Probleem: weggedrag E85 Z4

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
stradale

Probleem: weggedrag E85 Z4

Bericht door stradale » 05 sep 2011, 15:00

In het verlengde van Rico’s topic over hoe hij zijn Z4 Coupé weer strak kan laten aanvoelen, hoop ik dat iemand mij hier op weg kan helpen wat er met mijn auto aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb er maar even een apart draadje van gemaakt. Beetje lang verhaal, ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.

De auto in kwestie:
E85 Z4 Roadster 3.0i van 3/2003 met OEM sportonderstel en ca. 105.000km op de klok. Bridgestone RE050A I RFT rondom, vóór 225/40/R18 en achter 255/35/R18. Ongeveer 2.500 km geleden zijn er twee nieuwe OEM achterveren (één van de oude was gebroken) en nieuwe achterbanden onder gekomen. De voorbanden gaan dit seizoen nog mee en zijn komend voorjaar aan vervanging toe.

Wat er mis is:
Sinds de nieuwe achterbanden geplaatst zijn (de veren kwamen er iets later onder) voelt de achterkant onzeker aan. Het probleem doet zich op hogere snelheid voor en gek genoeg ook sneller in bochten naar links dan in bochten naar rechts. Snelle bochten naar links kan ik sindsdien merkbaar met veel minder snelheid nemen dan voorheen. Het voelt alsof de wangen van de banden te slap zijn en de velgen er als het ware overheen rollen. Of het echt zo is, weet ik niet, maar het voelt ook alsof de auto meer overhelt dan voorheen. Vervolgens grijpt het DSC voelbaar in. Terwijl de auto daardoor vaart mindert, blijft het DSC ingrijpen en houdt pas op totdat de snelheid dusdanig laag ligt dat gripverlies echt godsonmogelijk is. Ik heb het idee dat het zich sneller voordoet als de banden warm zijn, want het gedrag is niet consistent. Niet grappig bij 180 in een bocht op de autobahn, kan ik melden. Mede dankzij het DSC blijft de auto goed op koers, maar de onvoorspelbaarheid van het weggedrag zit me bepaald niet lekker. Feit is dat ik op oude achterbanden en met een kennelijk gebroken achterveer dit probleem niet had…

Aanvankelijk dacht ik dat de inloopperiode van de banden en plaatsing van nieuwe veren het probleem wel zou verhelpen, maar het doet zich nog steeds voor, al is het in iets mindere mate.

Toen de achterbanden er net onder zaten heb ik de bandenspanning nagemeten bij twee verschillende pompstations (voor wat die meters waard zijn, weet ik). De eerste gaf aan dat de garage zowel de voor- als de achterbanden veel te hard had opgepompt (2,6 en 3,0 bar). Teruggezet naar de fabriekswaarden op 2,3 en 2,5 en bij de tweede pomp hoefde er geen lucht bij of uit, dus die gaf kennelijk dezelfde waarden.

De achterbanden zijn geen oude meuk, DOT is 1311.

Montage is kennelijk ook goed gebeurd. Profiel is niet richtingsgebonden en de aanduiding “outside” zit aan beide kanten aan de buitenkant.

Op een Duits forum las ik soortgelijke ervaringen van Z4-rijders die nieuwe achterbanden hadden laten monteren. Volgens enkele bijdragen zou het probleem grotendeels opgelost zijn na calibratie van de stuurhoeksensor van het DSC (?). Ik ben naar de dealer gegaan, die heeft de auto bekeken (ophanging, bandenspanning etc.) en kon niks vinden. Ook hun testritje bracht niets aan het licht. Volgens de dealer was er evenmin een foutmelding te vinden in het systeem en kon de stuurhoeksensor er niets mee te maken hebben. De dealer dacht dat wellicht de achterbanden eerst nog wat meer moesten slijten.

Voordat ik schokdempers en allerhande rubbers laat vervangen, de auto laat uitlijnen enz., heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie input!

steve smith

Re: Probleem: weggedrag E85 Z4

Bericht door steve smith » 05 sep 2011, 15:02

Heb het antwoord in Rico's draadje al gegeven.

Stap 1.

stradale

Bericht door stradale » 05 sep 2011, 15:23

Dat is snel... Veel dank, Steve.

Ik begrijp alleen nog niet hoe dit zich zo plotseling kan manifesteren. Neemt de sterkte van die rubbers niet heel geleidelijk af?

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 05 sep 2011, 15:26

Kan bevestigen dat powerflex aan de achterkant m'n E46 een stuk stabieler heeft gemaakt. Aan de originele rubbers was trouwens niets te zien of te voelen.

stradale

Bericht door stradale » 05 sep 2011, 16:45

Hmmm, maar eens kijken of ik die nog vervangen krijg voordat ik op vakantie ga.

