Omdat de M-Qpe toch wel een erg speciaal ding is en me eigenlijk ook te onpraktisch inzetbaar heb ik vandaag spijkers met koppen geslagen. Ik had al wel voor mezelf besloten om de Z3 de wintermaanden de garage in te schuiven en een wintermobiel te kopen. De Micra van zus gebruik ik dusdanig veel dat het tijd werd om zelf wat aan te schaffen.... tja daar begint het ge-marktplaats dan.
Op zo'n moment ben ik gewoonweg verslaafd aan internet. Alle opties worden bekeken en afgewogen, excel sheet wordt erbij gehaald en het spaarvarken

gaat op de weegschaal..... Na uiteindelijk een aantal onrustige nachten vandaag een beslissing genomen, één auto bekeken, proefgereden en meteen gekocht. Geen gezeik meer, niet meer kijken naar andere mogelijkheden, niet kijken of het nog goedkoper kan. Gewoon kijken en kopen, en geen gezeur. Wat een rust geeft dat
Eigenlijk had ik een Arosa vanaf 2002 willen kopen omdat ik dat gewoon een gaaf dingetje vind in de juiste uitvoering. Eventueel was een Lupo ook een optie mits een beetje aantrekkelijke uitvoering. Er waren al een paar 75 -en 100pk 16V's voorbij gekomen maar het spul is toch vaak niet zo fris meer als onze ex 2002 1.4 automaat die naar oma is gegaan. Net als een aantal op o.a. het Arosa forum kwam ik toch wel tot de conclusie dat een frisse 16V niet haalbaar was voor het budget wat ik wilde besteden. Sterker nog, überhaupt een beetje fris courant karretje was een aardige puzzel.
Aan de andere kant knaagde het wat om een drie deurs auto aan te willen schaffen. Met een kleine meid van 17 maanden is dat eigenlijk gewoon niet handig. In het achterhoofd weet je dat je er onverstandig aan doet.... Daarnaast weegt een Lupo/Arosa gewoon ergens in de 900kg en verbruikt zo'n ding ongeveer 1 op 14-15. Één klasse groter kost effectief nagenoeg niets meer......we worden oud en dus verstandig.
Met slechts een budget overschrijding van 45%

wat we wel gewend zijn in dit land

heb ik aangeschaft een 5-deurs Ibiza uit 2002. Hier en daar een gebruikerskrasje maar al met al een strakke en nette auto. Voorzien van een 1.4 16V met 75 hele paarden, cruise(!), clima, elektrische ramen en een gezonde Spaanse kraak in het dashboard zo nu en dan. Het blijft toch VAG nietwaar? Ook de versnellingspook en het plastic van de deur handgrepen is van Golf 4 niveau en moet na 137000km (+boekjes) vernieuwd worden. Desaltnietteplus reed de Ibi prima en opvallend rammelvrij. De zitpositie is toch wel goed in zo'n ding evenals de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het vermogen houdt niet over maar het motortje is lekker stil en schijnt ook zuinig te zijn volgens tests en reviews. Aangezien het koppelen en schakelen ontzettend licht gaat vermoed ik dat de vrouw er errug blij mee gaat zijn

Helaas duurt het nog een weekje voordat ie op de oprit staat...
Alvast wat pics: