Officieel: BMW 5 Serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW introduceert nieuwe 5 Serie

Mooi
108
72%
Laat maar zitten
9
6%
Eerst 'in het echt' zien
34
23%

Totaal aantal stemmen: 151

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 19 sep 2011, 12:46

Vanmorgen even een half uur met een half jaar oude 550i X drive gereden die mijn dealer heeft staan.

Het is dus eentje met M pakket, dikkere voorbumper achterbumper en wat rommeltjes. Ding zit natuurlijk best vol opties waar we niet van houden hiero. Carbonschwartz doet eerder donkerblauw aan.
Binnen heeft ie beige leer(die van mij heeft zwart). Ook heeft ie hoogglans lijsten om de zijruiten, die van mij zijn shadow zoals de foto's laten zien.
OK rijden met dat ding. De halve wereld zal eerst even moeten uitfigulieren hoe die Boeing 747 werkt, dat hoef ik niet want same old song tov die van mij.
8bak automaat flippers en een HYDRAULISCHE klassieke BESTURING ipv de ELECTRISCHE die een rwd F10 heeft. Dit is dus 'n X Drive.
En dat STUREN valt meteen positief op. Stuk minder vaag. Grote klasse. Wereldje van verschil. Had die van mij dat maar(om over het in de hand liggen van 't M stuur maar te zwijgen tov mijn eigen stuur)

Wegrijden laat je meteen de iets fiksere kracht voelen tov mijn 535i. Het gaat met mindergaspedaalaanraking net zo hard vooruit. Maar met de motor meer ingekapseld, verder weg, lijkt 't wel. Zonde want zo'n biturbo V8 met 407pk en 600Nm is natuurlijk niet een stumper.

Ding warm. Op de snelweg gasgeven. Tja hij gaat wel vooruit makkelijker dan de 535i maar ook niet enorm veel gevoelsmatig sneller, jammergenoeg. Wel allemaal net wat makkelijker en met zijwind enzo ligt de hydraulisch bestuurde X Drive gewoon als een huis, iets wat de gemiddelde F10 gewoon niet heeft. Dus je voelt je wel echt in 'n soevereine kar qua hoe dat ding ligt en stuurt. Stabiel. Ook in de sportstand van de electr demping gaat ie net wat strakker de bocht om.
Er zitten Dunlops 19"onder RFT, 100x beter dan de 19" GoodYears die ik had(heb nu 20"RE)50A ook prima)

Ding stuurt en rijdt dus zoals ik die van mij had willen hebben inderdaad. MAAR het X drive gevaart staat ivm die Xdrive dus niet zo verlaagd als 'n normale Mpakket F10 of zoals die van mij met M Technik(zie foto) dat scheelt gewoon 'n centimeter. Zon'ding MOET je dus imo met 'n H&R setje wat lager zetten.
Kortom ik wil wel ruilen:)
MAAR dan wel 'n electrisch zonnescherm achterin en ik heb dat Audio professional en dat is 'n wereld van verschil met dit muzieksysteem wat niet over houdt imo.

Motor is dus heerlijk en hoort bij de soevereiniteit van 'n F10. Niks minder. Een motor in 'n F10 moet gewoon potent zijn. Punt.Maar toen ik weer wegreed in m'n eigen vond ik m'n eigen boot niet bepaald sloom. Hij moet er meer voor doen. Plankgas resulteerde in de X drive in 'n wat haakse snelwegopgaanbocht, kickdown in het vastbijten van de voortrein in het droge wegdek. Strak doeltreffend zeer snel. Een soort EVO Mitsu maar dan 3 maten te groot:)
De rwd 535i doet dat met kontzwabberwerk. Dat hoef je bij deze niet te verwachten, ja in de sneeuw.

Kortom dijk van 'n auto. Dijk van 'n besturing voor dit type auto(hydraulisch), vlot/snel zat. Maar niet zo snel als ik had gehoopt, maar beter ook he:)
Wil ik 'm? Neen. Ik zie handel qua centen niet opwegen tegen de mijne. Maar wil graag ruilen natuurlijk:)

Ik wacht lekker op 'n F30 335i sedan over 'n dik half jaar.

