
Afgelopen zaterdagochtend teruggekomen van 2 weekjes Italie. Vrijdag einde middag vertrokken rond 1700 uur en zaterdagochtend 0400 uur aangekomen. Direct bed ingedoken en nog een beetje maar slecht geslapen. Toch wel een aanslag zo'n nachtelijke rit (vrouwlief heeft ook gereden). Zaterdag stond in het teken van de vakantie spulletjes opruimen, uitsorteren en bewerken van alle foto's, post doornemen, e-mail, etc. Zaterdag op zondag ook wat minder geslapen en 's middags naar Leiden gefietst.
En al die tijd, wekenlang, stond de BoxsterS er zielig, werkloos bij. Dus vanavond na het eten de sleuteltjes gepakt, en samen met vrouwlief de hardtop eraf gehaald. Van buiten was de auto wat vies. Weliswaar gewassen en schoon achtergelaten maar een paar weken af en toe een bui hadden 'em geen goed gedaan. Auto was binnenin natuurlijk helemaal schoon / netjes en dat is gelukkig wat je ziet als je achter het stuur kruipt en de auto start. De 6-cylinder boxer kwam met vreugde ter leven.
Kleine twijfel want ik voelde een enkel druppeltje. Maar what-the-heck ik moest even rijden. Straatje uit en warm rijden. Heerlijk op de binnenwegen. Eerste 15 min. rustig aan (maximaal 3000rpm) daarna rustig stukje bij beetje opvoeren. Keertje doortrekken tot 3500 rpm. Dan 4000 rpm. Dan na weer zo'n 10 minuten 5000rpm. Onzin natuurlijk. Warm is warm maar ergens is het een leuk spelletje. Steeds wat verder genieten van waar die auto voor gemaakt is.
En dan maar een keertje door naar 7200 rpm in z'n twee. 115 km/h en door naar de 3e versnelling. Afremmen voor bochtje met heel-en-toe wat tussengas geven, terug naar 2 en voluit door bochtje knallen. Dakje open, raampjes naar beneden, de wind tegen m'n kale kop. Ik heb in heel wat auto's gereden maar dit blijft gewoon echt auto rijden. HEERLIJK.
En toen kwam de ratio. Oeps. Even vergeten dat de APK verlopen was (woensdag a.s. staat de afspraak). Hmmm 799xx kms heb ik de auto al. Al meer dan 10 jaar. Toen DF nog niet bestond en gummen.org nog gummen.net werd genoemd. Eigenlijk al gewoon een oude bak. Ouderwets, afgeschreven en dan te bedenken dat ik er 10 jaar geleden de hoofdprijs voor heb betaald. En pfff, hij moet ook gewassen worden. Eigenlijk geen zin in. En ook moeten de remklauwen nog opnieuw in de blanke lak worden gezet. En dan die benzine prijs. Dat gaat nergens meer over. Tankje volgooien is bijna 100 euro en na zo'n 450km fun kms moet je dat weer opnieuw doen. En wat als ik een IMS failure krijg, een typisch Boxster kwaaltje dat ervoor zorgt dat je je blok kan weggooien en een rekening gepresenteerd krijgt die de huidige straatwaarde overtreft. En die fucking k*t diesels van tegenwoordig van BMW/Audi rijden op de snelweg soms rondjes om die oude bak heen, lachend, zonder enkel respect voor de oudere garde...
Maar wacht even...apk is formaliteit...auto is voor mij nog steeds m'n nieuwe BoxsterS zoals ik 'em 22 december 2000 ophaalde bij Porsche in Leusden...Blokje loopt als nog als nieuw, auto rijdt superstrak, heeft al 10 jaar en bijna 80kkm zonder noemenswaardige problemen foutloos gefunctioneerd...en die benzine, tsja lekker belangrijk als je in af en toe een driving-fun avondje pakt en met de fiets/scooter naar je werk gaat...
Kortom de ratio was weer snel verdwenen en een orgie van rpms, inductie geluid, een 6-cylinder roffel en slingerweggetjes volgde de rest van de rit. En geen druppel regen gevoeld verder. Wat een lol zeg zo af en toe open cabrio rijden in een sportauto en wat een contrast met zo'n moderne nog steeds nagelende turbo lease diesel in de dagelijkse file...
Autorijden kent vele facetten, maar dit is voor mij toch 1 van de fijnste. Denk dat ik 'em zo direct nog maar even ga wassen...
Mark.