Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Reind

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Reind » 31 aug 2011, 09:20

Hier kan ik dan weer feitelijke informatie over geven. Bij de Aprisco cup wordt er met succesgewicht gewerkt. Doe je een beetje je best rij je het op een gegeven moment met 90kg extra aan boord.

We hebben dus goed kunnen meten wat dat scheelt op circuit Assen. En dat was ongeveer een 1 seconden per ronden. En dat op een circuit van 4.3 kilometer lang.

Gaan je dit in verhouding omrekenen op de ring krijg je het volgende. BTG rondje is 20,8km ?? Is dus 4,8x Assen wat dus 4,8 seconden is.

Ik neem variabele niet mee als auto/basisgewicht/banden/vermogen/koppel etc. Toch denkt ik dat extra gewicht met auto's van rond 1300kg/200pk/220Nm erg veel uitmaakt. En dat het nadeel op de ring juist meer is. Mijn ring auto liep met passagier de bult op echt een dikke 10km/h minder hard. En volgens mijn is die klim een seconden of 50. Daar verlies je dus echt veel.

Knot

Bericht door Knot » 31 aug 2011, 10:23

Inderdaad speelt hoogteverschil zeker mee, maar is het ook niet zo dat het gewicht in de aprisco auto laag en vast ligt. Een passagier beweegt en zit hoog in de auto natuurlijk.

Hielke

Bericht door Hielke » 31 aug 2011, 10:39

Knot schreef:Inderdaad speelt hoogteverschil zeker mee, maar is het ook niet zo dat het gewicht in de aprisco auto laag en vast ligt. Een passagier beweegt en zit hoog in de auto natuurlijk.
Klopt. Die 90 kilo als passagier werkt negatiever uit op de tijden dan de 90 kilo op de bodem van de auto.

Knot

Bericht door Knot » 31 aug 2011, 10:54

Even heel wat anders, is deze al langsgeweest?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iwHO6sC7 ... r_embedded[/youtube]

Aparte lijn bij insturen Adenauer Forst ? En hij zit wel vaker erg vroeg binnen vind ik, komt door het gewicht?

Karoussel neemt ie ook niet, worden de accu's anders geschud, of zal ie te weinig bodemvrijheid hebben?

Marius

Bericht door Marius » 31 aug 2011, 11:13

http://www.ringpixel.de/CoppermineGalle ... play_media" onclick="window.open(this.href);return false;

Hielke

Bericht door Hielke » 31 aug 2011, 11:25

Denk dat de massa van die elektrische Toyota helemaal achterin ligt. Hij heeft moeite de voorbanden op temperatuur te krijgen.

Ding moet het natuurlijk van het relatief lage gewicht en de bochtsnelheden hebben. Op het rechte stuk was ie vrij traag met een tijd van 30 seconden tussen Gantry en Bridge.

MX5T

Bericht door MX5T » 31 aug 2011, 14:36

Reind schreef: Ik neem variabele niet mee als auto/basisgewicht/banden/vermogen/koppel etc. Toch denkt ik dat extra gewicht met auto's van rond 1300kg/200pk/220Nm erg veel uitmaakt. En dat het nadeel op de ring juist meer is. Mijn ring auto liep met passagier de bult op echt een dikke 10km/h minder hard. En volgens mijn is die klim een seconden of 50. Daar verlies je dus echt veel.
De BtG afstand is 19,15 km.

De klim duurt ca 30 sek tot aan het punt waar je het gas loslaat voor Angstkurve.

Voor 90 kg ballast op de 9 a 10% helling heb bij een snelheid van180 kmu zo'n 6 pk nodig. Als je dit omrekent naar het snelheidsverlies van een BMW E36 bij die snelheid dan is dat ca 7 kmu = 2 m/sek. Als je dat verder omrekent kom je in de 30 sekonden daardoor 60 meter minder ver. Die afstand leg je bij 180 kmu af in 1,2 sek, dat is dus je totale theoretische tijdverlies met 90 kg ballast op Kesselchen.

Reind

Bericht door Reind » 31 aug 2011, 16:50

Hmm. Die 180kmu rijd je natuurlijk niet de gehele 30 sec. Sterker nog niet van mij haalt dat niet eens. Dus dat gaat niet helemaal op. Daarnaast vind ik dat je het stukje na Angskurve ook moet meenemen. Daar versnelt een e36 nauwelijks doordat het nog een stukje omhoog gaat.

Laten we er eens een referentie filmpje bijhalen.

Exit Bergwerk 4:37 met +/- 115km/h op de teller
Exit Angstkurve + 200 meter 5:25
Maakt 48 seconden waarbij je een traject aflegt waarbij je je flink de bult op moet met een stijle helling van 9/10% als piek. De acceleratie worden gedurende deze hele periode bemoeilijkt door de 90kilogram wegende bijrijder. Laten we het voor het gemak bij jou 7kmu = 2m/s houden. Dan is dat 96 meter tegen een gemiddelde snelheid van zeg 150kmu kom je op 2.1 seconden verlies.

Knot

Bericht door Knot » 31 aug 2011, 16:58

Tsja, het is natuurlijk niet alleen dat stuk.. je verliest overal een beetje, ook na de karoussel naar hedwigshohe toe etc etc.

Maareh.. 115 op de teller bergwerk uit... damn... 5km voor de semi's ;)

stefan740

Bericht door stefan740 » 02 sep 2011, 12:25

Er zou een 7:14 rondje aan moeten komen. Dit is nog een teaser ofzo. Bron

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 03 sep 2011, 15:03

René Kloeze schreef:Ook een spannend ritje....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_7E91r_i ... ded#at=346[/youtube]
ik zag het filmpje nu pas... (en bladerde even terug om niet direct aan het reposten te slaan)

Ongelooflijk :duh: ! Misschien wel het beste ringfilmpje dat ik ken. Het ziet er allemaal zo vanzelfsprekend uit, maar full opposite lock in een formulewagen op de NS... gaat ook echt hard nog in de regen... echt genieten!

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2011, 01:04

Zie m ook nu pas.. in zo'n auto is het idd pas ECHT hard werken!

MX5T

Bericht door MX5T » 04 sep 2011, 01:43

Gerwin Ring schreef:, maar full opposite lock in een formulewagen op de NS... gaat ook echt hard nog in de regen... echt genieten!
och jouw near full opposite lock na de linkse na Fuchsröhre staat me ook nog steeds op het netvlies.........en die was minstens zo spectaculair :strong:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 sep 2011, 02:38

Dat is echt bizar :shock:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 sep 2011, 08:41

Heb met mijn zoon gekeken en we waren erg onder de indruk.
Waar ik eigenlijk ook van onder de indruk was dat hij elke bocht kent.
Niet bij naam Natuurlijk want hij is acht, maar wel welke kant hij op gaat.
Zonder dat hij de volgende bocht kon zien verelde hij al hoe de komende drie bochten zouden lopen en dat van het begin tot het einde.
Wat dat playstation allemaal niet te weeg brengt, ik moet die bochten nog steeds half raden.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 sep 2011, 10:23

daar mis ik ook heel wat, ben nog maar slechts 3 a 4x de Ring rond gereden in men leven :bag:
dus ken maar heel weinig...kijk ook weinig video's en al helemaal geen play station.
vele punten kun je ook zo op het oog wel inschatten, maar meeste dus niet en dan laat je of veel tijd/souplesse liggen of je gaat dan rempunten/instuurpunten missen als je toch redelijk snel gaat.
ben nu ook al een paar jaar niet geweest, hopelijk volgend jaar beter als het me wat meer mee-zit, ook financieel :clown:

magoed, de Ring moet je ook heel veel rondes voor doen, helemaal als je last van korte termijn geheugen hebt :lol: circuits als Assen en CPZ zijn goed te overzien en veel makkelijker, doch zelfs bij die kost het aardig wat rondes om voor "jou" kar de "beste" lijnen te vinden, kun je nagaan hoe het bij de Ring moet zijn :blink:

KW

Bericht door KW » 04 sep 2011, 15:15

Gerwin Ring schreef:
René Kloeze schreef:Ook een spannend ritje....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_7E91r_i ... ded#at=346[/youtube]
ik zag het filmpje nu pas... (en bladerde even terug om niet direct aan het reposten te slaan)

