Ervaringen z4 coupe. O.a. Automaat.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Emiel

Ervaringen z4 coupe. O.a. Automaat.

Bericht door Emiel » 06 sep 2011, 10:34

Wat zijn de ervaringen met een z4 coupe? De 2.2i, de 2.5i en de 3.0is ? En met de automaatbak met de flippers?

Zijn er bepaalde zaken waar de z4 / z4 coupe gevoelig voor zijn ?

Hoe is het extra brandstof verbruik en Vermogens verlies met zo'n moderne automaat?

Vriend van me wil zijn 3 jaar oude 3 serie station diesel verkopen cq inruilen voor een z4 coupe. O.a. Een 3.0is met automaat/stuur bediening staat hem wel aan. Ik zou een handbak kopen maar misschien ben ik wel ouderwets.

Fabian

Re: Ervaringen z4 coupe. O.a. Automaat.

Bericht door Fabian » 06 sep 2011, 11:38

Om te beginnen is er geen Z4 Coupe met een lichtere motorisering dan de 3.0....

Motoren zijn oerdegelijk, al hoor ik Steve wel eens over de 3.0Si klagen.

Vermogensverlies met automaat is minimaal, niet merkbaar denk ik. Zijn fijne automaten icm de 3.0 motor.

Zou zelf ook een handbak verkiezen boven automaat, maar een Coupe is prima verkoopbaar met automaat denk ik.

Emiel

Bericht door Emiel » 06 sep 2011, 12:03

Dan haal ik de motoren van de Z4 en de Z4 coupe door elkaar. Zelf weinig ervaringen met BMW.

Wel benieuwd wat de klachten dan zijn over de 3.0Si.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 sep 2011, 18:57

De 3.0i 231pk is een van de meest betrouwbare atmo's volgens mij. De 3.0si met 265pk schijnt iets minder betrouwbaar te zijn. Het prijsverschil en verbruik tussen 2.5 en 3.0 is zo gering dat je beste voor de laatste kunt gaan.

Tom

Bericht door Tom » 06 sep 2011, 19:38

Zwakke punten Z4:
- Stuurbekrachtiging is een bekend probleem.. als dat kapot gaat kost het je rond de 2K.
- Veren (volgens mij achter) ben je een keer voor aan de beurt wegens scheuren, geloof alleen bij pre-facelift.
- Raammechanisme is zwak punt.
- Derde remlicht kan gaan scheuren.
Verder is de bouwkwaliteit niet des-BMW's. Zit her en der wat goedkoper plastic, niet volledig rammelvrij, etc. De E46 vond ik beter in elkaar zitten.

steve smith

Bericht door steve smith » 06 sep 2011, 20:13

3.0i is onverwoestbaar. 3.0Si is de magnesium motor uit de 130i en die is wat gevoeliger. En qua reparatie minder hufterproof, elke bout die je uit het magnesium draait dient vanwege coating vernieuwd te worden.

Zoals Fabian al aanhaalde heb ik een 3.0Si meegemaakt die aan bonken liep "on my watch", volgens BMW lag dat aan een exemplarisch defecte oliepomp. Wat ik wel weet is dat het oliedruklampje nooit gewaarschuwd heeft, en er een hele serieuze ratel ontstond na wat stevig gebruik. In eerste instantie heeft men enkel de kop vervangen, toen dat niet voldoende bleek is alsnog een volledige AT motor gemonteerd. Dat kostte wel een maandje of twee zeuren... Overtoeren was het niet, auto in kwestie was een automaat.

Wat ons brengt bij het volgende puntje: Ik zou een Z4C 3.0Si liever als automaat hebben dan als handbak. Als je'm met pook wil kun je beter gewoon meteen een echte (Kasteelmobiel) halen met een S54 erin.

m3e30_chris

Bericht door m3e30_chris » 06 sep 2011, 21:03

Heb zelf 1,5 jaar in een z4 coupe 3.0si gereden.

Pro: looks, exclusiviteit (tov een roadster)

Neg: interieur erg goedkoop (dashboard, deurpanelen e.d.), stuurinrichting wat gevoelloos, motorisch wat saai.

Zou wat meer betalen en voor een Z4 M gaan.

stradale

Bericht door stradale » 07 sep 2011, 09:31

Tom schreef:Zwakke punten Z4:
- Stuurbekrachtiging is een bekend probleem.. als dat kapot gaat kost het je rond de 2K.
- Veren (volgens mij achter) ben je een keer voor aan de beurt wegens scheuren, geloof alleen bij pre-facelift.
- Raammechanisme is zwak punt.
- Derde remlicht kan gaan scheuren.
Verder is de bouwkwaliteit niet des-BMW's. Zit her en der wat goedkoper plastic, niet volledig rammelvrij, etc. De E46 vond ik beter in elkaar zitten.
Als de achterveren alleen een probleem zijn bij de pre-facelift modellen, dan zou het bij een Z4 Coupé per definitie niet moeten spelen. Of dat zo is, weet ik niet.

