Kind gelovig opvoeden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Robertdj

Re: Kind gelovig opvoeden

Bericht door Robertdj » 30 aug 2011, 23:14

Precies Rico, zo ben ik recentelijk bekeerd tot het pastafarianisme, bewijs maar dat er geen vliegend spaghetti monster bestaat.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 30 aug 2011, 23:16

Nee Rico, degene die zegt dat iets wel bestaat heeft de bewijslast. In een rechtbank moet een verdachte toch ook niet bewijzen dat hij iets niet gedaan heeft? Als iemand beweert dat iets bestaat moet hij dat maar bewijzen, en tot dat gedaan is bestaat het in mijn ogen gewoon niet.

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2011, 23:28

Je mist mijn punt. Bewijs wil je ter bevestiging van de waarheid. Maar kijk er eens neutraal tegen aan. En ga van de stelling uit dat geloof geen waarheid is. Als het geen waarheid is dan hoef je ook geen bewijs toch? Jij zegt ik geloof niet omdat er geen bewijs is. Dus zou je wel geloven als er wel bewijs is. Daar zit nu juist het grote BS gehalte. Het werkt 2 kanten op. Niemand die niet geloofd hoeft met geloven bezig te zijn, mooi toch?

Ik heb als standpunt; ik weet niet of er een god bestaat, maar het boeit me verder ook niet. Wat een ander geloofd wel of niet een god moet hij zelf weten.

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 aug 2011, 23:29

RVV schreef: [..] Als god niet bestaat, waarom zou je dan impliceren dat een god niet bestaat? Eigenlijk zeg je dan ik geloof dat een god niet bestaat, je hebt immers geen bewijs dat hij niet bestaat. Geloven dat een god niet bestaat is feitelijk net zo'n BS als geloven dat een god wel bestaat.
En zo is er langer tijd discussie of de mens uberhaupt zonder "een geloof" kan leven. Zo wordt er beweerd dat het seculairisme ook een soort van geloofsbeweging is.

Geloof wordt hier opvallend veel besproken. In hoeverre zijn al die "+1's" , "+100's" etc bij zulke topics anders dan "hallelujah's" en "amen's"..

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 30 aug 2011, 23:48

Nou, ik geloof het wel (met dit topic) ;) ...

Ben

dvh

Bericht door dvh » 30 aug 2011, 23:53

Ik dacht al, dit is een eigen topic waard.
En heb nog gelijk ook.
Geloof ik..

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 31 aug 2011, 00:00

RVV schreef:Je mist mijn punt. Bewijs wil je ter bevestiging van de waarheid. Maar kijk er eens neutraal tegen aan. En ga van de stelling uit dat geloof geen waarheid is. Als het geen waarheid is dan hoef je ook geen bewijs toch? Jij zegt ik geloof niet omdat er geen bewijs is. Dus zou je wel geloven als er wel bewijs is. Daar zit nu juist het grote BS gehalte. Het werkt 2 kanten op. Niemand die niet geloofd hoeft met geloven bezig te zijn, mooi toch?

Ik heb als standpunt; ik weet niet of er een god bestaat, maar het boeit me verder ook niet. Wat een ander geloofd wel of niet een god moet hij zelf weten.
Ik vind het ook best als anderen geloven dat er een god is, en ik zou ook geloven als god ineens van zijn wolkje afpleurde en zijn gezicht eens liet zien.... Zoiets is helaas in de complete tijd dat de mens bestaat niet gebeurd.
Ik vind het gewoon jammer dat religie zoveel macht heeft in deze wereld, daarom maak ik me er ook druk om.... Je hebt er daadwerkelijk last van als zoveel mensen geloven....

Ik vind het best als het gewoon alleen thuis gebeurt en het verder geen invloed heeft, maar zo is het helaas niet.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 31 aug 2011, 06:56

ErikMartijn schreef:
RVV schreef:Je mist mijn punt. Bewijs wil je ter bevestiging van de waarheid. Maar kijk er eens neutraal tegen aan. En ga van de stelling uit dat geloof geen waarheid is. Als het geen waarheid is dan hoef je ook geen bewijs toch? Jij zegt ik geloof niet omdat er geen bewijs is. Dus zou je wel geloven als er wel bewijs is. Daar zit nu juist het grote BS gehalte. Het werkt 2 kanten op. Niemand die niet geloofd hoeft met geloven bezig te zijn, mooi toch?

