Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Friso

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Friso » 23 aug 2011, 22:28

Touristenfahrt is geen trackday toch? rechtsfahrgebot? of komt er op een trackday ook politie bij een ongeval?

Erik dB

Bericht door Erik dB » 23 aug 2011, 22:54

Hielke schreef:Inderdaad Marius. Veel vaste Ringbezoekers die op 1/3 van de mogelijke snelheid rijden zouden zich eigenlijk met puzzelritten en andere low risc hobby's bezig moeten houden.

Ik kijk wel eens naar de Ringcam die bij het tolpoortje staat. Hordes 911's komen voorbij. Eenmaal op de baan vraag ik me bij het gros af waarom ze de moeite hebben genomen die slagboom te passeren. Op de parkeerplaats hadden ze hun moment of glory. Op de baan is whatever aflevering van Socutera boeiender.
Wellicht zijn ze de slagboom gepasseerd omdat ze het leuk vinden om op hun tempo een rondje Ring te doen? Ik snap nooit zo goed waarom je mensen die niet op de "limiet" rijden op de Ring aan het afpissen bent.

Iedereen heeft evenveel voor een rondje betaald, en iedereen heeft recht op evenveel lol zolang ze zich aan de regels houden. Prima toch?

Knot

Bericht door Knot » 23 aug 2011, 23:05

Tijdens TF moet iedereen zich gewoon aanpassen. Ik denk dat ik snel bezig ben met mn 8m40 BtG op straatbandjes in mn 328i maar de snelle jongens vinden waarschijnlijk ook dat ik op campingtempo rond loop te tuffen.

KW

Bericht door KW » 23 aug 2011, 23:15

Erik dB schreef:Ik snap nooit zo goed waarom je mensen die niet op de "limiet" rijden op de Ring aan het afpissen bent.
Idd. Als het om TF gaat lijkt het me logischer om mensen die wel op de limiet rijden af te pissen.
Op zich niks mis met op de limiet rijden, maar wel met mate, weet wanneer je even pas op de plaats moet maken. Rekeninghouden met andere medeweggebruikers en veiligheid moet altijd bovenaan je prioriteitenlijstje staan, en als je laptime ook maar iets verneukt wordt, shit happens, nieuwe ronde nieuwe kansen. Zowiezo, als je voor laptime gaat, ga dan op een uitgestorven tijdstip. Dat is in ieder geval dus niet in een weekend.

Knot

Bericht door Knot » 23 aug 2011, 23:25

Mijn formule is altijd zaterdag middag in de richting gaan, zondagochtend vroeg op en tussen 08:30 en 10:00 je snelle rondjes draaien als het nog rustig is. Daarna aanpassen en genieten van de kunde en onkunde van anderen.

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 24 aug 2011, 00:08

+1 voor wat betreft de discussie over veiligheid/onverwachte situaties. Ik heb lang niet het aantal ronden van marius en fabian gereden, maar in die enige honderden rondjes van mij heb ik al best een paar keer meegemaakt dat er al of niet na een blinde bocht opeens autos op de baan staan / al of niet dwars / vloeistoffen op de baan en 10 autos op het gras en in vangrail / een hagelbui net na aremberg waardoor alles en iedereen naar beneden spinde / een vlagger midden op de baan na de eiskurve die maar net te missen is. Allemaal situaties iig waarin je in een split-second het verschil maakt tussen een sisser en een hele grote klapper. En in sommige van die situaties gaat het niet alleen om potentieel blikschade, die kunnen ook echt persoonlijk letsel meebrengen.

Ook ik heb geen oordeel over anderen, want ik weet dat het altijd een van de buitenkant moeilijk in te schatten afweging is. En: naarmate je er meer rijdt word je zelf ook wat wijzer en ik kijk ook al wat beschaamd terug op wat ik in de eerste 100 rondjes deed. De reden dat ik deze reactie neerschrijf omdat ik het toen ook heb "geleerd" van anderen.

Ikzelf vind trackdays al wat fijner (rijd weinig TF): hoewel het niet waterdicht is, staan er toch 20-25 marshalls met vlaggen langs de baan. En de kans op een toerist met 80 is ook wat kleiner (maar zeker niet nul). Verder: kooi, goede stoel, 6 punt gordel, helm, stevige nieuwe duitse auto met rondom airbags etc.. Dan doe je er het maximale aan.

