Bridgestone Potenza S001?
- Franzino
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Bridgestone Potenza S001?
Normaal gezien heb ik achteraan Michelin PS2 banden (265/30/19) op mijn Z4M liggen. Maar de PS2 zijn nergens meer te verkrijgen en zijn vervangen door de duurdere Michelin Pilot supersports.
Nu was ik aan de praat geraak met mensen die ook af en toe trackdays doen met hun Evora, RS5 en Ferrari en zei vertelde mij dat ik anders eens de Bridgestone Potenza S001 moest checken. Zou een bijna evenwaardig, maar wel goedkoper alternatief zijn voor de Supersports. Het prijsverschil per band is 100euro. Een slechte band kan dit volgens mij niet zijn, want hij staat standaard op de Aston Martin Rapide, Ferrari F458 Italia, Audi RS5 en Lexus LFA.
Iemand van hier ervaringen met de Potenza S001 en hoe ze zich verhouden tegenover de Supersports?
Nu was ik aan de praat geraak met mensen die ook af en toe trackdays doen met hun Evora, RS5 en Ferrari en zei vertelde mij dat ik anders eens de Bridgestone Potenza S001 moest checken. Zou een bijna evenwaardig, maar wel goedkoper alternatief zijn voor de Supersports. Het prijsverschil per band is 100euro. Een slechte band kan dit volgens mij niet zijn, want hij staat standaard op de Aston Martin Rapide, Ferrari F458 Italia, Audi RS5 en Lexus LFA.
Iemand van hier ervaringen met de Potenza S001 en hoe ze zich verhouden tegenover de Supersports?
Laatst gewijzigd door Franzino op 16 sep 2011, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kasteel
Re: Bridgestone Potenza S001?
Had ik al een topic over geopend, voor ongeveer dezelfde auto
.
Ik ben overgestapt naar de Pilot Super Sport, welke me echt 300% bevalt.

Ik ben overgestapt naar de Pilot Super Sport, welke me echt 300% bevalt.
- Knot
Michelin heeft ook nog de PS3 natuurlijk als allround sportband.
De S001 is de sportievere variant van de RE050a, slijt wat harder maar je kunt er harder mee gaan. Zou mijn keuze zijn als het geld scheelt.
De S001 is de sportievere variant van de RE050a, slijt wat harder maar je kunt er harder mee gaan. Zou mijn keuze zijn als het geld scheelt.
-
PS3 is geen sportband. Kijk naar het profiel, voel aan het rubber, dat is geen sportband maar gewoon eco zooi in dikke maten. Prima voor een snelle straatauto, niks voor een echt gebruik.
- ///Martin
@ Knot: ongetwijfeld gaat het hier over 235/35R19 i.c.m. 265/30R19 en die zijn niet leverbaar als PS3, maar als Super Sport
@ Franzino: verder dan een prijsverschil van 250 euro kom ik trouwens niet op een compleet set.
@ Franzino: verder dan een prijsverschil van 250 euro kom ik trouwens niet op een compleet set.
Laatst gewijzigd door ///Martin op 16 sep 2011, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Dat wist ik niet, dacht dat ze dezelfde maten aanhielden als de PS2.
Eh, sportief straatgebruik, daar had ik het toch over. De PS3 is toch wel andere klasse dan een energy saver
Eh, sportief straatgebruik, daar had ik het toch over. De PS3 is toch wel andere klasse dan een energy saver

