Het is 13.45 uur en ik ben net wakker. Mn ouwe bijna 30 jarige lijf trekt t niet meer om even een nachtje door te halen, althans zo voelt t. Maar ik heb t wel gedaan. Gisteravond +/- 22.00 uur vanaf de Hoeksche Waard richting Zolder vertrokken. Juist s'nachts omdat het dan lekker donker is waardoor je de lampen, gloeiende remmen en uitlaten beter kan zien. En dat hebben we ook zeker gezien en nog redelijk spectaculair ook maar toch met een kleine teleurstelling.
Vol verwachting gingen we op pad omdat het deelnemersveld redelijk gevarieerd zou zijn. Echter onderweg in de auto zaten vernam ik dat er heel wat (nederlandse) teams waren vertrokken omdat zij geen overeenstemming konden bereiken over de punten telling. Hm, wij wisten in elk geval niet om hoeveel auto's het ging, het was in elk geval geen reden om per direct huiswaarts te keren.
Eenmaal Antwerpen voorbij waren de werden de naderende onweersbuien steeds beter zichtbaar. Ook dat mocht de pret niet drukken er zijn immers genoeg friet-kots aanwezig en een geweldig overdekt pitsgebouw en tribune. Ook toen wisten we niet dat juist die regenbui een zeer spectaculaire toevoeging zou betekenen voor het bezoek aan deze race.
Net zoals voorgaande jaren als je de afslag neemt Zolder hebt genomen hoor je alle machines gewoon vrijuit bulderen door de omgeving. Ongelovelijk lekker, wat nou geluidsdagen? Het deed mij nog even denken aan de mensen die gedurende de DF dagen van de baan waren verwijderd omdat de auto te luidruchtig zou zijn. Hmm, wellicht heeft de directie van circuit Zolder een nieuw referentiepunt in gedachte?
Als bezoeker van de Zolder 24h moet je overigens wel eerst een hakkebar Menthal Theo fuifje in kwadraat voorbij zien te komen. Mensen onder het rijbewijsgerechtigde leeftijd in andere sferen en ambulances inclusief sirenes vind je namelijk als hindernis richting de paddock. Ach, in elk geval was t geen coureur die werd afgevoerd, we hebben immers geen opgevouwen frikandel langs de kant van de baan zien staan.
Bij voorgaande edities van de 24h werd er ook een vette party op het binnenterrein gehouden, dus dat is traditie. Maar dat waren party's wat wij in Nederland eerder schuurfeest noemen, bij wijze van spreken. Maar het was ons duidelijk waarom het zo veel drukker was met parkeren ten opzichte van voorgaande jaren, in elk geval kwamen die mensen niet voor de 24h....
Maargoed, de actie op de baan was geweldig om naar te kijken. 1x SLS, 1x R8, Neerlands BMW hoop J&R motorsport, nog 2 BMW"s en voor de rest allemaal 911's. In elk geval een veld van rond de 10 a 15 deelnemers, omdat een heel groot gedeelte gewoon niet is gestart. Ene kant jammer, aan de andere kant zag je iedereen met een behoorlijke pace rijden aangezien het toch erg rustig was op de baan en daardoor weinig verkeer. Meest spectaculair was de pace van de SLS. Wat zet die auto ongelovelijke stappen en het geluid is echt ge-wel-dig. De kracht en het snelle schakelen van dat ding moet echt iedereen een keer gezien hebben.
Na een half uurtje kijken, het was inmiddels een uurtje of 2. melde de eerder genoemde regenbui zich op de baan. In eerste instantie werd de baan niet echt nat dus iedereen bleef doorrijden op slicks. Maar wij hadden plaatsgenomen op de tribuna want het was een kwestie van tijd dat de bandenwissel zich zouden voordoen. Ook gewoon erg leuk om te zien en die verschrikkelijk luide grasmaaier pit-limmiters te horen.
Maar de baan werd natter en natter en de spray acher de auto's werd duidelijk zichtbaar, maar dat verstoorde de snelheid van de SLS niet zo heel erg als bij de andere deelnemers. Wat zet die auto stappen in de regen. Waar de coureurs in de elfers duidelijk moeite hadden met de auto, gingen de R8 en de SLS met gemak rond.
Gelukkig stopte het met regenen. Dus hebben we In elk geval hebben we nog een complete ronde langs de baan gelopen om alle bochten te hebben gezien.