Dingen op het todo lijstje: H.A.N.S. (stoel/gordel/brace), en blusinstallatie.

Maar vooral: ieder rondje bedenken dat er achter die blinde bocht iets heel onverwachts kan gebeuren. Groeten van een vader van 4 jonge kinderen die ze graag groot ziet worden :D

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2011, 00:11

Mooie post Gerwin :thumbup:

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 24 aug 2011, 07:00

Heel simpel voorbeeld:

Afgelopen vrijdag moest ik instructie geven op de Ring. Eerste rondje rij ik zelf en leg de cursist uit dat uitkomen kleine karusel link kan zijn bij te vroeg uitkomen. Rondje erna staat er één in de linker vangrail. De cursist was kompleet verrast. Maar goed dat ik zelf reed.

Tijdens TF houd ik altijd wat marge. Ook al is dat niet al te makkelijk :df:

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2011, 07:41

Gerwin Ring schreef:
- kooi
- goede stoel
- 6 punt gordel
- helm
- stevige nieuwe duitse auto met rondom airbags etc
- H.A.N.S.
- blusinstallatie.
Ik heb het zegmaar allemaal niet, standaard sportstoelen, 16 jaar oude airbags.... daarom rij ik ook TF en geen VLN.

Marius

Bericht door Marius » 24 aug 2011, 09:53

Erik dB schreef:
Hielke schreef:Inderdaad Marius. Veel vaste Ringbezoekers die op 1/3 van de mogelijke snelheid rijden zouden zich eigenlijk met puzzelritten en andere low risc hobby's bezig moeten houden.

Ik kijk wel eens naar de Ringcam die bij het tolpoortje staat. Hordes 911's komen voorbij. Eenmaal op de baan vraag ik me bij het gros af waarom ze de moeite hebben genomen die slagboom te passeren. Op de parkeerplaats hadden ze hun moment of glory. Op de baan is whatever aflevering van Socutera boeiender.
Wellicht zijn ze de slagboom gepasseerd omdat ze het leuk vinden om op hun tempo een rondje Ring te doen? Ik snap nooit zo goed waarom je mensen die niet op de "limiet" rijden op de Ring aan het afpissen bent.

Iedereen heeft evenveel voor een rondje betaald, en iedereen heeft recht op evenveel lol zolang ze zich aan de regels houden. Prima toch?
Pcies Erik! Helemaal mee eens.

Marius

Bericht door Marius » 24 aug 2011, 10:01

Gerwin Ring schreef:Ik heb lang niet het aantal ronden van marius en fabian gereden,
Als ik zo het gt3/gts filmpje keek ga je nog een stukje mooier (en harder) rond dan ik dus ik zou graag nog eens aanhaken om wat te leren.

Reind

Bericht door Reind » 24 aug 2011, 11:14

Wat een discussie weer zeg.

Veiligheid op de ring is en blijft een issue. Het is dat TF een echte cashcow is anders zou het concept natuurlijk nooit levenvatbaar zijn. Het circuit is door de jaren heen (op hulpverlenging na) niet enorm verbeterd op het gebied van veiligheid. In de echt actieve racejaren 50/60/70/80 stierven er tig coureurs per jaar op de ring waaronder bijvoorbeeld ook Ab Goedemans. Allemaal hele goede coureurs met enorm veel inschattings vermogen. Maar de drang naar succes icm toevalligheden/overmoed heeft hun alle het leven gekost. Net als die Aston coureur die afgelopen jaar is verongelukt.

Iedereen die door de slagboom gaat heeft tov andere circuits een verhoogde kans op schade/letsel. Daarvan moet je wel bewust zijn. Hoe mensen daarmee omgaan is natuurlijk heel divers. De een is 18 en pakt de porsche van Pa, de ander probeert een rondje in zijn M3 waar al zijn spaar centen inzitten en weer een ander heeft zijn eigen ringtool en is zijn grenzen aan het verleggen. Komen deze drie elkaar tegen op het verkeer punt op de baan kan het goed misgaan. En het gaat vaak mis!! Maar nogmaal, dat is het risco van het vak.

