Beste "real world" cars van afgelopen 20 jaar
- RVV
Beste "real world" cars van afgelopen 20 jaar
Wat zijn nu de beste betaalbare* sportieve, danwel sportwagens van de afgelopen 20 jaar? Auto's die zo weer in productie zouden mogen.
* Betaalbaar in de tijd dat ze als nieuw te koop waren.
Er komen zo drie bij mij op, maar ik denk dat een mooie lijst mogelijk is.
In willekeurige volgorde:
Subaru Impreza GTT, AWD icoon uit de jaren '90 volgens mij een van de eerste 4 deurs sedan die een Porscherijder het leven zuur kon maken. Op zijn hoogtepunt rond 1998/1999 daarna ging het wat bergafwaarts met de verkopen. Nog steeds zie je de Impreza GTT rijden. De mooiste exemplaren zijn die helemaal origineel zijn gebleven (imho).
Honda Civic Type R MK1 Denk dat het ergens in 2002 was toen ik voor het eerst mee reed met Andre in de Civic Type R. Een mooie auto was het eigenlijk niet. Raar pookje wat uit het dashboard stak. En 200pk was wel aardig wat maar echt onder de indruk was ik er niet van. Totdat Andre even een serieus potje begon te sturen. Huh, zo kunnen gooien en smijten met een FWD auto? Ik was echt verbaast. Als een tierelier hing de gretige VTEC aan het gas. Qua karakter een sportwagen pur sang. Jammer dat Honda niet meer zoiets maakt.
De Renault Clio 2.0 16V cup 182 pk. Ik heb er nog nooit een meter mee gereden, maar steevast in de top 3 ECOTY testen van EVO, relatief licht, veel vermogen. Ideaal gooi en smijt wagentje.
Vul maar aan! Liefst met argumenten waarom je denkt dat de auto in dit topic thuis hoort.
* Betaalbaar in de tijd dat ze als nieuw te koop waren.
Er komen zo drie bij mij op, maar ik denk dat een mooie lijst mogelijk is.
In willekeurige volgorde:
Subaru Impreza GTT, AWD icoon uit de jaren '90 volgens mij een van de eerste 4 deurs sedan die een Porscherijder het leven zuur kon maken. Op zijn hoogtepunt rond 1998/1999 daarna ging het wat bergafwaarts met de verkopen. Nog steeds zie je de Impreza GTT rijden. De mooiste exemplaren zijn die helemaal origineel zijn gebleven (imho).
Honda Civic Type R MK1 Denk dat het ergens in 2002 was toen ik voor het eerst mee reed met Andre in de Civic Type R. Een mooie auto was het eigenlijk niet. Raar pookje wat uit het dashboard stak. En 200pk was wel aardig wat maar echt onder de indruk was ik er niet van. Totdat Andre even een serieus potje begon te sturen. Huh, zo kunnen gooien en smijten met een FWD auto? Ik was echt verbaast. Als een tierelier hing de gretige VTEC aan het gas. Qua karakter een sportwagen pur sang. Jammer dat Honda niet meer zoiets maakt.
De Renault Clio 2.0 16V cup 182 pk. Ik heb er nog nooit een meter mee gereden, maar steevast in de top 3 ECOTY testen van EVO, relatief licht, veel vermogen. Ideaal gooi en smijt wagentje.
Vul maar aan! Liefst met argumenten waarom je denkt dat de auto in dit topic thuis hoort.
-
- Auto: M3P, 130i
Re: Beste "real world" cars van afgelopen 20 jaar
De 205 GTI. Een van de leukste/mooiste/stoerste/gaafste HotHatch ooit...
-
- Auto: M3P, 130i
Je bedoelt de de CTR EP?RVV schreef: Honda Civic Type R MK1 Denk dat het ergens in 2002 was toen ik voor het eerst mee reed met Andre in de Civic Type R. Een mooie auto was het eigenlijk niet. Raar pookje wat uit het dashboard stak. En 200pk was wel aardig wat maar echt onder de indruk was ik er niet van. Totdat Andre even een serieus potje begon te sturen. Huh, zo kunnen gooien en smijten met een FWD auto? Ik was echt verbaast. Als een tierelier hing de gretige VTEC aan het gas. Qua karakter een sportwagen pur sang. Jammer dat Honda niet meer zoiets maakt.
Dat is niet de eerste Type R. Deze was er namelijk eerder:
-
Ze zijn nog in productie. Niet teveel vermogen, maar goed gemaakt met een laag gewicht, een mooi prijskaartje en veel rijplezier. Caterham Superlight, Lotus Elise CR en de Morgan Threewheeler.
---
En eigenlijk hoort daar de Morgan 4/4 Sport ook wel bij. Wederom niet teveel vermogen, maar een laag gewicht en een prijskaartje van 50k. Gezien de gemiddelde 3 serie en a4 al duurder is, is dat voor zo'n wagen dus helemaal niet zoveel geld.
---
En eigenlijk hoort daar de Morgan 4/4 Sport ook wel bij. Wederom niet teveel vermogen, maar een laag gewicht en een prijskaartje van 50k. Gezien de gemiddelde 3 serie en a4 al duurder is, is dat voor zo'n wagen dus helemaal niet zoveel geld.
Laatst gewijzigd door allen op 23 aug 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Indobesar, inderdaad die eerste foto. De 2e daarvan was ik wel op de hoogte maar die is toch nooit in NL op de markt geweest?
- Tommy
Een BMW Z4 is sportiever dan menigeen denkt, betrouwbaar en toch comfortabel.
Een CTR voor weinig geld erg leuk.
Golf GTI, snelle auto voor redelijk geld. Nadeel is dat hij snel gejat wordt.
Of een BMW 130i bv. Blijft alleen een lelijk hangbuikzwijntje. Rijdt wel geweldig.
De nieuwe generatie 1-serie is dan wel geen mooie wagen, maar belooft prestatiegewijs wel een goede seller te worden met veel meer ruimte dan de oude einser.
Auto's als Lotus, Caterham, Morgan zijn gewoon NIET "goed gebouwd". Het gaat in dit draadje om goede REAL WORLD cars, dus auto's die WEL rijden en betrouwbaar zijn, daarbij ook praktisch. En dus geen niet startende zuiger uitspugende auto's met lapjes plastic als dak die je er nog niet misschien binnen een half uur fatsoenlijk op hebt gedrapeerd. Da's leuk als je een auto met een trailer hebt en een garage waar hij jaar in jaar uit kan staan als die weer stuk is en het niet boeit omdat het niet de primary car is.
Een CTR voor weinig geld erg leuk.
Golf GTI, snelle auto voor redelijk geld. Nadeel is dat hij snel gejat wordt.
Of een BMW 130i bv. Blijft alleen een lelijk hangbuikzwijntje. Rijdt wel geweldig.
De nieuwe generatie 1-serie is dan wel geen mooie wagen, maar belooft prestatiegewijs wel een goede seller te worden met veel meer ruimte dan de oude einser.
Auto's als Lotus, Caterham, Morgan zijn gewoon NIET "goed gebouwd". Het gaat in dit draadje om goede REAL WORLD cars, dus auto's die WEL rijden en betrouwbaar zijn, daarbij ook praktisch. En dus geen niet startende zuiger uitspugende auto's met lapjes plastic als dak die je er nog niet misschien binnen een half uur fatsoenlijk op hebt gedrapeerd. Da's leuk als je een auto met een trailer hebt en een garage waar hij jaar in jaar uit kan staan als die weer stuk is en het niet boeit omdat het niet de primary car is.
- Tristan
Dat zijn toch geen 'real world' auto's. Een Morgen Threewheeler al helemaal niet.allen schreef:Ze zijn nog in productie. Niet teveel vermogen, maar goed gemaakt met een laag gewicht, een mooi prijskaartje en veel rijplezier. Caterham Superlight, Lotus Elise CR en de Morgan Threewheeler.
---
-
Wat vonden we dan van de vorige Swift GTi?

- Tristan
Persoonlijk denk ik aan:
E30 325i --> leuke basis voor zowel voor straat als circuitgebruik
Clio Williams --> ooit eens in meegereden, ging echt van kiet, soort kart
Cooper S (R56) --> alleen al die jankende compressor
Golf I en V GTI --> beide zette de GTI (weer) op de kaart
Dit zijn even de auto's die me te binnen schieten die betaalbaar waren maar toch gemiddeld meer DF per gulden/euro konden geven.
Dit zijn even de auto's die me te binnen schieten die betaalbaar waren maar toch gemiddeld meer DF per gulden/euro konden geven.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
De 1.9 katloos. Mooi wat avonturen mee beleefd.indobesar schreef:De 205 GTI. Een van de leukste/mooiste/stoerste/gaafste HotHatch ooit...

En de Impreza ja.
SLOTJE.
-
Je vergeet even McLaren F1 he? Stekumerd.allen schreef:Ze zijn nog in productie. Niet teveel vermogen, maar goed gemaakt met een laag gewicht, een mooi prijskaartje en veel rijplezier. Caterham Superlight, Lotus Elise CR en de Morgan Threewheeler.
---
I am WINNING!

-
Mooi lijstje......Tristan schreef:Persoonlijk denk ik aan:
E30 325
205 gti
Golf V en inderdaad de 1 GTI
Impreza
peugeot rallye pak ik er toch ook maar bij.
Clio ben ik het zelf niet zo mee eens. Voornamelijk kwa motorisch gedeelte (De veels te grote 2-liter) is het kwa onderhoud niet voordelig, dus absoluut niet voor iedereen bereikbaar.
- Tristan
Denk idd dat de Impreza toch misschien wel de beste 'real world' auto is van de afgelopen 20 jaar. Bedoel, je had sportwagen prestaties voor de prijs van een normale sedan. Echt uniek.
- GTRene
denk het ook wel, en dat voor een groot publiek.Tristan schreef:Denk idd dat de Impreza toch misschien wel de beste 'real world' auto is van de afgelopen 20 jaar. Bedoel, je had sportwagen prestaties voor de prijs van een normale sedan. Echt uniek.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Tja, volgens mij kom je al snel uit bij de eerste hot hatches.
De Kadett GSi was ook behoorlijk rap voor z'n tijd, Calibra V6 en Turbo uitvoeringen gingen ook snel.
De Kadett GSi was ook behoorlijk rap voor z'n tijd, Calibra V6 en Turbo uitvoeringen gingen ook snel.
- Niall
Deze hoort toch echt wel in de lijst:

Weet nog dat een kennis van me oom een zwarte 4x4 nieuw had gekocht begin jaren 90, kwam die toen mee showen en mocht ik als puber een stukje meerijden. Wat een geweld voor die tijd, jammer genoeg was ie een paar weken later weggheaald
Weet nog dat een kennis van me oom een zwarte 4x4 nieuw had gekocht begin jaren 90, kwam die toen mee showen en mocht ik als puber een stukje meerijden. Wat een geweld voor die tijd, jammer genoeg was ie een paar weken later weggheaald
- GTRene
betaalbare...kan me nog iets van 100K herinneren voor een Cosworth toch?
niet echt "betaalbaar"
niet echt "betaalbaar"

-
Leg uit. Ik heb een Speedster en Caterham beide een jaar dagelijks gebruikt. Kilometerstanden op geklokt die mensen in hun "Golf" niet eens rijden. Alles door weer en wind. Dat zou ik met zo'n Threewheeler ook zo doen. Real world is voor mij overigens een auto die kwa prijs voor de gemiddelde mens te haalbaar is inclusief bijbehorend onderhoud.Tristan schreef:Dat zijn toch geen 'real world' auto's. Een Morgen Threewheeler al helemaal niet.allen schreef:Ze zijn nog in productie. Niet teveel vermogen, maar goed gemaakt met een laag gewicht, een mooi prijskaartje en veel rijplezier. Caterham Superlight, Lotus Elise CR en de Morgan Threewheeler.
---
-
LOL@allen , straks komt Rowan Atkinson hier nog uitleggen waarom ie z'n real world Macca weer 'ns in de prak heeft gereden. 

- RVV
Dat was inderdaad ook de gedachtegang die ik had met het starten van dit topic.Real world is voor mij overigens een auto die kwa prijs voor de gemiddelde mens te haalbaar is inclusief bijbehorend onderhoud.
-
A4 b5 1.9TDI of 1.8T handbak.
-
RVV schreef:Dat was inderdaad ook de gedachtegang die ik had met het starten van dit topic.Real world is voor mij overigens een auto die kwa prijs voor de gemiddelde mens te haalbaar is inclusief bijbehorend onderhoud.
OK. Maar ook al was in 1998/99 een GTT 49.995,- GULDEN dan NOG was dat niet voor een ieder weggelegd, als in 'de gemiddelde mens', ik ruilde m'n 1998 Golf TDI 110pk in op zo'n 99 GTT toendertijd en er moest toch 'n hapje bijbetaald worden en die bijna niwuwe Golf had toen ook al 41000 GULDEN gekost, en daar reed de halve wereld toen ook niet in.
- Michel P
GTT zekers, heb er 2 gehad, mijn eerste jap als auto, heerlijk speelgoed.
Elise S1 (ooit het genoegen gehad kennis te maken met de Elan MK1, toen verliefd geworden of het merk door de puurheid)
E30 M3 al time classic, en meest succesvolle tourwagen aller tijden. Heb ze in de jaren zelf zien racen, en heb vele jaren het genot gehad er een te bezitten.
Michel
@Robin...... Maca en betaalbaar gaan niet samen............ LOL
Elise S1 (ooit het genoegen gehad kennis te maken met de Elan MK1, toen verliefd geworden of het merk door de puurheid)
E30 M3 al time classic, en meest succesvolle tourwagen aller tijden. Heb ze in de jaren zelf zien racen, en heb vele jaren het genot gehad er een te bezitten.
Michel
@Robin...... Maca en betaalbaar gaan niet samen............ LOL
-
Michel, snap ik. Doh.E30 M3 was natuurlijk ook veel te duur voor de gemiddelde mensch toendertijd.
- dvh
In zijn klasse een ontzettend leuke auto !Xave30 schreef:Wat vonden we dan van de vorige Swift GTi?
Erg veel fun van gehad vroeger !
Tevens denk ik dat wagens als een Golf vr6 en een Corrado VR6 ( als occasion , gezien deze niet populair was ) erg snelle auto's waren voor relatief betaalbare prijzen.
Als je vandaag de dag kijkt dan is Renault goed bezig met zijn Clio en Megane RS/Cup serie's.. Erg veel waar voor je geld.
Als je vandaag de dag naar goedkope betaalbare snelle auto's kijkt.. Zo'n Twingo RS.. ook heel erg fun ! Als jonge occasion toch betaalbaar en in <8sec aan de 100 !
Moet je toch nog flink planken met je Golf GTI om deze bij het stoplicht bij te houden

Laatst gewijzigd door dvh op 23 aug 2011, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.