Tijd voor een stabi?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Tijd voor een stabi?

Bericht door yorick » 10 aug 2011, 00:04

op sommige foto's van mijn auto, lijkt hij aardig te hellen.
bijv. deze:
Afbeelding

Ik vraag me af of de roll die in de auto zit gewenst is en of hier d.m.v een stabi kit winst te behalen valt? Of is dat gewoon een kwestie van monteren en uitproberen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2011, 08:38

Kan je doen, kwestie van proberen. Je camberstand houd voor ook niet over, roll een beetje indammen kan op zich geen kwaad. Alleen zal je dan waarschijnlijk achter ook een andere stabi moeten anders geeft het weer veel onderstuur.

Paar andere veren halen bij Intrax kan ook, iets van 110-120 voor en 60-70 achter.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Mark 320iS » 10 aug 2011, 15:09

Wij rijden met de 328i nog steeds op onze bilstein b16pss9 (in de hardste stand), maar die zal een stuk zachter zijn dan jouw intrax set. Wij hebben iig vorigjaar een h&r stabiset gemonteerd en waren daar erg over te spreken, bij onze auto werd het rollen flink minder. Uiteindelijk willen we na dit seizoen echter toch naar een AST set oid. want op circuits als spa, zolder enz, blijft de auto naar onze zin teveel rollen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door yorick » 10 aug 2011, 19:18

Heb vorig weekend meegereden in een 328 met een B14 set. Was wel over de NS. Vond de wagen strak aanvoelen. Veel minder stug dan de mijne op de slapste stand, maar wel solide en koersvast. Ik had het gevoel dat zo'n set zich beter thuis voelt op de NS dan de mijne.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door @iko » 10 aug 2011, 21:45

yorick schreef:Heb vorig weekend meegereden in een 328 met een B14 set. Was wel over de NS. Vond de wagen strak aanvoelen. Veel minder stug dan de mijne op de slapste stand, maar wel solide en koersvast. Ik had het gevoel dat zo'n set zich beter thuis voelt op de NS dan de mijne.
wat heb jij erop zitten? intrax?
wat voor veren?

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Friso » 10 aug 2011, 21:56

He Yorick,valt toch wel mee.het is TF.
wordt de auto van een dikkere stabi niet te stug/hard voor de NS.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door yorick » 12 aug 2011, 19:14

Intrax RSA met 250/40 achter op en voor 180/70 (weet ik niet helemaal zeker)

@Friso Het is TF maar gebruik het als trackday. Persoonlijk kom ik daar niet voor wat ontspannen rondjes ik wil sturen :df:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door @iko » 12 aug 2011, 21:57

Je veren klinken me vrij licht.
40 kg/cm achter en 70 kg/cm voor (als ik je cijfers goed interpreteer)

Mijn E36/M3 was oorspronkelijk ook gebouwd voor Nurburgring. Toen zat er 50 kg achter en 90 kg voor (wellicht is mijn auto wel iets zwaarder. 1340 kg)

Ik vond het iig voor CPZ en Assen veel te slap en veel te veel rol.
Nu heb ik er 160 kg voor en 70 kg achter op zitten. Auto ligt nu geweldig.

Maar situatie is natuurlijk wel compleet anders: Auto vml iets zwaarder, slicks, vlakke circuits.
Het geeft je iig een vergelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Bert ///M3 » 13 aug 2011, 20:50

160 voor en 70 achter is de standaard setting die ze bij Intrax doen voor een race E36. Elmar heeft die veren er ook op zitten volgens mij. Ik ben zelf niet zo te spreken over de huidige veersetting van mijn auto dus ik ga eerst 150 om 70 eens proberen en misschien nog 150 om 80.

Heb wel eens 190 om 90 geprobeerd maar dat vond ik zelf te hard, auto heeft totaal geen grip dan.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door @iko » 13 aug 2011, 22:37

Bert,
Ik denk dat jouw auto wel wat lichter is. Iets lagere waarden wellicht beter?

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Friso » 14 aug 2011, 00:12

@Yorick:het laatste halve rondje in de e34 vond ik toch echt wel TF waardig. :D

Ik stuur/rij om te ontspannen. is dat hetzelfde als ontspannen sturen/rijden?

Aan wat voor een stabi zat je tedenken H&R,Eibach ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door Bert ///M3 » 14 aug 2011, 13:46

Aiko schreef:Bert,
Ik denk dat jouw auto wel wat lichter is. Iets lagere waarden wellicht beter?
Lichter is niet zozeer the issue, voor achter balans meer.

150 voor is al de laagste stand die ik hebben kan dus dan is achter omhoog de enige oplossing.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Tijd voor een stabi?

Bericht door yorick » 15 aug 2011, 00:25

@ Aiko Toen ik mijn auto een aantal jaar geleden terug kreeg na het monteren, zaten er idd de veren onder die je noemt. Op straat vond ik dat toen zo stuiteren, dat ik naar deze veren ben gegaan.

Vind de auto nu behoorlijk rijden, maar heb ook niet echt vergelijk.

@ Friso Dat halve rondje was leuk ja, had hem graag afgemaakt. Vier man in een standaard e34 :)

Denk dat ik gewoon veren wissel en de stabi laat voor wat het is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjorn1404 en 3 gasten