Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door G Kolkman » 11 sep 2011, 07:19

Maus335i schreef:Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook zoveel mogelijk cash zou willen zitten. Gisteren waren er signalen van serieuze terrordreiging op 11 september en das nou net een zondag. ALS er iets vreselijks zou gebeuren, dan is het maandag huilen met de pet op. Speelt ongetwijfeld mee, al zal dat zooitje bij de ECB wel de hoofdreden zijn.

De euro is in een week tijd van 1,43 naar 1,37 gezakt weer. Knap vervelend!
Badass timing, m'n vakantie wordt met de dag duurder zo :dood: !

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2011, 12:44

Mijn salaris stijgt met de dag, beetje eurocrisis word ik wel vrolijk van :mrgreen:

Zal mij benieuwen maandag, ik denk weer flink down op de beurs.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 sep 2011, 15:06

G Kolkman schreef:
Maus335i schreef:Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook zoveel mogelijk cash zou willen zitten. Gisteren waren er signalen van serieuze terrordreiging op 11 september en das nou net een zondag. ALS er iets vreselijks zou gebeuren, dan is het maandag huilen met de pet op. Speelt ongetwijfeld mee, al zal dat zooitje bij de ECB wel de hoofdreden zijn.

De euro is in een week tijd van 1,43 naar 1,37 gezakt weer. Knap vervelend!
Badass timing, m'n vakantie wordt met de dag duurder zo :dood: !
Idem hier.
Was afgelopen week serieus bezig om misschien een auto te kopen in de US.
Die is nu echter binnen 1 week 5% duurder geworden, gaat hem daardoor vermoedelijk niet meer worden, was al duur, maar wordt nu echte te duur :? :roll: :evil:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 sep 2011, 15:42

Bert ///M3 schreef:Mijn salaris stijgt met de dag, beetje eurocrisis word ik wel vrolijk van :mrgreen:

Zal mij benieuwen maandag, ik denk weer flink down op de beurs.
:mrgreen: :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2011, 15:56

Kom net deze tegen:

https://occupywallst.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zal mij benieuwen.

Moody's heeft weer wat te mekkeren over de ratings van de Franse banken. Zullen de financials wel weer onderuit gaan morgen. Maar eigenlijk is het al maf dat je Aegon en ING samen voor onder de 8 euro kopen kan....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 sep 2011, 10:36

Bert ///M3 schreef:Kom net deze tegen:

https://occupywallst.org/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Zal mij benieuwen.

Moody's heeft weer wat te mekkeren over de ratings van de Franse banken. Zullen de financials wel weer onderuit gaan morgen. Maar eigenlijk is het al maf dat je Aegon en ING samen voor onder de 8 euro kopen kan....
Glazen bol :mrgreen:

ING: -8,71%
AEGON: -3,87%

AEX: -2,15% op een stand van 268. Zouden we de 200 weer gaan opzoeken?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 sep 2011, 14:53

Maus335i schreef:
Bert ///M3 schreef:Kom net deze tegen:

https://occupywallst.org/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Zal mij benieuwen.

Glazen bol :mrgreen:

ING: -8,71%
AEGON: -3,87%

AEX: -2,15% op een stand van 268. Zouden we de 200 weer gaan opzoeken?
Waarom niet, anders komt die W zo scheef te staan. Anyhow, ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom die financials zooooo hard onderuit gaan, wat is daar de gedachte achter? Gaan er zo veel leningen echt niet betaald worden? Ik zou me met een dalende economie meer zorgen maken om de bedrijven die weer op hun muil gaan met inzakkende orders.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 sep 2011, 16:19

Daar hoefde ik geen glazen bol voor te hebben wat er vandaag gebeurde :lol: Ging in de ochtend al heel snel bij opening zag ik al -2,8% AEX langskomen. ING ook meer als 10% in de min gezien.

