BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: BMW E36 328i sedan [X-brace Powerdiscs M3 demper]

Bericht door GTRene » 15 sep 2011, 21:19

knot maakt alles eerst goed op :lol:
soms lijkt ie op bepaalde punten verkeerde zuinigheid toe te passen terwijl hij toch aardig wat in de auto's steekt :blink:

eneuh dat geluid vind ik niet mooi zo in het filmpje, klinkt heel "leeg" ? en vreemd donker, past niet echt (mijn mening)

kun je dat nog anders maken?

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2011, 21:29

De schijven gaan alleen soms bijna harder dan de blokken dus de theorie zou je bijna andersom toe kunnen passen :) Maargoed, ik weet het maar vind het zonde om een kleine 100 euro weg te gooien, mishandel die remmen toch dus we zien het wel, netjes inremmen nu en dan kaalrijden die handel! Schijven zijn 110 euro dus is om t even. Kan ook die blokken oprijden en dan de schijven weggooien, komt op hetzelfde neer alleen heb ik er dan nog lol mee gehad + nothing to lose instelling.

Net nog even ervoor gaan zitten maar die X-brace zorgt wel voor een stuk meer feedback zeg. Het is misschien niet zozeer dat door de toegenomen stijfheid het onderstel meer moet werken maar je voelt het onderstel in ieder geval wel stukken beter (vind ik). Ik zal eens kijken als ik van 4x naar 6x demping ga wat dat nu doet, kan ie volgens mij wel hebben zoals het nu voelt.

Uitlaat klinkt idd wat leeg, al heb ik me net wel vermaakt bij vol doorhalen. Tussen 4000 en 6500 is het prima, alleen daaronder zit die brom. Ik zou nog eens zo'n 91/92 325i demper kunnen proberen wat dat doet maar voorlopig eerst maar eens even Papenburg en Zandvoort meepakken.

Peric

Bericht door Peric » 15 sep 2011, 22:19

Blokken even over een korrel 80 schuurpapiertje wat op een glasplaat ligt en ze zijn weer recht hoor..
:strong:

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2011, 22:20

Tsja, als ik 200km rustig inrem en daarna druk op ga bouwen en een driftdagje Papenburg doe zondag dan moet het ook wel weer bijgesleten zijn toch?

Zat nog ff te zoeken maar zoiets zou het eigenlijk moeten zijn, volgens mij is dit nog de stille variant ipv de race.

Probleem, is 500 euro zo'n beetje ipv 120.

Hier ook best veel snerp, best luid maar niet die diepe brom bij lage toeren.

Dit vind ik denkik nog de mooiste, Alleen is het een Eisenmann N (sport), S (race), of SS (export)?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OXBuBwE2 ... re=related[/youtube]

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 15 sep 2011, 22:48

ik heb ook een Eisenmann gehad (SS volgens mij) maar daar zat onder de 3000 toeren ook een zwaar irritante brom in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen mijn Coupe nog maagdelijk en 'untouched' was....... :lol:

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2011, 22:49

Die brom is inderdaad echt k*t.... al zie ik op je foto toch ook een N op de demper staan rechtsonder?

Wellicht dat ik eens ga kijken hoe een Eisenmann N (de sport versie die ik ook op de M5 heb) klinkt op een E36 in het echt, even zoeken wie dat heeft, in het echt luisteren.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bDjwzSIP ... re=related[/youtube]

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2011, 22:52

Toch een van de beter klinkende 325i's in mijn ogen. Weet niet of hetzelfde effect bij een 328i bereikt kan worden.
Steven Nauta schreef:Nette wagen Roman. Persoonlijk, als je het interieur echt netjes wilt hebben, zou ik ook een zwarte hemel en zwarte deurpanelen nemen. Of alles eruit slopen en gáán :lol:

Hier mijn airbox geluid op Zolder, viel nét binnen de 95dB

[vimeo]http://www.vimeo.com/2164888[/vimeo]

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 15 sep 2011, 22:55

Ik heb geen verstand van (eisenmann) uitlaten, zal wel de N zijn dan. Ik wist bij de aanschaf al dat er een normale uitlaat onder ging komen :tong: . Herriepijp. En wat waren de bmw freaks hier in de buurt gek op dat naampje...

Maar je gaat WEER gek worden van de brom hoor!!

Koop nou gewoon een complete m3 uitlaat, dan ben je klaar + levendigere motor met meer vermogen. Hele fijne upgrade. Evt een catvervanger eronder voor meer geluid, met cats issie heel bescheiden, maar wel imposant. :)

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2011, 23:06

Denk dat er wel verschil in zit, een standaard demper, of een compleet leeggehaalde met 2 rechte pijpen. De middenweg zou toch iets gedempt moeten zijn en dat is in mijn ogen zo'n eisenmann N (de beschaafde versie), die moet sowieso stiller zijn tov wat ik er nu onder heb, dat hoor je in het filmpje al bij het starten.

