Koprevisie

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Shakes

Koprevisie

Bericht door Shakes » 03 mar 2007, 08:15

Wat kan de reden zijn voor een koprevisie?

Op het net heb ik al de nodige info gevonden. Waar het me eigenlijk om draait is of een blok dan weer een flinke tijd meegaat of dat het slechts een deel van de oplossing is.

Iemand ervaring met Jetten in Schindel?

N.

Dexter

Bericht door Dexter » 03 mar 2007, 08:55

Nandor,

Of een blok dan weer een tijd meegaat is niet afhankelijk van een koprevisie alleen.
Met een gereviseerde kop kun je ook altijd nog een versleten krukaslager krijgen of blijft er teveel speling op je zuigers/zuigerveren waardoor de compressie afneemt en het olieverbruik te hoog blijft om maar even wat te noemen.... :wink:
Een koprevisie is goed voor het reconditioneren van: de nokkenassen (bij slijtage direkt te vervangen door dezelfde of kiezen voor 'scherpere' nokkenassen waardoor je meer vermogen krijgt maar ook een iets minder 'gladjes' lopende motor) de kleppen (die verbrand kunnen zijn waardoor compressieverlies ontstaat) en de kleprubbers (waar de klepstelen doorheen lopen die vaak verhard zijn, waardoor olieverbruik ontstaat met de bekende blauwe walm bij koude start of bij overschakelen ) en de klepzittingen (die als ze verbrand zijn zorgen voor compressieverlies)
Ook kan de distributieketting of getande riem worden nagekeken en is het mogelijk om je standaard koppakking te vervangen door een exemplaar met snijringen die een hogere druk aankan als je scherpere nokkenassen en een evt verhoging van je turbodruk overweegt.
Verder zijn er nog zaken die je met een koprevisie niet aan kan pakken zoals een gescheurde kop (met compressie- en waterverlies en soms witte rook als gevolg) of een lek in een van je oliekanalen. Dan moet er een andere (ruil of revisiekop) worden gemonteerd.
Ook is het belangrijk om te weten of je kop al eerder is gedemonteerd omdat bij het terug monteren de kop altijd gevlakt dient te worden, waardoor er soms gewoon niet genoeg restmateriaal overblijft om de kop nog te kunnen gebruiken.

Ik heb hier een aantal zaken opgenoemd die op standaard auto's kunnen voorkomen.
Bij auto's met variabele nokkenastiming bijvoorbeeld (BMW en Honda) liggen de zaken weer anders en kun/moet je dat systeem ook nog reviseren indien nodig.
Jouw vraag is dus eigenlijk niet goed te beantwoorden zonder je specifieke problemen te kennen. :?
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 mar 2007, 10:00

Thanks Dex,

ga zo de auto bekijken. 8)

N.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 mar 2007, 10:31

Ehm volgende week pas :?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 mar 2007, 11:44

Wat voor auto en bouwjaar is het? Km.stand bekend?

Niet voor het DF-roddelcircuit 8) maar misschien is er iets over te zeggen dat het vaker voorkomt vanuit bekende zwakke punten of dat het (on)logisch is of gewoonweg niet zou moeten.

Het kan best zijn dat bijvoorbeeld de distributie riem geknapt is of dat bij 2 ton de kopppakking lek ging. In het eerste geval liet ik hem staan in het tweede geval niet :wink: Vaak zie je ook bij auto's die op lpg hebben gedraaid een koprevisie hebben gehad. Kleppen e.d. worden door hogere verbrandingstemperatuur toch meer belast 8)

Dus:
type auto?
Km.stand?
Bouwjaar?

GTRene

Re: Koprevisie

Bericht door GTRene » 03 mar 2007, 12:08

Nandor schreef:Wat kan de reden zijn voor een koprevisie?

Op het net heb ik al de nodige info gevonden. Waar het me eigenlijk om draait is of een blok dan weer een flinke tijd meegaat of dat het slechts een deel van de oplossing is.

Iemand ervaring met Jetten in Schindel?