Hier 2 snelle fotootjes, de 550 naast mijn zwarte ongewassen boot:

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt medewerkers en directie van http://www.debeier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tristan

Bericht door Tristan » 19 sep 2011, 13:10

Mooi ding maar staat idd iets te hoog op z'n poten.

dvh

Bericht door dvh » 19 sep 2011, 13:23

Hij oogt wel groter/dikker dan jouw 5 Robin..
Optisch bedrog waarschijnlijk. Maar die chrome lijsten en lichtkleurige velgen maken hem wel duurder lijkend zeg maar :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 sep 2011, 13:26

Tjaaa, top ding, zonder M frutsels nog meer top.
Toevallig vanmorgen nog even met een e60 550i B4 op pad geweest. Ondanks dat die een dikke 2000 kg weegt en voorzien is van een atmo V8, gewoon een heerlijk rijdende auto.

Xdrive bevalt mij ook steeds beter, stuurgevoel is idd een stuk prettiger/steviger dan de elektrische stuurbekrachtiging van de normale varianten.

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2011, 13:49

dvh schreef:Hij oogt wel groter/dikker dan jouw 5 Robin..
Optisch bedrog waarschijnlijk. Maar die chrome lijsten en lichtkleurige velgen maken hem wel duurder lijkend zeg maar :)
Ik heb dat dus exact andersom. LOL. Mijn kar lijkt op 'n wannabe M5 ofzo, platter en dikker en de 550i staat hoger en dat maakt 'm in 't echt minder gedrongen en breed. Ik zie dus die van mij liever om 3 redenen, hij staat lager en heeft dikkere wielen plus shadowline. Maar ik wilde wel ruilen. Had ik mijn wielen eronder gewild, lager, en shadowline lijsten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 sep 2011, 14:08

Schitterende kar..................maar niet voor heel sportief rijden (is ie ook niet voor bedoeld IMHO, zijnde een super zaken sedan........ja ja, die houden we er in 550i SZS)

In dit geval zijn het niet de opties die je nekken, wel het gewicht............Robin, gewoon naar een 3er voor meer sportiviteit........

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2011, 14:14

romo schreef:In dit geval zijn het niet de opties die je nekken, wel het gewicht............Robin, gewoon naar een 3er voor meer sportiviteit........
Doh, maar door die hydraulische besturing en dat adaptive en dynamic drive op sport weet ie toch aardig 'n bocht te nemen hoor, voor dit type auto, viel me niks tegen. Niet sneller op droog dan m'n eigen die met die RE050A en dat M technik ook niet als 'n dweil ligt, maar dat stuurtje icm de hydraulische besturing voelde heel lekker aan.

Die motor is echt soeverein op 'n heel erg milde manier, voor zo'n auto gewoon DE motor, buiten 'n M5. Maar het prijskaartje he. :kikker:

Reed 130 op de cruise, gewoon aldus de bc 1 op 11/12 in z'n 8. 407pk 2000kg geval.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 sep 2011, 21:02

^mee eens......................in deze klasse is een 550i koning, keizer en admiraal............(blijft een boot natuurlijk, maar wel de beste die er te koop is)

Maar het is niet mijn manier van autorijden, buitendat blijft het een heerlijke kar om naar te kijken.........

M5 is daarvan de overtreffende trap.................idd het prijsplaatje vind ik meevallen............. :kikker:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 19 sep 2011, 22:00

Als je flink wilt afschrijven dan koop je een 550i. Ding staat inmiddels al even bij de Beier en dat zal ook nog wel even duren voordat ie weg is, kijkend naar de vraagprijs. :D

1 op 11/12 bij 130, vind ik echt niet indrukwekkend, ik reed met de E60 M5 bij 120 al 1 op 11. En dat is een slurper eerste klas.

Het ECE verbruik van een 550i xdrive is 11 liter op de 100 :duh:

De nieuwe M5 doet 9,9.