Om 6 uur deed ik het lampje boven mijn bed uit om te gaan slapen. En toen nog hoorde ik het geluid van die opschakelende SLS.... brrrrrr....
p.s. Meerdere keren zagen wij bij alleen bij de Audi R8 op start finsh heel even de remlichten oplichten om daarna uit te gaan. En vervolgens weer aan te gaan voor aan aanremmen van de 1e bocht. Opvallend! Wat zou daar de reden van kunnen zijn?
24h zolder 2011
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: 24h zolder 2011
p.s. Meerdere keren zagen wij bij alleen bij de Audi R8 op start finsh heel even de remlichten oplichten om daarna uit te gaan. En vervolgens weer aan te gaan voor aan aanremmen van de 1e bocht. Opvallend! Wat zou daar de reden van kunnen zijn?
Even de blokken weer tegen de schijven zetten zodat je vol druk en extra zekerheid hebt bij het aanremmen van de volgende bocht. Wordt ook vaak gedaan als je net over de curbs bent gegaan. Dan willen de blokken soms wel iets terug ratelen, zodat je schrikt bij aanremmen volgende bocht dat je je pedaal dieper dan normaal moet indrukken.
Even de blokken weer tegen de schijven zetten zodat je vol druk en extra zekerheid hebt bij het aanremmen van de volgende bocht. Wordt ook vaak gedaan als je net over de curbs bent gegaan. Dan willen de blokken soms wel iets terug ratelen, zodat je schrikt bij aanremmen volgende bocht dat je je pedaal dieper dan normaal moet indrukken.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: 24h zolder 2011
Andre, ik dacht al zoiets. Het lijkt mij ook de meest logische verklaring. Maar bedankt voor de bevestiging. 

- levi
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 03 feb 2009, 20:54
- Auto: Clio RS 197
- Locatie: ijmuiden
Re: 24h zolder 2011
Tja Zolder 24 hrs wat een aanfluiting
JR had twee wagen ingeschreven voor dit evenement, namelijk de "silhouette" waar Bert vd zweerde in rijdt tijdens de DSC evenementen, en de BMW M3 E46 GTR, of zoals wij hem liefkozend noemen de " Dubai" auto, dit vanwege het feit dat deze gtr vorig jaar voor het eerst mee deed aan een 24 uurs race, (in Dubai) en deze ook won in zijn klasse.
De 24 uren van Zolder kan je het beste indelen als twee races, de eerste 6 uur zou mee tellen voor het DSC kampioenschap, en daar zouden dan tevens dubbele punten te verdienen zijn, en de resterende tijd, om een uiteindelijke winnaar te krijgen voor de 24 uren van Zolder
Een maand voor aanvang van de race, was dus eigenlijk al bekend, wie de eerste zes uur zou rijden, en wie er doorgingen voor de uiteindelijke 24 uur.
Wat bleek, bijna het halve veld zou dus stoppen na 22.00 uur 's avonds, en van de resterende deelnemers, zouden er vast en zeker wel een paar uitvallen, en dit was dus ook het geval.
Uiteindelijk bleven er nog maar 12 wagens over !!!!!
Na de qualificaties bleken de DSC deelnemers behoorlijk sneller te zijn dan onze zuider buren, althans zo dacht de organisatie er althans over, en toen kwamen ze op het lumineuse idee om de GT divisie van de DSC deelnemers niet harder te laten rijden dan 1.35.000, zouden ze in de race sneller wezen dan deze "afgesproken" tijd, dan zouden ze per overtreding een drive through krijgen.
Deze drive through's moesten ze dan na de eerste zes uur inwilligen, een stuk of veertig ofzo
Hier was onze grote sigaren rokende Dick van Elk het natuurlijk niet mee eens, en liep dus kwaad weg tijdens de briefing, chapeau Dick
De race was nog niet begonnen, of de messen waren al geslepen.
Waar het eigenlijk op neer kwam, er mocht geen Nederlander winnen.
De corvettes en de ferrari's deden het fantastisch, en na zes uur werd de C6.r gt1 van Mad and Daring racing dus ook afgevlagt als winnaar van de eerste zes uur, ze kwamen ook meteen de pitstraat in rijden, en voor de pitbox ( naast de onze) werd dus een klein feestje gevierd.
