M-Qpe zou kopen dan had ik de Daytona niet gekocht. Zo simpel is het. Tel de aanschaf van deze twee op +15% en je weet voor hoeveel er speelgoed staat. Niet dat de vrouw begon te zeuren :lol: maar als je het dan ook nog sporadisch gebruikt dan gaat nergens meer over imho. Voor 1000km/jr is een 2003 600RR ook meer dan goed genoeg. Verder is zo'n ding perfect voor circuit werk. Onverwoestbaar en je gaat onverzekerd niet met vreselijk veel geld de baan over.

O enne, dat bos aan de rechterkant van ons huis is weg, de sloot dicht en de grond kaal. Daar moet nog iets van tuin komen............en een garage van 6x10m :mrgreen: Dan is een beetje geld ook wel handig :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 13:23

Nou, vooruit dan maar :mrgreen: Ken ik die collega, met nu een Daytona?

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 13:27

Ik denk het niet. Iemand van Logica die hier op kantoor zit.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 13:28

Ah, logisch :)

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 19 apr 2012, 09:40

Ik begrijp je uitleg, maar toch wel jammer... :tooth:

Is het verschil qua grootte niet verschrikkelijk groot? Ik heb me wel eens laten vertellen dat de Triumph redelijk groot is, zeker t.o.v. de RR?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 apr 2012, 10:07

Nog proficiat Niels. De CBR600RR blijft een mooie machine om te zien.
Je geeft aan dat de verschillen groot zijn. Kun je dat concreet omschrijven? Ben erg benieuwd.

Niels

Bericht door Niels » 19 apr 2012, 11:12

Menrik, de Daytona groot? Ik dacht dat de RR een 1000cc was toen ik aankwam :lol: Verslagje dan maar :)

Zitpositie
Bij de RR zit je iets korter op het stuur met de knieeen iets meer geknikt waarbij je op de Daytona iets meer voorover zit. De Daytona vond ik super zitten omdat juist de afstand buddy - stepjes redelijk groot is. Je hangt dus wel voorover maar je zit niet op gevouwen. Bij een oude racer zoals de 91-er GSXR is dit nog extremer. Je zit dan zo diep in de motor dat het pak je in de achterkant van de knieen zeer gaat doen op den duur. Last van je polsen krijg je altijd. Op de Daytona niet meer dan op de CBR of GSXR.

De RR voelt gevoelsmatig groter omdat de kuip meer rechthoekig en breder is. Voordeel hiervan is dat je wel je spiegels kunt gebruiken. Bij de Daytona had ik ze zo staan dat als ik mijn arm iets omhoog deed (o vorm met het lichaam zeg maar) dat ik dan kon zien wat er achter me gebeurde. Maar goed, racers en spiegels is altijd een drama. Of de kuip van de CBR je ook beter uit de wind houdt weet ik nog niet echt. De Daytona voelt iig een stukje slanker aan.

Verder voelt de Honda ook echt als Honda aan. Vertrouwd vanaf het punt dat de koude motor op de choke draait tot wanneer je plaats neemt. Typisch is dat, maar wel knap dat ze dat kunnen terwijl dit pas de 2e Honda is in mijn 15 jarige motor carriere.

Motorisch
Het verschil motorisch is groot vanwege het feit dat de 675 een drie cilinder is met als voordeel dat het ding net zo veel toeren kan draaien als de RR uit 2003. De viercilinder van Honda heeft vanuit performance oogpunt dus gewoon totaal geen voordeel t.o.v. de Triumph. De dyno uitdraai laat zien dat deze 105pk@13000RPM haalt en daar haalt de 675 ook zijn max. vermogen wat dan ook hoger ligt. Geen idee wat een RR van de laatste bouwjaren doen, die zullen ongetwijfeld meer pk's hebben (Wouter??). Onderin toeren is de CBR zo mak als een lammetje terwijl de 675 dan al echt op schiet. Bij de CBR wordt het pas leuk vanaf 10000RPM, bij de 675 wordt het NOG leuker vanaf 10000RPM. Het karakter van de CBR is dan ook tamelijk extreem en daardoor zeker een grotere uitdaging. Ik verwacht niet dezelde tijden te rijden op Assen als met de Daytona maar leuk wordt het zeker!