Of idd wat Steve zei, gewoon een oude e36 325i demper proberen, zal de wereld niet kosten en moet dus ook scherper klinken dan de standaard 328i demper.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2011, 23:13

die eisenmann klinkt wel gaaf. :coffee:

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2011, 21:35

Die Eisenmann N is idd beschaafd, plofjes, snerp en geen vervelende diepe bromtoon bij lage toeren.

Hier nog een goede impressie van een Eisenmann SS (de race versie dus), ook een erg gave harde snerp erin en volgens mij minder bromtoon bij lage toeren (omdat het natuurlijk wel een merkdemper is en geen knutselpakket m3 demper). Toch lijkt me dit dan weer iets te luid.

Denk dat mooiste is een N versie te scoren en iets met de middendemper te doen, al is dat lastig omdat dat stuk aan de katalysatoren vast zit, dan moet je het compleet vervangen incl kats. Heb nog niet veel mensen gezien die de standaard middendemper leeggehaald hebben op een E36, moet je denkik openslijpen, leeghalen en weer netjes dicht zien te lassen, best een klusje lijkt me.

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2011, 21:49

Maar als ik deze dan hoor dan klinkt dat wel weer gaaf, een leeggemaakte 325i demper. Blijkbaar zijn er verschillende manieren van leegmaken alleen zie je het verhaal achter de filmpjes helaas niet.

- helemaal leeg?
- leeggemaakt en 2 rechte buizen ingelast naar eindstukken?
- leeggemaakt en 2 rechte geperforeerde buizen ingelast naar eindstukken?

Zoals in dit filmpje zo is het bij mij dus echt niet... en dit klinkt wel als muziek in de oren zegmaar.

Heb ik dan 2 dichte buizen erin zitten zodat daar die diepe (vervelende) lage toeren brom vandaan komt?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2011, 22:00

De straatversie van Eisenmann is nog prima te doen. Ik ga bij de M3 de katalysator weer terug zetten omdat er rond de 120 altijd een brom in het interieur heerst. Dat is net iets teveel van het goede. Dus dan heb ik wel het Supersprint spruitstuk, originele kat en daarachter Eisenmann street. Ik denk dat dat wel de goede combinatie is. Kun je eventueel bij Bas luisteren.

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2011, 22:09

Bas zei dat inderdaad al, en hij dacht dat ik die pijp van mij er binnen een maand weer onderuit zou halen toen hij de straat op en neer gereden had.

Dacht dat jij spruitstuk, katvervanger had en de standaard einddemper nog maar dat is dus eentje vergelijkbaar met een Eisenmann Sport (N) denkik?

Zal je filmpje nog eens opzoeken, dat klonk idd niet overdreven herinner ik me. Liever het voortraject aanpakken dus en een beschaafde demper erachter. Probleem is alleen dat de spruitstukken al 800 euro zijn, dat is andere koek dan een dempertje leegkloppen! In jou geval spruitstukken en einddemper gaat richting de 1500 euro ongeveer!

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2011, 22:49

die SS dempert is mij ook te luid, zit bovendien zo'n pijngrens geluidje in...

die andere (leeg gehaalde) klinkt wel aardig sporty.

je kan eventueel die man een mailtje sturen en vragen wat hij heeft gedaan?

bij 1 van de replies staat dit
das ist nur leerer esd... klingt bei jedem so wenn der leer ist
dus gewoon leeggehaald meer niet schijnbaar...alleen het dempmateriaal eruit gehaald schijnbaar.

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2011, 23:04

Knot schreef:Bas zei dat inderdaad al, en hij dacht dat ik die pijp van mij er binnen een maand weer onderuit zou halen toen hij de straat op en neer gereden had.

Dacht dat jij spruitstuk, katvervanger had en de standaard einddemper nog maar dat is dus eentje vergelijkbaar met een Eisenmann Sport (N) denkik?

Zal je filmpje nog eens opzoeken, dat klonk idd niet overdreven herinner ik me. Liever het voortraject aanpakken dus en een beschaafde demper erachter. Probleem is alleen dat de spruitstukken al 800 euro zijn, dat is andere koek dan een dempertje leegkloppen! In jou geval spruitstukken en einddemper gaat richting de 1500 euro ongeveer!
Eisenmann Sport is het inderdaad. Spruitstukken zijn wel prijzig inderdaad. 1200 euro en dan de einddemper ook nog 800. En dan de rottige montage nog eens. Ik weet niet of het monteren van originele M3 spruitstukken zin heeft op een 328i ?