Tweede werd de corvette van Grouwels en Euser, en derde de Veka Ferrari.
Voor volledige uitslag en commentaar zie onderstaande link:
http://www.supercarchallenge.nl/nl/mad_ ... older.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ging bij ons een stuk minder voortvarend, al na twee rondes kwam de silhouette naar binnen met een kapotte motor, en gelukkig heeft JR een paar waanzinnig goede monteurs "in dienst" en konden dus een engine swap doen, de silhouette deed dus niet meer mee voor de punten, en ook dus niet voor de dubbele punten die er te verdienen waren voor het DSC kampioenschap
Met de Dubai auto ging het eigenlijk al niet veel beter, we hebben uiteindelijk aan de linker zeide de aandrijfas twee keer vervangen, zo ook twee keer aan de rechterkant, we hebben een differentieel vervangen, en de versnellingsbak.
Al met al een drukke 24 uren van Zolder.
http://www.supercarchallenge.nl/nl/geen ... ities.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erwin

JR had twee wagen ingeschreven voor dit evenement, namelijk de "silhouette" waar Bert vd zweerde in rijdt tijdens de DSC evenementen, en de BMW M3 E46 GTR, of zoals wij hem liefkozend noemen de " Dubai" auto, dit vanwege het feit dat deze gtr vorig jaar voor het eerst mee deed aan een 24 uurs race, (in Dubai) en deze ook won in zijn klasse.
De 24 uren van Zolder kan je het beste indelen als twee races, de eerste 6 uur zou mee tellen voor het DSC kampioenschap, en daar zouden dan tevens dubbele punten te verdienen zijn, en de resterende tijd, om een uiteindelijke winnaar te krijgen voor de 24 uren van Zolder
Een maand voor aanvang van de race, was dus eigenlijk al bekend, wie de eerste zes uur zou rijden, en wie er doorgingen voor de uiteindelijke 24 uur.
Wat bleek, bijna het halve veld zou dus stoppen na 22.00 uur 's avonds, en van de resterende deelnemers, zouden er vast en zeker wel een paar uitvallen, en dit was dus ook het geval.
Uiteindelijk bleven er nog maar 12 wagens over !!!!!
Na de qualificaties bleken de DSC deelnemers behoorlijk sneller te zijn dan onze zuider buren, althans zo dacht de organisatie er althans over, en toen kwamen ze op het lumineuse idee om de GT divisie van de DSC deelnemers niet harder te laten rijden dan 1.35.000, zouden ze in de race sneller wezen dan deze "afgesproken" tijd, dan zouden ze per overtreding een drive through krijgen.
Deze drive through's moesten ze dan na de eerste zes uur inwilligen, een stuk of veertig ofzo

Hier was onze grote sigaren rokende Dick van Elk het natuurlijk niet mee eens, en liep dus kwaad weg tijdens de briefing, chapeau Dick
De race was nog niet begonnen, of de messen waren al geslepen.
Waar het eigenlijk op neer kwam, er mocht geen Nederlander winnen.
De corvettes en de ferrari's deden het fantastisch, en na zes uur werd de C6.r gt1 van Mad and Daring racing dus ook afgevlagt als winnaar van de eerste zes uur, ze kwamen ook meteen de pitstraat in rijden, en voor de pitbox ( naast de onze) werd dus een klein feestje gevierd.
Tweede werd de corvette van Grouwels en Euser, en derde de Veka Ferrari.
Voor volledige uitslag en commentaar zie onderstaande link:
http://www.supercarchallenge.nl/nl/mad_ ... older.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ging bij ons een stuk minder voortvarend, al na twee rondes kwam de silhouette naar binnen met een kapotte motor, en gelukkig heeft JR een paar waanzinnig goede monteurs "in dienst" en konden dus een engine swap doen, de silhouette deed dus niet meer mee voor de punten, en ook dus niet voor de dubbele punten die er te verdienen waren voor het DSC kampioenschap

Met de Dubai auto ging het eigenlijk al niet veel beter, we hebben uiteindelijk aan de linker zeide de aandrijfas twee keer vervangen, zo ook twee keer aan de rechterkant, we hebben een differentieel vervangen, en de versnellingsbak.
Al met al een drukke 24 uren van Zolder.
http://www.supercarchallenge.nl/nl/geen ... ities.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erwin
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten