Ervaring gezocht met opbou trackday/ring E36 325i non vanos!

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
calypsored

Ervaring gezocht met opbou trackday/ring E36 325i non vanos!

Bericht door calypsored » 23 aug 2011, 12:05

Hallo allemaal!

Twee jaar geleden kocht ik een 320i coupe met voorschade (200 e-tjes) voor de autocross.
toch zonde om er meteen mee te gaan crossen dus de voorzijde wat opgeknapt met een andere grille, niertjes, bumper en koplampen van een sloop compact en voorzien van een goedkoop, maar buitengewoon goed presterend, schroefsetje en 15 inch gebruikte toyo's.

Na 2 jaar plezier op CPZ toch maar opzoek gegaan naar een 325i.
en voila! afgelopen zaterdag een 1991 325i sedan non vanos in M trim gekocht.

De bedoeling is om dit jaar nog 2 tot3 trackday's te rijden met de auto zoals hij er nu bijstaat,
dit om te zien hoe de auto zich houd en of hij technisch gezien de moeite waard is om verder voor circuitgebruik te gaan gebruiken.

Deze winter zal de Bimmer de garage inmoeten om de auto technisch te verbeteren en z'n prestaties op circuit, straat en ring te verbeteren.

Hiervoor ben ik opzoek naar ervaringen hoe ik de auto binnen een zo gunstig mogelijke BUDGET een zo groot mogelijke prestatie kan laten leveren.

Alle tips zijn welkom, denk aan;

remmen(M3?staal leidingen?schijven achter?hawk pads?olie?)
Banden/velgen maat
verbetering onderstel(verstevigen ophanging achter/voor? stabi's? powerflex/teflon.delrin?)
Motorprestaties(remap ecu? inlaat/uitlaat?luchtfilter?olie?kop vlakken? stalen koppakking? scherpere nokkenassen?)
Vergroting koelcapaciteit..(grotere OEM Koeler, heb nog een spal-fan liggen)
Lexan ramen
gewichtspesparingen(kabelboom?motorcompartiment?bitumen?bumperstangen,etc..)
stijfheid carosserie(doorlassen?schroefkooi wiechers?)
shortshifter
veerpootbrug achter(voor reeds aanwezig)
Sportkoppeling(Plaat?sinter?Vleigwiel afdraaien?)
aandrijflijn(welk diff te gebruiken? overbrenging?)

en ik ben vast nog dingen vergeten....

Dus als je aanwijzingen, tips, adressen voor me hebt draag ze dan aan....!!

RJay

Re: Ervaring gezocht met opbou trackday/ring E36 325i non va

Bericht door RJay » 23 aug 2011, 12:48

Waarom bouw je hem niet op volgens aprisco cup reglement? Dan is je auto meteen meer waard ook omdat die wagentjes redelijk gewild zijn.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 aug 2011, 12:52

RJay schreef:Waarom bouw je hem niet op volgens aprisco cup reglement? Dan is je auto meteen meer waard ook omdat die wagentjes redelijk gewild zijn.
+1

Alleen zou een sperdiff wel leuk zijn.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 aug 2011, 13:47

Een E36 325i altijd volgens het budgetair gunstige Aprisco cup reglement opbouwen.

Reind

Bericht door Reind » 23 aug 2011, 14:04

Ik sluit me daar bij aan. En mocht je een AST demperset te duur vinden kun je er een altijd nog Bilstein/Eibach/Koni achtig spul onderzetten.

Ik zou zoveel mogelijk origineel houden (remmen, koppeling, motor). De e36 is een bewezen duurzame auto en in de basis prima om al flink mee van kiet te gaan.

calypsored

Bericht door calypsored » 23 aug 2011, 14:24

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Een Aprisco pakket kost naar mijn weten ergens rond de 4500 euro.
Als je de auto met dit pakket opbouwd blijft de auto bij verkoop natuurlijk gewild voor mensen die aprisco willen gaan rijden.
Zal het regelement er eens bijpakken.

Mijn 320i had aan het eind van de sessies toch altijd moeite om de temp. op peil te houden.
Nu lees ik vaak dat hierbij gebruik wordt gemaakt van een E34 koeler om de koelcapaciteit te vergroten.

Is iemand hiermee bekend?

Reind

Bericht door Reind » 24 aug 2011, 13:55

In dat pakket zit dus voor een dikke 2K aan dempers in. Zoals ik al schreef kun je dat bedrag verlagen door er een goedkoper setje onder te zetten.

Er kunt er ook een tropen radiateur inzetten. Deze past 1 op 1.

calypsored

Bericht door calypsored » 24 aug 2011, 14:17

Dank je Reind.

Heb de auto gister binnengekregen,
Maar eens beginnen met een beetje fatsoeneren.

Ik las dat je in de de aprisco ook gebruik mag maken van een oliekoeler,
heb je dit ook in je cupauto reind?

En ohjah...wat versta je onder een tropenkoeler?

Regio (Almelo)

Reind

Bericht door Reind » 24 aug 2011, 20:49

Je geeft aan dat je het low budget wilt houden. Dan zou ik dingen als olie koeler lekker later zitten. Is een prijzige update en zonder doet hij het prima. Tropen radiateuren zitten in bmw,s die in warme landen rijden. Kun je zo bestellen. Daarnaast zou ik de waterpomp preventief vervangen en de krukas lagers.

calypsored

Bericht door calypsored » 24 aug 2011, 21:30

Reind schreef:Je geeft aan dat je het low budget wilt houden. Dan zou ik dingen als olie koeler lekker later zitten. Is een prijzige update en zonder doet hij het prima. Tropen radiateuren zitten in bmw,s die in warme landen rijden. Kun je zo bestellen. Daarnaast zou ik de waterpomp preventief vervangen en de krukas lagers.