@ Steve: is de door jou genoemde draagarmbus dezelfde als deze: http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... ng_arm_nus" onclick="window.open(this.href);return false;

EG

Bericht door EG » 05 sep 2011, 19:20

Mijn Octavia had op de snelweg heel erg instabiel rijgedrag. Het leek alsof de ding constant probeerde te oversturen in de bocht.

Nadat ik alle rubbers in het onderstel had veranderd (vooras) was dat probleem opgelost.

steve smith

Bericht door steve smith » 05 sep 2011, 20:09

stradale schreef:Hmmm, maar eens kijken of ik die nog vervangen krijg voordat ik op vakantie ga.

@ Steve: is de door jou genoemde draagarmbus dezelfde als deze: http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... ng_arm_nus" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee.

PFR5-3608 maar dan zwarte

PM Dick anders even, de kans is groot dat die 'm op voorraad heeft

stradale

Bericht door stradale » 05 sep 2011, 22:18

:thumbup:

Nogmaals dank!

Femme

Bericht door Femme » 06 sep 2011, 23:35

Ik heb bij mijn Z4 het probleem dat sinds het opleggen van Michelin PSC's de tractiecontrole achterlijk vroeg ingrijpt in snelle bochten. De auto is alleen fatsoenlijk op snelheid te rijden met alle hulpmiddelen uit. De auto ligt gewoon als een blok op de weg voor het moment van ingrijpen.

stradale

Bericht door stradale » 02 nov 2011, 14:23

Even een update. Het heeft een tijdje geduurd in verband met onder andere vakantie. Overigens was het fenomeen zoals ik dat in de openingspost beschreef al geleidelijk afgenomen. Viel wel tegen hoe lang dat duurde trouwens.

Van Dick heb ik zwarte powerflex bussen gekocht en die zijn er gisteren eindelijk onder gekomen. Hoewel de standaard bussen er volgens de monteur nog goed uitzagen, voel ik wel dat de auto achter strakker ligt. De achterkant stuurt minder mee dan voorheen. Klaverbladen heb ik helaas nog niet kunnen proberen, maar mijn inschatting is dat de powerflex bussen wel een verbetering zullen zijn. Toen ik een stukje over ultravlak asfalt reed met ongeveer 100 km/u hoorde ik via de ophanging wel iets meer geluid dan met de standaard rubbers. Ben benieuwd hoe dat op hogere snelheid is. Ook dat moet ik nog proberen. Qua comfort merkte ik niet zo veel verschil (misschien omdat daar toch al geen sprake van is met M-sportonderstel en RFT’s… :tooth: ).

Tijdens de vakantie heeft de Z4 een irritant gepiep in de achterwielophanging ontwikkeld. Het laat zich horen als je over korte, scherpe hobbels rijdt. Over klinkerwegen rijden begint echt genant te worden. :bag: Klinkt een beetje zoals de wielophangingen van vrachtwagens en tractors soms kunnen klinken. Ik had gehoopt dat vervanging van de bussen dat probleem ook gelijk zou oplossen, maar helaas niet. Volgens de garage zou het kunnen liggen aan de rubbers (?) van de bovenste schotels. Veren en dempers zagen er goed uit. Daar moet ik dus nog iets mee.

Helaas bleek tijdens het garagebezoek dat een van de dempers aan de voorkant lekt en dat deze dus ook moeten worden vervangen. Ik had al gemerkt dat aan de voorkant ook het een en ander vervangen zou moeten worden, want de besturing was de laatste tijd onnauwkeuriger en de auto had nog meer last van spoorvorming dan normaal. Ik weet dus nu dat ik met de dempers moet beginnen en dan zien we daarna wel of er ook nog rubbers etc. moeten worden vervangen.

Aanvankelijk was ik van plan om de wishbones te vervangen door de HD variant van Meyle (conform Steve’s advies in het draadje van Rico). Meyle geeft echter uitdrukkelijk op dat deze niet geschikt zijn voor auto’s met een M-onderstel. Wat is dan wijsheid? Alleen rubbers vervangen (M-rubbers, OEM, Meyle of Powerflex?) of toch andere wishbones van een ander fabrikaat (Febi, Lemförder?)? :hmmm:

EG

Bericht door EG » 02 nov 2011, 15:12

Ik zou standaard eronder gooien, dus OEM.

Je hebt RFT's en M sport onderstel, lijkt me dat die standaard dingen daarvoor ontwikkeld zijn.

steve smith

Bericht door steve smith » 02 nov 2011, 18:11

Die piepjes zijn hoogst waarschijnlijk de handremkabels die schuiven in het geleidertje. En anders hoor je de stabi draaien in het rubber. WD40 gaat je vertellen welke het zijn...

Die Meyle armen passen idd niet onder alle sportonderstellen, zou zelf std pakken als Meyle niet past. De CSL's hier gaan ook om de 2 jaar nieuwe standaard armen in.

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 02 nov 2011, 18:37

Verkoopt Dick ook powerflex rubbers voor de E46?