N.
Ik heb een koprevisie uit laten voeren met de S54 motor van de Z3 M coupe die phoenixgelb auto terwijl die maar 30.000km had gelopen, maar het betrof niet de pakking of kleppen oid, maar hij tik tik tik tikte van klepgeluid werd er gek van aaaaaaaaaargh toen bleek dat 4 klepgeleiders in gesleten waren! normaal komt dat niet snel voor, schijnbaar maandag ochtend exemplaren want de motor kreeg goede olie op zijn tijd Castrol RS en TWS bad luck want olie genoeg(verbruikte niks) toen maar alles vernieuwen was het advies van de motor docter Johan van Heek bij van Heek Motorsport in Rijssen die man weet wat ie doet en heeft er verstand van, ook van de moeilijke vanos and timing and tuning en uitlezen enz enz enz.
Heb toen maar al de 24 klepgeleiders laten vervangen door hardere race exemplaren! (4 maand op gewacht...samen met nokkenassen) en 2 nokkenassen meteen maar scherpere van Schrick de op 1 na scherpste) 2 nwe klepgeleiderassen en al de pakkingen en kleprubbertjes.
Maar ook zag van Heek op de pc(mijn block zat er sinds aug 2004 in maar de code was 10-2003) dat er een nwr oliepomp was een nog betere pomp wat ook nu in de Z4 M coupe zit vanaf begin 2004 was die er dus die ook maar met alle toebehoren laten vervangen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Resultaat...nog nooit een S54 zo mooi horen lopen, zelfs mooier dan toen ik hem kocht met 3.500km op de clock van de nwe motor...en zeg maar van 7.000rpm tot 8.000rpm meer vermogen heerlijk :lol: (getuned en snelheids begrenzer en toeren nu tot 8krpm)
Maar ook mede door de nog sterkere oliefilm en iets dikker maar wel full synth ipv de niet helemaal echte TWS? bu dus Motul 20w/60 V300 Lemans erin super spul...
Dus Johan van Heek voor M motoren e.d. een beetje vreemd, maar wel goed :twisted:
GTRene

HansD

Bericht door HansD » 03 mar 2007, 12:48

Gaat het over je M3?

Zo ja mooi klote dan. Meteen inruilen op een panda 100 HP :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 mar 2007, 13:34

Hans, gaat niet over de M3.

Niels ik wacht nog even met meer info geven, ben er nog mee bezig.
Het gaat iig over een auto die voor het A naar B gebeuren geschikt is en wellicht ook voor het B tot G
:wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 mar 2007, 13:49

Wat een verhaal Rene! Garantie/coulance werk lijkt me anders parkeerde ik dat ding gewoon weer in München voor de deur :shock:

@Nandor: Zou toch het e.e.a. even uitpluizen voordat ik tot aanschaf over ging tenzij het allemaal niet in de papieren loopt natuurlijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 mar 2007, 14:15

Niels schreef:Wat een verhaal Rene! Garantie/coulance werk lijkt me anders parkeerde ik dat ding gewoon weer in München voor de deur :shock:
Nope geen garantie, kocht de auto in 2004 toen zat die nwe motor er net 1 maand in en 3.500km gelopen ongeveer...zaten wel papieren bij maar niks garantie, daarbij is het motormanagment ook veranderd waardoor je garantie ook vervalt denk ik...koste mij een flinke bom duiten en was een heel karwei, maarja auto is aan een liefhebber in goede conditie verkocht dus en heb gewoon de vraagprijs wat ik wilde hebben na al dat werk gekregen.
De eerste motor die er inzat van eind 2001 toen mijn ex BMW op de markt kwam is wel onder garantie vervangen.
Zulke geintjes moet ik niet vaker hebben trouwens anders is mijn kleine reserve op de bank zo op :( en dat kunnen we niet hebben moet goed oppassen waar ik mijn "spaarcentjes" aan uitgeef...
GTRene

RVV

Bericht door RVV » 03 mar 2007, 15:13

Kon me ook al bijna niet voorstellen dat het met de M3 zo was,

Shakes

Bericht door Shakes » 03 mar 2007, 16:47

Ik mag hopen van niet. Nieuwe vanos ok, verder mag hij best heel blijven. Ding heeft niet veel te lijden :wink:

N.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2007, 21:58

Auto kopen met kapotte kop. Dan vraag ik me meteen af hoe de rest van het blok dan is. In de 535 ging ook een 'goed' blok uit een schade 735. Toen het blok was ingebouwd bleek de kop slecht... toen vroegen wij ons meteen af: hoe lang zullen die mensen met een lekke kop hebben rondgereden voordat ze schade reden??? Eruit, weg met dat ding dus.

Ik kan je vertellen: een gereviseerd blok voelt erg fijn, maar het kost je wel wat. Een swap is vaak goedkoper, maar dan weet je weer niet precies wat je koopt.

In 1 keer een goede auto lijkt me beter.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 03 mar 2007, 22:54

@GTRene:

heeft Heek Motorsport ook verstand van de E39 M5 motor ?
Raadde hij Motul aan ipv. Castrol TWS ???...waarom eigenlijk ?
(probleem bij Motul vond/vind ik dat het bijna nergens te krijgen is en gewoon EXTREEM duur....)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mar 2007, 04:45

Fasteddie schreef:@GTRene:

heeft Heek Motorsport ook verstand van de E39 M5 motor ?
Raadde hij Motul aan ipv. Castrol TWS ???...waarom eigenlijk ?
(probleem bij Motul vond/vind ik dat het bijna nergens te krijgen is en gewoon EXTREEM duur....)
Ik denk dat hij daar ook wel raad mee weet, hij bouwt zelf ook motoren op voor in de racerij, heeft er nog een mooi 2 liter blokje liggen waar die mee gaat testen met carbon kleppendeksel :lol:
Hij heeft veel verstand van M blokken dus de V8 weet ie ook raad mee.
Die Motul is inderdaad moeilijk te krijgen en hij gebruikt dat ook in de racerij en rally's? vandaar, hij praat altijd vrij nuchter maar weet drommels goed wat hij doet, hij kan een beetje vreemd overkomen maar z'n werk is goed :P
Ik geloof dat die Motul 20/60 Lemans V300 alleen via dealers en bepaalde autobedrijven te krijgen is? maar denk ook wel via het net, ben ook van plan dat straks in m'n Hartge te gooien...tuf ik wel even langs Johan als hij even tijd heeft, er zijn ook berekeningen van op duitse M forums geloof ik dat die Motul nog weer net wat sterker is en beter en meer een echte syntheet ipv de "schijnbaar" niet helemaal echte TWS en RS syntheet waar ze wel aangeven dat het volsyntheet is en das weer belangrijk voor de oliekanalen...trouwens dat raceblok wat bij van Heek lag had mooie extra oliesproeilijdingen over de nokken assen om dat geval wat ik had met de slepers niet te krijgen(slijtage door hoge toeren en belasting)
GTRene

Knot

Bericht door Knot » 04 mar 2007, 10:15

Rene, handig info, daar hebben we wat aan!

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 mar 2007, 13:53

Motul olie 15W60 300V LeMans gebruik ik voor mijn M3 blok, ben er zeer tevreden over. Olietemp tussen 85 en 100graden en verbuik nul.

Heb net weer wat liters binnen gekregen, bestel het bij BCCP 18,75euro per/l incl BTW.

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d32.html

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mar 2007, 14:15

ErikKramer schreef:Motul olie 15W60 300V LeMans gebruik ik voor mijn M3 blok, ben er zeer tevreden over. Olietemp tussen 85 en 100graden en verbuik nul.

Heb net weer wat liters binnen gekregen, bestel het bij BCCP 18,75euro per/l incl BTW.

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d32.html
Inderdaad ik had dan de 20w/60 maar het wordt ook goed uitgelegd op de site;

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2 ... 116.634028

En 100% synthetisch en het schijnt dat Castrol dat niet is de RS en TWS en Motul heeft een sterkere oliefilm dan bijde :lol: dus kopen dat spul :idea: de 20w/60 is staat hier ook niet te koop maar is "vergelijkbaar" en waar van Heek schijnbaar veel mee doet en het zal iets stiller zijn waarschijnlijk.
GTRene

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 mar 2007, 14:47

de RS en TWS en Motul heeft een sterkere oliefilm dan bijde :lol:

Inderdaad Castrol is iets van 17000cm2 en Motul 20000cm2

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2007, 15:36

Klopt.

Hein Koopman zei toen ook tegen mij dat hun met 20W60 racen, maar dat TWS 10W60 voor op de weg ook goed was :)

En het was idd:

Castrol RS: 6.800 kg/cm2
Castrol TWS: 17.600 kg/cm2
Motul 15W60: 20.000 kg/cm2

Castrol TWS is ook niet te betalen trouwens dus om de prijs hoef je het niet te laten :)

Plaats reactie