Bericht
door Rebel » 03 mar 2007, 12:43
Hielke, ik denk dat het ook een kwestie van wennen zal zijn.
Met de xenon-technologie kunnen de grote ouderwetse koplamp-unit's al stukken kleiner gemaakt worden, maar dit durven de ontwerpers nog niet op grote schaal toe te passen.
Met de Led-techonlogie zal die ook het geval zijn.
Persoonlijk vind ik die grote koplampunits die voor 3/4 geen functie meer hebben op moderne auto's oudbollig worden.
Ik denk dat de designer's ervanuit moeten gaan dat over 5 jaar iedere auto xenon heeft, en dat ze hierdoor de koplampunit's veel kleiner kunnen maken. Ze zullen dan een nieuw kleiner design moeten meenemen in het ontwerpen van nieuwe modellen.
Bijvoorbeeld : op de TT zitten units van dik 40 cm breed. Terwijl xenon-plus dimlicht en grootlicht, in een lens verwerkt zijn van ongeveer 10cm.
Verder zit er een hoop franje en onnodige kunstof omheen dat geen functie heeft. Dus met andere woorden de koplamp kon ook 10 cm in doorsnee zijn.
Dit hoeft niet meteen te betekenen dat een auto dan geen mooi front meer heeft. Juist het feit dat je minder beperkt bent, zou kunnen leiden tot nieuwe creatieve design's.