AEX 200, weet niet al denk ik wel dat we lager als 265 kunnen. Wat je op dit moment ziet is dat fondsen ala Shell en Unilever eigenlijk heel goed zijn blijven liggen. Vergeet niet dat die een groot deel van de AEX uitmaken. Maar een hoop andere fondsen zoals Tom2 etc waar veel parteculieren in zitten die zit al aan de grond met minder als 3 euro.

Zelf niet zo heel veel gedaan vandaag door a) geen tijd en b) je hebt wel kans op een kleine relief rally morgen. Ik heb er ook een kleine speculatieve longpositie tegen aan gegooid zonet.

Als je naar de rentes op Griekse bonds kijkt dan gaat de markt al zo ongeveer uit van een default. Dat gaat bij de financials het hardste aankomen dus logisch dat ING en Aegon in elkaar flikkeren.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 12 sep 2011, 19:21

Iemand vandaag zijn Swedish Automobile nog gedumpt a 131% ? :wave:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2011, 00:19

Nee, ik zag het wel langs komen.

Wat ik ook apart vond was dat ASML +1,93% doet terwijl de rest diep rood staat, terwijl er weinig aanleiding voor is. Meestal is dit een teken aan de wand, er is iets loos en insiders weten het al maar de rest van de wereld nog niet. Tom2 had hetzelfde eerder dit jaar maar dan andersom, -5% oid, terwijl de rest in de plus stond. Dag er op winstwaarschuwing en -25%. Idem met CSM.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 sep 2011, 19:56

http://www.nu.nl/algemeen/2614793/finan ... dbaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 sep 2011, 20:47

Het betekent dat dit de goedkoopste optie is.

Het past wel bij de systeemcrisis waarin wij ons al bijna 5 jaar bevinden.

Aex naar 200 is nu haast onafwendbaar. Lijkt mij puur op basis van de paniek die er alsnog komt, want dit draait niet om het voorkomen van paniek, maar de schadelast beperken. Imho

<zoekt wat oude Drachmes voor een Griekse villa aan zee>

Marius

Bericht door Marius » 13 sep 2011, 21:21

http://www.z24.nl/economie/europa/artik ... nland.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel geld is er al overgemaakt naar de Grieken?

dvh

Bericht door dvh » 13 sep 2011, 21:26

Ik vraag me ook af wat het grote geheel/belang moet zijn om nu nog geld te storten in een failliet land.
Ik trek het ook sterk in twijfel of mensen die gaan over het uitkeren van dit soort immense bedragen niet of wel hebben geweten dat het een verloren zaak is betreft het financiele plaatje Griekenland.

Daarom, wat heeft het voor nut ? Wie heeft er belang bij dat er toch geld in gepompt wordt.. Is het echt in het belang v/d euro , europa, of gaat het om andere zaken ?

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2011, 22:13

denk ook veelal om "eigen" zaken...

Rupie

Bericht door Rupie » 13 sep 2011, 22:22

Goede eerste stap om de stekker bij meerdere overheidsfinancieringen eruit te trekken. Jammer dat de banken er in het recente verleden mee weg zijn gekomen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 sep 2011, 07:41

dvh schreef:Ik vraag me ook af wat het grote geheel/belang moet zijn om nu nog geld te storten in een failliet land.
Het berichtje van Marius is uit mei 2010. :blink: Niet dat ik het oneens met je ben, maar het artikel is gewoon oud en daar werd naar verwezen (lijkt mij).

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 sep 2011, 07:45

Dennis Cavallino schreef:Het betekent dat dit de goedkoopste optie is.

Het past wel bij de systeemcrisis waarin wij ons al bijna 5 jaar bevinden.

Aex naar 200 is nu haast onafwendbaar. Lijkt mij puur op basis van de paniek die er alsnog komt, want dit draait niet om het voorkomen van paniek, maar de schadelast beperken. Imho

<zoekt wat oude Drachmes voor een Griekse villa aan zee>
Nog even wachten, die villa is dadelijk gratis.............

