Nieuwe BMW M5 (F10)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Marc R

Re: Nieuwe BMW M5 (F10)

Bericht door Marc R » 30 aug 2011, 15:35

romo schreef: net gespot, een roomwitte Ferrari 458........mondeju wat een kar en wat een sound.........ja, erg lekker..........weegt dat?
Captain Kirk??

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2011, 16:02

Romo ik begrijp echt wel waarom jou een 1M meer aanspreekt dan een M5. Mij spreekt de nieuwe M5 me ook niet echt aan. Maar dat is niet omdat het een auto is van 2 ton (gewicht). Dat dit soort auto's zo zwaar zijn is natuurlijk helemaal niets nieuws. Maar ook niet echt schrikbarend ofzo. Iemand die voor een nieuwe M5 in de markt is maakt zich denk ik ook niet druk om het gewicht. BMW's zijn in verhouding altijd al zwaar geweest een 1M van 1500 kilo is ook niet een lichtgewicht ofzo. Zelfs die Z4 van mij is gewoon een zware auto met 1300 kilo (in verhouding tot het formaat). Maar nu de hamvraag, hoe gek doe je met een auto op de openbare weg in relatie tot het in de weg zitten van het gewicht van de auto? Ik begreep altijd dat je een relatief rustige rijder bent (niks mis mee) maar om dan te zeggen dat het gewicht in een keer een groot issue is? Veel gewicht zuigt als je op de grens/balans van de auto rijdt. Als je remmen er niet mee overweg kunnen omdat je echt tot het naadje gaat. Circuit/ ring... misschien driftdagen.. (iets minder).. Als daily A tot B.. af en toe lekker doorrossen.. echt , dan boeit het niet zo dat die 2 ton weegt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 aug 2011, 16:33

Tja. Als je 't kunt doen, haal je een M3 GTS, een 1M(jawel) een 458, een Lambootje en je bestelt gewoon 2 nieuwe M5's...en 'n AP ROO limited dingetje om je pols. Oh My Goh:)

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=579134" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 aug 2011, 17:29

RVV schreef:Romo ik begrijp echt wel waarom jou een 1M meer aanspreekt dan een M5. Mij spreekt de nieuwe M5 me ook niet echt aan. Maar dat is niet omdat het een auto is van 2 ton (gewicht). Dat dit soort auto's zo zwaar zijn is natuurlijk helemaal niets nieuws. Maar ook niet echt schrikbarend ofzo. Iemand die voor een nieuwe M5 in de markt is maakt zich denk ik ook niet druk om het gewicht. BMW's zijn in verhouding altijd al zwaar geweest een 1M van 1500 kilo is ook niet een lichtgewicht ofzo. Zelfs die Z4 van mij is gewoon een zware auto met 1300 kilo (in verhouding tot het formaat). Maar nu de hamvraag, hoe gek doe je met een auto op de openbare weg in relatie tot het in de weg zitten van het gewicht van de auto? Ik begreep altijd dat je een relatief rustige rijder bent (niks mis mee) maar om dan te zeggen dat het gewicht in een keer een groot issue is? Veel gewicht zuigt als je op de grens/balans van de auto rijdt. Als je remmen er niet mee overweg kunnen omdat je echt tot het naadje gaat. Circuit/ ring... misschien driftdagen.. (iets minder).. Als daily A tot B.. af en toe lekker doorrossen.. echt , dan boeit het niet zo dat die 2 ton weegt.

Laat ik het zo zeggen;

Het verschil tussen een 1M en een M3 (iets van 120 kg zit er tussen dacht ik) is enorm voelbaar(in bochten, in remmen en in sturen).......en dan doe ik niks geks idd, het verschil zal alleen maar toenemen als je meer op de grens gaat rijden dat ben ik met je eens, maar ook bij normaal rijgedrag is minder massa direct merkbaar ( ik rijd ook wel ens in de Alto van mijn moeder, die is ook niet direct supersnel, maar wel superlicht :lol: ). Meer massa maakt een kar morsdood, ook al is ie sneller, maar sneller wil niet zeggen dat ie levendiger is...

Hoe zou het verschil voelen dan met 500 kg meer ?? Ik weet het antwoord wel...........

Andre

Bericht door Andre » 01 sep 2011, 12:06

Romo je praat al als een coureur:)

Gaat de goeie kant op:)

Het vreemde vindt ik dat bmw altijd roept dat ze liever 1000kg hebben als 1000pk. Maar elke nieuwe serie is altijd nog zwaarder en groter geweest en meer pk.

Nieuwe m3 weer groter en meer pk.

