Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Pascal Woudenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
Locatie: Bergen op Zoom

Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door Pascal Woudenberg » 17 sep 2011, 20:33

Heren,

korte technische vraag voor de aanwezige experts.

Ik wil de dissel van een nog aan te schaffen aanhanger demontabel maken ivm ruimtewinning tijdens stalling. Nu ben ik niet zo thuis in deze materie en wil ik wel zeker weten of een aantal (2 tot 4) M10 bouten van klasse 8.8 een aanhangertje van max 500kg kunnen houden bij een vertraging van 80 tot 0 km/h.

Op het WWW kan ik alleen de nominale treksterkte vinden, maar van wat ik nog weet van vroegah van school gaat het in deze kwestie om de afschuifbelasting

Alvast bedankt voor de reacties.

EDIT: Karretje zal komend voorjaar voornamelijk gebruikt worden om wekelijks 4 fietsen van Bergen op Zoom naar Kapelle en terug te brengen, de genoemde 500 kg is meer hypothetisch voor het geval er incidenteel iets anders mee vervoerd moet worden.
Laatst gewijzigd door Pascal Woudenberg op 17 sep 2011, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd) of 70 (RV

Bericht door Luco » 17 sep 2011, 20:58

Wat ik weet is dat rvs een stuk zwakker is, ik zou even langs een gerenomeerde aanhangerspecialist rijden, die maken dat vast vaker.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik denk dat jacky oosterwijk uit sleeuwijk je wel kan helpen.

Pascal Woudenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd) of 70 (RV

Bericht door Pascal Woudenberg » 17 sep 2011, 21:08

Luco schreef:Wat ik weet is dat rvs een stuk zwakker is
Dat dacht ik ook, maar mocht 8.8 ruim voldoen is 70 RVS misschien ook wel een optie. Aan de andere kant better safe than sorry, 8.8 gaat hem worden.
Luco schreef:Ik weet niet waar je vandaan komt
zie profiel.... :)
Luco schreef:jacky oosterwijk uit sleeuwijk
goed idee, zal eens mailen. Maar omdat het hier meer om materiaalkennis gaat dacht ik hier eens een ballonnetje op te laten...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door Niels » 17 sep 2011, 22:22

Je moet idd de kracht over de doorsnede weten maar vooraf kan ik je wel melden dat vier 8.8 M10 bouten die 500kg wel kunnen hebben. Waar je wel voor uit moet kijken is dat je RVS misschien combineert met een andere metaal soort wat niet wenselijk kan zijn (brengt een elektronen stroom op gang => corrosie). Ik zou gewoon staal gebruiken.

Wil je echt antwoord op de vraag welke doorsnede je moet hebben voor die belasting dan wordt het best ff puzzelen aangezien het geen statische belasting zal zijn in de praktijk. Statische belasting bepalen als je de materiaal eigenschappen hebt is niet zo moeilijk maar de dynamische wel en niet een kwestie van een factortje twee :wink:

Ik was ff aan het googleen of ik iets van een online formule invul site kon vinden maar dat valt tegen.... Evenals de parate kennis van het hebben van de eerste jaars stof zo'n 12 jaar terug :dood: :oops: :tooth:

Pascal Woudenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door Pascal Woudenberg » 17 sep 2011, 22:45

Niels schreef: Evenals de parate kennis van het hebben van de eerste jaars stof zo'n 12 jaar terug :dood: :oops: :tooth:
Is ook mijn probleem, LOL. En RVS was al afgevallen, had me je corrosie-dingetje ook al bedacht (hoewel dit met een ringetje op te lossen is).

Heb dit gevonden: http://www.vanpraag-montage.nl/images/K ... bouten.pdf

Als ik dit goed lees kunnen M10 bouten klasse 8.8 2624 kg per stuk hebben. neem ik voor de veiligheid 75% van deze waarde dan houdt ik nog steeds bijna 2 ton per bout over. Geen rocket sciency om te beredeneren dat dit feitelijk een overkill is en dus geen probleem voor mijn beoogde toepassing, ook met inachtneming van krachtentoename met een factor 4 (gegokt) tijdens afremmen.

Voor de zekerheid nog een bevestiging van bovenstaande en ik kan gericht gaan zoeken naar een karretje. :thnx:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door Niels » 18 sep 2011, 02:01

Ik herinner me nog altijd dat een leraar vertelde dat je aan een M10 8.8 wel een dikke auto kon hangen, ff voor de beeldvorming. Dus die 500kg moet geen probleem zijn ook niet in een dynamische situatie :wink:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door HJ2 » 18 sep 2011, 10:47

Ik vraag me af... die 500 KG spec... is dat niet statisch?
Dynamisch (schokken, stoten, stoeprandje, remmen etc) zou het wel eens veel groter kunnen zijn :df:

Gebruikersavatar
mark147
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door mark147 » 18 sep 2011, 11:04

Je kijkt alleen naar de treksterkte van de bout, zou ook even naar de afschuif kracht kijken. Dat is de hoeveelheid kracht die nodig is om de de bout als het ware door te "knippen" denk dat in jouw geval die van meer belang is. Op mijn trailer zitten standaard al bouten met een sterkte 10.4, denk dat dit niet voor niets is.

En waarom gokken met een paar 8.8 bouten als je op zeker kunt gaan door voor een paar euro meer, sterkere bouten te nemen??

Pascal Woudenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Bericht door Pascal Woudenberg » 18 sep 2011, 11:35

Volgens de door mij geposte link is de maximale afschuifkracht van een M10 bout van klasse 8.8 26248N wat gelijk staat aan 2624kg. Met inachtneming van 2 veiligheidsmarges (1. 75% van de afschuifkracht en 2. krachten x4 ivm bovengenoemde remmen, hobbels etc) kom ik dan op 492kg per bout uit.

Dit in combinatie met het feit dat de feitelijke belading in 99% van de gevallen niet meer zal zijn als 4 fietsen zit ik wel goed, denk ik.

Oh ja, en de M10 8.8 bouten regel ik op de zaak, helaas hebben ze daar geen 10.9 of 12.9.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 2 gasten