Onderstel afstellen
- Luc B
Onderstel afstellen
Over een tijdje wil ik toch een ander schroefset plaatsen. Maar hoe deze af te stellen ? Dit laat ik liever afstellen door een expert. Maar waar kan dit ? Of is dit makkelijk zelf te doen ?

- RJay
Re: Onderstel afstellen
"afstellen"? Als je zelf camber kan meten is het allemaal niet zo moeilijk. Alleen caster zou ik huiverig voor zijn.
Een goede basis is natuurlijk wel handig
En zou ook niet meteen in het wilde weg alles veranderen...
Maar wat bedoel je precies met "afstellen"?
Een goede basis is natuurlijk wel handig

- Erik dB
Ik zou beginnen met het inwinnen van goed advies over welke set je aan wilt schaffen. Er is wel wat "goedkope" troep te koop die slechts 1x verstelbaar zijn omdat de boel daarna vast is geroest, en waarbij de dempers/veren van een set bepaald niet gelijk aan elkaar zijn.
- Luc B
Het zou onder de Celica moeten komen. Nu weet ik niet precies hoe het zit met camber/caster etc. maar ook nog eens in demping verstelbaar. Vooral omdat het een 4-wiel aangedreven auto is, lijkt het mij weer een totaal andere afstelling. Bijkomend dat die hierdoor wat zwaarder is .RJay schreef:"afstellen"? Als je zelf camber kan meten is het allemaal niet zo moeilijk. Alleen caster zou ik huiverig voor zijn.
Een goede basis is natuurlijk wel handigEn zou ook niet meteen in het wilde weg alles veranderen...
Klopt, vooral voor Japanse auto's is dit erg oppassen. Ik heb veel goede verhalen gehoord over setjes van Tein , of de volledig instelbare van D2-racing. Vooral D2-racing schijnen mits de goede afstelling geweldig te zijn .Erik dB schreef:Ik zou beginnen met het inwinnen van goed advies over welke set je aan wilt schaffen. Er is wel wat "goedkope" troep te koop die slechts 1x verstelbaar zijn omdat de boel daarna vast is geroest, en waarbij de dempers/veren van een set bepaald niet gelijk aan elkaar zijn.
Ik zoek eigenlijk iemand/bedrijf dat een mooie basis zou kunnen leggen qua instelling. Liefst zo neutraal mogelijk zodat hierdoor op verder te gaan valt. Zou het namelijk doodzonde vinden als er een onderstel onder zit waar zoveel meer uit te halen valt met betere afstelling.
- Bert ///M3
Dat hou je toch, als parteculier kan je het meestal beter gewoon een beetje simpel houden.
Eerste is al dat je uberhaubt nog met zo'n auto moet leren rijden voordat er iets aan afgesteld word. Iedereen heeft een andere rijstijl dus als iemand anders een auto voor je afstelt wilt nog niet zeggen dat het voor jou ook werkt.
Dan heb je vaak nog zoveel mogelijkheden met zo'n onderstel dat als je stellen gaat het gewoon even duurt voor je alles op de rit hebt. De meesten rijden gewoon niet genoeg, als je alle mogelijkheden van een onderstel proberen wilt en je rijd maar een paar trackdays per jaar dan duurt het ook even voordat je een beetje weet wat je stellen moet.
Komt ook bij dat je eigen voorkeur ook mee evolueert naarmate je meer rijd dus veranderd je afstelling meestal ook continu. En het veranderd mee met andere aanpassingen aan een auto.
Eerste is al dat je uberhaubt nog met zo'n auto moet leren rijden voordat er iets aan afgesteld word. Iedereen heeft een andere rijstijl dus als iemand anders een auto voor je afstelt wilt nog niet zeggen dat het voor jou ook werkt.
Dan heb je vaak nog zoveel mogelijkheden met zo'n onderstel dat als je stellen gaat het gewoon even duurt voor je alles op de rit hebt. De meesten rijden gewoon niet genoeg, als je alle mogelijkheden van een onderstel proberen wilt en je rijd maar een paar trackdays per jaar dan duurt het ook even voordat je een beetje weet wat je stellen moet.
Komt ook bij dat je eigen voorkeur ook mee evolueert naarmate je meer rijd dus veranderd je afstelling meestal ook continu. En het veranderd mee met andere aanpassingen aan een auto.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Tein/D2/Ksport/BC geweldig.. ja dat hoor je wel eens vaker. Meestal van personen die het helemaal geweldig vinden om hun auto's dusdanig te verlagen dat drempels serieuze obstakels worden en op vrijdagavond bij de Mac met de motorkap omhoog staan te chillen, jeweet.Luc B schreef: Klopt, vooral voor Japanse auto's is dit erg oppassen. Ik heb veel goede verhalen gehoord over setjes van Tein , of de volledig instelbare van D2-racing. Vooral D2-racing schijnen mits de goede afstelling geweldig te zijn .
Doe jezelf een plezier en blijf ver uit de buurt van dat spul

-
BC voldoet voor mij prima, vind het perfect. Beter dan mijn Intrax RS set die ik nieuw kocht en in 2 jaar tijd diverse keren gereviseerd moest worden ivm lekkage... Tevens was het bij de Intrax RS set zo dat je bij verlagen ook de slag korter werd....
-
- Auto: M3P, 130i
Op zo'n rally auto monteer je toch gewoon een setje Proflex/Ohlins om jumps te kunnen maken?! TEIN, D2-Racing; low for show, but no go... 

- Bert ///M3
Door de manier waarop die BC/K-Sport/D2/Tein spullen in elkaar zitten is je totale slag sowieso korter.Laurens Nijssen schreef:Tevens was het bij de Intrax RS set zo dat je bij verlagen ook de slag korter werd....
Ga maar na, je hebt inbouwruimte nodig. In plaats van een langere demper die van range veranderd als je hem hoger of lager zet, heb je nu een hele demper die heen en weer moet als je de hoogte veranderd.
Plus minder olieinhoud wat ook nadelig is.
Denk even over het volgende na, een set professionele schokbrekers van 25.000 euro welke onder BTCC auto's etc zitten gebruiken nog steeds dat zelfde ontwerp en een chinees bedrijf dat setjes van een paar honderd euro maakt zou het dan even beter voor elkaar hebben zeker

- Luc B
D2 hoorde ik de laatste tijd steeds betere berichten over. en dan niet voor show.indobesar schreef:Op zo'n rally auto monteer je toch gewoon een setje Proflex/Ohlins om jumps te kunnen maken?! TEIN, D2-Racing; low for show, but no go...
Heb ook even contact opgenomen met Proflex. Even kijk wat de opties zijn , en prijzen. Word dan wel een circuit-set. Het is namelijk voor trackday's rijden. Mocht ik ooit op het idee komen om iets met rally te willen doen, kan ik het nog altijd aan laten passen
- Luc B
Proflex heeft ook een vrij duidelijke ''how to'' voor het afstellen op hun site. http://www.proflex.be/nlafstellingen.html