Vaag probleem met E36 323Ti motor
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Vaag probleem met E36 323Ti motor
Me vriendin rijd altijd met veel plezier in haar 323Ti Compact,maar sinds enkele dagen niet meer.
De motor heeft namelijk een probleem ontwikkelt welke zich als volgt laat uiten:
De motor start elke ochtend perfect, reageert goed op het gas en rijd naar behoren, echter na 10-15Km geeft de auto een korte abrupte happering, valt de toerenteller even weg en is daarna al het vermogen verdwenen, alszijnde in een noodloop.
Nadat de auto dan weer opnieuw wordt gestart is het probleem weer verholpen. Kortom erg vervelend en rijd ze er nu liever even niet in.
Nu wil ik natuurlijk graag deze auto weer tiptop hebben, maar weet ik even niet waar ik het moet zoeken, ik denk zelf aan het volgende:
1.
Krukassensor (omdat de toerenteller wegvalt) Als deze stuk is zou het probleem er toch altijd moeten zijn en niet alleen wanneer de motor warm word?
2.
Nokkenassensor (omdat de toerenteller wegvalt)........ zie hierboven
3.
Lambdasensor die roet in het eten gooit, kan me dit best voorstellen omdat deze eerst warm moet worden en daarna pas een foutmelding geeft?
4. LMM, lijkt me sterk omdat de auto dan altijd slecht moet lopen.
5. ik had van iemand begrepen op internet dat er een luchttemperatuursensor in het inlaathuis zit, welke voor problemen kan zorgen. Dit klinkt aannemelijk en ook op TIS zie je deze sensor zitten, maar andere zeggen weer dat deze motor niet een dergelijke sensor heeft..
Mijn vriendin heeft niet het geld om alles maar even te vervangen, dus wat kan het volgens jullie zijn en hoe kunnen we het e.e.a. uitsluiten?
Uitlezen kan pas volgende week... misschien dat ik voor die tijd een oplossing kan vinden.
De motor heeft namelijk een probleem ontwikkelt welke zich als volgt laat uiten:
De motor start elke ochtend perfect, reageert goed op het gas en rijd naar behoren, echter na 10-15Km geeft de auto een korte abrupte happering, valt de toerenteller even weg en is daarna al het vermogen verdwenen, alszijnde in een noodloop.
Nadat de auto dan weer opnieuw wordt gestart is het probleem weer verholpen. Kortom erg vervelend en rijd ze er nu liever even niet in.
Nu wil ik natuurlijk graag deze auto weer tiptop hebben, maar weet ik even niet waar ik het moet zoeken, ik denk zelf aan het volgende:
1.
Krukassensor (omdat de toerenteller wegvalt) Als deze stuk is zou het probleem er toch altijd moeten zijn en niet alleen wanneer de motor warm word?
2.
Nokkenassensor (omdat de toerenteller wegvalt)........ zie hierboven
3.
Lambdasensor die roet in het eten gooit, kan me dit best voorstellen omdat deze eerst warm moet worden en daarna pas een foutmelding geeft?
4. LMM, lijkt me sterk omdat de auto dan altijd slecht moet lopen.
5. ik had van iemand begrepen op internet dat er een luchttemperatuursensor in het inlaathuis zit, welke voor problemen kan zorgen. Dit klinkt aannemelijk en ook op TIS zie je deze sensor zitten, maar andere zeggen weer dat deze motor niet een dergelijke sensor heeft..
Mijn vriendin heeft niet het geld om alles maar even te vervangen, dus wat kan het volgens jullie zijn en hoe kunnen we het e.e.a. uitsluiten?
Uitlezen kan pas volgende week... misschien dat ik voor die tijd een oplossing kan vinden.
- Knot
Re: Vaag probleem met E36 323Ti motor
Uitlezen is wel zo makkelijk dan weet je of er iets faalt en zo ja wat.
Ik heb al die zaken preventief een keer vervangen maar sensoren zijn niet de goedkoopste idd.
Ik heb al die zaken preventief een keer vervangen maar sensoren zijn niet de goedkoopste idd.
- Niels
- Auto: Prius+
Als het standaard na 10-15km is dan heb je denk ik een probleem met iets van een temperatuur sensor. Dat is namelijk wel de afstand waarbij een blok echt op 90 graden olie temp./bedrijfstemperatuur zit. Ik zou dus naar optie 5 kijken.
1 en 2 is niet kilometer afhankelijke lijkt me, 3 de lambda zit voorin het spruitstuk en is in no-time warm, 4 LMM, dan zou de motor gewoon minder mooi lopen.
1 en 2 is niet kilometer afhankelijke lijkt me, 3 de lambda zit voorin het spruitstuk en is in no-time warm, 4 LMM, dan zou de motor gewoon minder mooi lopen.
- Nutkees
@Niels,
Kan het dan ook niet de temperatuursensor van het koelwater zijn? Thermostaat gaat open en en sensor gaat over zijn nek? Denkt misschien dat het -30C graden is en gooit vervolgens de motor vol met brandstof...
Zou ook verklaren waarom de auto 1 of 2 keer stoot en vervolgens geen vermogen meer heeft. Als ik echter de auto voor een sportief rondje om meeneem heeft de auto overigens nergens last van...
Snap er geen hol van
Kan het dan ook niet de temperatuursensor van het koelwater zijn? Thermostaat gaat open en en sensor gaat over zijn nek? Denkt misschien dat het -30C graden is en gooit vervolgens de motor vol met brandstof...
Zou ook verklaren waarom de auto 1 of 2 keer stoot en vervolgens geen vermogen meer heeft. Als ik echter de auto voor een sportief rondje om meeneem heeft de auto overigens nergens last van...
Snap er geen hol van