- Joop
Ik kan dit niet anders dan bevestigen; de PS3 heb ik zelf ook na het niet meer verkrijgen van de PS2 onder de auto gehad, maar het is verre van een sportieve band;steve smith schreef:PS3 is geen sportband. Kijk naar het profiel, voel aan het rubber, dat is geen sportband maar gewoon eco zooi in dikke maten. Prima voor een snelle straatauto, niks voor een echt gebruik.
Bij de eerstvolgende wissel neig ik zelf op dit moment ook naar de S-001 van Bridgestone.
Overigens de SuperSport is toch niet veel duurder dan de PS2? Probleem is dat hij niet in alle maten waarin de PS2 wel te krijgen was verkrijgbaar is. Daarom zoek ik nu ook een echte vervanger van de PS2.
In de States is de SuperSport overigens wel verkrijgbaar in de kleinere maten, alleen wil Michelin 'm hier in Europa niet leveren.
-
Same here, laat zich niet helemaal direct vergelijken maar de E36 M3 op 17" PS3 voelt ook minder grippy aan dan m'n vorige daily, een E36 328i op 16" Bridgestone ER300. Eerder onderstuur en als je er even voor gaat zitten zijn de PS3's zowel met uitaccelereren als met aanremmen behoorlijk aan het grabbelen. Als deze PS3's op zijn is Bridgestone een goede kanshebber.
- GTRene
best apart, de PS3 is de opvolger van die goede PS2 en op hun tekeningen (Michelin) blonk de PS3 behoorlijk beter uit dan de PS2 maar dat valt dus vies tegen zo te horen
de Bridgestone Potenza S001 is dus beter dan de PS3 en de PS2 en bijna net zo goed als de dure Michelin Pilot supersports?
sla ik dat ook ff op bij men wetenswaardigheden mail op men PC (anders vergeet ik zaken of haal ze door elkaar
)
had ook al deze banden in men mail
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
of is dat niet wat

de Bridgestone Potenza S001 is dus beter dan de PS3 en de PS2 en bijna net zo goed als de dure Michelin Pilot supersports?
sla ik dat ook ff op bij men wetenswaardigheden mail op men PC (anders vergeet ik zaken of haal ze door elkaar

had ook al deze banden in men mail
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
of is dat niet wat

- Knot
Hij komt met stip binnen in de top40 dus? 

- GTRene
hier bv een test van 3 banden, o.a. de 2 bovengenoemde en de contisport 5P
daar wordt die goodyear de winnaar? weet niet of dat wat zegt met wat jij zoekt?
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... -Tyres.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
daar wordt die goodyear de winnaar? weet niet of dat wat zegt met wat jij zoekt?
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... -Tyres.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Franzino
Na wat rondhoren is alvast 1 verschil; dat de Potenza S001 stijvere flanken heeft dan de Michelin's (Supersports, PS2). Geeft daardoor iets minder rijcomfort. De band gaat minder hangen en stuurt 'preciezer'. Dat verschil zou natuurlijk eerder te merken zijn met S001 op de vooras.
Wat betreft prijs; Een volledige set van 4 stuks Michelin Supersports in mijn maten is in Belgie ongeveer 330-350euro duurder dan een volledige set Potenza S001. Bij enkel de achterbanden (265/30/19) scheelt het 100euro per band tussen de Potenza S001 en Supersports. Als de Bridgestone's bijna even goed zouden presteren, dan de Supersports zie ik weinig reden om bij de Michelin's te blijven. Af en toe eens iets anders proberen kan geen kwaad he
. Het is omdat ik de PS2 zo een fantastische banden vond, dat ik twijfel. Moesten ze even duur zijn, dan zou ik waarschijnlijk de Supersports nemen, maar het prijsverschil is mede verantwoordelijk dat ik nu twijfel... En als je af en toe wat trackdays doet dan gaan de bandjes er toch wel vlotjes door.
Kerel die ik gesproken heb werkte in een bandencentrale en reed met zijn Evora op straat en circuit (trackdays, NS). Hij vond de Potenza S001 bij het uitbreken iets voorspelbaarder en geleidelijker dan de Michelin's. Volgens hem is vanaf 3mm profiel het beste van de Michelin's er wel af en stellen ze vanaf dan niet veel meer voor qua wegligging, terwijl de Bridgestone's dan nog wel ok presteren. Hij was er in ieder geval zeer enthousiast over. De Supersports, PS2 en Potenza S001 waren zo te horen wel zijn favourite banden voor sportief (en circuit) gebruik. De vergelijkbare Pirreli's, Dunlop's, enz vond hij allemaal een pak minder. Is natuurlijk een persoonlijke mening, maar iemand die voor zijn werk banden verkoopt en ze ook zelf gebruikt zal er toch wel iets van kennen denk ik dan.
Wat betreft prijs; Een volledige set van 4 stuks Michelin Supersports in mijn maten is in Belgie ongeveer 330-350euro duurder dan een volledige set Potenza S001. Bij enkel de achterbanden (265/30/19) scheelt het 100euro per band tussen de Potenza S001 en Supersports. Als de Bridgestone's bijna even goed zouden presteren, dan de Supersports zie ik weinig reden om bij de Michelin's te blijven. Af en toe eens iets anders proberen kan geen kwaad he