Ok, als een tropenradiateur volstaat om de temperateur te behouden zal ik er vast een bestellen.
Waterpomp verangen voor een exemplaar zonder de kunstof schoepen neem ik aan...?
En de krukaslagers zijn waarschijnlijk een zwak punt...

Weet je toevallig een adres waar ik een set gebruikte semi slicks kan kopen?
Of is het verstandiger om een set nieuwe te kopen(ik kan ze nl. zakelijk boeken)?

Welke remschijven worden er in de aprisco cup veel gebruikt? hiermee bedoel ik een de voorzijde, neem aan dat er voor de achterzijde veelal OEM met een paar andere pads wordt gebruikt...?

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 24 aug 2011, 22:18

Als je echt op remmen in bent. ik rij op de mijne met M3 3.0 remmen voorop en mensen vinden mij er toch wel hard mee kunnen remmen. (nietwaar RJay?? :P) Durf overigens ook te wedden dat ik er niet het maximale uithaal! Volgens mij heeft Eric nog een setje tekoop staan in de marketplace. Ik rij dan ook met EBC Yellow Stuff als pads.

Verder sluit ik me aan bij de rest op een aprisco cup pakket. alleen dempers kan je een ander setje kiezen zoals Reind al zij. ik rij op Billstein en ben hier erg te spreken over (weet verder ook nog niet beter)

Edit: Ze staan zover ik weet nog tekoop bij Eric. hierbij een link: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=23353

Reind

Bericht door Reind » 25 aug 2011, 09:45

calypsored schreef:
Reind schreef:Je geeft aan dat je het low budget wilt houden. Dan zou ik dingen als olie koeler lekker later zitten. Is een prijzige update en zonder doet hij het prima. Tropen radiateuren zitten in bmw,s die in warme landen rijden. Kun je zo bestellen. Daarnaast zou ik de waterpomp preventief vervangen en de krukas lagers.

Ok, als een tropenradiateur volstaat om de temperateur te behouden zal ik er vast een bestellen.
Waterpomp verangen voor een exemplaar zonder de kunstof schoepen neem ik aan...?

Of is het verstandiger om een set nieuwe te kopen(ik kan ze nl. zakelijk boeken)?

Welke remschijven worden er in de aprisco cup veel gebruikt? hiermee bedoel ik een de voorzijde, neem aan dat er voor de achterzijde veelal OEM met een paar andere pads wordt gebruikt...?
Met een tropenradiateur, nieuwe waterpomp houd je de temperatuur iig onder controle. Je zou er nog een FAN op kunnen plaatsen. Kost de wereld ook niet.

MBT remmen. Ik rij met ATE powerdiscs voor icm Hawk HT10 remblokken. Daarmee heb je veel remvermogen zonder dat de zooi gaat faden of dat je alles kapot trapt (wel even remvleoistof vervangen). M3 remmen kun je ook doen maar nieuwe schijven en blokken zijn dan weer 2x zo duur. Grotere remmen gaan je echt geen secondes brengen. Zou dat geld lekker in je zak houden.

Motorisch zou je er een M3 uitlaat onder kunnen zetten. Of iig spruitstuk. Loopt hij iets mooier door de toeren heen.

MBT banden. Ik zou een setje Federals 959RSR halen. Zijn goedkoper dan toyo's, gaan langer mee en geven ook fatsoenlijk grip in de regen.

calypsored

Bericht door calypsored » 26 aug 2011, 11:50

Kijk, dat is info waar ik wat mee kan!!!!!
Top Reind!

Nu maar snel opzoek naar waar ik deze spullen kopen kan...

Morgen gaat de auto op de brug om de schroefset alvast over te zetten van de 320i

calypsored

Bericht door calypsored » 26 aug 2011, 11:52

Reind schreef:
calypsored schreef:

Met een tropenradiateur, nieuwe waterpomp houd je de temperatuur iig onder controle. Je zou er nog een FAN op kunnen plaatsen. Kost de wereld ook niet.

MBT remmen. Ik rij met ATE powerdiscs voor icm Hawk HT10 remblokken. Daarmee heb je veel remvermogen zonder dat de zooi gaat faden of dat je alles kapot trapt (wel even remvleoistof vervangen). M3 remmen kun je ook doen maar nieuwe schijven en blokken zijn dan weer 2x zo duur. Grotere remmen gaan je echt geen secondes brengen. Zou dat geld lekker in je zak houden.

Motorisch zou je er een M3 uitlaat onder kunnen zetten. Of iig spruitstuk. Loopt hij iets mooier door de toeren heen.

MBT banden. Ik zou een setje Federals 959RSR halen. Zijn goedkoper dan toyo's, gaan langer mee en geven ook fatsoenlijk grip in de regen.

Met het M3 spruitstuk bedoel je het uitlaatspruitstuk neem ik aan?

RJay

Bericht door RJay » 26 aug 2011, 12:47

Si, heb er nog wel eentje liggen, nieuw. Weet alleen niet of ie ori of aftermarket is, nooit bij een /nieuwe/ M3 onder de kap gekeken ;)

Reind

Bericht door Reind » 26 aug 2011, 12:52

Als je de hele uitlaat kunt bemachtigen zou dat mooi zijn. Je moet eens contact opnemen met Holtrop en/of Offenga. Hebben veel M spul van schadeauto's liggen. Daar kun je echt alles kopen tegen redelijke prijzen.

Jurrian

Bericht door Jurrian » 26 aug 2011, 13:21

En dan vervolgens een 3.64 ratio diff er onder met bij voorkeur 40% of meer sper.

Plaats reactie