Joy

Bericht door Joy » 02 nov 2011, 19:38

Ik zou zelf geen Meyle monteren. De voordelige prijs zie je wel terug in levensduur. Voor een rustige rijder die het als een budget-alternatief voor OEM-delen ziet is het misschien een geschikt merk. Maar bij een stevige rijstijl slijten ze bovengemiddeld hard naar mijn mening.

Friso

Bericht door Friso » 02 nov 2011, 21:07

@maarten; Denk het bijna zeker van wel.anders mail je even.

http://www.movit-nederland.nl/htmlpages ... id=contact" onclick="window.open(this.href);return false;

steve smith

Bericht door steve smith » 03 nov 2011, 01:53

maarten22 schreef:Verkoopt Dick ook powerflex rubbers voor de E46?
Aan de achterzijde is e46 en Z4 uitwisselbaar. Voorzijde grotendeels ook.... Antwoord is dus ja, als Dick ze niet meer op voorraad heeft kan 'ie ze bij mij oppikken. Had wat reserve staan maar dat spul slijt niet.

stradale

Bericht door stradale » 03 nov 2011, 07:24

Dank voor jullie reacties! Aan de twee opties van Steve had ik in elk geval niet gedacht. Daar ga ik komend weekend naar kijken.

Wat betreft die armen, mijn Z4 heeft inmiddels meer dan 113k km gelopen en ik denk dat die armen en rubbers nog nooit zijn vervangen. Is dat nu sowieso verstandig om te laten vervangen? Ik heb namelijk geen idee van de levensduur, wel dat het een zwak punt is van de E46/Z4. Ik kan me zo voorstellen dat het voor een CSL anders is dan voor een Z4 die als daily wordt gebruikt. De auto moet toch al nieuwe schokdempers voor, dus is het misschien een goede gelegenheid om ook gelijk nieuwe armen te laten plaatsen.

maarten22

Bericht door maarten22 » 05 nov 2011, 14:09

steve smith schreef:
maarten22 schreef:Verkoopt Dick ook powerflex rubbers voor de E46?
Aan de achterzijde is e46 en Z4 uitwisselbaar. Voorzijde grotendeels ook.... Antwoord is dus ja, als Dick ze niet meer op voorraad heeft kan 'ie ze bij mij oppikken. Had wat reserve staan maar dat spul slijt niet.
Even een beetje offtopic. @steve, heb je verder nog tips om het onderstel van een non M E46 te verbeteren? Heb nu een volledig nieuw mtech onderstel(nieuwe draagarmen, draagarmrubbers etc en Eibach veren. Ben nog van plan om powerflex rubbers achter te monteren, zijn er verder nog dingen te verbeteren/ aan te passen?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 nov 2011, 19:48

Op Steve's advies enkele dingen aangepast, maar het was echt spot-on. Geen dealer of iemand anders die er mee had gereden had het opgemerkt, maar eea was toch echt wel versleten. Rubbers zagen er gruis uit :D. Na de rubbers en daarna de nieuwe dempers is de auto behoorlijk opgefrist.

maarten22

Bericht door maarten22 » 05 nov 2011, 21:57

Heb je zwarte of paarse powerflex rubbers gemonteerd?

stradale

Bericht door stradale » 06 nov 2011, 15:20

Voor het geval de vraag aan mij is gericht: zwarte PFR5-3608.

stradale

Bericht door stradale » 29 nov 2011, 17:38

Inmiddels is er weer het een en ander gebeurd. Nieuwe dempers (standaard Sachs voor het sportonderstel) en rubbers aan de voorkant eronder gezet door Offenga en de auto laten uitlijnen bij Schoenmakers in Groesbeek. Dat stuurt gelijk een heel stuk strakker en de auto voelt weer stabiel aan. En het voelt nog lekkerder sinds ik een M-stuur op de kop heb getikt, zo goed als nieuw voor bijna de helft van de nieuwprijs. Echt de moeite waard!

Vorig weekend heb ik de winterbanden er ook onder gezet (styling 103). Zonder breedset merk je gelijk dat de Z4 minder last heeft van spoorvorming. Toen de achterwielen er toch even af waren, ben ik op zoek gegaan naar de bron van het gepiep, maar WD40 op zowel de geleiders van de handremkabels als de rubbers van de stabi heeft niet geholpen. Die zijn het dus niet. Helaas… :hmmm:

Tuurke

Bericht door Tuurke » 29 nov 2011, 21:46

Hoor je het gegeluid altijd?

Mijn gehele ophanging is vervangen door PU bussen.
Met name met koud weer piepen en kraken die dingen als een malle bij hobbels.
Als ik even gereden heb is het over.

stradale

Bericht door stradale » 30 nov 2011, 08:46

Ik hoor het gepiep alleen als ik over scherpe hobbels rijd. Bij mijn auto zijn alleen de voorste draagarmrubbers van de achterwielophanging vervangen door PU bussen, maar het gepiep had ik daarvoor ook al, zelfs in Italië bij temperaturen van meer dan 30 graden.

Plaats reactie