Ik vind het ook best als anderen geloven dat er een god is, en ik zou ook geloven als god ineens van zijn wolkje afpleurde en zijn gezicht eens liet zien.... Zoiets is helaas in de complete tijd dat de mens bestaat niet gebeurd.
Ik vind het gewoon jammer dat religie zoveel macht heeft in deze wereld, daarom maak ik me er ook druk om.... Je hebt er daadwerkelijk last van als zoveel mensen geloven....Ik vind het best als het gewoon alleen thuis gebeurt en het verder geen invloed heeft, maar zo is het helaas niet.
Ook dat is om te draaien :wink: (gelovigen hebben ook vaak zat last van ongelovigen). Zoals zo vaak zul je ergens een tussenweg moeten vinden in het dagelijkse leven. Vind de Rico-statement dan ook prima. Daarom is 't ook vaak zo lastig door 1 deur gaan met extremisten aangezien die vaak het 'my way or the highway'-syndroom hebben. En dat werkt beide kanten op.

Oja, ik ben als 1 van de weinigen hier wel degelijk gelovig :banging: .

Michel P

Bericht door Michel P » 31 aug 2011, 09:19

Maar ach, geloof is onschuldig toch..... prediken allemaal dat ze vredig zijn, doch kijk eens om je heen.......... wreed..... ja dat zijn ze wel, vooral voor alles wat niet in hun kampje zit, maar zelfs in het kampje zitten is geen garantie voor een vredig bestaan........

Geloof...... praat me er niet van. Misselijk makende indoctrinatie.........

Michel

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 aug 2011, 09:32

Michel P schreef:Maar ach, geloof is onschuldig toch..... prediken allemaal dat ze vredig zijn, doch kijk eens om je heen.......... wreed..... ja dat zijn ze wel, vooral voor alles wat niet in hun kampje zit, maar zelfs in het kampje zitten is geen garantie voor een vredig bestaan........

Geloof...... praat me er niet van. Misselijk makende indoctrinatie.........

Michel
Inderdaad. Las gisteren in 't AD(..) een ingezonden lezersbrief over dat euthanasievoorval waarbij de pastoor in Liempde de overledene geen begrafenisdienst wilde geven...
...Wie met gelovige mensen spreekt moet altijd op zijn tenen lopen om hen niet te beledigen. Zelf kunnen gelovigen uitspraken doen die mij als beledigend overkomen, enkel omdat zij het gelijk middels een gedateerd boek aan hun zijde denken te hebben...
Dus, draai de boel ff om adhv bovenstaande. Ik dacht trouwens gisteravond dat dit 'n America Bash draadje zou worden. Geen zin in. Als we die andere cultuur gaan bashen is 't huis te klein. Dus.

Maar dat viel mee.

Xave heeft goede invalshoeken, die in EU natuurlijk ook te maken hebben met de opkomst van die andere cultuur hier in EU de laatste decennia. In de USA kun je lekker Christelijk samen zijn en aan de overkant is wat rumoer, maar wij(US) zijn lekker gelovig...

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2011, 09:36

Zijn niet gelovigen dan minder wreed? Ik denk dat geloof voor mensen een houvast is, maar overduidelijk geen garantie voor vrede, liefde en veiligheid. Is dat de schuld van het geloof? Of de schuld van mensen die het geloof aangrijpen om er misbruik van te maken? En zouden die mensen als er geen geloof zou zijn niet op andere manieren hun wreedheid uiten? Ik denk dat de mens in de basis de meest wrede species is die op deze aardkloot rondloopt. Het is slechts een flinterdun laagje beschaving (ook weer deels door geloof ontstaan) dat de meeste mensen in het gareel houd.