Ook de 1 serie is weer groter geworden en de coupe zal ook wel groter worden. Niet erg, want zolang ie nog niet de ideale maat heeft als van een E46 M3 is er nog ruimte voor de groei. Wordt ie groter dan dat is het tijd voor een nul serie:)

Snipe

Bericht door Snipe » 01 sep 2011, 12:23

Andre schreef:Het vreemde vindt ik dat bmw altijd roept dat ze liever 1000kg hebben als 1000pk. Maar elke nieuwe serie is altijd nog zwaarder en groter geweest en meer pk.

Wat die nieuwe M3 gaat wegen weet ik niet. Maar die M3 CRT was een aardige stap in de goede richting. Volgend jaar schijnt er ook zoiets op basis van de coupé te komen, waarvoor de naam CSL circuleert.

Maar waar echte stappen worden gezet is bij de i3 en i8. Kijk eens even wat zo'n i3 weegt en vergelijk het met een Prius, een Leaf of een Ampera. Nou snap ik wel dat zo'n batterijenbakkie niet echt aansprekend is, maar die materialen gaan vroeger of later natuurlijk ook een keer naar de M-modellen komen.

Thijs-v-d-H

Bericht door Thijs-v-d-H » 01 sep 2011, 12:56

Snipe schreef:
Andre schreef:Het vreemde vindt ik dat bmw altijd roept dat ze liever 1000kg hebben als 1000pk. Maar elke nieuwe serie is altijd nog zwaarder en groter geweest en meer pk.

Wat die nieuwe M3 gaat wegen weet ik niet. Maar die M3 CRT was een aardige stap in de goede richting. Volgend jaar schijnt er ook zoiets op basis van de coupé te komen, waarvoor de naam CSL circuleert.

Maar waar echte stappen worden gezet is bij de i3 en i8. Kijk eens even wat zo'n i3 weegt en vergelijk het met een Prius, een Leaf of een Ampera. Nou snap ik wel dat zo'n batterijenbakkie niet echt aansprekend is, maar die materialen gaan vroeger of later natuurlijk ook een keer naar de M-modellen komen.
Die laatste special voor de coupe waar je aan refereerde zal waarschijnlijk zijn geïnspireerd op de 2012 DTM auto.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 sep 2011, 18:24

Rico heeft natuurlijk gelijk. Die M hokken van BMW zijn voor de consument. Net zoals de RS hokken van Audi en de AMG hokken van Mercedes. Boeien wat die dingen wegen. Voel je het? Jawel, maar lichtjaren zijn dat helemaal niet tussen bijv. 1500kg 1M en 1600kg M3. Het verschil tussen 1500kg 1M en Porsche Boxster Spyder 1250kg, dat merkte ik zelfs nog meer. Maar nadat ik weer in de 135i stapte was ik no-time gewend dat ik met dik 250kg meer op pad was, en je vergat het. Hupsakee, de A15 op ri. Rotterdam, de snelwegschutter ontwijkende. Alleen het type rijder zoals André (of noem maar op, als jezelf tot dat soort behoort) heeft een soort van recht van spreken mbt, gewicht. Maar zij rijden die auto's ook anders. Maar voor de massa? Lekker boeien .. Het gelul over gewicht is praatje-poep...

Joop

Bericht door Joop » 01 sep 2011, 19:13

Gewicht is killing en helaas worden de auto's nog steeds zwaarder ondanks alle wensen van de fabrikanten; en natuurlijk heeft is het extra (afgeveerde) gewicht merkbaar als je deze terug weet te brengen. Zet eens een één of meer personen bij je in de auto...

Maar het onafgeveerde gewicht terugbrengen heeft in 1e instantie meer invloed op het rijgedrag lijkt mij...

...of zit ik er nu helemaal naast?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 sep 2011, 19:38

FerdiACS1 schreef:Rico heeft natuurlijk gelijk. Die M hokken van BMW zijn voor de consument. Net zoals de RS hokken van Audi en de AMG hokken van Mercedes. Boeien wat die dingen wegen. Voel je het? Jawel, maar lichtjaren zijn dat helemaal niet tussen bijv. 1500kg 1M en 1600kg M3. Het verschil tussen 1500kg 1M en Porsche Boxster Spyder 1250kg, dat merkte ik zelfs nog meer. Maar nadat ik weer in de 135i stapte was ik no-time gewend dat ik met dik 250kg meer op pad was, en je vergat het. Hupsakee, de A15 op ri. Rotterdam, de snelwegschutter ontwijkende. Alleen het type rijder zoals André (of noem maar op, als jezelf tot dat soort behoort) heeft een soort van recht van spreken mbt, gewicht. Maar zij rijden die auto's ook anders. Maar voor de massa? Lekker boeien .. Het gelul over gewicht is praatje-poep...

Poep post van je...........de misvatting van je betoog zit hem in
Maar nadat ik weer in de 135i stapte was ik no-time gewend dat ik met dik 250kg meer op pad was, en je vergat het. Hupsakee

Hiermee leg je genadeloos bloot dat je niet beter weet tot dat je iets anders ( lees; lichter danwel zwaarder) probeert.

Tuurlijk rijden al de ///M en, RS en en AMG en allemaal goed, das de discussie ook niet, wat duidelijk is dat je een kar gaat rijden die duidelijk lichter was dan die je had dat dat meer DF met zich meebrengt, daar hoef je geen Senna of A. de Vries voor te heten om dat verschil te ervaren............net alsof de consument niet kritisch mag zijn en/of achterlijk is....................agiliteit heeft niets van doen met PK`s en hoge topsnelheden, eerder omgekeerd, agiliteit staat voor wendbaarheid juist in het dagelijkse verkeer, net als een motorfiets bv die daar ook voordeel van heeft.....

Zoals gezegd, iedere DFer zal dat beamen, te veel massa maakt de kar morsdood................daar is niets poep aan........ik voel het verschil das voldoende voor mij.........

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 sep 2011, 20:41

lol
Romo, mijn betoog is eigenlijk, en denk dat Rico dat wil zeggen, dat we die kilootjes misschien wél voelen (als we ff van auto veranderen, of de hele tijd, weet ik het) maar dat met onze ouwe-lullen-rijstijl en rij-kwaliteiten in een soort van 'sportauto', die kilo's een worst zal zijn. En dat is toch gewoon helemaal waar.

Rijders voor type André, ja, daar kan ik nog inkomen. Maar goed, die rijden als het er echt om gaat, met circuit-spul. Dat weet M, RS en AMG. Dus wat maakt het uit dat die dingen zwaarder worden. Vooral meer peekaa's, dat verkoopt wél (ook die peekaa's zijn irrelevant). Maar dat gewichtje-praat voor consumentenauto's is voor de bune, dat weet jij toch ook wel :) :D

Trouwens, de meest 'agile' auto waar ik ooit in heb gereden is de Ferrari California, ding weegt 1700kg of zo? Ik zal je zeggen, zo dood was die auto niet (understatement) Maar dit terzijde...

Romo, man, een motorfiets? Dingen wegen 200kg (1300kg lichter dan een 1M!) waar ik op zit (ander rond de 170kg?), twee wielen, totaal ander wijze van sturen. Balans - met je lichaam - is van een totaal andere orde. Tuurlijk is dat war anders. Maar we hebben he hier over twee boten hebben 1M en M3 met een verschilletje van 100kg.?
Laatst gewijzigd door Sperdy op 01 sep 2011, 20:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 01 sep 2011, 20:44

Allemaal aan de 650kg wegende Mini :wave: (en dat is niet eens gestript gewicht LOL)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 sep 2011, 20:50

Tim N schreef:Allemaal aan de 650kg wegende Mini :wave: (en dat is niet eens gestript gewicht LOL)
lol@Tim. Lijkt me k*t rijden zo'n mini
Vriend van mij heeft ooit een Mini 1250GT gehad, een beige! Cool ding man! Zijn we mee naar Spanje geweest. Ding had ontzettende koelingsproblemen.

romo

Bericht door romo » 01 sep 2011, 20:54

Inertie is altijd voelbaar................maar toenemend met de snelheid uiteraard.........

Ik ga liever met 60 km/h door een bocht met 1500 kg dan met 2000kg.................that`s all..............

Rupie

Bericht door Rupie » 01 sep 2011, 22:15

Allemaal aan de Brabus :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 01 sep 2011, 23:06

Een M5 is altijd zwaar geweest. En dat boeit niet.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 sep 2011, 23:40

Macboy schreef:Een M5 is altijd zwaar geweest. En dat boeit niet.
Daar heb je op zich wel gelijk in, maar het mooie is dat er nu dat sprankje hoop is dat er verandering in gaat komen met al die alu- en carbontechnieken.

romo

Bericht door romo » 02 sep 2011, 07:11

Neh, hij is bij elke nieuwe generatie zwaarder geworden, das heel wat anders..................en ik vind >2000kg wel mooi geweest, dus IK pas er voor, wat de rest er mee doet, dat boeit niet...............

En iemand die zegt dat ie het verschil niet voelt moet gewoon een ambulance kopen, dat bespaart je weer een 1e hulp pakket............kan je lekker veilig hoeken met 3 ton...............met zwaailicht, dat dan weer wel........

Robin

Bericht door Robin » 02 sep 2011, 08:23

romo schreef:

Neh, hij is bij elke nieuwe generatie zwaarder geworden, das heel wat anders..................en ik vind >2000kg wel mooi geweest, dus IK pas er voor, wat de rest er mee doet, dat boeit niet...............