Ik probeer het risico op letsel te verlagen door enkel met auto´s de ring op te gaan die zijn uitgerust met een rolkooi, brandblusser en potdeksel op mijn kop. Dat vind ik een PRE. En als ik bij een ongeval betrokken ben is dat dikke pech. Hopen dat je er geen letsel aan overhoud en voorruit kijken. En als de auto dik in de vangrail staat bouw ik gewoon weer een nieuwe. En zal ik de GMHB ook wel een flink moeten betalen voor het stuk vangrail. Ik race al jaren en heb al best wat schade gehad. Het hoort erbij en je moet het gewoon accepteren of je anders beperken tot een stevig potje simracen.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 aug 2011, 11:19

Marius, Erik, KW,

ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat mensen die niet de intentie hebben om met een redelijk tempo over een circuit te rijden toch een circuit opgaan. Ik zeik daarmee niemand af.

Ik begrijp ook niet dat deze (zoveelste) discussie na plaatsing van het filmpje van Reind is ontstaan. Hij doet alles keurig. Rijdt als het kan op en door nog wat roestige baankennis soms even over de limiet, en doet het als er verkeer is dat ingehaald moet worden voorzichtig aan.

Marius

Bericht door Marius » 24 aug 2011, 11:32

Wellicht omdat het ook leuk is gewoon een rondje te rijden over een historische weg. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom mensen op een rustig tempo over de baan rijden.

Overigens een goed lezer pikt op dat ik in ieder geval in mijn post niet discusseer maar meer gewoon een beschrijving geef van hoe het er kan zijn. Niet meer en niet minder. Hoe een ieder verder wil rijden op de ring staat diegene vrij, of het nu langzaam of vlot is. Heerlijk toch, zo een plek waar dat kan.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 24 aug 2011, 11:44

Hielke schreef:
ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat mensen die niet de intentie hebben om met een redelijk tempo over een circuit te rijden toch een circuit opgaan. Ik zeik daarmee niemand af.
Verschil van insteek dus ;)

De naam Touristenfahrt zegt het hem al, ook het feit dat het officieel een tolweg is geeft aan dat niet iedereen verplicht is om tegen de limiet te rijden en dat dus ook niet doet/kan/wil.
En op de limiet met een 106 geeft nog altijd een enorm verschil met een 911 die op gepast tempo rijdt.

Ik vond het filmpje van Reind overigens ook mee om te zien en vond het ook allemaal wel meevallen. Maar je zult maar een keer pech hebben.

Goed dat, zoals Reind en Gerwin zeggen, ze er alles aan doen om hun eigen veiligheid te verhogen dmv rolkooi, brandblussers, helm etc. Maar bij een gewone TF rijden ook daily auto's rond, die ook kunnen spinnen op een plasje olie. Toch zuur als je die auto net even T-boned na een blinde bocht, kom je er zelf misschien goed vanaf maar de ander?....

Al met al is autorijden nooit veilig, zowel snel als langzaam niet en al helemaal op de Ring niet. Daar moeten we maar mee leren leven, maar dat iedereen een bepaald tempo moet rijden ben ik het niet mee eens

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2011, 11:53

Zodra je een helm op je kop zet is het toch geen Touristenfahrt meer.. je doet dat immers op straat ook niet als je sportief een stukje gaat sturen!

JP

Bericht door JP » 24 aug 2011, 12:13

Knot schreef:Zodra je een helm op je kop zet is het toch geen Touristenfahrt meer.. je doet dat immers op straat ook niet als je sportief een stukje gaat sturen!
+1

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 24 aug 2011, 12:19

Knot schreef:Zodra je een helm op je kop zet is het toch geen Touristenfahrt meer.. je doet dat immers op straat ook niet als je sportief een stukje gaat sturen!
Klopt, maar dat JIJ een helm op zet wil nog niet zeggen dat iedereen dat doet. Dat is op straat niet zo, maar ook bij TF niet zo daar dien je dus wel enigszins rekening mee te houden ;)

Maar in het normale verkeer vind ik ook dat langzamere deelnemers ook moeten opletten voor snellere deelnemers in het verkeer. Dat kan iemand zijn die te hard rijdt op de snelweg, maar ook iemand die vol door rood gaat.

Het moet altijd van twee kanten komen.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 aug 2011, 12:22

JP schreef:
+1
Nou geen gekke dingen zeggen mannen. Zelf zou ik ook niet zo snel een helm op m'n kop zetten op De Ring. Maar zodra er een kooi in de auto zit (en dat is heel verstandig als je daar veel rijdt) zou ik altijd een helm willen dragen. Zonder helm maakt een kooi tijdens een koprol appelmoes van je weke kop. Het effect van de kooi is dan juist negatief. De Ring is voor een sportieve rijder (iemand die tempo weet te maken) niet de openbare weg. Op de openbare weg rij je soms sportief, op De Ring altijd.

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2011, 12:29

Ik rij op de openbare weg altijd sportief, drift altijd, volle pijp etc etc... zonder kooi zonder helm, omdat het niet om de laatste millimeter en laatste seconde gaat, gewoon lol maken, zo zou het tijdens TF ook moeten zijn.

Wil je met rolkooi, 6punts, helm, semi's, brandblusinstallaties op pad dan moet je voor een georganiseerde trackday gaan waar het merendeel de mindset heeft om alles uit de kast te halen!

KW

Bericht door KW » 24 aug 2011, 14:30

Knot schreef:Ik rij op de openbare weg altijd sportief, drift altijd, volle pijp etc etc... zonder kooi zonder helm, omdat het niet om de laatste millimeter en laatste seconde gaat, gewoon lol maken, zo zou het tijdens TF ook moeten zijn.

Wil je met rolkooi, 6punts, helm, semi's, brandblusinstallaties op pad dan moet je voor een georganiseerde trackday gaan waar het merendeel de mindset heeft om alles uit de kast te halen!
+100

Friso

Bericht door Friso » 24 aug 2011, 14:57

KW schreef:
Knot schreef:Ik rij op de openbare weg altijd sportief, drift altijd, volle pijp etc etc... zonder kooi zonder helm, omdat het niet om de laatste millimeter en laatste seconde gaat, gewoon lol maken, zo zou het tijdens TF ook moeten zijn.

+100
Er zijn hier blijkbaar mensen,Dat wanneer ze gebruik zouden maken van een publieke vrouw safe zouden gaan.Terwijl wanneer ze het sletje van het dorp/stad zouden doen gewoon zonder. :?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 aug 2011, 15:17

Friso schreef:
KW schreef:

+100
Er zijn hier blijkbaar mensen,Dat wanneer ze gebruik zouden maken van een publieke vrouw safe zouden gaan.Terwijl wanneer ze het sletje van het dorp/stad zouden doen gewoon zonder. :?
Volgens mij draai je het nu om ;)

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2011, 15:21

Sletje van het dorp moet je sowieso lol mee maken :D

KW

Bericht door KW » 24 aug 2011, 16:11

Friso schreef:Er zijn hier blijkbaar mensen,Dat wanneer ze gebruik zouden maken van een publieke vrouw safe zouden gaan.Terwijl wanneer ze het sletje van het dorp/stad zouden doen gewoon zonder. :?
Als je het zo wil noemen, inderdaad :) alleen is zoiets als auto/circuit/trackday niet vergelijkbaar met een slet/hoer ;)

Waar het om gaat is, als je:
- er voor wil gaan, zo snel mogelijke laptime, dat je een rolkooi, helm en alles moet hebben en dat liefst alleen op een Trackday toepast
- gewoon veel lol wil hebben en je niet zonodig die laatste sec eraf wil rijden, dat je geen rolkooi, helm enz hoeft te hebben, en je dit weggedrag gewoon op de openbare weg en tijdens TF kan toepassen.

Zo snel mogelijke laptime en zover mogelijk op de limiet rijden zonder kooi, helm, enz, is nog niet perse vragen om problemen, maar de marges worden dan wel aanzienlijk kleiner en als het mis gaat zijn de problemen veel groter.

Plaats reactie