Plus het feit dat de M5 een pak sneller is.

Je zou wel goed gek zijn om een 550i te kopen, dan is een 535d of 535i toch een betere aankoop. Kan me wel wat voorstellen bij het feit dat het allemaal niet zo heel veel harder lijkt te gaan, zoals jij zegt Robin.

romo

Bericht door romo » 19 sep 2011, 22:07

Die karren zijn erg goed in het wegfilteren van snelheidsgevoel c.q. sensatie........met een berg meer PK`s (+100) en koppel (+200) laat ie elke 35i/d in de schaduw staan...........

Alleen een M5 doet er nog een schep boven op..........................zowel in snelheid als afschrijving....

Voor de rest is het een centenkwestie ( groundhog day II) :wink:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 sep 2011, 23:57

Reed twee maanden geleden achter een 550i xdrive aan (groen kenteken). Bak ging volle polle, ik kon in de acceleratie op gemak bijblijven, had er zeker overheen gekund (maar dan krijg je van die idiote 180kmh + snelheden..) dus niet gedaan. Dikke bak, maar powerwise vond ik het meevallen tov. mijn 135i dan. Gewicht speelt toch parten denk..

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2011, 08:34

@535d. Inderdaad, maar die 550iX staat imo nog maar kort bij m'n dealer. Ding is van januari 2011 en heeft maar 5500km erop. Ongeveer nieuw dus. 123k nieuw nu 99.900. fwiw. Dus die prijs vind ik voor dat ding wel meevallen. WEL heeft ie net die opties die ik niet wil op zo'n ding. HUD/Softclose/Comfortstoelen/Easygo zit er niet op, alsmede HIFIPro ook niet.

Als 'men' dan iets in deze klasse wil moeten dat soort dingen erop, ook al zegt HUD mij niks, maar even hoe ik mij zo'n 550 ding voorstel. Kortom die van mij was op punten 'luxer'. Da's ook 'n dompertje in dit segment.

Verder reden we op naar Lemmer vanaf Joure en was er een flinke vorm van tegenwind en dan merk je het koppelverschil wel. Terugweg voor de wind weer niet echt eigenlijk. :D

@Ferdinand, ik geloof dat graag, een E90 M3 is doortrekkend toch net wat sneller, en ook Andre's 1M was(niet alleen voelde) beetje sneller.D'r omheen komen lijkt me iets minder makkelijk. Als ik die m5board test tussen die EvoX met 380pk vs een standaard 550iX bekijk gaaat dat ongeveer gelijkop (Evo 1 auto voorsprong vanaf 't begin) met boven de 180 de Xi die de Evo inhaalt en ook nog wel vlotjes...fwiw dus:)

Maar 'n 550iX heeft die X drive massa er ook nog
op wat alleen in vanaf nul accelleratie leuk is, vind ik.

Verder zal ik het niet onder stoelen of banken steken dat die motor DE motor is voor 'n reguliere F10. Maar daar zit dat prijskaartje aan. Etc etc.
Met 'n chip tover je de 535i om in 'n 550i bijna 'beater', maar geen garantie en straks de F30 , dus geen zin.

Hartge heeft 'n chip voor de 550 en ik ken al een Zweedse gebruiker(550xi, google cidair 550i) . 497pk en 720Nm, dat lijkt er meer op. 0-200 met zo'n testapparaat in 13 nogwat ipv ongeveer 17....

Maar die hydraulische besturing gaf mij de meeste kick, echt dat BMW stuurgevoel van weleer. :bloemetje:

ErnstV

Bericht door ErnstV » 20 sep 2011, 09:33

FerdiACS1 schreef:Reed twee maanden geleden achter een 550i xdrive aan (groen kenteken). Bak ging volle polle, ik kon in de acceleratie op gemak bijblijven, had er zeker overheen gekund (maar dan krijg je van die idiote 180kmh + snelheden..) dus niet gedaan. Dikke bak, maar powerwise vond ik het meevallen tov. mijn 135i dan. Gewicht speelt toch parten denk..