En iemand die zegt dat ie het verschil niet voelt moet gewoon een ambulance kopen, dat bespaart je weer een 1e hulp pakket............kan je lekker veilig hoeken met 3 ton...............met zwaailicht, dat dan weer wel........
Die ambulance, zou die 7:55 doen op de Nordschleife? :lol:

romo

Bericht door romo » 02 sep 2011, 09:05

Voor een mastodont als de M5 is, is die 7.55 uiteraard fantastisch................maar das ook niet het punt van de discussie.......

Nu nog een keer een rondje op Hockenheim of het Top Gear circuit........... :hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 02 sep 2011, 09:19

romo schreef:Voor een mastodont als de M5 is, is die 7.55 uiteraard fantastisch................maar das ook niet het punt van de discussie.......

Nu nog een keer een rondje op Hockenheim of het Top Gear circuit........... :hmmm:
Hockenheim Kurz? Dat deed 'n CLS 63(?) AMG kortgeleden een halve seconde sneller dan de 1M. 510pk(maar) en 1940kg dacht ik. :bag:

Dus BMW M kennende zou de M5 er wel onder gaan duiken.

Robin

Bericht door Robin » 02 sep 2011, 09:26

Let wel, ik ben knotsgek op de 1M. Knotsgek. M'n gezinssituatie laat 't alleen niet toe. :D
Gisteren met weer 'n scheef oog naar 'n witte E90 M3 sedan Competition (gaan we weer) MET DCTgekeken die ze bij m'n dealer net in de verkoop hebben. :bag:
Dus ik zit in 'n impasse.Ofzo.

Wel weet ik zeker dat de F10 M5 verre van 'doods' is in bochtenwerk.Verre van. Stadsritten en minirotondes bedoel ik daar niet mee. :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 02 sep 2011, 10:49

Kweenie Romo, vind dat je wat doorschiet in je gedachtegang. Tuurlijk een eyeopener die stap "terug" van een M3 naar een 1M. Dan voel je zeker verschil. Maar héé de 1 serie believers, Ik (zei de gek), Robin en Andre riepen dat al in 2004 met de 120d, toen was jij nog jaren daarna nog bezig met die "prachtige" koplampen van een 1 serie :ongeveer als: . Ik bedoel. te zeggen, ik heb je indertijd nooit over het gewicht gehoord van de e46 M3 (ook al een dikke boot tov de 1 serie) Ook nooit over het gewicht van de e92 M3 en nu is ineens alles wat zwaarder is dan een 1500 kilo 1M (ook een boot dan) way over limits.

Na een 1 serie (130i) stapte ik ook in een M5 en nee geen 1 serie, maar 2 weken verder voel je die zogenaamde veel te zware auto niet meer. Referentiekader schuift vanzelf op. Toen van de M5 naar de Z4.. ja goh.. wat was het een boot die M5.. maar wel in het juiste perspectief natuurlijk. De Z4 is ook weer een boot tov de 340R van Hans.

Maar onder de streep is het echt wel goed voor elkaar bij M als het op wegligging, sturen maar OOK gewichts"beleving" aankomt.

Ik bedoel het verder niet zeikerig ofzo en natuurlijk is de 1M een prachtig ding, een M5 heb je niet nodig (snap ik ook) maar om nou automatisch te stellen dat een M5 te zwaar is (niks nieuws) en daarom ineens geen fijn rijijzer zou zijn is wel wat kort de bocht.. Kijk zoals Ferdi al zegt.. mensen als Andre die dat roepen ala ,, volledig mee in te komen.. maargoed. die M5 heeft turbo's dus per definitie al kut*

*geintje :tooth:

Tristan

Bericht door Tristan » 02 sep 2011, 11:05

Crisis, die is gaaf! :clap:

romo

Bericht door romo » 02 sep 2011, 11:20

@Rico;

Wij zijn het niet oneens, hoeft ook niet op de 1 M betrokken te worden ( die ik ook niet ophemel of als heilige graal beschouw, zo zelfkritisch ben ik wel), want 1500kg is ook heavy idd............je zegt het precies goed; het gaat over gewenning.............die wordt pas onderbroken als je wat anders probeert................ik denk wel eens terug aan mijn CRX VTEC met 1010 kg en 160 PK en de agiliteit daarvan, dan is ook alles wat zwaarder is een lompe boot...........

Das de insteek van mijn verhaal, ik ben de laatste die zal twijfelen over de capaciteiten van de M5, allemaal DIK voormekaar, das het punt niet.............

Dat ik niet de enige ben die dit verschil merkt kan je aan Perry vragen, die mooi het verschil heeft omschreven en ook hier heeft genoemd...............

Plaats reactie