Snipe

Bericht door Snipe » 31 aug 2011, 09:43

ErikMartijn schreef:degene die zegt dat iets wel bestaat heeft de bewijslast.
'Bewijslast'? Als het bewezen kan worden, is het geen geloof meer. Dan zijn het immers feiten. En wat is bewijs? Sinterklaas bestaat, want hij is elk jaar op tv. Maar hij bestaat ook niet, want het is een vent die verkleed is. Toch bestaat hij wel, want hij heeft echt geleefd. En dan bestaat hij niet, want hij is immers dood. Maar als hij niet bestaat, hoe kunnen we hem dan zien?
Nou, en dan gaat dit nog over iets eenvoudigs...

allen

Bericht door allen » 31 aug 2011, 10:04

RVV schreef:En wat betreft dat jochie, niemand kan er over oordelen of dit slecht is voor de rest van zijn leven.
Niet? Of je nu gelooft of niet, dat maakt niet uit. Ieder z'n ding, maar dat kind praat en beweegt als een of andere bezetene uit een horrorfilm. Als jouw zoontje zo zou doen op die leeftijd, denk ik dat je je op z'n minst wat zorgen gaat maken.

Michel P

Bericht door Michel P » 31 aug 2011, 11:13

allen schreef:
RVV schreef:En wat betreft dat jochie, niemand kan er over oordelen of dit slecht is voor de rest van zijn leven.
Niet? Of je nu gelooft of niet, dat maakt niet uit. Ieder z'n ding, maar dat kind praat en beweegt als een of andere bezetene uit een horrorfilm. Als jouw zoontje zo zou doen op die leeftijd, denk ik dat je je op z'n minst wat zorgen gaat maken.
+1 jeugdzorg er op af sturen als dit in NL was!!

Michel

Robin

Bericht door Robin » 31 aug 2011, 12:05

Tuurlijk is dat kind niet goed wijs.

Rico, ik snap je punt en voor 'n groot deel mee eens, maar deze cartoon zegt 't al:
Afbeelding

En wat daar in Noorwegen gebeurde met die idioot is diep en diep triest, maar de laatste maand zijn er al 't driedubbele zo niet meer 'wereldwijd'omgebracht door moslimfundamentalisten. Dat wordt al zo normaal dat 'we't daar niet meer over hebben, blijkbaar? Vreselijk.

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 aug 2011, 12:14

...and here we go again.

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2011, 13:17

allen schreef:

Je neemt dit gedrag van dat kind toch niet serieus? Dat kind is gewoon een toneelstukje aan het opvoeren. Exact hetzelfde toneelstuk als zijn vader doet. Kind kijkt af, kind doet na. Niet meer en niet minder. Mijn kind zit achter het stuur van de Z4 en doet autorijden na, omdat hij dat van mij ziet. Daar gaat hij helemaal in op. Dat vinden we dan weer prachtig omdat het schattig en leuk is. Wat dat ventje doet is precies hetzelfde aleen met de invulling die zijn vader als voorbeeld heeft. Dat "wij" het toneelstukje niet leuk vinden staat verder los van het kopieergedrag van het kind.

Kinderen hebben hun ouders als grote voorbeeld, wat ouders doen willen kinderen ook doen, kleine dingen grote dingen.. dat dit kind een product van zijn vader is, is overduidelijk. Eigen keuzes en dat soort geleuter is helemaal niet van toepassing op kinderen.

Hoeveel mensen die nu niet meer geloven op dit forum zijn wel op de een of andere manier gelovig opgevoed? Uiteindelijk komt iedereen op een leeftijd dat hij voor zichzelf kan bepalen of hij verder wil gaan met geloven of niet.

Opvallend Allen dat je zo ontzettend ruimdenkend stond tegenover een meisje 14 de beslissing van de vader/ouders om alleen de wereld rond te reizen. en zo bekrompen tegenover een toneelstukje van een 4 jarig jochie die niet meer verstand heeft dan een vierjarige. Misschien omdat het ene (zeilen,spanning avontuur) je wel aanspreekt en het andere (stom christelijke toneelstukje) niet?

Robin

Bericht door Robin » 31 aug 2011, 13:21

Snap ik ook Rico. 4 en 14 scheelt ook nogal. Bij 14 hebben ze inderdaad een eigen ideaal/idee(sommigen). IK was dan ook vóór het avontuur van Laura. En het gaat vooralsnog goed. Dit kind is 4 en ik hoop dat ie over 8/10 jaar anders is.

--->Zeilen rond de wereld en geloof.....2 zeer verschillende dingen...alhoewel...Columbus dacht daar anders over dan de RK Kerk....wie kreeg er gelijk? :D

(Nu zijn de puntjes op. Even romo vragen of hij nog wat puntjes over heeft LOL)

Michel P

Bericht door Michel P » 31 aug 2011, 13:56

@Rico,

Dus jou zo'n die broem broem geluiden maakt als die achter het stuur zit van de Z4 is gelijk aan deze knul........ kijk de video nog eens, en dan ook nog eens de ouders.....