Ongelooflijk :duh: ! Misschien wel het beste ringfilmpje dat ik ken. Het ziet er allemaal zo vanzelfsprekend uit, maar full opposite lock in een formulewagen op de NS... gaat ook echt hard nog in de regen... echt genieten!
Had hem al gezien, heb hem nou nog es helemaal gekeken.
Wat me nou pas opvalt is dat het een HANDgeschakelde wagen is!!? Zag het later in de lap pas, hij schakelt zo snel en z'n hand terug op het stuur dat het helemaal niet opviel dat z'n hand van het stuur geweest was.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 04 sep 2011, 22:33

Me foto's volgens nog. Vandaag 3 rondjes gedaan. 1 droog met dak omlaag, 1 in de zeikende regen. Erg leuk en intensief, maar het gaat dan wat meer om sturen dan bruut vermogen. Ik ging zelfs een Porsche GT3 voorbij, die me normaal helemaal zoek rijdt. Of hij reed gewoon echt langzaam, of kon niet zo hard omdat het verschrikkelijk regende en met zijn vermogen...?

Helaas hoorde ik ook dat er vanochtend iemand dodelijk verongelukt is op de ring.

En een plaatsje weten te bemachtigen in de Ring*Taxi, ter plekke. Gewoon puur mazzel.

Toen was ook de baan nog dicht en werd alleen opengesteld voor de taxi. Dus we hadden het circuit ook nog voor onszelf.

Wow wat gaat dat hard zeg. Dat het kan! Volgens de bestuurder zijn alleen de remmen aangepast en is het voor de rest, inclusief de banden, helemaal zoals je hem zo koopt.

Het was in elk geval een mooie belevenis.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2011, 22:45

Moest je bij 2 onbekenden instappen dan, dat je een 3e plekje over kon nemen?

MParallel

Bericht door MParallel » 05 sep 2011, 11:58

Knot schreef:Moest je bij 2 onbekenden instappen dan, dat je een 3e plekje over kon nemen?
Dat is het logische gevolg ja, maar daar heb ik geen probleem mee. WRen toevallig 2 relaxte gasten iets ouder dan ik.

Die ene gast verbaasde me trouwens dat ie het zo snel vond gaan, want die heeft zelf een monsterlijke dikke C AMG 6.3. Al zal die daar waarschijnlijk niet zo mee rond beuken.

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2011, 12:09

Totaal is 400 toch? Neem aan dat je voor een schappelijke 150 mee kon?

MParallel

Bericht door MParallel » 05 sep 2011, 12:53

Knot schreef:Totaal is 400 toch? Neem aan dat je voor een schappelijke 150 mee kon?
Nee joh, vroeger met de M5 was het €270 voor een rondje, dus €90 de man. De laatste 2 jaar is het een beetje normaler geworden en is een rondje €195.

Ik heb dus een veel schapperlijkere €65 betaald.

Nog even een foto vanuit de taxi
Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2011, 13:26

Liever met maximaal 1 passagier (dus als enige) maar voor die 65 wil ik het ook wel een keer meemaken als ik de kans zou krijgen.

Heb je goed gedaan!

Rupie

Bericht door Rupie » 05 sep 2011, 17:17

65 euro is een koopje, maar wat ik ervan gezien heb gingen ze met de M5 vele malen heftiger rond.. Dat zou voor mij op het moment de reden zijn om het niet vooraf te boeken. Maar wie weet als het zo op je pad komt :thumbup:

Is er nog een beetje gedrift of voornamelijk strak rond gegaan?

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2011, 18:10

Wat ik me dan afvraag... hoeveel heftiger gaan ze rond t.o.v. hoe bijv Reind, Yorick, of ikzelf dat doen met oude 200pk E36'jes?

Het is en blijft volgens mij toch puur status, de ringtaxi en m3/m5 verhaal.

Driftjes op droog zijn ook matig.. als je hoort en ziet hoe zwaar die taxi's het hebben met 4 man erin.....

Plaats reactie