Verder schijnen de wishbones, net als bij de E46, gevoelig te zijn voor problemen. En als er een cd-wisselaar in zit, dan gaat die vroeg of laat de geest geven.

Zorg dat er M-sportstoelen in zitten. De gewone stoelen worden ook sportstoelen genoemd, maar mogen die naam eigenlijk niet hebben. Ik vind ze in elk geval bagger. Navigatie professional en DSP zijn wat mij betreft ook een must.

Tom

Bericht door Tom » 07 sep 2011, 09:34

stradale schreef: Als de achterveren alleen een probleem zijn bij de pre-facelift modellen, dan zou het bij een Z4 Coupé per definitie niet moeten spelen. Of dat zo is, weet ik niet.
Klopt, maar ik weet niet zeker of het alleen bij pre-facelift is geweest.
En als er een cd-wisselaar in zit, dan gaat die vroeg of laat de geest geven.
Bij mij was het juist de normale radio/cd, maar dat leek mij geen veelvoorkomend probleem.

Emiel

Bericht door Emiel » 07 sep 2011, 20:29

Is zo'n m coupe / s54 gevoelig voor revisie cq is het bijv gebruikelijk om m blokken bij bepaalde kmstanden te reviseren?

Een Bmw dealer hier heeft het nl. Over 2 ton en dan revisie.

Lijkt beetje alsof de z4 coupe niet de gebruikelijke bmw kwaliteit is ?

Tom

Bericht door Tom » 07 sep 2011, 23:29

Emiel schreef:
Lijkt beetje alsof de z4 coupe niet de gebruikelijke bmw kwaliteit is ?
Technisch is er weinig tot niets mis mee hoor. Wat aandachtspunten heeft elke auto wel. En onderhuids zit er veel E46 techniek en dat is dikke prima. Vind zelf het interieur en hoe het allemaal in elkaar zit wat ondermaats. Zo zit er in de middenconsole plastic.. druk je dat in met je vinger kraakt het.. ooit tijdens stofzuigen overheen gegaan en nu zitten daar wat lichte krassen (en zo'n stofzuigeruiteinde is ook maar hard plastic..). Ik vind het verder geen probleem hoor (heb ook 5 jaar alfa gereden lol). Nieuwe Z4 zit imho beter in elkaar qua materiaal/interieur.. maar daar staat ook een hoger gewicht tegenover.

stradale

Bericht door stradale » 08 sep 2011, 07:37

^^^ Daar ben ik het mee eens.

Emiel, mocht je mijn opmerking over de standaard stoelen hebben opgevat als kritiek op de kwaliteit of duurzaamheid van die stoelen, dan is dat een misverstand. Mijn opmerking was slechts gericht op het gebrek aan zitcomfort en zijdelingse steun.

Emiel

Bericht door Emiel » 08 sep 2011, 08:22

Stradale, dank je voor je toelichting, maar ik snapte je punt wel. Zijn vader heeft m stoelen, hij zelf heeft de stoelen die jij bedoeld geloof ik. Verschil is toch wel behoorlijk ja.

Iedereen overigens bedankt zo ver al.

David van Kampen

Bericht door David van Kampen » 08 sep 2011, 15:19

Zelf rijd ik een Z4 3.0 Roadster en heb eigenlijk niets dan lof over deze wagen. Tot nu toe 0,0 onkosten aan de wagen gehad. Helaas heb ik geen ervaring met met de 3.0SI maar volgend voorjaar zal daar vast verandering inkomen :bag: . De automaat van de 3.0 ( Steptronic ) schijnt dik in orde te zijn.De SMG automaat schijnt echter een stuk minder te zijn zo heb ik mij laten vertellen!

Musts wat mij betreft ( kan voor een ieder anders zijn):

- Navi pro
- Audio pro
- //M zetels
- //M onderstel
-//M stuur ( originele stuur is wat mij betreft gewoon te dun)

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2011, 15:48

Z4 Coupé vind ik een onverwacht fijne auto. Waarom onverwacht, eigenlijk is die in alles minder dan een 130i. Tenminste als het om het praktische aspect gaat. Want het uiterlijk van de Z4 Coupé vind ik gewoon prachtig. Op de M3 CS na de mooiste BMW die ik (gehad) heb. Ik vind de Z4 Coupé een beetje on BMW's. tenminste in vergelijk met de rest van het gamma. Dat vind ik ook wel weer ee pluspunt. Veel bekijks er mee. Vooral jochies vinden hem prachtig. Qua rijden lijkt ie veel op een 130i. Lijkt allemaal wat sneller te gaan vanwege de lagere zit. In het begin gaf de auto een wat opgesloten gevoel. Maar dat is een kwestie van wennen.