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2011, 23:52

heb het al vaak geschreven maar m3 spaghetti op een 328i werkt TOP. Mijn 328i ging er heel veel fijner van lopen. Gewoon complete m3 uitlaat eronder zonder cats en basta als het aan mij lag :blink:

Knot

Bericht door Knot » 17 sep 2011, 14:27

M3 spruitstuk betaal je ook nog 4 a 500 euro voor 2e hands volgens mij en bijna nergens te krijgen. Maar paste dat nou 1 op 1 op de 328i uitlaatlijn/kat of moet je de boel gaan aanpassen?

Joy

Bericht door Joy » 17 sep 2011, 17:44

Als Bas een oplossing weet voor het scheurtje in de flexibele koppeling kun je misschien nog wat met de mijne ?

bm-dub

Bericht door bm-dub » 18 sep 2011, 20:42

Knot schreef:Vanmiddag dus even wat aanpassinkjes gedaan.

- krikdop rechtsvoor was kwijt, vervangen
- ruitensproeiermotor was defect, vervangen
- ATE powerdiscs erop gezet voor
- stofhoes links was weer gescheurd (hitte), vervangen
- X-brace eronder geschroefd
- aangepaste M3 uitlaat eronder gehangen

Moest nog inremmen dus een beetje rustig aan gedaan maar de X-brace voel je wel duidelijk, wat de auto normaal deed in het chassis dat voel je nu in de veren terug, die gaan voor mijn gevoel dat stuk opvangen. Mooi meegenomen is dat het een stukje carterbescherming geeft. Wel oppassen bij drempels waar je normaal om/overheen kan rijden, hij is net even wat lager.

Afbeelding

Schijfjes toch ook wel mooi hoor voor die 110 euro, kunnen we er weer een jaartje tegenaan. DE Hawk HPplus zaten nog 3 a 4mm op, dus net over de helft. Rij ik nog wel een dagje Papenburg en een avondje Zandvoort mee en daarna vervangen.

Afbeelding

Einddemper was even de vraag of het een M3 versie was omdat ie niet ingekort was (er moet 6cm af ofzo om het op een 320/325/328 passend te maken). Zou het BMW onderdeelnummer moeten controleren want kan ook een leeggehaalde 325 demper zijn dus, of de pijpen van een 325 demper op de M3 demper gezet. Buiten de auto geeft het wel een gaaf geluid, de gewilde snerp zit erin maar ook een diepe bromtoon, daar ben ik vooralsnog minder blij mee.

Denk dat het toch verstandig is iets aan demping te hebben maar dan tussen de standaard demper en deze leeggehaalde in zodat je op de snelweg geen eentonige brom hebt maar bij stevig accelereren wel het geluidsvolume en de snerp te horen zijn.

Zo nog maar eens ff een rondje doen met de BMW'tjes als bezoek weg is :D
wat een superbruut en mooi geluid! als ik jouw was ik daar juist heel blij mee zijn hehe. lijkt [zo op de video] een beetje op een eisenmann/supersprint uitlaat voor een E46 M3. echt heel mooi. [gaat weer een aantal keer op Play drukken].

Knot

Bericht door Knot » 21 sep 2011, 23:02

Die snerp en plofjes zijn idd geniaal, alleen die diepe brom op de snelweg moet eruit, dus misschien toch een keer open maken en kijken wat ze nou precies gedaan hebben, al zal ik m nooit meer zo netjes dichtgelast krijgen ben ik bang.

Vandaag nog op Zandvoort vermaakt met 2 uurtjes Gummen.org en eindelijk had het eens geregend. Bij vrij rijden mocht ik niet los, bij DF was het ook een probleem volgens de marshalls maar nu vonden ze alles best als er maar ruimte voor en achter was. Nog wel marge gehouden omdat er geen grintbak is zoals op Papenburg en ik reed op 225/45/17 ipv op 15inch driftbandjes, dus mocht wat dan ook niet spinnen of van de baan raken en heb gewoon bochtjes gedrift, niet pendelen etc maar oh wat is dit gaaf zeg in de regen!

GTRene

Re: BMW E36 328i sedan [Zandvoort in de regen is geniaal!]

Bericht door GTRene » 22 sep 2011, 00:14

echt altijd ongelofelijk hoe makkelijk (het lijkt) zoals jij dat doet :lol:
die auto lijkt er echt 'perfect" voor
nice driving Knot :df:

Rupie

Bericht door Rupie » 22 sep 2011, 04:45

Ken het gevoel (al is het mij nooit overal gelukt).. :thumbup: Nou nog een keer linksom zoals ze met de driftcursussen doen :wink: Lijkt me ook mooi om eens mee te maken.

Michel P

Bericht door Michel P » 22 sep 2011, 12:27

Fraai driftwerk knot!

Michel

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 sep 2011, 12:37

Heerlijk filmpje!

Ik wil dat ook kunnen! :lol:

Plaats reactie