Prive auto inruilen op zakelijke auto, btw?
-
Prive auto inruilen op zakelijke auto, btw?
Vraag is simpel:
Ik heb een prive auto, staat niet op zaak of whatever. Ik wil dat ding inruilen.
Ik wil een auto kopen en op naam van zaak zetten, dus 19% declareren.
Puur speculatief:
Prive wagen 5000 waard, nieuwe auto 15000. Dus moet 10k bijbetalen.
Moet ik btw die ik wil declareren over die 10k berekenen of over de oorspronkelijke factuurbedrag (15k)?
Ik heb een prive auto, staat niet op zaak of whatever. Ik wil dat ding inruilen.
Ik wil een auto kopen en op naam van zaak zetten, dus 19% declareren.
Puur speculatief:
Prive wagen 5000 waard, nieuwe auto 15000. Dus moet 10k bijbetalen.
Moet ik btw die ik wil declareren over die 10k berekenen of over de oorspronkelijke factuurbedrag (15k)?
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Re: Prive auto inruilen op zakelijke auto, btw?
over het factuurbedrag, oftewel het aankoopbedrag van de nieuwe auto
Wel zorgen dat dit een BTW auto is en geen marge auto!
Wel zorgen dat dit een BTW auto is en geen marge auto!
- dvh
"puur hypothetisch"
Je vraagt het bedrijf of de koop en inkoop gescheiden kan uitvoeren, op papier wel te verstaan.
Dus je koopt gewoon voor 15k de auto waar je de 19% terug van krijgt.
En je huidige wagen verkoop je voor 5k vanuit prive aan de handelaar/dealer.

Je vraagt het bedrijf of de koop en inkoop gescheiden kan uitvoeren, op papier wel te verstaan.
Dus je koopt gewoon voor 15k de auto waar je de 19% terug van krijgt.
En je huidige wagen verkoop je voor 5k vanuit prive aan de handelaar/dealer.
- Niels
- Auto: Prius+
Lijkt mij over die 10K. De inruiler is een marge auto dus daar krijg je de btw niet meer uit.
-
Ok, klinkt logisch maar hoe ziet de factuur eruit dan? Word de inruilwaarde van de prive auto ex-btw van de factuurprijs afgetrokken? Of moet ik een factuur maken voor die prive auto en krijg ik een factuur met btw van de verkoper ofzo?
Margeregeling ken ik.
Margeregeling ken ik.
- dvh
Gewoon heel simpel.
Je prive auto staat los van je zaak. Zie je prive auto daarom als 5000 netto spaargeld.
Die 5000 netto heb je al belastingen over betaald. Had je het in je zaak laten zitten was die 5k netto 10k bruto geweest.
Dus zodra jij 5k netto bij gaat leggen op de overige 10k(bruto) die je nieuwe auto moet kosten betaal je er eigenlijk 20k voor...
Beter is dus gewoon voor 15k bruto die nieuwe auto kopen, btw terugvragen en je priveauto alszijnde prive te verkopen. Dat geld moet je gewoon buiten je zaak houden imho.
Wellicht heeft de handelaar/dealer een creatieve constructie, zoniet dan gewoon prive verkopen via marktplaats of iets.
Je prive auto staat los van je zaak. Zie je prive auto daarom als 5000 netto spaargeld.
Die 5000 netto heb je al belastingen over betaald. Had je het in je zaak laten zitten was die 5k netto 10k bruto geweest.
Dus zodra jij 5k netto bij gaat leggen op de overige 10k(bruto) die je nieuwe auto moet kosten betaal je er eigenlijk 20k voor...
Beter is dus gewoon voor 15k bruto die nieuwe auto kopen, btw terugvragen en je priveauto alszijnde prive te verkopen. Dat geld moet je gewoon buiten je zaak houden imho.
Wellicht heeft de handelaar/dealer een creatieve constructie, zoniet dan gewoon prive verkopen via marktplaats of iets.
-
Dat marktplaats gedoe zit ik niet op te wachten. Kost tijd en gezeik etc.dvh schreef:Gewoon heel simpel.
- dvh
Dat kan.
Wellicht kan je daarom wat regelen bij degene waar je de auto wil kopen.
Het is sonde om die priveauto zo in te ruilen. Het kost je namelijk meer op die manier.
Wellicht kan je daarom wat regelen bij degene waar je de auto wil kopen.
Het is sonde om die priveauto zo in te ruilen. Het kost je namelijk meer op die manier.
- RutgerK
Ik denk dat de auto die je inruilt niet op de factuur zal komen. Je krijgt een aparte transactie voor de auto die je inruilt op privé. Daarnaast krijg je een aparte factuur voor de auto die je koopt op de zaak met de naam van de zaak en dergelijke. Die BTW kan je vervolgens terugvragen na afloop van het lopende kwartaal.
Volgens mij is het wel zo dat je de auto op de zaak kan zetten maar als je privé ermee gaat rijden je de auto wel moet gaan bijtellen zodra je de 500km passeert. Je zal dus sowieso een km-administratie moeten gaan voeren. De bijtelling is daarbij ook over de nieuwwaarde van de auto niet de aanschafwaarde.
Als ik ernaast zit hoor ik het graag want wij hebben laatst de auto in privé overgenomen en niet op zaak vanwege de bijtelling.
Volgens mij is het wel zo dat je de auto op de zaak kan zetten maar als je privé ermee gaat rijden je de auto wel moet gaan bijtellen zodra je de 500km passeert. Je zal dus sowieso een km-administratie moeten gaan voeren. De bijtelling is daarbij ook over de nieuwwaarde van de auto niet de aanschafwaarde.
Als ik ernaast zit hoor ik het graag want wij hebben laatst de auto in privé overgenomen en niet op zaak vanwege de bijtelling.
- Chris van S.
Dealer moet auto apart inkopen van prive. En nieuwe auto factureren op de zaak. Simpel! 
-
Chris van S. schreef:Dealer moet auto apart inkopen van prive. En nieuwe auto factureren op de zaak. Simpel!
Zo doen ik het als ik een auto bij ons verkoop ook. Moet normaal geen probleem zijn, en denk dat de meeste dealers dit wel eens vaker meemaken

- Jelmer850i
Zo hebben de dealers dat bij mij altijd gedaan los van elkaar, en niet gezamelijk verrekenen.Chris van S. schreef:Dealer moet auto apart inkopen van prive. En nieuwe auto factureren op de zaak. Simpel!
- Maus335i
Heh ik wou net zeggen, zo moeilijk is het toch niet?MatthijsA schreef:Chris van S. schreef:Dealer moet auto apart inkopen van prive. En nieuwe auto factureren op de zaak. Simpel!
Zo doen ik het als ik een auto bij ons verkoop ook. Moet normaal geen probleem zijn, en denk dat de meeste dealers dit wel eens vaker meemaken

Je kan het trouwens ook wel op 1 factuur doen, maar daar maak je het niet overzichtelijker van:
1x nieuwe auto ex. BTW 12.605
BTW 19% 2.350
Subtotaal incl. BTW 15.000
Af: inruilkorting - 5.000
Totaal te betalen: 10.000
Dit is even een versimpelde berekening, want de BTW is natuurlijk geen 19% van de ex BTW prijs. Er zit nog een stukje BPM tussen waar geen BTW over afgedragen wordt.
-
OnlineFabian
Chris van S. schreef:Dealer moet auto apart inkopen van prive. En nieuwe auto factureren op de zaak. Simpel!
zo simpel is het, en niet anders!
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Precies, niet zien als inruil, maar als 2 afzonderlijke transacties:
1 zakelijk koop je a 15000
2 prive verkoop je a 5000
Zeker niet op 1 factuur!
1 zakelijk koop je a 15000
2 prive verkoop je a 5000
Zeker niet op 1 factuur!
-
Het is nu helemaal duidelijk, 2 aparte facturen dus.