- Martijn_bmw
Ik verwacht ook de koelwatertemp sensor.
en dat het bij sportief (is volgas?) rijden niet gebeurd kan komen omdat de volgasstand een ander kenveld heeft in de ECU dan deellast en juist bij deellast is hij vaak afhankelijk van diverse input van de sensoren!
en dat het bij sportief (is volgas?) rijden niet gebeurd kan komen omdat de volgasstand een ander kenveld heeft in de ECU dan deellast en juist bij deellast is hij vaak afhankelijk van diverse input van de sensoren!
- GTRene
dus hij werkt goed als ie koud is...en zodra ie op temp is en er wat geswitched wordt qua elek schakeling werkt daar ergens iets niet goed en slaat in de noodloop?
doch dan uit zetten en opnieuw starten en hij werkt weer goed verders?
je zou dan zeggen dat een schakeling ff niet goed werkt en dus wellicht smerig is of een slecht contact?
wellicht een relais wat wat een hapering kent, of de stappenmotor die vies is en wat tegenstribbeld? (die is makkelijk ff te reinigen met wat wasbenzine bv)
hij werkt dus koud goed, en 1x op temp en opnieuw starten werkt ie ook goed... bij de schakeling gaat het dus mis?...ff de contacten e.d. nadrukken en of wat schoonmaken, wellicht gaat het dan verder goed...
anders ist inderdaad zoekwerk.
doch dan uit zetten en opnieuw starten en hij werkt weer goed verders?
je zou dan zeggen dat een schakeling ff niet goed werkt en dus wellicht smerig is of een slecht contact?
wellicht een relais wat wat een hapering kent, of de stappenmotor die vies is en wat tegenstribbeld? (die is makkelijk ff te reinigen met wat wasbenzine bv)
hij werkt dus koud goed, en 1x op temp en opnieuw starten werkt ie ook goed... bij de schakeling gaat het dus mis?...ff de contacten e.d. nadrukken en of wat schoonmaken, wellicht gaat het dan verder goed...
anders ist inderdaad zoekwerk.
- Reind
Ik heb met mijn ringauto e36 325i vergelijkbare storingen gehad. In eerste instantie loopt hij best goed maar naarmate hij warmer word en begint hij te haperen en slaat hij vaak af. Bij uitlezen had ik geen storingen en de sensoren gaven geen rare getallen aan.
Bij lage toeren flikkerde mijn dashboard verlichting dus ik had het vermoeden dat mijn dynamo niet meer genoeg leverde. Na deze vervangen te hebben werd het beter maar het was nog niet over. Toen hebben we de bobines vervangen en was het ptrobleem helemaal weg. Schijnt wel vaker te gebeuren.
Sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.
Maar eerst even de boel uitlezen om het een en ander uit te sluiten.
Bij lage toeren flikkerde mijn dashboard verlichting dus ik had het vermoeden dat mijn dynamo niet meer genoeg leverde. Na deze vervangen te hebben werd het beter maar het was nog niet over. Toen hebben we de bobines vervangen en was het ptrobleem helemaal weg. Schijnt wel vaker te gebeuren.
Sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.
Maar eerst even de boel uitlezen om het een en ander uit te sluiten.
- GTRene
bij die auto's van vroeger had je zo'n kleine condensator oid? aan de stroomverdeler kap zitten, als de auto dan warm was en dat ding niet goed meer kreeg je ook problemen zoiets
volgens mij zat zo'n ding ook op een brommer, wel eens wat nwe gesoldeerd in Zundaps geloof ik
maja long long time ago, maar zo'n soort ding kan wel vreemde problemen geven (destijds dan) nu je het hebt over bobines.