Wat een wereldauto heb je toch!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 sep 2011, 09:33

1 op 11 met een e60 M5 doe je netjes 535d
Mijn e39 M5 haalt dat in ieder geval niet...

Zoals Robin al aangeeft, de hydraulische stuurbekrachtiging is top, en in mijn geval icm een dikke dieselmotor is het een compleet andere auto dan alle F10's die ik tot op heden heb mogen rijden.

Nu ik toch aan het doorslaan ben, bij lage toerentallen lijkt het net of er in die 530Xd een V8 ligt te roffelen, een Scania V8 is er een mietje bij... :tooth:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 20 sep 2011, 12:32

@Robin je hebt toch van AC-Schnitzer wel een chip met garantie behoud? Volgens mij wel 2500 euro + .

@Marcel dat was dan wel met de cruise aan keurig op 120. Dan verbruikte ie 9,3 op de 100. Bijna 1 op 11 dus. Maar zo'n E60 M5 lust echt een slok ik heb gemiddeld 1 op 4.5 gereden. Als je gaat trappen dan rij je zo 1 op 2, 1 op 3.

Nou moet ik wel zeggen dat ik veel fun km's maakte dus met snelweg erbij kom je denk ik op 1 op 5.5 uit denk ik zo. 10 Gorgelende keeltjes, ben benieuwd hoeveel de nieuwe m5 in de praktijk gaat verbruiken. :blink:

Nu m'n 535d een beetje is ingereden (7000km nu) doet ie 7.7 liter op de 100. Echt prima. :D

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 sep 2011, 12:47

Als ik ooit bij vergissing in een 5 serie zou stappen, zou dat een 35d zijn inderdaad.

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2011, 12:57

@535d voor die centen heb ik liever ombouw naar hydraulische besturing, bij wijze van:)

@Ferdi. Ik rij te weinig(<20000km per jaar) om die 7000,-(?) euro meerprijs nieuw voor mijn gevoel te rechtvaardigen. En nu ik weet hoe 'n 550 zich verhoudt tot 'n 535i denk ik dat ik er niet beter op wordt met 'n 535d qua prestaties etc.

Heb wel overwogen 'n 335d F30 te doen straks, ben wel koppelgeil:)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 sep 2011, 14:24

Zeker Robin, een diesel rijden is gewoon een rekensommetje. Klopt.
Weet je, als we nu eens onze power-bril etc. afzetten, en gewoon kijken naar wat heb je nodig in NL. Dan zijn dit soort auto's als een 550 Xi, 535D, maar ook mijn 135i met 380 pk of die 1M van Romo/André, de schitterende M3 Cabrio van Ernst- en al die andere auto's hier met dikke pk's - volstrekt overbodige produkten. Maar dan ook volstrekt overbodig. Een 1.6 TD Skoda Stationwagen (hoe heet dat ding) volstaat net zo goed voor NL. Ik rijd ook een Fiat Panda, conclusie: ding volstaat, punt.
Misschien ff een niew topic denk ... :coffee:

KoenM

Bericht door KoenM » 20 sep 2011, 14:30

Natuurlijk volstaat een auto als een fiat panda, maar als autoliefhebber wil je toch dat je auto meer is, dan een product om je van A naar B te brengen?

steve smith

Bericht door steve smith » 20 sep 2011, 14:34

LOL @ Ferdi.

Nog een half jaartje doorgaan op die redenatie en dan ben je eindelijk met me eens dat een dikke daily om in je eentje in te zitten niks meer is dan een penis-verlengstuk en dat het veel leuker is om gewoon een 13-in-dozijn kilometervreter te pakken voor de dagelijkse sleur en die extra pieken stuk te slaan op een circuitauto.