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 14 sep 2011, 08:54

Ben ook van mening dat er een hoop politici vervolgd mogen worden. In eerste instantie omdat ze zonder fatsoenlijke screening die Grieken op frauduleuze redenen de eurozone in hebben geholpen. Daarna om er miljarden van ons belastinggeld in te blijven pompen terwijl al snel duidelijk was dat de boel door en door verrot was daar.

Gooi ze maar in het gevang. Maar dat zal niet gebeuren...

Steel je als AH kassiere 10 euro, dan lig je er voorgoed uit. Verkwansel je tientallen miljarden, dan kom je ermee weg.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 sep 2011, 09:40

ja Wouter, dat begrijp ik ook nooit...
de 1 wordt opgesloten of krijgt geen baan meer voor een kleine diefstal, terwijl als er miljoenen of zelfs miljarden belastinggelden worden verkwanseld terwijl ze meer weten of hadden moeten weten, gebeurt er niks of weinig met dat soort mensen, onbegrijpelijk!
dat soort mensen verdienen ook nog een vette boterham en of worden enorm "beschermd" en of door die bewuste zetten van geld hebben ze hun "vriendjes" nog jaren kunnen spekken en of aandelen figuren en of banken kunnen spekken of zo de tijd gegeven om maatregelingen te treffen enz terwijl die personen zelf de klanten er vaak op afrekenen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2011, 10:01

Vraag me af of Goldman hetzelfde kunstje in petto heeft als bij AIG destijds nadat ze Griekenland aan die currency swap geholpen hebben :lol:

Zou mij niet verbazen als die meteen een stapel CDS ingeslagen hebben voor weinig destijds.

mark123

Bericht door mark123 » 14 sep 2011, 10:20

Wordt wel een cruciaal jaartje het komende jaar. Als Griekenland over de kop gaat (en tja, als je geeneens de rente op je schuldenlast kan betalen lijkt dat er wel aan te komen) zal dat de positie van euro in eerste instantie alleen maar verzwakken. En wie weet gaan daarna italië en spanje er ook wel aan (maar dat zal nog wel even duren).

Ik heb de laatste jaren best wel wat centjes op de spaarrekening gezet maar dat wordt nou ook niet echt meer waard met die zwakker wordende euro. Waar kan ik nou het beste mijn centjes aan uitgeven?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 sep 2011, 10:27

mark123 schreef: Ik heb de laatste jaren best wel wat centjes op de spaarrekening gezet maar dat wordt nou ook niet echt meer waard met die zwakker wordende euro. Waar kan ik nou het beste mijn centjes aan uitgeven?
Je springt op een (hard) rijdende trein, maar ik denk dat goud nog wel even doorgaat in z'n opmars als ik de analisten mag geloven. Two steps forward , one step back en soms wel three forward.:)

Je had ook in Franken en in Dollars kunnen gaan.
Maar das wel erg korte handel waarbij je veel vermogen nodig hebt om van de schommelingen(buiten het op vakantie gaan) echt wat te merken.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2011, 11:31

Het begint de laatste tijd wel erg spannend te worden vind ik.

De Europese gedachte was en is mooi. Samenwerken, stabiliteit, geen onderlinge oorlogen. Maar net wat Wouter zegt, de toelating van de door en door corrupte Grieken en misschien andere zuidelijke landen tot de euro zonder keiharde sancties bij het begin in te stellen zet het hele bouwwerk nu aan het wankelen. Het gemis aan daadkracht van de europese 'leiders' is schrijnend. Die federale Unie met een sterk centraal gezag naar Amerikaans voorbeeld had er moeten komen. Met haantjes als Sarkozy en Berlusconi aan boord is dat nagenoeg onmogelijk. Ik wil Nederlanders, Duitsers, Scandinaviërs en andere Germanen aan het roer. Dan is er degelijkheid en duidelijkheid.

mark123

Bericht door mark123 » 14 sep 2011, 11:38

De wederopstanding van het Arische ras! ;)

Plaats reactie