volgens mij zat zo'n ding ook op een brommer, wel eens wat nwe gesoldeerd in Zundaps geloof ik

- Niels
- Auto: Prius+
Afhankelijk van temperatuur kan een bobine idd wel eens voor problemen zorgen. In geval van Kees vind ik het alleen vreemd dat bij een herstart het probleem niet optreedt.Reind schreef:Toen hebben we de bobines vervangen en was het ptrobleem helemaal weg. Schijnt wel vaker te gebeuren.
- GTRene
klopt als ie het bij de herstart niet doet ist ook niet dat maar eerder waar de schakeling van iets plaatsvind.
- Nutkees
Het moet inderdaad een schakeling zijn die het probleem geeft. Hopelijk deze week even laten uitlezen. Zit een beetje lastig in mijn tijd, maar moet wel lukken en anders wachten we nog even. Zijn nog genoeg andere autos waar ze in kan rijden hahaha
- GTRene
lol, you lucky basterd
wat dat betrefd zou het ideaal zijn dat ik ook plek voor zeg 3 auto's had en niet langs de straat, nu slechts 1 garage, waar ik al wel super blij mee ben natuurlijk, maar als je er 1 rustig op wil knappen oid zit je al...geen ruimte.
wat dat betrefd mis ik enorm men super garage en parkeerplek op eigen terrein van destijds in Vriezenveen
misschien ooit, when the good times come back again

wat dat betrefd zou het ideaal zijn dat ik ook plek voor zeg 3 auto's had en niet langs de straat, nu slechts 1 garage, waar ik al wel super blij mee ben natuurlijk, maar als je er 1 rustig op wil knappen oid zit je al...geen ruimte.
wat dat betrefd mis ik enorm men super garage en parkeerplek op eigen terrein van destijds in Vriezenveen

misschien ooit, when the good times come back again

- Reind
Bij mij is was de auto wanneer op bedrijfstemperatuur gewoon een ramp. Hoewel hij het soms ook wel in 1 x weer 50km goed kan rijden. Gewoon even uitlezen.Niels schreef:Afhankelijk van temperatuur kan een bobine idd wel eens voor problemen zorgen. In geval van Kees vind ik het alleen vreemd dat bij een herstart het probleem niet optreedt.Reind schreef:Toen hebben we de bobines vervangen en was het ptrobleem helemaal weg. Schijnt wel vaker te gebeuren.
- Nutkees
Het probleem is opgelost, nieuwe krukassensor geplaatst en nu weer helemaal tiptop.. Erg blij mee.
Meteen even nieuwe olie erin, andere koplampen, knipperlichten en een nieuwe hemel. Kijken of we de auto nu verkocht krijgen.
Gisteren helemaal opgepoetst en dan blijft het toch wel een eigewijs leuk karretje moet ik zeggen!
ff spammen
http://www.driving-fun.com/occasions/26 ... 000km.aspx
Meteen even nieuwe olie erin, andere koplampen, knipperlichten en een nieuwe hemel. Kijken of we de auto nu verkocht krijgen.
Gisteren helemaal opgepoetst en dan blijft het toch wel een eigewijs leuk karretje moet ik zeggen!
ff spammen

-
OnlineErik dB
Hemeltje er zelf ingefrot? Best wat pielwerk he...Nutkees schreef:Het probleem is opgelost, nieuwe krukassensor geplaatst en nu weer helemaal tiptop.. Erg blij mee.
ff spammen![]()
-
- Auto: M3P, 130i
Veel beter Kees. Chrome er nog af en het is een plaatje!Nutkees schreef:Het probleem is opgelost, nieuwe krukassensor geplaatst en nu weer helemaal tiptop.. Erg blij mee.
ff spammen![]()
- Nutkees
Als iemand nog die deurgreep covers heeft liggen, let me know.... Me vriendin vind het dus wel weer mooi. Uiteindelijk krijg ik haar wel overgehaald hoor!!
PS hemeltje was in totaal 1 uur werk, dus eruit/erin bekleden heb ik uitbesteeed aan het bedrijf Allstoff Zit er weer prima uit in ieder geval!
PS hemeltje was in totaal 1 uur werk, dus eruit/erin bekleden heb ik uitbesteeed aan het bedrijf Allstoff Zit er weer prima uit in ieder geval!
- Niels v/d burgh
- Auto: Zweedse diesel
Ik heb nog wel een setje deurgreep covers liggen.
Doe maar een pb'tje
Doe maar een pb'tje