Ik heb nu 81000 km er op staan, gekocht bij 64000 km. En geen noemenswaardige problemen. Built quality vind ik juist weer 100% meevallen. Veel beter voor elkaar dan bij de mk1 130i. Middenconsole van alu is erg gevoelig voor butsen van de gordel. Daar knal je al snel tegen aan met het omgespen. Nog over overwogen om die te vervangen, maar weet nu al dat het binnen no time weer vol zit met kleine deukjes.

Alleen op klinkerweggetjes wil je nog wel eens kraakjes, piepjes horen maar voor de rest is die eigenlijk rammelvrij. Motor is een beauty, altijd al gevonden, zowel in de 130i's en de 330i die ik gehad heb. Doodzonde dat die op termijn gaat verdwijnen bij BMW.

Standaardstoelen zijn mager. Heb ik, den er beperkt tevreden over. Tegen 1 serie sportstoelen kunnen ze never nooit op. zijdelingse steun is ruk en op de lange ritten mis je een goede lendesteun. M stoelen wel even overwogen maar 2e hands lastig te verkrijgen. Dealer vraagt de hoofdprijs voor nieuwen. Als ik ze er nu inzet is dat vooral voor de volgende eigenaar en dat vind ik wat zonde. Ik zit in de praktijk nooit langer dan een half uur in de auto dan boeit het me nu niet meer.

Standaard sportstuur ben ik helemaal aan gewend, een M worst stuur is niet nodig, tenzij je het mooi vind. Al met al een leuke auto, die serieus snel is. Tijdens een doe een wens dag stonden voor het Julianaplein Bart kasteel en met de Z4 M en Steve met de CSL naast me. Ik had het voordeel van de binnenbocht. Licht springt op groen en alle drie het gas er op. Oke ik pakte pak em beet 10 tot 20 meter voorsprong ivm die binnenbocht maar voordat Bart en Steve me voorbij gingen hadden we meer dan 160/170 er voor. Die zijn sneller uiteraard, maar met 5.7 van 0-100 hoef je weinig auto's te vrezen. Leuke is ook dat als je de typeplaatjes er af haalt bijna niemand weet (zie topicstarter) welke motor onder de kap ligt.

Standaard audio ben ik tevreden over.

Ik had verwacht dat de Z4 voor een paar maandjes zou zijn maar ondertussen nog steeds blij er mee. Kijk wel wat rond met een scheef oog, maar voorlopig nog niet iets voorbij gekomen waarvan ik zeg, en hup nu weg met die Z4 Coupé.

Automaat heb ik trouwens geen ervaring mee. Handbak vind ik dan weer heerlijk. Terwijl ik goede automaten of SMG systemen ook erg kan waarderen.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 sep 2011, 22:46

Mooie verhalen heren. Alleen M-stuur natuurlijk een must.

Zou graag van David en Stradale de Z4 foto's willen zien !

David van Kampen

Bericht door David van Kampen » 09 sep 2011, 09:55

@Macboy: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 1&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2011, 10:05

Tom, je weer dat je voor de meeste stofzuigers ook opzetmondjes hebt (niet bij de wasbox etc natuurlijk, maar gewoon thuis met verlengsnoertje) met borstelhaartjes? ;)

Tommy

Bericht door Tommy » 10 sep 2011, 00:24

Ik heb ook de standaardstoelen erin, maar met mijn postuur vind ik ze weer fijner dan de M stoelen. Ik heb de wangen aangepast waardoor zijdelingse steun geen punt meer is en ik nog wel op een zachte stoel zit en na de rit m'n benen nog voel. De M stoelen vind ik overigens wel weer enorm mooi. Dat terzijde. Even uit direct vergelijk met Bart z'n MQP en ritten naar de heilige grond.

Interieur is heel veel minder stevig dan de E46, hard plastic, kraken, rammelen... de E46 kent dat niet, die voelt stukken meer solid van binnen.

Overige techniek is gewoon E46, al rijdt het totaal anders.

Tom

Bericht door Tom » 10 sep 2011, 01:06

Dan ben ik niet de enige wat betreft die stoelen. Ik heb ook de standaard stoelen. Had liever de M stoelen maar dat is inderdaad vanwege de looks, het ziet er een stuk sportiever uit. Maar qua zitten vind ik die M stoelen overrated en meer voor vadsige duitsers.
M stuur vond ik wel een must maar ligt er ook een beetje aan wat je gewend bent.

Tommy

Bericht door Tommy » 12 sep 2011, 13:18

Kleine nuance is dat je dan met de elektrische standaard stoelen wel de zittinghoek kan verstellen en op handmatige niet. Dat maakt behoorlijk wat uit voor goede ondersteuning van je bovenbenen. En ik ben wel zo'n gek die omwille van de looks graag de M stoelen zou kopen ondanks dat ik ze minder fijn vind zitten. :-P

Plaats reactie