Of preek jij BMW voor het eten en slapen gaan................

En Laura gaat de wereld rond omdat Allah dat eist uiteraard....

Michel

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 aug 2011, 14:50

Nu wordt het link.......................BMW is heilig :angel: ........................als het moet rijd ik zo bij het Vaticaan naar binnen................... :wave: Hallelujah..................niet Praise the Lord maar meer fuck de Papst........ :tooth:

Habemus Papam wordt dan Habemus BMW.............wat ook nog klopt in dit geval........... :lol:

Zinloze discussie verder, het kind kan der niets aan doen, Pa en Ma kan je er niet op aanpspreken............leven en laten leven................

Voor de gelovige is een niet gelovige een afvallige hond die mag branden in het vagevuur zonder de 70 maagden uiteraard

Voor de niet gelovige is de gelovige een gehersenspoelde aflaten betalende geiten(neukende)wollensok

E zo gaat het al eeuwen in het kerkelijke kring(spiertje) rond....................er is nooit iemand teruggekomen van daarboven om nu eens werkelijk te zeggen hoe het is..............doe mij maar het hier en nu met die 70 maagden, liefst voor eeuwig.................... :mrgreen:

Marius

Bericht door Marius » 31 aug 2011, 15:20

RVV schreef:Opvallend Allen dat je zo ontzettend ruimdenkend stond tegenover een meisje 14 de beslissing van de vader/ouders om alleen de wereld rond te reizen. en zo bekrompen tegenover een toneelstukje van een 4 jarig jochie die niet meer verstand heeft dan een vierjarige. Misschien omdat het ene (zeilen,spanning avontuur) je wel aanspreekt en het andere (stom christelijke toneelstukje) niet?
Wellicht omdat het een vrijwillig gebeurt (welk kind wil er geen wereldreis maken) en het ander op basis van het aanpraten van schuldgevoelens en angst voor zonden welke men zou kunnen begaan in het leven en waarvoor men dan na de dood gestraft zal gaan worden. Aardig verschil lijkt mij zo.

allen

Bericht door allen » 31 aug 2011, 16:47

Ik neem dat gedrag van het kind en z'n ouders zeer serieus. Het gaat af tot op het belachelijke en dat heeft simpelweg niets met het geloof te maken. Als je een hond niet op jonge leeftijd goed opvoed kan die weleens knap onhandelbaar worden. Geldt voor dit kleine, enge en gelovige gedrocht ook. Die is door z'n ouders gekleid in de vorm zoals ze hem willen hebben.
Een 14 jarige als Laura kun je in het geheel niet vergelijken met een mormel dat op sommige stukjes van de film bij lange na nog geen 4 jaar was. Niet kwa leeftijd en niet kwa onderwerp.

Ik weet niet of z'n ouders tv mogen kijken, maar ik kan ze de afleveringen van de 'Dog Whisperer' wel aanraden. Kunnen ze het kind misschien nog op tijd redden voor het veranderd in een gelovige pitbull. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2011, 18:13

Alle. Elke ouder kleid zijn kind op basis van zijn eigen normen waarden zoals hij dat wil hebben. Of dacht je dat Laura pas toen ze 13 jaar was kreeg voorgelegd of ze een wereldreisje wilde maken? Laura voer al vanaf kleins af aan mee op de zeilboot van papa (= voorbeeld) omdat papa zeilen zo leuk vind/vond en druk bezig is geweest om Laura ook klaar te kleien voor het zeilwerk is Laura ook gaan zeilen. Met dat jochie gebeurd niets anders. Compleet ander onderwerp, waarschijnlijk ook een compleet ander doel, maar de manier waarop is niet anders dan bij de "fundementalistische" zeilpapa van Laura. Maargoed het gedrag van het kind is gewoon na-aapgedrag.

allen

Bericht door allen » 31 aug 2011, 18:52

Ik deel je mening niet Rico, maar daar gaan we nooit uit komen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 aug 2011, 19:10

Niet zo verbazingwekkend dat de meeste oorlogen hun oorsprong vinden in geloof of politiek.
Als het zelfs op een forumpje de gemoederen al zo verhit......

Plaats reactie