Kerel die ik gesproken heb werkte in een bandencentrale en reed met zijn Evora op straat en circuit (trackdays, NS). Hij vond de Potenza S001 bij het uitbreken iets voorspelbaarder en geleidelijker dan de Michelin's. Volgens hem is vanaf 3mm profiel het beste van de Michelin's er wel af en stellen ze vanaf dan niet veel meer voor qua wegligging, terwijl de Bridgestone's dan nog wel ok presteren. Hij was er in ieder geval zeer enthousiast over. De Supersports, PS2 en Potenza S001 waren zo te horen wel zijn favourite banden voor sportief (en circuit) gebruik. De vergelijkbare Pirreli's, Dunlop's, enz vond hij allemaal een pak minder. Is natuurlijk een persoonlijke mening, maar iemand die voor zijn werk banden verkoopt en ze ook zelf gebruikt zal er toch wel iets van kennen denk ik dan.
- Kasteel
Ik heb redelijke ervaring met de RE050a, PS2 en PSS. De de stap tussen de RE050a en PS2 vond ik niet zo gek groot, PS2 geeft wat meer feel en de RE050a veel mooier grensbereik (met name in nat). Voor mijn daily altijd een RE050a, heerlijke band juiste prijs.
PSS is voor mij van totaal andere orde, stap tussen PS2 en PSS zijn imho groot, zet hem zelf tussen de R888 en de PS2, beetje het gumachtige en prettige grensbereik van de R888. Nadeel is wel de beperktere waterafvoer, zelfs met redelijk vol profiel heeft het daar wel eens moeite mee. Daar staat wel tegenover dat het perfect aanvoelt in de regen, waardoor je gewoon vertrouwd durft te pushen (hoe dat later blijft laat ik nog weten
).
S001 moet wel een hele grote stap vooruit zijn om de PSS te matchen voor mij. Ik zie het meer als de opvolger van de RE050a en daardoor een topallrounder voor een sportieve auto
. Ik ga ze ws onder de Golf proberen (non sportief I know
)
PSS is voor mij van totaal andere orde, stap tussen PS2 en PSS zijn imho groot, zet hem zelf tussen de R888 en de PS2, beetje het gumachtige en prettige grensbereik van de R888. Nadeel is wel de beperktere waterafvoer, zelfs met redelijk vol profiel heeft het daar wel eens moeite mee. Daar staat wel tegenover dat het perfect aanvoelt in de regen, waardoor je gewoon vertrouwd durft te pushen (hoe dat later blijft laat ik nog weten

S001 moet wel een hele grote stap vooruit zijn om de PSS te matchen voor mij. Ik zie het meer als de opvolger van de RE050a en daardoor een topallrounder voor een sportieve auto

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Heb ook de S001 onder m'n Golf VI GTI. Hiervoor RE050A dus een mooi vergelijk. RE050A is en blijft een topband. Veel grip, goed in de regen en een verrassend lange levensduur vond ik. De S001 die ik nu heb slijt wel wat harder maar biedt ook meer grip. Met de RE050A had ik nog wel eens onderstuur (bij heel stevig gebruik natuurlijk) maar de grenzen van de S001 liggen duidelijk verder weg. Blijft me verbazen hoe hard ik kan insturen ermee. Ook in de regen heel erg goed vind ik.
Topband, komt ook hierna er weer onder. Ultragoedkope bandjes ook
aangezien de bandenboer nooit een factuur heeft gestuurd ervoor. Foutje bedankt. (niet de eerste keer, al paar keer gewaarschuwd maar blijf niet bezig).
Topband, komt ook hierna er weer onder. Ultragoedkope bandjes ook