Knot

Bericht door Knot » 20 sep 2011, 14:36

535d schreef:Je zou wel goed gek zijn om een 550i te kopen, dan is een 535d of 535i toch een betere aankoop. Kan me wel wat voorstellen bij het feit dat het allemaal niet zo heel veel harder lijkt te gaan, zoals jij zegt Robin.
En toch loopt dat prachtig in rust zo'n V8.... ik zou er iig wel wat extra centen voor over hebben.

romo

Bericht door romo » 20 sep 2011, 15:08

FerdiACS1 schreef:Zeker Robin, een diesel rijden is gewoon een rekensommetje. Klopt.
Weet je, als we nu eens onze power-bril etc. afzetten, en gewoon kijken naar wat heb je nodig in NL. Dan zijn dit soort auto's als een 550 Xi, 535D, maar ook mijn 135i met 380 pk of die 1M van Romo/André, de schitterende M3 Cabrio van Ernst- en al die andere auto's hier met dikke pk's - volstrekt overbodige produkten. Maar dan ook volstrekt overbodig. Een 1.6 TD Skoda Stationwagen (hoe heet dat ding) volstaat net zo goed voor NL. Ik rijd ook een Fiat Panda, conclusie: ding volstaat, punt.
Misschien ff een niew topic denk ... :coffee:

Volstrekt overbodig idd...........maar het is oh zo lekker als je weer kan instappen en weg knallen............dus doe me toch maar de "overbodige" PK`s dan.......
PK`s is net als geld; je komt altijd tekort............anders gezegd; je hebt er nooit genoeg van.... :kikker: Ik geniet er van in elk geval..........en eerlijk is eerlijk, die Nm`s zijn behoorlijk verslavend (koppelgeil, mooie term idd)

Waarschijnlijk ben ik een roepende in de woestijn als ik zeg dat ik liever een 6IL heb dan een V8........ik vind het gewoon beter klinken en lopen..........bij een V8 krijg ik altijd Muscle Car associaties, heb ik weer niks mee.

Voor de goede orde heb ik even naar het gewichtsverschil gekeken;

535i; 1755kg
535d; 1825kg
550i; 1905kg
M5 ; 1945kg

RVV

Bericht door RVV » 20 sep 2011, 15:13

PK`s is net als geld; je komt altijd tekort............anders gezegd; je hebt er nooit genoeg van....
Niet mee eens :hungry:

romo

Bericht door romo » 20 sep 2011, 15:15

RVV schreef:
PK`s is net als geld; je komt altijd tekort............anders gezegd; je hebt er nooit genoeg van....
Niet mee eens :hungry:

Roep dat eens tegen Griekenland :lol:

Uiteraard wat provocerend bedoeld............tuurlijk kan het met minder, daar ben ik zelf bij uitstek het voorbeeld van..........

De koningin riep het zo net ook nog; iedereen moet minder............. :whistle:

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2011, 15:51

OK, ik snap de ene kant en ook de andere kant. Dus voor daily niet 'n dikke motor tot wel 'n dikke V8. En alles wat er tussen zit. Maar iedereen hier heeft 'n andere SITUATIE.

Dit topic gaat over de F10 en we hebben 't over z'n motoren. In 'n F10 bafferboot hoort 'n motor die smeuig is. Niet een die je ergert want tergend 'langzaam'als daily Dat kost 'n paar centen meer. Je mag zelf kiezen welke je kiest natuurlijk, maar at the end of the day een 550i graag. Als enige auto.

Centenkwestie. :D

We kunnen ook lullen over 'n 318d als daily en daarbij een track M3 ofzo, maar daarvoor zijn andere topic, het gaat hier over de F10 5 serie he.

@Ferdi, ook'n Lorus van 5 tientjes geeft prima de tijd aan. Ook 'n 14 onder 1 kap met douche kun je met 4 man als gezin in wonen en amper 'n 25m2 tuintje.
Elke dag gehaktballen uit blik kun je als je oppast ook 80 mee worden he.
analoge tv met 'n beeldscherm uit 1995 kun je ook prima je programma's op kijken.
Elk jaar in jaar uit 2 weken de Veluwe is ook vakantie.

ook even @ steve dus... :beer: dat die het even van 'n andere kant bekijkt, dat 't iets genuanceerder ligt plus dat IEDERS SITUATIE anders is.

Terug naar de F10.

Plaats reactie