Auto uitlenen aan iemand anders

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Auto uitlenen aan iemand anders

Bericht door Oof » 15 sep 2011, 20:57

Simpele vraag hoop ik.
Op dit moment rij ik een Mini uit 2003 met een huidige dag waarde van € 8500. Ik deel een huis met een jongen zonder auto. Vaak moeten wij om 8 uur morgens op het vliegveld zijn of andere moeilijke tijden voor het openbaar hier. Als ik vrij ben, leent hij een paar keer per maand mijn auto. 20 km heen en weer. We gaan er natuurlijk beide niet van uit maar wat nou als hij schade rijdt of total loss?

Schade vrije jaren heb ik er maar een van, dus daar zou de eventuele financiële gevolgen wel meevallen (Nooit een auto langer dan een jaar gehad)

Als ik zelf een document opstel met daarin. Plaats, datum, kenteken etc. en opgeschreven dat ik hem financieel verantwoordelijk stel voor enige eventuele schade is dit dan rechtsgeldig?

Hij rijdt als een oud wijf maar een ongeluk kan in een klein hoekje zitten.

HJ2

Re: Auto uitlenen aan iemand anders

Bericht door HJ2 » 15 sep 2011, 22:07

Euh....

Schadevrije jaren hoef je niet steeds opnieuw op te bouwen als je een andere ride neemt...
Kan dus best zijn dat je meer schadevrije jaren hebt dan je denkt?

Regelmatig rijden = contractje opstellen, zondermeer. Als ik 't zo lees: laat je even adviseren over dat contractje... Juist omdat 't rechtsgeldig is....
Incidenteel gebruik ... sja, vertrouw je diegene EN heeft hij voldoende geld om te schokken als het mis gaat?
Indien 2x ja, leen ik zondermeer mijn wagen uit ...
Laatst gewijzigd door HJ2 op 15 sep 2011, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

@iko

Bericht door @iko » 15 sep 2011, 22:08

Het is iig geen slecht idee om (op papier) met elkaar af te spreken hoe je in een bepaalde situatie om gaat.

Of het dan meteen rechtsgeldig moet zijn.....?
eea hangt natuurlijk ook van jullie relatie af.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 sep 2011, 22:12

Sja. Als je iets op papier zet en het hoeft niet rechtsgeldig te zijn, kun je je de moeite beter gelijk besparen.
IMHO zet je juist iets op papier voor het geval je er samen ineens NIET meer uit komt.

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2011, 22:21

Ben benieuwd of hier iets standaards voor bestaat wat rechtsgeldig is. Kunnen "we" mooi de daad bij het woord voegen zoals besproken in een ander topic :thumbup:

Btw, schadevrije jaren sucks. Misselijk systeem van verzekeringsmaatschappijen. Kan me dus zomaar voorstellen dat de opmerking van HJ niet juist is. Maar mocht je het niet zeker weten, kan je bij je huidige maatschappij vragen hoe je in roy data staat. Maar zoals gezegd, misselijk systeem van verzekeringsmaatschappijen.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 15 sep 2011, 22:40

In Nederland geldt het uitgangspunt van contractvrijheid, dus alles wat je op papier zet is in principe rechtsgeldig, zelfs al is het op de achterkant van een bierviltje.
Het probleem is dat er onvoorziene situaties kunnen ontstaan of dat bepalingen die door niet-juristen zijn opgesteld misschien op verschillende manieren uitgelegd kunnen worden, waarbij niet meteen duidelijk is welke manier de juiste is (en misschien hadden allebei de partijen wel een andere uitleg voor ogen), maar met een dosis gezond verstand en wat fantasie zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 16 sep 2011, 00:06

Een negatief aantal schadevrije jaren is ook mogelijk. Daar word je niet vrolijk van ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 sep 2011, 00:43

Ik had al wat deja-vu gevoelens...

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... o+uitlenen" onclick="window.open(this.href);return false;

7 hele pagina's :wink:

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 16 sep 2011, 00:47

Klopt eerder besproken. Hoop hier meer het juridische aspect te bespreken.
Zal morgen iets opzetten en hier neerzetten misschien ook makkelijk voor anderen. Ben nog aan het googlen of er al iets bestaat. Over mijn schade vrije jaren. 15 auto's gehad in 4 jaar tijd. Bij meerdere verzekeringen.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 16 sep 2011, 10:01

tja, ik voel me er niet echt lekker bij als een ander in mijn auto rijdt. heeft een tijdje gemoeten omdat ik geen rijbewijs heb. maar zolang k die heb rijdt er niemand anders buiten mijn familie in mijn auto's meer (sorry jay :kikker: :tong: )

verder zou ik inderdaad zo'n contract opstellen. maar wel een die enigszins professioneel eruit ziet. beide een handtekening etc en beiden een kopie bla bla bla :P een beetje alá koop contract ;)

ErikS

Bericht door ErikS » 16 sep 2011, 10:15

't Scheelt dat jay beter rijd dan jij! :strong: :mrgreen:

Ik doe er nooit zo moeilijk over........ brokken = dokken.
Lijkt me niet meer dan normaal....... Ookal is het soms niet te doen!

(Ik rijd dus niet snel in de auto van een ander. Alleen van naaste familie. Daar kom je er altijd wel mee uit!)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2011, 10:26

Oof schreef:Klopt eerder besproken. Hoop hier meer het juridische aspect te bespreken.
Zal morgen iets opzetten en hier neerzetten misschien ook makkelijk voor anderen. Ben nog aan het googlen of er al iets bestaat. Over mijn schade vrije jaren. 15 auto's gehad in 4 jaar tijd. Bij meerdere verzekeringen.
klopt heb ik ook gedaan en daarom dus ook "maar" 6 schadevrije jaren in 10 jaar auto rijden :bag: (en schadevrij uiteraard)

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 sep 2011, 11:01

Idd gewoon een contractje opstellen met handtekeningen van beide partijen en eenduidige afspraken erin. Ik zal ook niet snel iemand anders in mn auto laten rijden buiten mn vriendin, maar soms kan het even niet anders en dan zal ik ook echt niet zo koppig zijn. Het blijft 'slechts' een auto.
ALS er iets gebeurt, hoe klein de schade ook is, is het vaak hommeles. Dus zorg dat het eenduidig geregeld is.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 16 sep 2011, 16:14

ErikS schreef:'t Scheelt dat jay beter rijd dan jij! :strong: :mrgreen:
en waar baseer je dat op? en dan heb ik het over op de weg rijden en niet circuit hea... ik zou jou trouwens hier in kuwait wel eens willen zien rijden. volgens mij ga jij jankend terug je nest in dan...

JP

Bericht door JP » 16 sep 2011, 16:18

Ik leen mijn auto nooit uit aan vrienden. Dan ga je maar fietsen...(sorry)

Plaats reactie