- Franzino
In de ene test is de S001 derde en in een andere eerste... http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;GTRene schreef:hier bv een test van 3 banden, o.a. de 2 bovengenoemde en de contisport 5P
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... -Tyres.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Franzino
Ik heb uiteindelijk de SuperSports besteld ipv de S001. De stijvere zijwangen met bijhorend minder comfort schrikte mij een beetje af aan de S001. De Z4M is al redelijk hard en harder hoeft niet echt van mij en ik was tot nu toe zeer tevreden van de PS2 onder mijn wagen.
Review Supersports by users: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Miche ... -Sport.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nogal een gelover in de filosofie van EVO magazine die hun testen loskoppelen van pure cijfer op papier, maar ook focussen op subjectief rijgevoel en rijbeleving... Bij hun kwam de S001 niet echt goed naar voor op dit vlak.
Review Supersports by users: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Miche ... -Sport.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nogal een gelover in de filosofie van EVO magazine die hun testen loskoppelen van pure cijfer op papier, maar ook focussen op subjectief rijgevoel en rijbeleving... Bij hun kwam de S001 niet echt goed naar voor op dit vlak.
Unlike a number of the German tyre tests, EVO score by how the tyre feel almost as much as the actual data results, with 40% of the scoring based on the subjective feel scoring. The most important of these subjective tests is steering feel, and this punishes tyres like the new Bridgestone S001 which offered an excellent raw performance, but provided a somewhat numb driving experience.
- Franzino
3 trackdays later en de grip is super van Supersports... Slijtage valt op het eerste zicht goed mee..
-
Begrijp dat een UHP band sneller zou kunnen slijten, maar binnen 10000 km al minder dan 5 mm op de achteras (voor zijn ze onder coulance al vervangen, maar zelfs die zitten na 3000 al op minder dan 6 mm.) verbaasd mij wel. Verbazen, bedoel valt mij flink tegen.
Tuurlijk heb je grip en dergelijke, maar als je al niet te sportief wilt rijden om je auto/banden te sparen met een A3 Quattro zou ik deze niet nemen.
Tuurlijk heb je grip en dergelijke, maar als je al niet te sportief wilt rijden om je auto/banden te sparen met een A3 Quattro zou ik deze niet nemen.
-
Hoeveel km kon jij rijden met je RE's en met je S001's Wouter?Wouter81 schreef:Heb ook de S001 onder m'n Golf VI GTI. Hiervoor RE050A dus een mooi vergelijk. RE050A is en blijft een topband. Veel grip, goed in de regen en een verrassend lange levensduur vond ik. De S001 die ik nu heb slijt wel wat harder maar biedt ook meer grip. Met de RE050A had ik nog wel eens onderstuur (bij heel stevig gebruik natuurlijk) maar de grenzen van de S001 liggen duidelijk verder weg. Blijft me verbazen hoe hard ik kan insturen ermee. Ook in de regen heel erg goed vind ik.
Topband, komt ook hierna er weer onder. Ultragoedkope bandjes ookaangezien de bandenboer nooit een factuur heeft gestuurd ervoor. Foutje bedankt. (niet de eerste keer, al paar keer gewaarschuwd maar blijf niet bezig).
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ca 20.000 met de RE050A, de S001 heb ik nu rondom. Voor is al redelijk ver heen, ca. 14.000 km nu. Nog een paar duizend, dan zijn ze wel weg. Nu rij ik wel stevig door en veel vermogen op de voorwielen (270 pk) dus dan gaat het snel.MenW schreef:Hoeveel km kon jij rijden met je RE's en met je S001's Wouter?Wouter81 schreef:Heb ook de S001 onder m'n Golf VI GTI. Hiervoor RE050A dus een mooi vergelijk. RE050A is en blijft een topband. Veel grip, goed in de regen en een verrassend lange levensduur vond ik. De S001 die ik nu heb slijt wel wat harder maar biedt ook meer grip. Met de RE050A had ik nog wel eens onderstuur (bij heel stevig gebruik natuurlijk) maar de grenzen van de S001 liggen duidelijk verder weg. Blijft me verbazen hoe hard ik kan insturen ermee. Ook in de regen heel erg goed vind ik.
Topband, komt ook hierna er weer onder. Ultragoedkope bandjes ookaangezien de bandenboer nooit een factuur heeft gestuurd ervoor. Foutje bedankt. (niet de eerste keer, al paar keer gewaarschuwd maar blijf niet bezig).