Wat me trouwens nog verbaasde is dat de CBR niet geheel trillingsvrij loopt. Bij bepaalde toerentallen zijn er trillingen in de clip-ons te voelen. Natuurlijk is de motor wat ouder maar heeft ook injectie met daarbij alle electronica die de boel af moeten regelen. Niet dat me dat nu vreselijk stoort maar ik vond het opvallend dat het o zo grote Honda zijn vier cilinder niet zo trillingsvrij krijgt als Triumph zijn drie cilinder. Grappig.

Remmen
De RR heeft tamelijk ouderwetse remmerij waarbij de Daytona radiale remklauwen, radiale remtangen en RVS leidingen had. De RR heeft niets van dat alles maar remt desondanks niet slecht. Het bijterige van de Daytona kan deels bereikt worden door ook RVS leidingen te gebruiken en eventueel een radiale rempomp en sportievere remblokken. RVS leidingen staan sowieso op de lijst. In de praktijk valt op dat een radiaal remsysteem je een veel rustiger en stabiel gevoel geeft. Gewoon hard remmen zonder enig vorm van een "zoekende" voorkant. Geen enkele trilling, niet schudden gewoon keihard remmen. Het is niet zo dat de RR als een opgewonden puppy van links naar rechts over de weg springt bij het remmen maar voelt toch iets minder zeker en stabiel aan. Een van de technische vooruitgangen die zichtbaar zijn.

Sturen
Echt een eerlijk vergelijk kan ik hierover nog niet geven aangezien de CBR op niet al te frisse banden staat. De achterband heeft een vlakke kant waardoor de motor de bocht in valt en weinig vertrouwen geeft. Wel heb ik het gevoel dat ie sowieso iets minder op zijn neus staat en daardoor ook iets minder wendbaar is maar nogmaals, er moeten eigenlijk eerst andere banden om.

Ergonomie
Een punt waarop Honda altijd goed scoort. Het dash van de RR is natuurlijk al wat gedateerd maar wat ik leuk vind is dat de toerenteller echt centraal staat. Bij de Daytona is dat ook wel zo maar het feit dat de RR de toerenteller ook echt in het midden plaatst geeft toch de sportiviteit aan. Verder wijst alles zich vanzelf maar dat komt ook omdat er minder functies op zitten dan bij de Daytona. Het dash van de Daytona bevat alles wat je nodig hebt inclusief shift light en ronde tijd meter. Je moet hiervoor wel ff de manual doorbladeren maar het zeker gebruiksvriendelijk verder.

Uiterlijk
Dit blijft natuurlijk persoonlijk. De Daytona oogt moderner en slanker maar waar de motor echt punten scoort is dat ie vooral minder plastic aan doet. De RR is helemaal van plastic inclusief de tank cover. Dit heeft zo zijn voordelen aangezien ze gebruikt vrij veel worden aangeboden maar het is wel minder mooi om te zien. Wat ik persoonlijk wel weer erg mooi vind van de RR naast de styling is de dikke alu achterbrug en subframe. Erg racy imho.

Vanwege het hoge plastic gehalte ben ik gisteren dan ook (wederom) met de carbon folie in de weer geweest:
Afbeelding

Plaatje van de dyno run:
Afbeelding

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 apr 2012, 12:16

Top Niels! :thumbup:

De 600RR is dus 'verouderd' tov de Daytona. Ben benieuwd of je de veelzijdigheid gaat missen. Alhoewel, een grotere trackday focus past misschien beter bij de 600RR.

Pas jij ook vering en dempers aan, of ga je out-of-the-box rijden?

Plaats reactie